Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry

15 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 2 lat)
Małgorzata Zimnoch

Czy wiecie, gdzie zaczyna się ulica Kartuska w Gdańsku? Ile ma kilometrów i gdzie się kończy? Zapraszamy na wycieczkę wzdłuż najdłuższej ulicy w Gdańsku i w całym Trójmieście.



Początek Kartuskiej: Siedlce



Początek ulicy Kartuskiej - skrzyżowanie Pohulanki (po lewej), Powstańców Warszawskich (po prawej) i Kartuskiej (na wprost); stąd droga biegnie na zachód. Więcej zdjęć (8)

Początek ulicy Kartuskiej - skrzyżowanie Pohulanki (po lewej), Powstańców Warszawskich (po prawej) i Kartuskiej (na wprost); stąd droga biegnie na zachód.

fot. Małgorzata Zimnoch/trojmiasto.pl

Początek ulicy Kartuskiej - skrzyżowanie Pohulanki (po lewej), Powstańców Warszawskich (po prawej) i Kartuskiej (na wprost); stąd droga biegnie na zachód.

fot. Małgorzata Zimnoch/trojmiasto.pl

Ulica Kartuska jest przedłużeniem Nowych Ogrodów: zaczyna się na skrzyżowaniu z Pohulanką i Powstańców Warszawskich zobacz na mapie Gdańska. Kiedyś kończyło się tutaj miasto: Brama Nowych Ogrodów oddzielała Gdańsk od podmiejskich osiedli i wiosek. Droga wiodła z miasta na zachód, w stronę Kartuz, przecinając podgdańskie wsie (m.in. Szydlice/Siedlce i Jasień). Dziś Kartuska ma 11,6 km, biegnie przez cztery dzielnice: Siedlce, Ujeścisko-Łostowice, Jasień oraz Kokoszki i łączy Śródmieście z tzw. górnym tarasem i terenami za obwodnicą.

Najdłuższe ulice w Trójmieście


Emaus, pętla tramwajowa



Na końcu Siedlec Kartuska krzyżuje się z ul. Łostowicką i ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska w miejscu dawnej osady Emaus. Na wysepce między jezdniami ul. Kartuskiej i Nowolipie znajduje się zabytkowy (w części) Zespół Młyna Emaus - gospoda i replika młyna, który został rozebrany w 2011 r. i odtworzony w formie zbliżonej do historycznej. Niedaleko, obok kościoła św. Franciszka z Asyżu w 2015 r. powstała pętla tramwajowo-autobusowa. Stąd Kartuska biegnie dalej w stronę Jasienia przez Ujeścisko.

Zbiornik retencyjny Zabornia zobacz na mapie Gdańska



Zbiornik retencyjny Zabornia Więcej zdjęć (8)

Zbiornik retencyjny Zabornia

fot. Małgorzata Zimnoch/trojmiasto.pl

Zbiornik retencyjny Zabornia

fot. Małgorzata Zimnoch/trojmiasto.pl

Jest niewielki, ale bardzo ważny dla Śródmieścia Gdańska, ponieważ gromadzi część wód opadowych, które spływają do potoku Siedleckiego - a trzeba podkreślić, że od tego miejsca aż do ujścia do kanału Raduni potok Siedlecki biegnie pod ziemią, wzdłuż Kartuskiej.

Jadąc od wysokości Jasienia do centrum wyraźnie widać, że Kartuska traci wysokość - od najwyższego do najniższego punktu to ok. 120 m spadku. Co więcej, jest położona w dolinie między wzgórzami morenowymi - dlatego podczas gwałtownego deszczu potrafi zamienić się w rwący potok.

Kartuska jak górski potok


Rondo (prawie) turbinowe



Na Kartuskiej jest sześć rond. Pierwsze - jadąc od centrum - to tymczasowe, robocze rondo zobacz na mapie Gdańska stworzone przy okazji budowy Nowej Bulońskiej, która krzyżuje się z Kartuską na granicy Ujeściska i Jasienia. Następne jest rondo na ul. Pólnicy zobacz na mapie Gdańska, rondo z ul. Myśliwską zobacz na mapie Gdańska, rondo Jacka Kuronia zobacz na mapie Gdańska - ul. Źródlana, rondo turbinowe zobacz na mapie Gdańska i - już za obwodnicą - rondo Wolne Miasto Gdańsk zobacz na mapie Gdańska.

Jak jeździć na rondzie turbinowym na Kartuskiej?


Na Jasieniu przez moment Kartuska biegnie po obu stronach Armii Krajowej: od skrzyżowania z ul. Źródlaną "pierwsza" Kartuska biegnie prosto i kończy się na rondzie z ul. Myśliwską zobacz na mapie Gdańska; "druga" Kartuska zobacz na mapie Gdańska przechodzi na południową stronę Trasy WZ i od ronda Jacka Kuronia prowadzi do ronda z ul. Szczęśliwą, gdzie kończy się po raz kolejny.

Na zachód od Obwodnicy Trójmiasta



W centrum zdjęcia Rondo Graniczne Wolne Miasto Gdańsk - stąd Kartuska biegnie przez Kokoszki do granic miasta. Więcej zdjęć (8)

W centrum zdjęcia Rondo Graniczne Wolne Miasto Gdańsk - stąd Kartuska biegnie przez Kokoszki do granic miasta.

fot. Małgorzata Zimnoch/trojmiasto.pl

W centrum zdjęcia Rondo Graniczne Wolne Miasto Gdańsk - stąd Kartuska biegnie przez Kokoszki do granic miasta.

fot. Małgorzata Zimnoch/trojmiasto.pl

Kartuska znów pojawia się za Obwodnicą Trójmiasta: jej jezdnie wpadają na rondo Wolne Miasto Gdańsk zobacz na mapie Gdańska, skąd droga biegnie na zachód przez Kokoszki. Przez kilka lat miasto starało się o unijne dofinansowanie do przebudowy zakorkowanego i niewydolnego odcinka trasy od ul. Otomińskiej do ul. Nowatorów, niestety bez sukcesów.

Przebudują Kartuską za 60 mln zł


Kartuska kończy się 4 km za obwodnicą, na granicy Miasta Gdańska i Gminy Żukowozobacz na mapie Gdańska.
Wiedziałe(a)ś, która ulica jest najdłuższa w Trójmieście?
45%

tak

55%

nie

zakończona

łącznie głosów: 2800

Opinie (122) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Ten artykuł (3)

    to udany debiut dziennikarski. Gratulacje oby jak najwięcej takich!

    • 76 29

    • następny pasjonujący artykuł (1)

      o najkrótszej

      • 16 1

      • serio, chyba jednak interesujący

        skoro otworzyłeś i jeszcze napisałeś komantarz

        • 2 0

    • Rodzina?

      • 8 0

  • skrzyżowanie na łostowicach (4)

    Tyle miejsca żeby zrobić przejazd pod bądź nad skrzyżowaniem bezkolizyjnie jak i dla tramwajów!
    Czemu tramwaje nie są puszczane pod skrzyżowaniami ... tylko stoją jak inne auta na światłach i przejazd sie wydłuża dwukrotnie... zdecydowanie by się skrócił jak na zaspie ...

    • 53 18

    • To nie Łostowice

      Tylko ul. Łostowicka

      • 16 1

    • Och jaki zatroskany kierowca o los tramwajów. Można je przyspieszyć jeszcze bardziej bez żadnych wiaduktów - wystarczy ustawić priorytet sygnalizacji, ale w Gdańsku to niemożliwe, bo tu rządzi postępująca choroba zwana Samochodozą.

      • 22 2

    • Tramwaje w tamtych okolicach były planowane jakoś z 40 lat temu (zanim powstała linia na chełm był nawet taki smutny kawałek torów sterczący w tamtą stronę, który przypominał o tych planach), więc nic dziwnego, że nie uwzględniali trzydziestokrotnego wzrostu natężenia ruchu,

      • 6 1

    • To że Łostowicka i Nowolipie są na zboczach nic nie zmienia

      Koszt wybudowania przejazdu górą jest taki sam jak gdyby było płasko. Miejsca na nasypy i słupy też potrzeba tyle samo, to zajmuje szerokość, a nie wszyscy chcą jechać prosto.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.