- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (316 opinii)
- 2 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (265 opinii)
- 3 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (87 opinii)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (115 opinii)
- 5 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (255 opinii)
- 6 "Lex deweloper" pomoże na Przymorzu? (122 opinie)
Kolej na kolej, także w Polsce
W Polsce nieomal bez echa przeszła informacja z Francji - tamtejszy parlament przyjął ustawę, w której zabroniono podróżowania samolotem na trasach, które pociągiem można pokonać w 2,5 godziny.
Choć istotnie większa od Polski, Francja posiada znakomicie rozwiniętą sieć połączeń kolejowych oraz znakomite pociągi - od najszybszych TGV, jadących z prędkością ponad 300 km/h, do bardzo przyzwoitych, ciągle szybkich i względnie niedrogich połączeń regionalnych.
W Polsce przyzwyczailiśmy się już do szybkich połączeń krajowych. Za sprawą pendolino podróż z Trójmiasta do Warszawy skróciła się do niecałych 2,5 godziny, a do Krakowa można dojechać nawet w 5,5 godziny. Podróż Intercity do Wrocławia to 5 godzin, do czeskiego Bohumína - niecałe 7 godzin. Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin) to aktualnie jedyne międzynarodowe połączenia kolejowe z Trójmiasta.
Czy faktycznie skazani jesteśmy na samoloty lub kłopotliwe i niepewne przesiadki kolejowe, czy też możliwa jest podróż pociągiem za granicę?
Pociąg z Trójmiasta do Pragi bez przesiadek w 2024 r. Po ile bilet?
Pociąg alternatywą dla podróży samolotem
Trzeba poczekać na nowy rozkład, ale realne staje się uruchomienie połączenia do Pragi - przejazd trwałby ok. 9 godzin. Być może odtworzone zostanie połączenie do słowackiej Żyliny (ok. 10 godzin) albo nawet Budapesztu (ok. 13 godzin).
Licznym nowym mieszkańcom Trójmiasta na pewno przypadłoby do gustu połączenie z Brześciem i Mińskiem na Białorusi, a może nawet Lwowem i Kijowem na Ukrainie. Oczywiście wymagałoby to wymiany wózków w pociągach na granicy - u naszych wschodnich sąsiadów obowiązuje inny, szerszy standard torów.
Ale w Europie Zachodniej pojawiają się jeszcze dłuższe linie. Niemieckie koleje DB, austriackie ÖBB, szwajcarskie SBB i francuskie SNCF już uruchomiły albo planują długodystansowe linie nocne. Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom), Amsterdam-Zurych, a także Wiedeń-Paryż powstają w transgranicznej współpracy krajowych operatorów.
To, co różnicuje nowe linie, to nie tylko odległość i prędkość - także standard i cena. Na pokładzie pociągu przejeżdżającego nawet 1300 km można się wyspać, zjeść i odpocząć.
Komfortowa podróż w kabinie przypominającej bardziej pokój hotelowy niż kuszetkę to rozsądna alternatywa dla dojazdu na lotnisko, odpraw, opóźnień i przesiadek lotniczych.
Zwłaszcza jeśli cena jest równie zachęcająca. Koszt pojedynczej kabiny w podróży Wiedeń-Kolonia to 120 euro. Trenotel na trasie Lizbona-Hendaye (na granicy francuskiej) to 11 godzin i 88 euro.
Głównym argumentem za kolejami jest oczywiście troska o środowisko naturalne. Linie lotnicze otrzymały co prawda pomoc publiczną, ale jednocześnie muszą płacić opłaty za emisje. Z tego powodu podróże lotnicze będą coraz droższe.
Argument dla dbających o środowisko
Kolej jest pod tym względem "najtańsza" energetycznie. Emisje CO2 na pasażerokilometr wynoszą średnio 42 g, czyli 1/5 tego, co emitują loty - 255 g. I to nawet w kraju, w którym - jak na razie - 80 proc. prądu pochodzi z palenia wysokoemisyjnym węglem.
Bezpieczeństwo podróży wymaga wspólnych systemów
Ale by pociągi przejeżdżały przez granice, nie wystarczy tylko dostosować rozkłady i wprowadzić wspólne systemy rezerwacji. Trzeba także zapewnić, że lokomotywy i składy będą współpracowały z systemami sterowania oraz sieciami trakcyjnymi sąsiednich krajów.
Kiedy ruszył Thalys, szybki pociąg łączący kraje Beneluksu, Niemcy i Francję, okazało się, że niektóre składy muszą wspierać aż 12 różnych systemów automatyki kolejowej. A trzeba wiedzieć, że przy prędkościach powyżej 140 km/h traci sens pojęcie "maszynisty" - to komputer musi kontrolować przejazd, bo zmysły człowieka są za słabe, a jego reakcje - zbyt długie.
Dlatego Unia Europejska wdraża ERTMS - wspólny system sterowania pociągiem i siecią kolejową. W Polsce trwają jego testy na jednej z bocznych linii, ale ambitne plany mówią o prawie 200 tys. km przystosowanych torów i 13 tys. pojazdów szynowych w całej UE już w najbliższych latach. Pandemia, paradoksalnie, te prace przyspieszyła - zmniejszony ruch pozwala szybciej remontować tory.
Nowe perspektywy podróżowania dzięki kolei
Można się spodziewać, że mieszkańcy Trójmiasta już niedługo mogą zupełnie serio rozważać weekendowy wypad do Pragi, by przejść po moście Karola na Hradczany, wieczorem wypić piwo w legendarnej gospodzie "U Fleků" - a potem wsiąść do pociągu i przywitać świt na sopockiej plaży.
Mogą też ugościć u siebie przyjaciół z Dortmundu i Bratysławy, którzy w komfortowych warunkach, eleganckim przedziałem hotelowym dotrą tutaj ze swoich miast. Bez tłoczenia się w samolocie, kłopotliwych odpraw, przesiadek i opóźnień.
I choć na razie między bajki trzeba włożyć obietnice Elona Muska o połączeniu świata próżniowymi rurami, w których podróżować będą kapsuły z pasażerami (Hyperloop), to przyszłość kolei jawi się raczej kolorowo.
Polska planuje budowę kolei wysokich prędkości. Z myślą o ich obsłudze PKP IC przygotowuje przetarg na dostawę 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych rozwijających prędkość 250 km/h. Na razie w osi wschód-zachód (tzw. linia Y), łączącej Wrocław, Poznań i Łódź z Warszawą oraz planowanym CPK, ale pewnie z czasem także do i z Trójmiasta.
Przyszła - nareszcie! - kolej na kolej.
Uwagi do artykułu (3 opinie)
Szanowna Redakcjo, zweryfikujcie poniższe uwagi i po sprawdzeniu nanieście korektę na artykuł , żeby zlikwidowac nieprawdziwe stwierdzenia:
"Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin)" - połączenie ic gedania obsługuje PKP Intercity a nie Deutche Bahn
"Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom)" - połaczenie funkcjonowało do 2019 roku, zostało definitywnie zlikwidowane przez zawieszenie linii promowej stena line trelleborg - Sasnitz i nie jest przykładem uruchamiania bo nie wróci. Planowane połączenia będa przez Danię (przez Półwysep Jutlandzki) bez promów. Zdjęcie poniżej przedstawia pociag dunski DSB na zlikwidowanej już też trasie wiec tez nie jest najlepszym przykladem rozwoju kolei a tym samym nie ma nic wspolnego z treścią artykułu, Aktualnie w Europie ostatnie połączenie kolejowo-promowe istanieje we Włoszech.
Czekam na Państwa odpowiedż merytoryczna na maila
Tomek Kreft Zobacz więcej
Szanowna Redakcjo, zweryfikujcie poniższe uwagi i po sprawdzeniu nanieście korektę na artykuł , żeby zlikwidowac nieprawdziwe stwierdzenia:
"Obok obsługiwanego przez DB Berlina (nieco ponad 6 godzin)" - połączenie ic gedania obsługuje PKP Intercity a nie Deutche Bahn
"Berlin-Malmö (pociąg wjeżdża na prom)" - połaczenie funkcjonowało do 2019 roku, zostało definitywnie zlikwidowane przez zawieszenie linii promowej stena line trelleborg - Sasnitz i nie jest przykładem uruchamiania bo nie wróci. Planowane połączenia będa przez Danię (przez Półwysep Jutlandzki) bez promów. Zdjęcie poniżej przedstawia pociag dunski DSB na zlikwidowanej już też trasie wiec tez nie jest najlepszym przykladem rozwoju kolei a tym samym nie ma nic wspolnego z treścią artykułu, Aktualnie w Europie ostatnie połączenie kolejowo-promowe istanieje we Włoszech.
Czekam na Państwa odpowiedż merytoryczna na maila
Tomek Kreft Zobacz więcej
O autorze
Jakub Chabik - inżynier, menedżer, publicysta, naukowiec. Zajmuje się technologiami informatycznymi. Od ponad 20 lat popularyzuje naukę, technikę oraz biznes w mediach. Od ponad 20 lat bezgranicznie zakochany w Trójmieście i Pomorzu. Od 5 lat wykładowca Politechniki Gdańskiej.
Opinie wybrane
-
2021-05-08 18:02
GdańskNowy Port (6)
Pojechało by się z Gdańska do Nowego Portu przez Nową Letnicę i Brzeżno na plażę,ale się nie da bo tory zwinęli.Rozwijają tylko dla kiboli na mecze w Letnicy.
- 138 19
-
2021-05-08 18:49
(4)
Od kiedy w Nowym Porcie jest plaża? :D
- 9 9
-
2021-05-09 20:12
Moze i nie w NP, ale przeciez plaza jest 300 metrow od SKM NP.
- 6 0
-
2021-05-09 09:55
od czasu jak tam deweloper sprzedaje
na wizualizacji jest :)
- 8 1
-
2021-05-09 06:54
No miał na myśli popływanie w kanale portowym... Jak widać chętnych jest sporo.
- 3 2
-
2021-05-08 19:19
Pisal to niewiedzacy glupek ze wsi
- 8 6
-
2021-05-08 18:37
Kibiców, nie kiboli.
- 10 15
-
2021-05-09 23:26
Nie rozumiem w czym problem z Pragą (2)
Akurat tuż przed pandemia byłem pociągiem. 6h do Wrocka przesiadka i 5h do Pragi. Poza tym do Wiednia też jeździłem 11h. Takie czasy w pociagach to normalka ze wzgledu na wygode.
- 15 7
-
2021-05-10 21:42
o 5h szybciej (ale i drozej)
Jest przez Berlin... Bo przez Wroclaw to w sumie 15h wistuja.
Mozna tez przez Warszawe, wygodnym nocnym.- 0 0
-
2021-05-10 07:50
kolejny poPiSowy sukcess rządu
po 40latach PKPowskich remontów pociągi jeżdżą jak za E.Gierka - 80-160max!
- 5 3
-
2021-05-08 18:15
Bzdury (14)
Jaką alternatywę dla samochodu mam w dojezdzie na podkarpacie? Pendolino, które jeździ raz dziennie w dziwnych godzinach i dojeżdża tylko do Rzeszowa i to przez Kraków(!), albo TLK które kilkanaście godzin tłucze się po zad*piach? No nie, dzięki. Za rok dokończa S7 i S19 i z Gdańska do Przemyśla będzie cały czas droga ekspresowa.
- 99 33
-
2021-05-10 11:50
to tam nie dojeżdza się furmanką?
- 0 2
-
2021-05-09 21:37
o!
Jestem z Przemyśla :) - Zapraszamy do zwiedzania, piękne Miasto!
- 7 1
-
2021-05-09 20:40
(1)
Samolot LOT masz do Rzeszowa, zanim wyjedziesz z parkingu to samolot będzie już na Podkarpaciu :)
- 4 0
-
2021-05-10 14:33
Ta, raz w tygodniu. Super opcja.
- 1 0
-
2021-05-09 19:15
(2)
W artykule wyraźnie zaznaczono, że kolej ma być alternatywa dla latania...
Żaden środek transportu zbiorowego nigdy nie dowiezie cię w dowolne miejsce. Nie mniej, można spokojnie, jak w cywilizowanych krajach, podróżować bez własnego auta. Trzeba tylko zdawać sobie sprawę z kosztów użytkowania samochodu -to nie tylko paliwo. Wówczas zrozumie i nasze społeczeństwo, że wynajem auta nie jest drogi. Czasem nawet może być tańszy niż użytkowanie wlasnego.- 5 3
-
2021-05-10 14:32
Ale ja posiadam samochód na codzień w celach zarobkowych n
Więc dlaczego miałbym tego samego samochodu nie wykorzystać do prywatnych podróży?
- 0 1
-
2021-05-10 11:53
"Czasem nawet może być tańszy niż użytkowanie wlasnego."
czasem i wszystko w temacie.
- 1 0
-
2021-05-09 11:52
dziwne, zawsze jezdze
ah ci godni rodacy, zarabiajacy w porywach do tysiaca euro, sa zbyt godni na komunikacje zbiorowa.
- 12 1
-
2021-05-08 20:33
Przecież autor o tym pisze... (2)
No przecież autor pisze, że powinno się zainwestować w kolej, żeby poprawić jakość i szybkość i było alternatywą do innych form podróżowania? Przeczytałeś/aś artykuł w ogóle?
- 25 2
-
2021-05-09 09:54
autor to ma jakies dziwne wizje (1)
i zero zna sie na koleji w Polsce.
wazniejsze zeby przywrocic mniejsze stacje, a nie od razu rzucac sie na polaczenia miedzynarodowe. te sie same sfinansuja.- 5 5
-
2021-05-09 22:54
Ty za to znasz się na języku polskim na poziomie pierwszej klasy szkoły pdostawowej- "koleji", serio?XD
- 3 1
-
2021-05-08 18:50
A po co tam jeździć? (2)
- 18 25
-
2021-05-09 19:00
Bo mam tam rodzinę? Bo są tam piękne Bieszczady?
- 11 2
-
2021-05-09 07:24
Drogi @qwe w tych górach są sanatoria i ludzie do nich chcą dojechać
- 10 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.