• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komunikacja miejska i upały. Na co możemy liczyć?

Arnold Szymczewski
3 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Motorniczy: klimatyzacja nie daje rady w upały

Żar leje się z nieba, a mieszkańcy Trójmiasta przy tak wysokich temperaturach odchodzą od zmysłów. Wybawieniem podczas podróży komunikacją miejską w Gdańsku, Sopocie i Gdyni jest klimatyzacja. Sprawdziliśmy, czy i jak działa.



Gdańsk: klimatyzacja działa, ale nie jest tak wydajna, jak byśmy chcieli



Jak oceniasz funkcjonowanie klimatyzacji w komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Wielu pasażerów liczy na to, że w upalny dzień ukryje się przed skwarem w klimatyzowanym pojeździe. Owszem, jest to możliwe, ale nie zawsze. Warto przypomnieć, że jedynie 50 proc. tramwajów i 80 proc. autobusów jest wyposażonych w "klimę". Mało? Według gdańskich przewoźników to i tak najlepszy wynik w kraju!

W Gdańskich Autobusach i Tramwajach klimatyzacja jest włączana, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 21 stopni Celsjusza (w tramwajach typu Pesa automatycznie). W środę (1 sierpnia), gdy temperatura na dworze wynosiła ponad 32 stopnie Celsjusza, sprawdziliśmy, ile wynosi temperatura w pojazdach komunikacji miejskiej.

Wchodziliśmy tylko do pojazdów, które były oznaczone symbolem klimatyzacji. W przypadku tramwajów wybraliśmy m.in. modele Pesa Swing. Według GAiT podczas środowej temperatury na dworze przekraczającej 27 st. C klimatyzacja w pojazdach powinna być ustawiona na 23 st. C. Do pomiaru użyliśmy termometru bezdotykowego do badania zarówno ciała, jak i otoczenia. W trybie "Object Temp" termometr służy do pomiaru temperatury powierzchni przedmiotu i otoczenia.

Badana temperatura powietrza nie będzie tak dokładna, jak przy sprawdzeniu jej termometrem rtęciowym, dlatego wykonywaliśmy po kilka pomiarów (w różne miejsca), które oscylowały w klimatyzowanych tramwajach w granicach od 28 do 32 st. C. Jednak nie oznacza to, że klimatyzacja nie działała. Powodem wyższej temperatury w tramwaju jest fakt, że co kilka minut drzwi otwierają się na przystanku i do środka wlatuje ciepłe powietrze, natomiast zimne wylatuje na zewnątrz. Kolejnym powodem może być to, że w godzinach szczytu tramwaje są przepełnione, a co za tym idzie wzrasta temperatura w pojeździe.

To samo dotyczy autobusów. Chociaż procent klimatyzowanych pojazdów wynosi aż 80, to w większości są to stare autobusy, których klimatyzacja nie jest tak wydajna jak w samochodach osobowych. Dodatkowo osobówki nie zatrzymują się co kilka minut i nie otwierają wszystkich drzwi, wpuszczając do środka rozgrzane powietrze. Poza tym w samochodzie łatwiej upilnować, by nikt nie otwierał okna w czasie, gdy działa klimatyzacja.

Reasumując: nawet włączona i sprawna klimatyzacja nie zagwarantuje pasażerom komfortowej temperatury.

Gdynia - 48 proc. trolejbusów i 62 proc. autobusów posiada klimatyzację



Gdynia posiada 89 trolejbusów, z czego 43 są wyposażone w klimatyzację - daje nam to 48 proc. Z kolei z 261 autobusów, którymi dysponuje gdyński ZKM 164 ma klimatyzację, to 62 proc.

Co do zasady włączania klimatyzacji wygląda ona następująco - gdy na dworze temperatura przekroczy 20 stopni Celsjusza, klimatyzację włącza kierowca, który jest wcześniej poinformowany przez centralę. Natomiast w nowszych pojazdach, gdy temperatura przekroczy 22 st. C, klimatyzacja włącza się automatycznie.

Niestety, w Trójmieście najgorzej wypada Szybka Kolej Miejska, która w całym swoim taborze posiada tylko dwa pojazdy klimatyzowane. Są to najnowsze pojazdy "Impuls", które już z daleka da się rozpoznać, bo znacznie różnią się od pozostałych składów SKM.

Miejsca

Opinie (304) 7 zablokowanych

  • Często włączają tylko nawiew

    W autobusach/ tramwajach często włączany jest tylko nawiew ( bez schlodzonego powietrza - popsuta klimatyzacja/oszczednosc?) I mówią że klima niby włączona...

    • 11 7

  • W obecnej chwili to jednak najgorsza komunikacja w mieście turystycznym Gdańsk

    • 7 4

  • Zachorowałam przez klimatyzację (3)

    Na zewnątrz tropiki, w tramwaju chłodno i urlop z głowy : gardło i uszy załatwione.

    • 14 15

    • (2)

      ano właśnie i tu wychodzą minusy tych wszystkich klimatyzacji, ludzie nie wariujcie, jest lato to człowiek musi się przyzwyczaić do ciepłej temperatury a nie włączyć sztuczne zimne powietrze

      • 5 10

      • ci co minusują niech sobie w lodówce zamieszkają.

        • 2 1

      • Ja minusuję, bo nie każdy ma taką samą tolerancję na temperatury

        Dla ciebie 40 stopni to może nic, a przy 19 już piszczysz z zimna, ale daj sobie wytłumaczyć, że to nie ma nic wspólnego z normą. Normą jest ubrać się gdy jest zimno. Gdy jest ciepło nie można zupełnie nic zrobić i dlatego właśnie wymyślono klimatyzację.

        • 0 2

  • Za to na linii 122 klima działa jak powinna i jest czysto - to chyba linia obsługiwana przez podwykonawce, do dziennikarzy: sprawdźcie linie obsługiwane przez podwykonawców i ZTM/gait i porównajcie

    • 5 2

  • Rzetelność wymagałaby, aby w artykule podać także wyniki pomiarów z Gdyni i skm. no ale cóż.
    Co do autobusów w Gdańsku - 4 lata temu klimatyzacja działała bez zastrzeżeń, mimo otwierania drzwi co kilka minut, więc to żaden powód.

    • 9 0

  • Janka

    Ja nie narzekam jeżdżę rowerem do pracy klimę mam cały czas

    • 4 4

  • a (2)

    jo się pytom gdzie jest pyton?

    • 7 2

    • W żopu!

      • 2 1

    • :)

      Rutkowski wciąż szuka?

      • 1 0

  • KLAPA

    komunikacja to żenada i jeszcze prosić monotorniczego żeby włączył to robi focha

    • 13 0

  • To, że klimatyzacja jest w 80% autobusów, to nie znaczy, że w tylu jest sprawna.

    Niestety, ale większości jest zepsuta lub ledwo działająca. Do tego okna nieotwierane, bo projektant zakładał, że cały czas będzie jeździł sprawny.

    • 20 0

  • Klimatyzacja w komunikacji miejskiej

    Większej głupoty nie czytałem, no cóż propaganda sukcesu ciągle w modzie.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane