• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźniona budowa kładki Św. Ducha na Wyspę Spichrzów

Katarzyna Moritz
30 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Na wprost  bramy Św. Ducha będzie kładka prowadząca na cypel Wyspy Spichrzów.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.
  • Wizualizacja kładki Św. Ducha na Motławie.

Budowa kładki Św. Ducha na Wyspę Spichrzów ruszy z dwumiesięcznym opóźnieniem. W maju rozpocznie się umacnianie nabrzeża, na którym oprze się przeprawa. W czerwcu prace zostaną wstrzymane, by ponownie wznowić je po sezonie letnim.



Czy Most Zielony także powinien być zwodzony?

Na początku lutego zapowiadaliśmy, że budowa drugiej kładki przez Motławę ruszy lada dzień. Na początek zaplanowano prace żelbetowe przy tzw. podporze nurtowej, czyli sztucznej wyspie, która powstanie pośrodku nurtu Motławy.

Tak się jednak nie stało.

Procedury nie do przyspieszenia



- Przesunięcie trzeba złożyć na karb wymaganej prawem procedury administracyjnej, ponieważ niezależnie od uzyskania wszystkich wymaganych pozwoleń na budowę, byliśmy zobowiązani uzyskać aprobatę ministra gospodarki morskiej dla podpisania z Urzędem Morskim umowy użyczenia konkretnego odcinka akwenu Motławy na okres prowadzenia tych prac - wyjaśnia Jan Kurbiel, członek zarządu spółki Granaria.
To właśnie ta spółka, będąca partnerstwem firm budowlanych Immobel i Multibud oraz miasta, sfinansuje budowę przeprawy, która połączy okolice bramy Św. Ducha z północnym cyplem Wyspy Spichrzów. Na północnym cyplu Wyspy Spichrzów, do którego poprowadzi kładka, Granaria buduje mieszkania, hotel i lokale usługowe.

W maju wykonana ma być podstawa, na której będzie posadowiona kładka oraz umocnienie nabrzeża. Prace te wykona warszawska spółka Aarsleff, która ma je rozpocząć 7 maja. Na razie trwa badanie dna Motławy i ustalanie przebiegu instalacji przy bramie Św. Ducha. Równolegle trwają negocjacje w sprawie wyłonienia wykonawcy konstrukcji kładki.

- Lada moment wchodzimy na teren budowy. Prace będziemy prowadzić przez cały maj, do połowy czerwca. Na sezon schodzimy i pełną parą ruszamy jesienią - zapowiada Kurbiel.

Zmiana miejsca cumowania Białej Floty



Lokalizacja kładki. 

Lokalizacja kładki.
Przerwanie prac na sezon jest związane z funkcjonowaniem białej floty na Motławie. Na co dzień jednostki Żeglugi Gdańskiej cumują na Motławie właśnie w tym rejonie. Na okres prowadzonych prac będą cumować nieco dalej w stronę Targu Rybnego.

Pierwotnie szacowano, że montaż kładki na wodzie zakończy się do listopada. W związku z opóźnieniem termin ten przesunie się na przyszły rok.

Przypomnijmy: projekt kładki Św. Ducha został wyłoniony w konkursie, którego laureatem zostało Studio Bednarski Ltd. w Londynie. Przeprawę zaprojektował pochodzący z Polski architekt Cezary Bednarski.

Kładka nie będzie się unosić, a przekręcać



Nowa kładka będzie miała rzadko spotykaną w Polsce konstrukcję obrotową. W związku z tym nie będzie tak ingerować w panoramę Gdańska, jak otwarta w ubiegłym roku kładka na Ołowiankę. Ta ostatnia ma dużą sterownię, a jej 40-metrowe przęsło po podniesieniu widać doskonale z daleka. Tymczasem przęsło kładki św. Ducha zamiast się unosić, będzie się obracać. Gdy ustawi się równolegle do koryta Motławy, umożliwi przepłyniecie obok dużym jednostkom. Dużym, bo te o wysokości do 1,5 m zmieszczą się także pod zamkniętą kładką.

Kładka będzie miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5-metrowy prześwit nad wodą. Jej część nawodna ma ważyć 100 ton. Obrotowy mechanizm pozwoli otworzyć ją w 2 minuty od zgłoszenia chęci przepłynięcia Motławą.

Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła. Kładka będzie podświetlana wieczorami.

Wyspa będzie się składać z trzech części - w jednej z nich, środkowej, znajdzie się mechanizm obrotowy. Koszt inwestycji oszacowano na 10 mln zł.

Opinie (316) 8 zablokowanych

  • Brawo

    Super panie Prezydencie masz moje poparcie.

    • 7 19

  • Nie powinna wcale powstać (1)

    • 19 4

    • to powinno być w ankiecie prezydenckiej w wyborach samorządowych w Gdańsku

      czy jesteś za zburzenie i / lub niedokończeniem budowy Kładki z Budyniu

      • 1 3

  • Zgroza (2)

    Widok z mostu na Długi Targ w kierunku Żurawia , jest dziedzictwem historycznym, wizytówką miasta od VII wieku i nie powinien być spaprany jakąś kładką. Gdzie jest konserwator zabytków. trzeba zatrzymać tą chocholą bzdurę !!!!

    • 36 8

    • oczywiście, jesteśmy w pomniku historii

      konserwator mało może, bo Budyś wydał pozwolenie na budowę, a kładkę ustawiał ze swoim kolegom Chmielewskim, który już z Gdańska uciekł, teraz ciężko to odkręcać, ale to możliwe!

      • 3 0

    • Do pierdla

      Zgodziłbym się na tą wkładkę budyniową pod warunkiem że Adamowicz pójdzie natychmiast do pierdla za zniszczenie historycznego niepowtarzalnego krajobrazu chronionego prawem

      • 1 1

  • umocnianie nabrzeża

    bo jest mocne a nie macne

    • 5 1

  • Dobro publiczne za prywatne pieniądze.

    • 8 5

  • Trzeba byś kompletnym IDIOTOM aby budować kładkę (7)

    Trzeba byś kompletnym IDIOTOM aby budować kładkę gdy kilkadziesiąt metrów jest MOST.
    Tak się szasta pieniądzmi, chyba że się liczy na kolejne MIESZKANIE!

    • 20 11

    • Trzeba być kompletnym idiotą żeby nie mieć mieszkania.

      • 2 1

    • "Trzeba byś kompletnym IDIOTOM aby" popełniać kardynalne błędy ortograficzne :D

      • 5 1

    • Trzeba być kompletnym idiotą by tak zepsuć historyczną panoramę Motławy i Żurawia.

      • 6 2

    • to jest złodziejstwo

      Miasto dało deweloperowi grunt a on sobie wybuduje kładkę do apartamentów. Zniszczy historyczny widok i na dodatek my będziemy ją utrzymywali

      • 5 1

    • (1)

      te "kilkadziesiąt" metrów sprawia, ze kładka skraca drogę z Świętego Ducha na cypel wyspy o 0.5km... kładka to nie tylko skrót, to również rozładowanie ruchu pieszego na dwa nabrzeża

      • 2 2

      • Asinus? Narruciak? HEHEHEH

        won do chlewu, gwizdem w obornik

        • 1 0

    • Twój nick świadczy o Tobie .

      • 0 0

  • (1)

    Podobno mostem zwodzonym ma być Stągiewny! I w tym przypadku jestem za. Co do Zielonego to denerwuje mnie jego wygląd. Począwszy od barierek a skończywszy na betonie.

    • 10 0

    • Weź relanium.

      • 0 0

  • Oby ta kładka nigdy nie powstała (1)

    Jest brzydka, nie pasuje do historycznego kontekstu Długiego Pobrzeża. Zaburza ciągłośc żeglugi i jest kolejnym krokiem do zmiany Głównego Miasta w Disneyland dla turystów.

    Zamiast tego należy wyremontować, być może przywrócić do bycia zwodzonym, most zielony.

    Najpierw skończmy odbudowywać Gdansk po wojnie, potem dobudowywujmy nowe.

    • 22 3

    • Disnayland już jest, a będzie jeszcze gorzej jak potworki Kozikowskiego odsłonią elewacje

      • 3 2

  • Ach,jak przyjemnie...

    zabetonować całą Motławę,kładka przy kładce,pozostała jeszcze Mariacka i co dalej?. ONI już wymyślą...

    • 14 3

  • one powinnio zostać wstrzymane na amen

    deweloperska kładka dla kochasi Budynia. I nic niczego nie funduje - stawia to g..wno deweloper w partnerstwie publiczno-prywatnym, po czym utrzymanie na gdańszczan. W całości

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane