• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę oficjalne uruchomienie kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
16 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę zostanie oficjalnie udostępniona spacerującym w sobotni wieczór, po godz. 21.
  • Kładka na Ołowiankę
  • Kładka na Ołowiankę
  • Kładka na Ołowiankę

Przy dźwiękach werbli muzyków pobliskiej filharmonii, po godz. 21 w sobotę, uruchomiona zostanie kładka łącząca brzegi Ołowianki i ul. Wartkiejzobacz na mapie Gdańska. Uroczystość odbędzie się rok po rozpoczęciu budowy i co najmniej 13 lat po pojawieniu się pierwszych planów dotyczących powstania przeprawy.



Czy będziesz korzystać z kładki na Ołowiankę?

O sensie i idei budowy kładki mającej skomunikować Główne Miasto z wyspą Ołowianką mówiono i pisano już w 2004 roku. Od samego początku wielkim orędownikiem jej budowy był Roman Perucki, dyrektor Filharmonii, która mieści się na Ołowiance. Obecnie przebywa za granicą, ale przybędzie na uroczystość 17 czerwca.

- Marzyłem o tej kładce od dłuższego czasu. Bez wątpienia spowoduje ona rozwój tego fragmentu miasta i części za wyspą Ołowianka - mówił kilka lat temu.
Pierwotnie kładka miała usprawnić komunikację przede wszystkim zmierzającym do Filharmonii. Jednak z biegiem lat, gdy na wschodnim brzegu Motławy pojawiły się nowe budynki i instytucje (m.in. trzy hotele, kilka budynków mieszkalnych, marina, komisariat, liczne restauracje i bary), to grono jej potencjalnych użytkowników wyraźnie wzrosło.

Nic więc dziwnego, że opór przeciwników budowy kładki (część środowiska żeglarskiego, obawiającego się utrudnionego dostępu do mariny oraz grono skupione wokół prof. Andrzeja Januszajtisa, uważające, że kładka zepsuje nadrzeczną panoramę Gdańska) okazał się zbyt słaby, by wstrzymać budowę przeprawy - opóźnił ją jedynie o rok.

  • Jedna z pierwszych symulacji, jak mogłaby wyglądać kładka (2004 rok)
  • Jedna z ciekawszych koncepcji kładki odrzucona przez komisje konkursową w 2012 r. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku zaproponowało kładkę, pod którą podróżowała kabina na 100 osób.
  • Jedna z ciekawszych koncepcji kładki odrzucona przez komisje konkursową w 2012 r. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku zaproponowało kładkę, pod którą podróżowała kabina na 100 osób.
  • Gdańscy żeglarze-architekci zaproponowali budowę tunelu, który ich zdaniem mógłby być alternatywą dla kładki.
Budowa kładki rozpoczęła się w lipcu 2016 roku. Montaż olbrzymiego zwodzonego przęsła mogliśmy obserwować 8 maja.

Muzyczna inauguracja kładki

W sobotę, o godz. 21, po zakończeniu koncertu promenadowego, którego druga część odbędzie się na scenie letniej i będzie dostępna dla wszystkich, kładka zostanie opuszczona i udostępniona pieszym. Uwaga: najpierw przejdą nią zgromadzeni na Ołowiance, a dopiero później będzie można korzystać z przeprawy w obu kierunkach.

Przed i w trakcie uroczystości Orkiestra Symfoniczna PFB pod dyrekcją George'a Tchitchinadze wykona takie kompozycje, jak walc z filmu "Trędowata" autorstwa Wojciecha Kilara oraz suity z takich filmów jak "Gladiator", "Evita" czy "Titanic".

Budowa kładki na Ołowiankę kosztowała 10 mln zł, z czego dotacja samorządu województwa pomorskiego wyniosła 2,2 mln zł, a prawie 8 mln zł wyłożono z budżetu Gdańska.

Kładka będzie otwierana o pełnych godzinach

Kładka przez cały rok będzie obsługiwana całodobowo przez dwóch operatorów wyposażonych w radiotelefony, dzięki którym będą kontaktować się z jednostkami pływającymi i Kapitanatem Portu na kanałach 6 i 14.

Tor wodny w obrębie kładki będzie posiadał typowe oznakowanie nawigacyjne, ale też sygnalizację, która będzie informowała jednostki pływające o możliwości przepłynięcia. Zanim kładka zostanie otwarta dla ruchu żeglugowego, na obu jej końcach zamknięte zostaną przejścia dla pieszych za pomocą rogatek.

Komunikaty w trzech językach (polskim, angielskim i niemieckim) będą informować przechodniów o zamykaniu i otwieraniu kładki.

W sezonie żeglugowym (od 1 kwietnia do 30 października) przeprawa będzie podnoszona o pełnych godzinach - od godz. 7 do godz. 24. W pozostałych godzinach oraz poza sezonem kładka będzie otwierana na prośbę jednostki pływającej. Czas pozostawienia kładki otwartej dla żeglugi wyniesie od 10 do 30 minut. Dla służb takich jak policja czy WOPR kładka będzie otwierana na żądanie. Co ważne - kładka nie będzie otwierana przy wietrze powyżej 16 m/s.


Sterownia kładki na Ołowiankę.



Pierwsze próby unoszenia kładki odbyły się w maju, a więc ok. miesiąca, przed jej oficjalnym uruchomieniem.

Opinie (200) 4 zablokowane

  • Nie taka miała być !!!

    Ta kładka to jakies nieporozumienie - miała być otwierana w bok , a nie do góry. FATALNIE ZAKLÓCA KRAJOBRAZ ZABYTKÓW GDAŃSKICH !!!!

    • 3 6

  • Czas na zmianę budyniu (1)

    Dobrze jest zmienić smak budyniu

    • 1 3

    • A może córka leśniczego?

      • 1 0

  • Obrzydliwość.
    Mam nadzieję że szybko się zepsuje.

    • 1 2

  • i jak tam?

    I jak tam?stanęła?

    • 1 0

  • Naprawdę nikt nie wpadł żeby postawić kilka dużych donicach z drzewkami?! Byłoby ciekawiej i ładniej. Na tle ozdobnych krzewów, sterowania byłaby mniej "widoczna!"

    • 0 0

  • Brzydszej nie było?

    Zapewne nie było bo gdyby ktoś wymyślił brzydszą to by ją zaraz zrobili.
    Budyń konsekwentnie otacza Stare Miasto architektonicznymi szkaradami.

    No i oczywiście musi być podnoszona by byle wiatr uniemożliwiał jej użytkowanie - pomysł bliźniaczy do dachu na Narodowym w Warszawie, którego nie można zamknąć w deszczu.
    No ale kto słyszał o wietrze w portowym mieście?

    • 0 0

  • Ale brzydal....

    Ma ktoś jakieś zdjęcie brzydszej kładki wybudowanej gdziekolwiek na świecie w ostatnich latach ?
    Mogli chociaż tą sterownie obić blachą falistą - nawiązywałaby wyglądem do Stoczni Gdańskiej ;P

    • 0 0

  • Nie można było wybudować pieszego przejścia podziemnego? Jak choćby pod Tamizą w Londynie, gdzie takie przejścia budowano już w XIXwieku (a Tamiza jest wielokrotnie szersza). Zamykana-podnoszona kładka to słabe rozwiązanie, uciążliwe dla wszystkich i generujące duże koszty obsługi.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane