• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna ma pozwolenie na budowę

Maciej Naskręt
18 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 12:58 (18 grudnia 2012)
Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu. Tak będzie wyglądać stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Jasieniu.

Pozwolenie na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej z Wrzeszcza do Osowej wydał dziś wojewoda pomorski. Prace przy budowie ok. 20-kilometrowej trasy rozpoczną się w styczniu od wyburzeń.



Aktualizacja: We wtorek o godz. 11 odbyła się uroczystość wręczenia pozwoleń na budowę dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wojewoda pomorski, Ryszard Stachurski, przekazał decyzję na ręce marszałka województwa pomorskiego, Mieczysława Struka, w obecności prezesa spółki PKM, Krzysztofa Rudzińskiego.

- Tych pozwoleń jest w sumie siedem. Dwa z nich dotyczą bezpośrednio budowy linii kolejowej, kolejne cztery pozwolenia dotyczą tzw. infrastruktury towarzyszącej dla przystanków Brętowo, Jasień, Kiełpinek i Banino. Jej wykonawcą będzie miasto Gdańsk, które otrzyma od PKM gotowy projekt budowlany wraz z pozwoleniami - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki samorządu województwa pomorskiego PKM.

Ostatnie z pozwoleń dotyczy odcinka, który będzie połączeniem nowej trasy kolejowej z istniejącą już linią z Gdyni do Kościerzyny. Dokument wraz z projektem budowlanym zostanie przekazany właścicielowi tej linii, czyli firmie PKP PLK. Tak samo będzie zresztą z uzyskanym przez PKM SA już w lipcu pozwoleniem na przebudowę stacji Wrzeszcz w zakresie umożliwiającym połączenie linii kolejowej E 65 (relacji Gdańsk - Gdynia) z linią PKM. Sprawę opisywaliśmy szerzej w osobnym artykule.

Wszystkie te dokumenty pozwolą inwestorowi Kolei Metropolitalnej, czyli należącej do samorządu województwa pomorskiego spółce PKM, drogę do wyburzeń obiektów, które stoją w świetle nowej linii kolejowej. Prawdopodobnie już w styczniu, za ok. 440 tys. zł wykona je firma z Gdańska.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie pobiegnie przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Zobacz film promujący budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Oba tory połączą się z linią kolejową relacji Kościerzyna - Gdynia, która od początku 2012 r. jest rewitalizowana. Trwa wymiana podbudowy, podkładów, a także naprawa szyn i infrastruktury towarzyszącej. Kolejarze ze spółki PKP PLK chcą w ten sposób podnieść dopuszczalną tu prędkość pociągów nawet do 120 km/h. Inwestycja pochłonie 86 mln zł.

Inwestycja spółki PKP PLK na linii z Gdyni do Kościerzyny nie zakłada jej elektryfikacji. Z tego też powodu spółka PKM, zlecając budowę 18-kilometrowej linii przecinającej dzielnice Gdańska, odstąpiła od wykonania sieci trakcyjnej, choć projekt budowlany opracowany przez firmę Transprojekt Gdański przewiduje jej wykonanie. Władze PKM podkreślają, że jeśli PKP PLK dociągnie elektryfikację z Gdyni do Osowej, podobne prace przeprowadzą na swojej linii.

Kto najbardziej skorzysta na otwarciu PKM?

Stąd przesądzone jest, że na początku na trasę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wjedzie 10 nowych szynobusów. Na początku przyszłego roku Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosi przetarg na tabor, którym pojedziemy z centrum Gdańska na lotnisko. Ma on mieć niespotykane dotąd w Polsce parametry, bowiem będzie musiał na 18-kilometrowej linii wjechać ok. 130 metrów pod górę.

Możliwe, że w tym tygodniu rozpocznie się drugi etap przetargu ograniczonego na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przypomnijmy, że w listopadzie władze PKM odrzuciły cztery z 19 firm gotowych budować nową linię. Wyeliminowane firmy budziły wątpliwości co do pomyślności realizacji zadania. Dwie z nich odwołały się od decyzji władz PKM do Krajowej Izby Odwoławczej przy Urzędzie Zamówień Publicznych.

Właśnie we wtorek, gdy wojewoda i marszałek będą wymieniać dokumenty ma zapaść decyzja w KIO, czy obie spółki mogą być dopuszczone do drugiego etapu przetargu. Jeśli tak by się stało, to jeszcze w tym tygodniu PKM roześle do 17 firm zaproszenia do składania ofert. Wtedy miałyby one 40 dni na złożenie najkorzystniejszej cenowo propozycji.

Tymczasem w listopadzie zakończyła się procedura obejmowania przez samorządową spółkę gruntów i budynków, stojących na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W poniedziałek podpisano ostatnie umowy o przeniesieniu prawa własności tych nieruchomości na samorząd województwa. Wykupy 251 nieruchomości pochłoną prawie 85 mln zł. Zgodnie z prawem wywłaszczeń mieszkańcy będą czekać do końca grudnia na wypłatę rekompensaty za zajęte nieruchomości.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Miejsca

Opinie (274) ponad 10 zablokowanych

  • opamiętajcie się zanim zaczniecie budować (49)

    jeszcze nie jest za późno , to chory pomysł. Nigdy nie ukończycie tej budowy wydacie kupę siana , a za 10 lat wspomnicie moje słowa.

    • 74 490

    • Muszę Cie zminusować (10)

      • 97 13

      • dziękuję (4)

        • 47 4

        • fajnie, pięknie (3)

          tylko dlaczego nie można dojechać samochodem do lotniska od strony Banina bezpośrednio?

          • 7 5

          • Gdańska nie powinno obchodzić Banino (2)

            jak się tam wyprowadziłeś to się kiś, podatków w Gdańsku nie płacisz

            • 12 5

            • (1)

              zameldowany jestem w Gdańsku to płace i tam podatki także z takimi tekstami się bujaj...

              • 4 5

              • skoro zameldowany jestes w gdansku, placisz podatki w gdansku to mieszkaj w gdansku to bedziesz korzystal z infrastruktury. A jak mieszkasz w Baninie i nie placisz tam podatkow to skad maja miec kase zeby ci droge wybudowac??

                • 0 0

      • . (4)

        A ja ciebie.

        • 7 19

        • (3)

          a ja Ciebie

          • 12 6

          • (2)

            To ja Ciebie

            • 4 13

            • (1)

              a ja Was wszystkich :P

              • 11 0

              • Nie zostawiacie mi wyboru.....

                Zminusuje siebie

                • 18 1

    • Czyje słowa, że tak spytam? (1)

      Przepraszam, ale nie podpisał(a) się Pan(i).

      • 25 3

      • .

        To twoje słowa i opinia wszystkich gdańszczan (nie liczymy GDA i GWE).

        • 5 17

    • A ty co taksówkarz z lotniska (1)

      i w gaciach miękko?

      • 105 6

      • .

        Gdańszczanin, a ty skąd: spod Pruszcza?

        • 5 15

    • Jarek (4)

      TY ponoć netu nie masz...

      • 42 10

      • . (3)

        Jarosław? Tutaj?

        • 17 3

        • (2)

          Jarosław Trójmiasto zbaw!

          • 21 3

          • (1)

            Jarek K. źródłem ZŁA!!!!!

            • 7 3

            • Masz na myśli Jarka Kurskiego, redaktora GWiazdy Śmierci?

              • 2 0

    • Chołota minusuje a potem będzie płacz bo trasa będzie pusta jak ta na Nowy Port (11)

      Śmiech na sali, budyniaczki tak samo mądre jak ich pan.

      • 22 89

      • Pusty to masz łeb. (1)

        • 47 8

        • .

          A ty zamiast głowy masz tam... he he he

          • 11 7

      • Tagu (6)

        jak się obawiasz, że będzie pusto, to powiedz czemu PKM wygrała konkurencję w swojej kategorii w Skrzydłach Trójmiasta. Z tej linii skorzysta całe Fikakowo, Karwiny i Dąbrowa, mało?

        • 18 5

        • .

          Skrzydła Trójmiasta? To konkurs urzędników dla urzędników!

          • 9 9

        • Tagu (4)

          o wygranej w Skrzydłach decydowali internauci a do listy korzystających dodam Osowę, właściwie najważniejszą w tej kwestii. Przestań smędzić i spójrz wyżej czubka własnego nosa. Czemu nasz kraj składa się w 80% z malkontentów i defetystów?

          • 16 3

          • ?

            Głupoty...

            • 0 6

          • ?

            Urzędnicy piszą od rana i muszą zanegować wszystkie racjonalne opinie na temat tej bezsensownej inwestycji.

            • 3 11

          • naiwniaku jacy internauci z dowodem osobistym? (1)

            Sprawdzali kto głosuje? Głosowaly Lemingi i urzedasy i jak podali zaledwie kilka % mieszkańców

            • 3 13

            • a moherom źle jak kraj się rozwija ....

              • 3 1

      • TAG

        • 0 0

      • Tagu

        smiech na sali to Ty, a Twoje bledy ortograficzne to zenada!

        • 1 0

    • Panie Premierze, nie wypada naprawdę

      • 9 11

    • Elektryfikacja .... (4)

      ... zatem nie będzie nigdy przeprowadzona. PKP tak szybko nie wybuduje jej na swoim odcinku. A zapowiadało się tak pięknie. Niech jeszcze przemycą po cichu jeden tor i będzie jazda.

      • 8 7

      • ... (3)

        PKP lada dzień ogłasza przetarg na dokumentacje przygotowawczą elektryfikacji linii do Kościerzyny.

        • 10 2

        • ? (1)

          Taaa, a potem kupią "dreamlinera"?

          • 11 4

          • i ogłoszą upadłość ...

            • 7 1

        • Jasne. Tyle że PKM wcześniej kupi spalinowe szynobusy i nie będzie już sensu elektryfikować. Diesel z rana jak śmietana.

          • 4 4

    • lokalizacja przystanków trochę niedopracowana ale PKM to super pomysł (3)

      odległość przystanku od Portu Lotniczego to porażka, podobnie od centrum Matarnia - toporne płaskie rozwiązania zamiast tunelu lub wyniesienia wiaduktu jeśli inaczej się nie da. Podobnie z ulicami - na Nowej Słowackiego zamiast ograniczać światła do naprawdę niezbędnych węzłów, to zostawili spowalniacze.
      Na Grunwaldzkiej też został patent - światła do Partyzantów, efekt taki, że Grunwaldzka się mocniej korkuje i nie przejmuje ruchu ze Słowaka. Co gorsza na Grunwaldzkiej są przejścia ze światłami bez skrzyżowań - taki gdański niedorozwój nazywany "tkanką miejską".

      • 8 18

      • przecież przystanek port lotniczy jest ... praktycznie obok T2 (2)

        nie wiem jaka jest dokładna odległość dzieląca T2 od przystanku ale chyba 25 metrów. Jeśli 25 metrów to porażka...

        • 18 1

        • On to mówi na podstawie tej mapki

          Ale nie rozumie, że zaznaczony jest tylko stary budynek lotniska.

          • 6 0

        • coś źle odczytałem mapkę z czego się cieszę i przepraszam za

          wprowadzenie fermentu

          • 8 0

    • Do końca świata i tak nie zdążą:)

      • 4 3

    • odniesienie do tematu (5)

      Tak sobie czytam te komentarze i zastanawiam się czemu ludziom tak się ten pomysł nie podoba. Tak żeby wprowadzić w temat to pomysł jest stary niemal jak kolej w Gdańsku i jako taki moim zdaniem niezłe pomyślany. Zanim jeszcze przejdziemy do meritum to tak celem przypomnienia, jak budowano lotnisko w Rębiechowie tez się wszyscy stukali po głowach, jak sprzedawano tereny poligonu na Migowie również wszyscy mieszkańcy okolicy wróżyli bankructwo tym co je kupili, jak powstały pierwsze projekty deweloperski na Szadułkach wszyscy gremialnie twierdzili że nikt tam nie kupi mieszkań, przykładów braku wyobraźni można by mnożyć w nieskończoność.Teraz stoimy przed kolejna inwestycją która ma niewiele wspólnego z dzisiejszymi czasami, ale wystarczy sobie uzmysłowić że taka kolej będzie przewozić mieszkańców Migowa i Piecek do Wrzeszcza (proponuje sprawdzić ile autek z tego rejonu stoi rano w korku na Bulońskiej i sprawdzić ile jeszcze osiedli zostanie tam wybudowanych w przeciągu najbliższych 10 lat. Wystarczy spojrzeć ile osób z rejonu Kościerzyny dojeżdża w ten rejon Gdańska (i będzie dojeżdżać puki się to to wszystko nie zabuduje). Kolejnym przystankiem jest Osowa, osobiście nie korzystam z komunikacji zbiorowej, ale gdyby ktoś zaproponował mi bezpośrednie połączenie z domu do pracy koleją to bym odstawił autko na parking, a kluczyki odwiesił na kołek, wiec możecie mi wierzyć albo nie, ale znajdzie się sporo chętnych którzy zamiast stać w korkach pojadą sobie kolejką do pracy w mieście. Kolejny przystanek to Rębiechowo, na dzień dzisiejszy komunikacja autobusowa z Gdyni nie jeździ raczej pusta z lotniska, wiec można śmiało przyjąć że kolejka też nie będzie pusta (będzie w Gdyni jakieś 15 min szybciej niż autobus gnający przez Karwiny. Na linii Gdyńskiej mamy Karwiny, i Fikakowo, wystarczy spojrzeć ( pokonuję ta trasę codziennie) ile samochodów wjeżdża na obwodową z Karwin i zjeżdża na Słowackiego) jeżeli nawet 10% tych kierowców przesiądzie się na kolejkę to mamy na kilka lat spokój z korkami. Kolejnym niewątpliwym atutem tej kolei jest to (pod warunkiem że ZKM pomyśli) jest to że zniknie z równoległej do kolejowej trasy sporo połączeń autobusowych, a to kierowcą pozwoli szybciej pokonywać i tak już zakorkowane trasy. Teraz pytanie: Gdzie są minusy? Otóż to bardzo proste, spore nakłady inwestycyjne, (ale to unia dofinansuje więc nie będzie aż tak złe), trochę hałasu przez dzielnice mieszkaniowe, to spory minus, tyle że o tej kolei rozmawiamy od ładnych kilku lat, wiec jeżeli ktoś kupował mieszkanie w jej rejonie to sorki, ale miał świadomość co go czeka. No to może choć ceny biletów? niestety jak każda kolej metropolitalna na świecie ceny będą porównywalne z autobusami, wiec znowu nie taki problem.

      • 29 3

      • Powody są trzy: Pieniedzą, pieniądzie i (nie, nie to co myślisz!)... (4)

        ...pieniądze. Mam długów po uszy. Firma windykacyjna będzie sprzedawać galanterię z mojej skóry. Ale i tak kupię sobie 10 sztuk Bugatti.

        Lada dzień skończyć możemy jak Grecja. Wtedy zbudowanie tych osiedli, które mają powstać opóźni się. Materiały budowlane posłużą jako materiały na obiad.

        • 6 15

        • odp. (3)

          Mam nadzieje iż nie masz racji odnośnie skończenia tak jak Grecja. Nadzieja ta nie wynika na szczęście tylko z marzeń o świętym spokoju, ale z pewnej wiedzy na temat różnic w modelach gospodarczych Polski i Grecji. Tak trochę pół żartem, jest pewien niechlubny czynnik który wręcz to uniemożliwia i jest dla Naszej gospodarki od lat zbawienny, a nazywa się szara strefa. W Polsce przyjęło się że część dochodów osiągamy w sposób nieoficjalny, nie płacąc od tego podatków. Pozornie to złe, ale w dobie kryzysu właśnie to trzyma nasz poziom konsumpcji na wysokim pułapie. Polacy nie maja w związku z takim a nie innym, modelem zarobkowania, zbyt wysokiej zdolności kredytowej, wiec nie mogą się bez końca zadłużać, Polskie miasta maja w związku z tym odpowiednio mniejsze wpływy podatkowe więc tez muszą się liczyć z pieniędzmi. Reasumując niepłacenie podatków się naszej gospodarce opłaca jak żadnej innej :). A teraz tak na poważnie. W Gracji 50 % zatrudnionych to sfera budżetowa, możemy mówić że u nas jest złe, ale tak jeszcze nie. W Grecji praktycznie nie ma przemysłu, u nas trochę tego jest. W Grecji wypłaca się trzynastki i czternastki, u nas się od tego odeszło lata temu. Jest jeszcze całkiem sporo różnic takich jak choćby procentowy udział w PKT turystki, ale to już temat na zupełnie inny komentarz, przy innej okazji.

          • 7 3

          • Zapomniałeś o igrzyskach.

            Myśmy też je mieli.

            • 2 6

          • (1)

            Brak nadziei , znasz się na ekonomi jak komor na ortografi.

            • 1 5

            • odp.

              Po pierwsze ja swoje posty podpisuje (minimum kultury moim zdaniem tego wymaga) po drugie, masz powyżej dwa moje posty, składające się z mniej lub bardziej merytorycznych (to już pozostawię ocenie czytających) uargumentowanych wypowiedzi. Wnioskuje iż skoro nie podpisałeś się pod postem, ani nie spróbowałeś choć w minimalnym stopniu polemizować z tymi argumentami to nasz poziom wiedzy mija się na tyle że raczej nie sądzę byś był w stanie ją ocenić (ze względu na to iż wierzę w ludzi mam nadzieję iż się mylę). Mimo wszystko pozdrawiam

              • 7 1

  • A nie pisaliscie lata temu ze pojedziemy nia na Euro? (9)

    Projekt widmo. Mis sie przypomina... :)

    • 101 101

    • Nie pisaliśmy (5)

      • 15 11

      • Wasz poziom składanie zdań jest tak ubogi, że nawet jak coś napiszecie to nic z tego nie wynika. (1)

        • 3 6

        • Tia...... Trojmiasto.pl napisało o budowie kolei, a ta jeszcze nie powstała. Wina Trojmiasto.pl jak nic!

          • 3 0

      • W 2008 pisali ze ma byc gotowa kilka miesiecy przed pierwszym meczem (2)

        artykul z 5 stycznia 2008: Na lotnisko pojedziemy koleją - chcialem wkleic linka, ale sie nie da

        • 2 1

        • Tak, ale to miał byc odcinek od Gdyni do Rębiechowa, bo wystarczyło aby PKP odnowiło sój odcinek... (1)

          No ale niestety wyszło jak zawsze.... PKP ze wszystkim ma opóźnienia

          • 2 0

          • A przystanek Gdańsk Śródmieście?

            Miał być gotowy na Euro, a do dzisiaj niewiele tam się wydarzyło. W zasadzie to chyba nic, poza nawiezieniem i wyrównaniem ziemi.

            • 1 0

    • Nic straconego. Możliwe, że na któreś euro

      tą kolejką zajadą nasze prawnuki:-)

      • 8 4

    • nie na euro a za euro

      • 14 0

    • to chyba nadużycie?

      korzystanie z przepisów specustawy Euro 2o12 skoro żaden element inwestycji nie powstał i nie było szans na powstanie?

      • 4 0

  • ! (22)

    Wyrzucone w błoto SETKI milionów złotych. Sami zobaczycie ile będzie kosztowało utrzymanie tych niepotrzebnych torów, a zapłacicie za to Wy: podatnicy. Powstało za to kilka stołków w zarządzie, rada nadzorcza, itp...

    • 57 226

    • (14)

      Co Ty piszesz? Wiesz jak to ludziom ulatwi dojazdy? Do pracy/szkoly/na lotnisko? Idac Twoim tokiem rozumowania to w ogole zlikwidujmy skm, ztm, zkm.. Bo przeciez placimy za to My - podatnicy! Przeciez kupujemy bilety, a tak nie powinno byc! Zlikwidujcie wszystko, piechota chodzi sie za free.

      • 44 3

      • ? (13)

        Zobacz robaczku na trasę - nikt nie będzie z niej korzystał. Poza tym kosz utrzymania bezie skrajnie wysoki w stosunku do liczby pasażerów. Czy zapłacisz dzieciaku 100 złotych za przejazd kilku kilometrów, a tyle należałoby płacić!

        • 3 23

        • (7)

          Idac Twoim tokiem rozumowania to: nie powstawalyby drogi, nie powstalby tramwaj na ujescisko, nie powstalby wezel karczemki.. bo przeciez do niedawna byly to tereny malo zaludnione.. wiec po co tam cos budowac? To chyba logiczne ze tamte tereny BEDA zaludniane coraz bardziej. Trzeba myslec przyszlosciowo. I tak - placilabym stowke za te kolejke jakbym miala mozliwosc nia dojezdzac. Teraz place prawie stowke miesiecznie za tramwaj. Mnie nazywasz dzieciaczkiem, a sam myslisz jak dzieciaczek.

          • 22 4

          • .

            Od rana URZĘDNICY piszą "sprostowania" na temat tej genialnej inwestycji, marnującej setki milionów naszych podatków (środku unijne to nasza składka unijna, nasze podatki!).

            • 4 18

          • Wasza Ekscelencjo Urzędniczko. Masz zagwarantowane, że z nowych dróg będą korzystać dywizje ludzi. (5)

            Z całej Polski. Ich koszt zwraca się szybko. Lubuska Kolej Regionalna ostrzeżeniem dla nas. Żeby nie oceniać książki po okładce. W naszych czasach kolej jest ryzykowną inwestycją. Jak nic PKM będzie kosztować ponad miliard. Nieproporcjonalnie dużo do popytu.

            Zbuduj alternatywą dla Spacerowej drogę. Gwarantuję popyt prawie tak wielki jak zadłużenie Gdańska.

            • 3 10

            • Porównywanie Lubuskiej Kolei Regionalnej i PKM to jakaś pomyłka (4)

              LKR można porównywać co najwyżej z Kolejami Śląskimi, bo one też kursują pomiędzy miastami z pipiduwami włącznie.

              PKM zaś to taki szybszy tramwaj, który można porównać conajwyżej z warszawskim Metrem .

              Sytuacja trochę podobna będzie jak z tramwajem do Świętokrzyskiej, niby taki nie potrzebny, a węzeł miał stać pusty. Okazuje się, że tramwaje jeżdzą pełne, a na węźle zostaje sporo aut. Czyli efekt uzyskany w 100% z zamierzonym.

              Gwarantuje, że PKM będzie w 100% wykorzystane, bo o to zadba ZKM, która wykorzysta PKM do węzłów przesiadkowych skracając sobie trasy autobusowe. Zobaczysz, że autobusy przestaną kursować do centrum, a będą kursowały do węzłów. Dzięki temu będą odjeżdzały częściej, choć będziesz miał przesiadkę na PKM.

              • 10 2

              • PKM ma co godzinę jechać między Gdańskiem a Kościerzyną? (2)

                Czy to plotka? Pewnie dlatego ma w nazwie "Pomorska" a "Trójmiejska". Więc porównanie do Świętej Pamięci Lubuskiej Kolei Regionalnej jest trafione. Może ta była ciut dłuższa... Wasza Ekscelencja Urzędniczka bardzo wierzy w sukces PKM. Wszystko co ma do zaoferowania to wiarę. Ja widzę dziesięciocyfrowe koszty. W które nie muszę wierzyć. Wystarczy otworzyć oczy. ME udowodniły, że lotnisko jakoś sobie radzi bez tej fanaberii. Nie byłbym takim przeciwnikiem PKM, gdyby nie długi. Kredyty są dla ludzi, ale z umiarem.

                • 2 6

              • Na takiej samej zasadzie co SKM (1)

                Czyli w głównej mierze jeździ między Gdańskiem, a Gdynią, ale czasem zdarzają się kursy do Wejherowa, a jeszcze rzadziej są kursy i nawet do Tczewa.

                W głównej mierze będzie PKM obsługiwać właśnie narysowaną trasę, ale jak inne gminy będą też chciały będą organizowane także kursy do nich, ale rzadsze ze względu na mniejsze zapotrzebowanie.

                Co do radzenia sobie lotniska, a to ja zadam pytanie, a czy ta kolej to dla lotniska. Jakoś ja tam widzę zupełnie inne rozwiązanie mych potrzeb i nie chodzi tu w ogóle o drogę na lotnisko, a codzienny dojazd do pracy. Teraz wreście odstawię auto na węzeł i pojadę PKM bez zbędnego czekania w korkach.

                • 6 2

              • Powinienem podkreślić, że często widuje szynobusy między Gdynią, a Kościerzyną.

                1/4 jest pełna do połowy. Pozostałe w 20%. Więc radzę zmniejszyć częstotliwość już teraz. Odstawienie auta nie jest największym marzeniem Polaka. Wprost przeciwnie. To nasza cecha narodowa. Korki nie są aż tak poważne, by zrezygnować z czegoś tak wspaniałego. Bilety musiałyby kosztować kilkaset złotych (jednoprzejazdowe) by się PKM zarobiła na siebie. Skoro planuje się tylko 10 składów, sami nie wierzycie w ten "sukces".

                • 2 10

              • .

                Znowu URZĘDNICY PISZĄ ŻAŁOSNE SPROSTOWANIA (I TO ANONIMOWO).

                • 4 0

        • (4)

          Nawet nie wyobrażasz sobie ile domków buduje się w okolicach lotniska. Zaczną powstawać osiedla to i będzie miał kto jeździć.
          O ile się nie mylę to kolej ma też zahaczać o Osową ? Będzie to idealne połączenie tego wielkiego osiedla z centrum Gdańsk.

          • 15 1

          • Niekoniecznie. Lubuska Kolej Regionalna teoretycznie miała spowodować (3)

            powstawanie miast w miejscach wsi przez które przejeżdżała. Nichuchu. LKR zniknęła i nikt nie chciał zamieszkać koło jej trasy.

            Prawda jest taka, że PKM będzie kosztować ponad miliard. W przeliczeniu na pasażera... O, Jezu. Liczba ludzi, którzy na niej skorzystają nie odpowiada zachodowi.

            • 4 8

            • Zerknij ile aut co dzień rano jedzie słowaka i czemu oni nie skręcają na Morenę. (2)

              Co gorsza przejeżdzają obwodnicę i udają się właśnie w tamte rejony. Ale to i tak nie o nie chodzi.

              Zkm zrobi węzły na przystankach PKM i każdy kurs będzie pełen.

              • 9 4

              • Mało? (1)

                • 0 5

              • A to ciekawe

                Tylko czemu mam tam codzienne czekanie w wielkim korku. A potem od niedzwiednika jedzie się ciągiem aut, bo naszczęscie już świateł nie ma :). Potem Matarnia i znów wszyscy na wprost, obwodnica podobnie i nagle wszyscy w lewo.

                • 3 0

    • Wielki sukces (4)

      PO 60 latach będzie uruchomiona dawna poniemiecka linia kolejowa haha :), a co się stało z połączeniem do Nowego Portu ???

      • 14 16

      • Dużo mniej ludzi jeździ tam do pracy.

        Oraz rozwinięto komunikację tramwajową.

        • 11 3

      • Gdzie Rzym gdzie Krym? (1)

        • 4 4

        • ?

          Urzędnik pisze sprostowania?

          • 2 4

      • To, że jeździ tam tramwaj i autobus

        A kurs tych pojazdów jest tańszy niż SKM. Po drugie rentowna jest tylko stacja Nowy Port, bo reszta to szczere pole.

        Nie ma nawet jak tam robić węzłów, bo ludzie i tak wsiadaliby na jednym przestanku.

        • 1 2

    • (1)

      Przeszkadza Ci bo to nie ty na ten stołek się dostałeś? Gdybyś teraz na nim siedział to inaczej byś piał.

      • 4 2

      • ?

        Ty marzysz o korycie, a ja marzę o likwidacji koryta.

        • 5 2

  • (5)

    Na Zachodzie nierzadko tak robią, że budują linię tramwajową z możliwością przerobienia jej na kolej kiedy zapotrzebowanie się zwiększy.

    • 29 42

    • A u nas odwrotnie

      Jest kolej. A pomiędzy wagonami PKM mogą kursować tramwaje

      • 8 5

    • Oczywiście (1)

      że w zupełności wystarczyła by linia szybkiego tramwaju.Koszta budowy znacznie mniejszy a efekt taki sam,może za wyjątkiem tego,że "Kaszuby" musiały by się przesiadać np w Osowej.Miało by to jednak i dobre strony...podczas przesiadki...wywietrzyli by się :-)))

      • 19 26

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • dżizas (1)

      GDZIE NA ZACHODZIE???????

      • 5 4

      • Nie pamiętam nazwy miast, chyba niemieckich i szwajcarskich. Opis i o tym informację przeczytałem kilka lat temu w książce. Pamiętam też zdjęcie linii tramwajowej z długim peronem przystosowanym do obsługi pociągów w przyszłości.

        • 5 3

  • A KIEDY BĘDĄ BASENY NA POŁUDNIU GDAŃSKA? (9)

    Niedługo pół społeczeństwa będzie miało zaawansowaną skoliozę a tu buduje się ECS i Kolej która nic da.

    • 62 108

    • A kiedy państwo zacznie dbać o to czy ludzie robią sobie smaczne kanapki na śniadanie? A czy kolej nic nie da? Miej odwagę to powtórzyć za 10 lat, ok?

      • 28 5

    • na basen do wojewodzkiego...bardzo blisko z poludnia (1)

      • 7 7

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • zgadzam się tylko z połową wypowiedzi

      bo tak się składa, ze kolej jest wielkim ułatwieniem dla wielu ludzi i musi byc.

      ECS będzie prawdopodobnie tylko synekurą i spokojnie w budżecie tego molocha zmiesciłoby się kilka basenów, sal gimnastychnych, boisk i czegokolowiek co choć trochę ludzi uzdrowi.

      • 15 4

    • nigdy

      • 1 2

    • 3 milony ludzi na cukrzyce2 i o tym nie wie ! polska wydaje mil na leczenie !

      ja tez jestem za tym zeby najpierw BASEN powstal !

      • 4 1

    • 85 frajerow ! pewnie to jakie lizusy i syfiarze !

      • 1 2

    • masz na Chełmie

      • 2 2

    • Szkoła w Kokoszkach

      W 2014 roku planowane jest oddanie pierwszej części inwestycji związanej z budową Szkoły w Kokoszkach przy Azaliowej, w 2015 roku ma być zrealizowana całość, w tym również całkiem przyjemny, 4 torowy basen razem ze SPA, biblioteka, boisko wielofunkcyjne i piłkarskie. Z tych obiektów mają korzystać nie tylko uczniowie, mają z nich korzystać w godzinach po edukacyjnych okoliczni mieszkańcy. Druga, podobna szkoła ma być budowana prawie równolegle na Kowalach, więc dojdzie kolejne miejsce gdzie będzie można popływać.
      Znajdź wiadomość na trójmiasto.pl: Podstawówka w Kokoszkach jak SPA

      • 3 0

  • A czy ja jako kolejarz zachowam swoje przywileje (11)

    Na przejazdy koleją z 99% zniżką jak mam obecnie ?
    Bo jak nie to strajk

    • 71 75

    • ..... a na poważnie. (7)

      Jako kolejarz od 1989 roku domagam się zachowania swoich praw, które nabyłem. Należą mi się tak samo jak górnikom czy nauczycielom. Zatrudniając się na kolei brałem to pod uwagę, jest to część mojego wynagrodzenia. Tak samo jak górnicy i inni nie pozwolę na jawne okradanie mnie i mojej rodziny.

      • 15 28

      • A ja jako programista domagam sie internetu za free oraz darmowych laptopow raz na 2 lata dla calej mojej rodzinki.Tak samo jak gornicy i kolejarze domagam sie swoich praw! A jak nie to strajk!

        • 34 9

      • Dlaczego firma która należy do państwa ma tobie dopłacać a mi nie? (3)

        Utrzymywana jest z moich podatków.
        Do roboty trollu.

        • 27 10

        • "Do roboty trollu." (2)

          Skąd ta nienawiść? Sęk w tym że wspomniane przywileje są a raczej były (bo już prawie nic nie pozostało) składową wynagrodzenia. Te prawa nie zostały nabyte wczoraj tylko lata temu. Ciekawe jak jeden z drugim zareagujecie jak wam się pensje obniży?! Więc zanim coś napiszesz zastanów się. Najprościej jest wyzwać kogoś od trola itp. Brak merytorycznej dyskusji udowadnia jaki poziom reprezentujecie.

          • 13 14

          • No dobra dobra.. ale już wracaj do roboty

            • 1 1

          • Jak Donald daje (a raczej obiecuje) socjal to dobrze.

            Jak Donald z groźną miną zabiera socjal to też dobrze.
            Z niego taki liberał jak z was inteligenci. Na licencji TVN i GW.

            Kolej OK!

            • 3 0

      • (1)

        a twoja rodzina jak sobie na te prawa zapracowała?

        • 13 3

        • czytaj z zrozumieniem

          Przywileje to nic innego jak część wynagrodzenia (a czy korzysta z tego żona czy kochana nie ma znaczenia), płacę od tego podatek. Tak samo jak w innych firmach, trolejbusy, autobusy, energetyka (taryfy pracownicze) itp. tam też są "przywileje" czytaj dodatki do pensji. Jak zabiorą Tobie część wynagrodzenia to to też będziesz się buntował - proste jak drut.

          • 5 5

    • przywileje tylko dla swoich

      czyli Urzędu i Marszałka ktokolwiek by nim nie był nawet Rola Żymierski jeśliby wstał z grobu

      • 1 6

    • Przywileje - wolne żarty chłopie !!!

      Przywileje - wolne żarty chłopie. Ty masz zapylać i jak wszyscy płacic za bilet, a strajkiem nie strasz bo dostaniesz dyscyplinarkę

      • 4 1

    • Ok to i ja poproszę. Jestem informatykiem więc mi i mojej rodzinie należy się przywilej w postaci komputerów, darmowego oprogramowania oraz internet.
      Czy Ty człowieku jesteś normalny? W państwowych firmach to się ludziom w du..ch poprzewracało. Niech by spróbował taki jeden z drugim tak zacząć podskakiwać u prywaciarza. Zaraz by zobaczył przywileje, że hoho. Wszelkie przywileje powinny zostać zniesione!!! A w czym jesteś lepszy od innych? To, że jesteś kolejarz to masz mieć bilety za free? Wolne żarty. A jak się nie podoba, że za mało to proszę bardzo - droga wolna. W pośredniaku czekają na takich z otwartymi ramionami.
      W takich firmach jak kolejnictwo, górnictwo itp to zapominają, że nie są jedynymi na świecie. Tylko Wy to zaraz wyjdziecie na ulice i zaczniecie krzyczeć, że tak źle i w ogóle. A ja bym takich pałami!!!

      • 4 1

  • ciekawe jaki procent przytulą... (2)

    i kto konkretnie...

    • 42 31

    • .

      Chyba jest co przytulać, skoro aż tak wiele opinii urzędników znalazło się w komentarzach...

      • 4 4

    • Jak to mówił Grzegorz Lato - Ja ci powiem jakie kwoty chodzą. Od 5 do 10 %.

      • 1 0

  • bedzie bufet i popita?? bo nie mam pracy, a z wyksztalcenia jestem bankieciarzem

    • 52 10

  • A kiedy KM będzie w Gdyni?? (5)

    • 44 14

    • jak Gdynia zasypie wszystkie baseny portowe.

      • 14 4

    • Tu jest mowa tylko o pracach przeprowadzanych przez PKM (1)

      Gdyńska część to zadanie PKP bo do niej należy trasa GdyniaKościerzyna

      • 5 2

      • Skoro tym ma się zająć PKP to w Gdyni nie będzie jej nigdy :)

        Chociaż ostatnio trwały jakieś prace na torach przy peronie Gdynia Wielki Kack

        • 4 1

    • Gdynia nie chce być w Metropolii Gdańskiej

      To kolej metropolitalna będzie ją omijać :)

      • 8 4

    • Gdzie?

      A gdzie to jest?

      • 2 0

  • ark (6)

    Super!! Nareszcie investycja przydatna i przyszłościowa. Całe trójmiasto się rozwinie i wzbogaci. Dużo więcej ludzi przyjedzie po zakupy, do teatru, na imprezy. Łatwy dojazd do podstawa sukcesu.

    • 144 27

    • marzyciel...

      • 6 12

    • (2)

      miasto się wzbogaci, więcej niewolników dowiozą do pracy.

      • 9 7

      • A Ty niewolnik czy właściciel niewolników? (1)

        • 7 0

        • Bezrobotny. Marzy o pracy i wielkim mieście, ale wstać rano się nie chce.

          • 10 0

    • Galera Bandycka się cieszy.

      Więcej osób z Moreny i Niedźwiednika pomknie tam po ciuchy. A czy trzeba to ciągnąć gdzieś za lotnisko? Lepiej to pociągnąć na rozwijające się osiedla z mnóstwem młodych (bo to oni mają kasę i jeszcze chca ją wydawać w centrum), np. Orunię Górną czy Kowale, Łostowice.

      • 10 6

    • Przyszłościowa....Jasne....

      Mamy XXI wiek a tu powstaje nowa linia bez trakcji elektrycznej , co za żenada, jakieś szynobusy jak w jakiejś dziurze zabitej dechami, może jeszcze parowozy tam pojadą !?
      Kolejny dowód na to że ten kraj się cofa w rozwoju

      • 5 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane