• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej na północ Gdyni: PKP zdziwione wybraną trasą

Michał Sielski
31 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej
Proponowany przez samorządy przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy. Proponowany przez samorządy przebieg kolei na północ Gdyni oraz przebieg tymczasowy.

Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zapoznali się z wyznaczonym przez władze Gdyni przebiegiem linii kolejowej na północ miasta i - delikatnie rzecz ujmując - bardzo się zdziwili. Propozycja to połączenie dwóch wariantów, która nie była poddana konsultacjom. Nie ma też dla niej zapewnionego finansowania.



Czy samorządowcy słusznie forsują nowy przebieg kolei na północ?

Przypomnijmy:
  • przed niespełna dwoma tygodniami władze Gdyni ogłosiły, że ustalono przebieg planowanej kolei na północ Gdyni;
  • to wspólna inicjatywa władz Gdyni, Rumi, Kosakowa oraz Portu Gdynia;
  • pociągi mają nią dojechać na Oksywie i do gminy Kosakowo;
  • docelowo mają jechać w kierunku Słupska przez Dolinę Logistyczną, Rumię i Wejherowo.

Czytaj więcej: Znamy planowaną trasę kolei na północ Gdyni

- To porozumienie to uzgodnienie wspólnego stanowiska o przebiegu przyszłej kolei. To bardzo ważne, żeby w pracach nad jej koncepcją uwzględnić wszystkich uczestników, tak aby efekt finalny w postaci strumienia pasażerów, którzy będą każdego dnia korzystali z tej kolei, był jak najwyższy, a z drugiej strony, by uniknąć komplikacji np. dla obszarów rozwojowych portu oraz naszych gmin i miast - opowiadał Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

PKP: taki przebieg kolei na północ nie był konsultowany



Komplikacje pojawiły się jednak bardzo szybko, bo pomysł samorządowców zaskoczył... głównych zainteresowanych, czyli inwestora, jakim jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Okazało się bowiem, że proponowany przez polityków wariant jest inny, niż planowali kolejarze.

W grudniu 2020 r. odbyły się bowiem konsultacje społeczne z mieszkańcami, na których zaprezentowano poszczególne warianty inwestycji. Mieszkańcy mogli wysłać uwagi i głosować na konkretny projekt. Samorządy wypowiedziały się w formie pisemnej w zakresie wyboru najkorzystniejszego wariantu. A teraz pokazały swój. Zaskoczyło to przedstawicieli kolei.

- Wariant, który został zaproponowany przez samorządy, jest połączeniem kilku wariantów analizowanych w ramach dokumentacji przygotowawczej - zauważa Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Dodaje, że nowy wariant będzie musiał zostać skonsultowany z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Finansowanie? Na razie nie ma



- Wskazany wariant wymagać będzie przeprowadzenia dodatkowych analiz w zakresie zweryfikowania opłacalności ekonomicznej takiej inwestycji. W tej chwili nie ma zapewnienia finansowania dla inwestycji w perspektywie finansowej na lata 2021-2027 - dodaje Przemysław Zieliński z PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

W 2016 roku miłośnicy kolei sprawdzili linię z Obłuża do centrum Gdyni

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • (5)

    Samorządowcy mogą sobie forsować te plany i makiety....I tak nic z tego nie będzie.

    • 73 7

    • Bo to są wizjonerzy

      Jak Kwiatkowski czy Wenda. Tylko u tych współczesnych wizjonerów na wizjach się kończy. Ważne aby kiełbasa wyborcza się sprzedała.

      • 13 1

    • To pisanie w kółko tego samego zdania wymiotować się chce.
      Artykuł składa się z jednego zdania.

      • 7 0

    • Nie ufam ani jednym ani drugim. Proste.

      • 7 1

    • Kim Dzong Szczur

      • 4 1

    • bo forsuja

      A nie negocjuja...

      Czyli jak zrobic, aby nie zrobic a zarobic.

      • 2 1

  • Szczurek od lat czaruje kolejnymi projektami (8)

    a miasto jak było w stagnacji inwestycyjnej, tak w niej pozostaje...Ktoś jest w stanie przywołać tu jakąś dużą miejską inwestycję ostatnich 10 lat poza odmalowaniem pasów na przejściach dla pieszych?

    • 149 6

    • Cuda wianki i infobox))))Plus deweloperskie punktowce które wyrastają jak grzyby po deszczu.Ale widać gdynianie zadowoleni.

      • 17 3

    • No w okolicach Kwiatkowskiego

      Żeby być zgodnym z prawdą to tam trochę grzebią. I szkole na Zachodzie wybudowali.
      Reszta to buspasy farbą.

      • 8 3

    • 5 krotna (1)

      Podwyżka kary za brak bileciku w powiększonej 2 krotnie strefie płatnego parkowania, przy jednoczesnej likwidacji 20% miejsc parkingowych

      • 25 1

      • Miałeś jechać Gdynię a nie chwalić ;p

        • 3 5

    • Gdynianka (2)

      Trzykrotne przebudowanie skrzyżowania Płk. Dąbka z Kwiatkowskiego . Oczywiście efektów zmniejszenia korków nie stwierdzono. Jak zawsze pieniądze wyrzucone w błoto.

      • 18 2

      • Gdynianka (1)

        z Koziej Wólki. Jak chcesz analizować przyczyny korków, skoro nie dostrzegasz problemu? Znowu wspólny element - droga i tory... Dąbka/ Andersa/ Derdowskiego. Miasto zleciło projekt i będzie przebudowa. Ale aby żadne horały gregoriańskie nie wyły, że znowu za ciasno dla kolei trzeba wszystko brać pod uwagę, a nie tylko wizje Gdynianek z Kozich Wólek

        • 0 1

        • mylisz przyczyny ze skutkami

          a w przypadku braku zadowolenia z wyglądu, tłuczesz lustro...

          • 0 0

    • Ten prymitywny człowiek już nawet projektów nie ma, totalny upadek

      • 0 1

  • Ha ha...wiedziałem że to kiełbasa wyborcza (2)

    Gdynia zrobiła plan...warianty...a PKP przeciera oczy ze zdumienia.
    Czyli kolej będzie ale na świętego nigdy....

    • 144 7

    • To trochę tak, jakby wprosić się na obiad (1)

      I ustalać komuś menu xD im więcej władzy tym mniej kultury

      • 5 1

      • Tiaaaa, bo PKP buduje te linie dla siebie, a nie dla ludzi.

        Ogarnij się!

        • 2 5

  • Celowa zagrywka UM wiadomo ze nic z tego nie wyjdzie a im to na reke bo w kasie pustki (2)

    ale meleksy beda w orlowie za to

    • 141 9

    • szczurek puścił informację a gawiedź w to uwierzyła i o to chodziło

      od tak działa od lat i dzięki temu wciąż rządzi

      • 16 1

    • Ale za to Szczurek ma lotnisko z którego nigdy nic nie wystartuje

      • 0 0

  • Przeprowadziłem się poza Trójmiasto i dobrze mi z tym. (7)

    • 82 10

    • Ale do Trójmiasta się przyjeżdża chałturę odwalić. (1)

      • 12 2

      • i to jest najlepszy wybór

        • 0 1

    • to opuść to forum, bo nikogo nie interesują twoje trzy grosze (1)

      • 5 14

      • Po pierwsze to nie jest forum, a po drugie jest to miejsce publiczne.

        • 4 0

    • GWE? (2)

      • 0 2

      • Te kompleksy na punkcie tablicy rejestracyjnej. To wynika z biedy, głupoty czy obu?

        • 3 0

      • W tym momencie? Lepsze niż GA

        • 1 0

  • I teraz Gdynia powie, że chciała, ale PKP nie pozwolilo. I cyk, 130% poparcia dla Szczurka w wyborach, bo wyborcy wszystko łykną.

    • 141 5

  • Po co takie kikuty robić? (3)

    będzie wozić powietrze jak ta do nowego portu.

    • 17 61

    • Szczególnie do Kosakowa? Absolutnie nie. To jest potrzebne i to bardzo.

      • 15 4

    • Porównaj populację Nowego Portu i północnej Gdyni wraz z gminami ościennymi.

      Wówczas można wyciągnąć wnioski...
      Kolej na północ jest niezbędna.
      W przeciwnym razie ta część Gdyni będzie nieprzejezdna w przeciągu kilku lat.
      Już teraz jest bardzo ciężko.

      • 11 3

    • Nowy port to stosunkowo mała dzielnica, ponadto przystanki skm były położone na obrzeżach dzielnicy, gdzie wiekszosc mieszkańców miala blizej na tramwaj do głównego. Szkoda mi tej linii, ale da się rozumieć, ze ja zlikwidowali(niestety)

      • 7 0

  • Tak to jest jak koleją zajmują się specjaliści od parkometrów

    • 96 7

  • (3)

    Z tego tekstu można wnioskować jak władze Gdyni rozumieją negocjacje i uzgodnienia...

    • 95 5

    • Z tego tekstu wynika, że sprawa ze strony miasta zajmował się Marek, nasz lokalny klon Sasina.

      • 2 1

    • A jak (1)

      PLK rozumieją konsultacje? 202 ,,przebudowywana już od... i jakoś to tak marnie idzie! Na razie kasa utopiona na mierzei

      • 0 2

      • samorząd elbląski tym razem sprawniejszy

        proste.

        • 0 0

  • Po raz kolejny władze Gdyni pokazują że nie konsultują z nikim decyzji. (13)

    Wcześniej węzeł Karwiny teraz kolej na północ miasta.

    • 241 17

    • A może to pkp jest jak zwsze zaskoczone. (12)

      • 13 30

      • Ja też bym był zaskoczony na miejscu PKP (11)

        Dogadujemy się w sprawie wiaduktów na Wielkopolskiej, a po czasie Gdynia mówi, że ona nic nie ustalała i nie ma zamiaru zlecać budowy nowych wiaduktów. (A w międzyczasie pkp plk, robi dokumentację na 3 tory bo takie były ustalenia).
        Mamy proces jak zrobić linie na północ Gdyni, w 2019 przetarg na dokumentację przygotowawczą, potem w grudniu 2020 konsultacje wyboru wariantów, również poprzez stronę gdynia.pl, a tu po tym wszystkim Gdynia ma inną koncepcję i udaje, że coś wybrała, a tak na prawdę przedstawiła koncert życzeń wiedząc, że trzeba wtbrać konkretny wariany, bo na wszystko nie ma pieniędzy. Dodatkowo kolej do Oksywia mogła już jeździć od dawna tylko trzeba zapłacić i tu jest problem Gdyni.

        • 40 4

        • PKP przez ponad dekadę "zapominała" o ustaleniach w sprawie Puckiej (9)

          i na Karwinach też pamięć ograniczyła się do zamówienia projektu. Generalnie PKP pamięta tylko wtedy, kiedy chce sama coś zrobić na terenie który zrządzeniem losu nie należy do nich (bo prawie cały dostała przy przekształceniach). Ot, przyczyna niepamięci miasta. Przypominam też, że jest to drugi etap kolei metropolitarnej, którego finansowaniem zajmuje się Marszałek (jak w przypadku każdego projektu o skali wielopowiatowej). Tylko tu też pamięć strasznie zawodzi - pamiętano, aby zapłacić za tory na terenie jednego miasta, za trakcje na terenie jednego miasta, i za stacje na terenie jednego miasta. Jakby szczurek miał jaja (a nie ma), to już by dawno zwrócił się o kontrolę KE. I albo kasa znalazłaby się na wczoraj, albo całe dofinansowanie unijne za metropolitarną by wracało, bo nałgano we wniosku.

          • 7 20

          • pkp plk ma na wszystko kwity, na co się i z kim umawiali.. (3)

            nauczeni wizjami szczurka, który sie potem ze wszystkiego wycofuje...zabezpieczeni sa kwitami...wyrażnie jest tam opisany i podpisany podział prac i finansowanie...Gdynia się zgodziła a teraz sie wycofuje.. jakie to normalne

            • 24 3

            • A nawet jak nie ma to w TVP powiedzą że miało :)

              • 5 2

            • gdzie te kwity?

              • 2 0

            • Kwity na Pucką duuużo starsze

              Tylko się obsuwa, obsuwa i obsuwa... Stanie się przed perspektywą zwrotu środków za rozbudowę całości trasy kolejowej, to momentalnie się priorytety naprawią.

              • 1 0

          • Czy gdynia zbudowała jakikolwiek przejazd bezkolizyjny z torami głównej magistrali w czasie 30 lat samorządu? (3)

            Wszyscy jej przeszkadzają, rzucają kłody pod nogi, a to miasto z marzeń zamiast z działań

            • 18 1

            • A to Gdynia może sobie tak budować cokolwiek na terenie PKP? (1)

              • 3 3

              • jakos Rumia i Wejherowo

                oraz Gdansk to potrafia zorganizowac.
                Jakies korepetycje moze?

                • 2 1

            • Owszem

              Estakada Kwiatkowskiego, kiedyś był przejazd obok przystanku Grabówek.

              • 0 0

          • nic by mu jaja nie pomogły

            Linia jest wielopowiatowa, po to wciągnięto do tego przedsięwzięcia Kartuzy i Kościerzynę.
            Faktem jest, że większość pieniędzy władowano w tereny Gdańska, reszta to "tylko" remonty. Ale formalnie jest koszer! Czego nie można powiedzieć o Słowackiego... ale koledzy pomogli...

            Wolta związana z dołączeniem mniejszych miast wynikała z konfliktów między "włodarzami" Gdańska i Gdyni. Gdańsk optował za tramwajem i olaniem reszty. Gdynia obstawała (w charakterystyczny dla gdyńskiego prezydenta sposób...) przy kolei, mając na względzie komunikację między lotniskami. To oznaczało zatarg z dwoma gdańskimi lobby, tramwajarzami i lotniskiem (zrozumiałe?).
            Kłótnię zakończył marszałek, stawiając na wariant kolejowy (słusznie) i ratując unijny projekt oraz finansowanie przez dołączenie mniejszych miast.
            A Gdynia dostała bana.
            Mniej więcej od tego czasu widoczna jest otwarta wrogość między sąsiadami. Tym bardziej że ówcześni "wizjonerzy" z UG przeznaczyli Gdynię do kanibalizacji i przekształcenia jej w kurort. Co zarząd Gdyni ochoczo podchwycił... Wielka krzywdę Gdyni uczyniły "wakacyjne autorytety", przyjeżdżające do niej na wywczasy...

            • 3 0

        • Gdynia

          zrobiła poprawkę na fakt, że elektryfikacja 201 miała być skończona w 1989 roku...

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane