• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolejna wizja Nowej Politechnicznej

Krzysztof Koprowski
4 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
  • Analizowane warianty przebiegu Trasy GP-W przez Politechnikę Gdańską. Zdaniem uczelni, najkorzystniejsze dla obciążenia ruchem to 4A oraz 1 (pierwotny wariant, zapisany w planach zagospodarowania).
  • Analizy dla wariantu przez ul. Do Studzienki.
  • Analizy dla wariantu przez ul. Do Studzienki.
  • Analizy dla wariantu przez ul. Do Studzienki.
  • Analizy dla wariantu przez kampus PG.
  • Analizy dla wariantu przez ul. Do Studzienki.
  • Analizy dla wariantu przez ul. Smoluchowskiego (koncepcja Alter Polis).
  • Analizy dla wariantu przez ul. Smoluchowskiego (koncepcja Alter Polis).
  • Analizy dla wariantu przez ul. Traugutta.
  • Analizy dla wariantu przez ul. Traugutta.
  • Analizy dla wariantu przez ul. Traugutta.

Politechnika Gdańska włącza się w dyskusję publiczną na temat przebiegu ul. Nowej Politechnicznej (Trasy GP-W). W czwartek uczelnia przedstawiła swój pomysł, w którym tory tramwajowe poprowadzono wzdłuż ul. Traugutta i przez Park Akademicki.



Który wariant przebiegu trasy tramwajowej jest najlepszy?

Choć ul. Nowa Politechniczna (połączenie tramwajowe zostało przechrzczone niedawno na Trasę Gdańsk Południe-Wrzeszcz) bezpośrednio przebiega wzdłuż terenów kampusu PG, a sama uczelnia codziennie "ściąga" do siebie ok. 20 tys. studentów i pracowników, to Politechnika przez długi czas nie zabierała publicznie głosu w tej sprawie.

Czytaj też: Pomysł FRAG-u dla Nowej Politechnicznej, od którego zaczęła się dyskusja publiczna o zmianie jej formy i przebiegu

Teraz PG nieoczekiwanie, nawet dla urzędników Biura Rozwoju Gdańska (o czym dalej w tekście), przedstawia swój pomysł na alternatywny przebieg połączenia tramwajowego.

Zmiany obejmują przede wszystkim dolny odcinek trasy, gdzie zamiast poszerzania korytarza transportowego ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, planuje się skierować tramwaj przez wschodni odcinek ul. Traugutta zobacz na mapie Gdańska, a następnie Parkiem Akademickim zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej. Tutaj nastąpiłoby pełne wpięcie na wszystkie relacje skrętne w istniejący układ tramwajowy.

Dalej proponuje się przełożenie torów z al. Hallera w rejon przejścia pod SKM Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska, tworząc tym samym węzeł przesiadkowy. Po drugiej stronie torów kolejowych następuje włączenie w układ tramwajowy ul. Klinicznej i Węzła Kliniczna.

Wbrew pozorom koncepcja ta nie jest niczym nowym. Bazuje w niektórych fragmentach na wizji ul. Nowej Politechnicznej sprzed kilku dekad (m.in. z tego powodu już w latach 70. na Węźle Kliniczna wykonano pętlę tramwajową zobacz na mapie Gdańska, zmodernizowaną na Euro 2012, nieużywaną dzisiaj liniowo) oraz planowanym węźle przesiadkowym, obecnym już w studium Gdańska z 2001 r.

- Wariant ten zwiększa dostępność naszego kampusu transportem zbiorowym, nie ingeruje w jego zagospodarowanie ani terenów przyległych, cechuje go wysokie obciążenie ruchem pasażerskim, pozwala na połączenie górnego tarasu z dolnym z pominięciem skrzyżowania Grunwaldzka-Do Studzienki-Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, umożliwia kontynuowanie podróży we wszystkich kierunkach [zdaniem Jamroza, na skrzyżowaniu Grunwaldzka - Do Studzienki - Miszewskiego ze względu na duży ruch, tramwaje nie powinny mieć możliwości skręcenia - dop. red.] oraz przesiadkę na SKM - wylicza zalety Kazimierz Jamroz, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, szef zespołu projektowego nowej wizji Trasy GP-W.
Wady? To oczywiście przejście przez Park Akademicki, czyli pozostałość dawnego cmentarza z zachowanym starodrzewem, wyznaczającym jeszcze w wielu miejscach przebieg alejek nekropolii. Zwiększa się też nieco czas przejazdu z górnego tarasu do centrum Wrzeszcza, choć nie tak znacznie, jak w koncepcji biura architektonicznego Alter Polis, w której tramwaj włącza się w al. Zwycięstwa na wysokości kampusu sportowego PG zobacz na mapie Gdańska.

Proponowany przez PG wariant został poparty także analizami ruchowymi, które pokazują, że jest on obok pierwotnego wariantu - przez poszerzoną ul. Do Studzienki - najbardziej korzystny i atrakcyjny dla pasażerów tramwajów.

- Trudno mi się wypowiedzieć na temat propozycji PG, bo o samej konferencji dowiedziałam się przez przypadek, a prezentowany materiał widzę właśnie po raz pierwszy - przyznała w trakcie konferencji PG Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Jest to wariant w pewnym stopniu podobny do tego, co analizowaliśmy dla studium 2001 r. [ostatecznie do studium sprzed 14 lat wpisano wariant przez ul. Do Studzienki - dop. red.]. Traktujemy to jako kolejny głos w dyskusji.
Czytaj też: Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz

Park Akademicki, przez który w koncepcji PG miałby przechodzić tramwaj. Po lewej budynki PG, po prawej dawny szpital studencki. Park Akademicki, przez który w koncepcji PG miałby przechodzić tramwaj. Po lewej budynki PG, po prawej dawny szpital studencki.
Sceptycznie do analiz zespołu pod kierownictwem Jamroza podchodzi też Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Zaskoczyło mnie, że w porównaniu potoków pasażerskich między wariantami przez ul. Do Studzienki i Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska, istnieją różnice na poziomie aż 20 proc. na rzecz pierwszej koncepcji, choć przebieg jest bardzo podobny.
Zdaniem Kazimierza Jamroza wynika to bezpośrednio z miejsca połączenia z istniejącą siecią tramwajową. Wariant przez ul. Traugutta pozwoli na dojazd przez al. Hallera na Zaspę i Przymorze. Wskazuje też na inne zalety tego rozwiązania.

- Na tej trasie tramwaj powinien jechać z dużą prędkością, bo jest to połączenie górnego tarasu z dolnym. Ponadto na włączeniu do al. Grunwaldzkiej przez Boh. Getta Warszawskiego tramwaj wyjeżdża zza budynków, jest niewidoczny i niebezpieczny. Mamy przypadki niedziałającej sygnalizacji. Jeżeli budujemy coś nowego, to muszą być to dobre parametry.
Ulica Traugutta na odcinku, gdzie miałby powstać tramwaj w koncepcji PG. Po prawej widoczne budynki kampusu PG. Ulica Traugutta na odcinku, gdzie miałby powstać tramwaj w koncepcji PG. Po prawej widoczne budynki kampusu PG.
Koncepcję tramwaju przez ul. Traugutta negatywnie oceniła też pracowniczka Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, do którego miał docierać tramwaj w koncepcji Alter Polis.

- Szpital to także duża liczba pracowników - 3,5 tys. osób. Do tego dochodzą pacjenci, którzy w przeciwieństwie do studentów, nie zawsze są osobami młodymi i mają problem z dotarciem do nas. Kursuje tylko jeden autobus, a problemy z parkowaniem w naszym rejonie są doskonale znane.
Obecnie ul. Nowa Politechniczna (Trasa GP-W) ma już wybranego projektanta, którym została firma Mosty Katowice. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zleciła jej opracowanie wielowariantowej koncepcji, której wyniki będą znane do końca stycznia przyszłego roku. Dopiero wówczas należy spodziewać się ostatecznej decyzji w zakresie przebiegu i formy nowej trasy komunikacyjnej.

Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie

Koncepcja Trasy GP-W autorstwa biura architektonicznego Alter Polis.

Miejsca

Opinie (154)

  • najkorzystniejszy wariant (13)

    Wybór jest prosty - Wariant 1

    • 77 71

    • popieram

      Jest to kompromis pomiedzy zapewnieniem szybkiego polaczenia z poludnia do wrzeszcza a zapewnieniem jakosci urbanistycznej tej czesci wrzeszcza przy mozliwosci wykreowania zabudowy pierzejowej wzdluz nowej politechnicznej.

      • 22 12

    • Zaraz i tak ktos wyskoczy z wariantem przez gumed..

      • 6 5

    • Wariant 1 jest fajny, ale jest w nim sporo do zrobienia (1)

      Moim zdaniem wariant 4a jest najbardziej korzystny i najmniej utrudniający włączenie do istniejącej sieci.
      Ponadto nie tworzy kolejnego super skrzyżowania z miszewskiego, które i tak jest trudne, a miejsca tam mało.
      Włączenie na wysokości hallera, gdzie jest bardzo szeroko umożliwia swobodną przebudowę tego skrzyżowania i dostosowania go do odpowiednich parametrów umożliwiających swobodne skręcanie tramwai i kontynuowanie jazdy w kilku kierunkach, a nie tylko na wprost.

      • 18 10

      • ludzieee, kto was uczył odmiany słów w j. polskim?

        Tramwajów!! Nie tramwai

        • 3 5

    • wariant pierwszy zupełnie zapcha skrzyżowanie Grunwaldzka-Miszewskiego

      Jeżeli będzie to oznaczało wywalenie połowy ruchu samochodowego z Wrzeszcza - to ok.

      • 21 3

    • a wiesz ile zabytkowych kamienic pójdzie w gruz przez ten wariant? (2)

      jedyna słuszna opcja, to przejazd przez tereny PG

      • 25 12

      • zabytkowych ZERO! (1)

        Jedyna większa strata to raptem 3 kamienice na samym dole Do Studzienki.

        Nie są to jednak ani zabytki ani wybitnie unikatowe czy wartościowe obiekty.

        • 18 10

        • jak na moje nie chodzi o to, ile kamienic zostanie fizycznie zburzonych

          chodzi o pewna koncepcje miasta. Zburzenie tych kamienic sprawi, ze w tym mijescu albo powstana dodatkowe dwa pasy drogi (zbedne), albo dziki parking (piekny).

          • 4 3

    • przez całe wakacje (3 miesiące) tramwaje będą wozić powietrze do Politechniki (2)

      przy GUMED jest ruch cały rok i praktycznie cała dobę, a nie tylko w godzinach zajęć

      • 15 14

      • jasna sprawa (1)

        chorzy- zwłaszcza obłożnie oraz nieprzytomni i z uszkodzeniami narządów ruchu pasjami dojeżdżają do szpitala tramwajem. Są jakieś kursy wagonów sanitarnych bo chyba coś przeoczyłem ?

        • 11 9

        • badania

          wizyty kontrolne, odwiedziny rodziny, studenci, pracownicy...
          MULTUM zainteresowanych.
          A przy GUMED brakuje transportu zbiorowego - takze ponysl SWIETNY! Tramwaj obsluzy przy okazji pustynie za Gumedem

          • 14 4

    • zgadzam sie pod warunkiem, ze bedzie to tramwaj + normalna droga po 1 pasie w kazda strone

      Budowa w tym miejscu trasy dwupasmowej zapcha skrzyzowanie Grunwaldzkiej i zniszczy potencjal miejsca (dzis totalnie niewykorzystany).

      Jestem za wariantem FRAG, ktory moim zdaniem moglby isc nawet dalej i zakladac remont:
      - Traugutta
      - Boh. Getta
      - Matejki

      a sam koncowy 150m odcinek Do studzienki zostalby zamkniety dla samochodow indywidualnych (moglyby korzystac z drog, ktore podalem na liscie do remontu).

      Motocykle, autobusy i taksowki czy samochody dostawcze do sklepow przy Do studzienki powinny miec prawo tam wjezdzac pod warunkiem parkowania w sposob nie blokujacy ruchu.

      • 11 4

    • Potrzebny jest szybki tramwaj jadący z górnego tarasu do centrum Wrzeszcza

      a nie na około przez Operę/GUMed czy innymi zygzakami.
      Tylko wtedy będzie alternatywą do samochodu.

      Nie potrzebna jest 4-pasmowa ulica Do Studzienki, bo i tak problemem jest skrzyżowanie z Grunwaldzką, a nie szerokość pierwszej ulicy.

      • 9 2

  • Oczywiscie ''Politechnika '' przelozy te tory na wlasny koszt bo jakze byloby inaczej gdyz wizje kosztuja. (5)

    Juz widzimy zacnych jakze madrych rektorow i profesorow oraz ich mlodych studentow wizjonerow jak niosa razem wspolnie w wielkim trudzie tory na plecach przy spiewie piesni uczelni a potem kopia i kopia pas pod tory od switu do nocy i daja swoje prywatne pieniadze tak z trudem odlozone do czapki zeby wizje budowac. Pieknie ! ach jak bedzie pieknie prosze ksiedza ).... Przeciez jakby moglo byc inaczej zeby ktos z tak zacnych wizjonerow mogl zapomniec o finansowaniu planujac tak wspaniale pomysly bo przeciez to PG wiec tam wszystko jest planowane od A do Z .

    • 25 45

    • (3)

      Jakie tory chcesz przekładać? One dopiero miałyby być wybudowane.

      • 12 2

      • Jemu chodzi o te już za grunwaldzką (2)

        Ale tego aż tak bardzo już nie trzeba robić.
        Plan włączenia na wysokości hallera i tak jest bardzo dobry.

        • 5 3

        • Rozumiem, dzięki

          • 1 0

        • Nie taki dobry. Aby dotrzec na PG z placu Komorowskiego masz 5 przystankow

          i 2 odcinki kiedy tramwaj jedzie "po asfalcie" - w sladzie drogi. Czesto zakorkowanej drogi (Mickiewicza oraz koncowy fragment Hallera).

          Zatem masz co najmniej (zgodnie z tym, co podaje dzisiaj jakdojade . pl) 8 minut. Teraz jeszcze dodajmy 1 przystanek i koniecznosc postania na swiatlach, to dale lekko 10 minut. Caly kampus jest dosyc rozwlekly, wiec np. na ETI bedzie jeszcze ok 10 minut pieszo (zgodnie z tym, co podaja google mapy dla pieszej wedroki z parku akademickiego do gmachu ETI - 3,5 tys studentow, plus obok Mechaniczny i OiO. Wyglada jak najwieksze skupisko studentow). Do akademikow jeszcze dalej :/

          Jest bardzo trudno wyznaczyc optymalna trase tego tramwaju. Ale wydaje mi sie, ze Do Studzienki, ewentualnie Boh. Getta sa z punktu widzenia pasazera najlepsze.

          Co nie oznacza, ze z punktu widzenia kierowcy czy mieszkancow okolicznych kamienic sa to rozwiazania optymalne. Niestety - ktos tu bedzie musial ucierpiec.

          Jesli mialbym wybierac ja - uznalbym, ze kierowcy nie powinni miec tu przywileju. Mieszkancy, pasazerowie, kierowcy. Wierze, ze wielu kierowcow mogac jechac 20 minut samochodem, lub 20 minut tramwajem wybierze tramwaj.

          • 3 3

    • ktoś widzę, że pewnie na Politechnikę się nie dostał....

      • 4 3

  • (2)

    Oczywiście wariant 1, budować jak najszybciej!

    • 46 52

    • (1)

      Ależ Gdańsk idzie do przodu z inwestycjami brawo!!!!!

      • 13 7

      • ta jest na razie w fazie virtu

        • 2 0

  • a sobieskiego? (10)

    a Sobieskiego nadal wygląda jak po ostrzale haubicoarmata. do diaska, kiedy ktoś wreszcie się zabierze za remont tych wybojów!

    • 71 11

    • (5)

      No właśnie, remont ulicy sobieskiego jest dużo pilniejsza sprawa, niz budowanie tramwaju wszędzie gdzie sie da...ja nigdy w życiu nie zrezygnuje z samochodu na korzyść KM

      • 11 26

      • (4)

        To będziesz stał w korkach.

        • 16 5

        • Dokładnie! Miasto powinno być dla wszystkich, nie tylko mniejszości w samochodach (3)

          Spójrzcie jaka kwota idzie na wszystkie "Nowe". Gdańsk upada przez to że nastawił się wyłącznie na samochody osobowe.

          Pasażerowie komunikacji miejskiej są traktowani drugoplanowo. I nie, linia na SIedlce czy PKM to za mało. Szczególnie że w tej drugiej mamy całkowicie oddzielny system biletowy, a tramwaje nie mają priorytetów na skrzyżowaniach i stoją dłużej niż samochody!

          • 7 9

          • zgadzam sie (2)

            Problem polega na tym, ze Polacy musza najpierw poczuc, ze maja, ze ich stac. Ze maja mozliwosc bycia "bogatymi" w samochodzie (w korku).

            Moze po tym dopiero beda mogli uznac, ze nie zasze warto pchac sie gdzies samochodem... Pewnie troche czasu musi uplynac i musi tez troche pieniedzy byc zmarnowanych.

            Co ciekawe, kazda inwestycja (koleje, tramwaje, muzeum, chodnik, przedszkole nawet) zostaje poddana ocenie oplacalnosci. Kazda, tylko nie dwupasmowa droga.

            • 12 11

            • nie o to chodzi (1)

              A o to, ze tramwaje sa zawsze deficytowe ( trzeba do nich caly czas doplacac) a samochody nie i jeszcze generuja wzrost pkb gdyz sluza przedsiebiorcom

              • 4 6

              • samochody są jeszcze bardziej deficytowe

                budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej kosztuje znacznie więcej, niż zapewnienie dwuminutowego taktu na wszystkich liniach komunikacji zbiorowej. A co do generowania PKB - to ułamek tej całej floty, jaka porusza się codziennie po ulicach.

                • 1 4

    • spokojnie, nowa władza podniesie Polskę z ruin (1)

      • 3 10

      • Wszędzie te bagno zwane polityką musisz umieszczać?

        • 11 2

    • wrzeszczanin

      popieram !!! kolego trafna uwaga !!!

      • 4 0

    • Przy okazji budowy linii tramwajowej ma być wyremontowana

      • 1 0

  • Sam tramwaj zróbcie i wyremontujcie Sobieskiego! (11)

    Nie potrzebna nam autostrada Morena-Wrzeszcz

    • 103 28

    • (9)

      Potrzebna!

      • 12 35

      • nie jest potrzebna! (8)

        czy każda zachcianka słoika musi być spełniana?

        • 27 14

        • (2)

          Przepraszam bardzo, ale sloikiem możesz być ty, ja mieszkam w Gdańsku od 30 lat.

          • 11 14

          • oooooo! No to ewidentnie Gdanszczanin z dziada - pradziada (1)

            Ludzie, zrozumcie, ze w Gdansku nie ma praktycznie wcale Gdanszczan. Glowne Miasto wraz z jego klimatem kupieckiem zostalo zniszczone podczas wojny.

            Ludzie albo zgineli, albo wywieziono ich do Niemiec. Pozostal malutki ulamek (kilka procent) przedwojennych mieszkancow.

            Samo miasto zostalo odbudowane (w wielu miejscach ladniej niz bylo przed sama wojna) i zaludnione przyjezdnymi. Wielkie rody kupieckie, ktore przez wieki ksztaltowaly Gdansk bezpowrotnie zniknely stad.

            Czy to dobrze, czy zle. Nie wiem. Na pewno Gdansk bylby inny. Natomiast jesli sloikiem nazywamy ludnosc przyjezdna, to jesli mieszkasz tu 30 lat, nadal mozesz byc "sloikiem". Ja uwazam, ze w Gdansku 90% ludzi to przyjezdni. Albo i wiecej. To, ze dziadek zostal przywieziony zza Buga i osiedlony wlasnie w Gdansku czy Oliwie nie robi z ciebie Gdanszczanina. To jeszcze za malo.

            Choc i tak uwazam, ze w jeszcze gorszej sytuacji sa takie miasta jak Szczecin czy Wroclaw. Na prozno szukac tam sladow Polskosci sprzed wojny.

            • 4 9

            • Bredzisz i powtarzasz farmazony . Zamiast pisać głupoty idz porozmawiaj ze starszymi osobami . Jakoś ich nie wywiezli jakoś dziwnie nie narzekają na Niemców

              • 4 2

        • (4)

          Nie oszukujmy się, KM w Gdańsku leży i kwiczy. Codzienne awarie tramwajów, przerwy w dostawach prądu to trakcji i wieczne opóźnienia tramwajów. Przez 15 minut nic nie jedzie a potem stadami..nie Dziękuję, wole dojechać w wyznaczonym czasie samochodem od celu do celu, nie bojąc sie czy na pewno zdążę do pracy

          • 10 21

          • Dlatego zamiast na nowe drogi kasę trzeba przeznaczyć na KM żeby poprawić jej jakość.

            • 21 5

          • ale jestes swiadomy, ze jesli wszyscy wsiada do samochodu to nikt nigdzie nie dojedzie? (2)

            czy nie przyjmujesz tego faktu do swiadomosci?

            • 12 4

            • (1)

              Nie nie przyjmuje. Dopóki w km nie będzie można spokojnie jechać to nie zamierzam z niej korzystać

              • 4 4

              • czyli jestes za tym, aby kazdy wsiadl w swoj samochod?

                Ciekaw jestem, jak szybko dojechalbys gdziekolwiek.

                A druga sprawa, mozesz prosze zdefiniowac "bedzie mozna spokojnie jechac"?

                • 6 2

    • I to jest słuszna koncepcja

      dodał bym jeszcze rondo na skrzyżowaniu Sobieskiego z Traugutta

      • 10 0

  • ja pier... co się dzieje, czy Wrzeszcz Górny na prawdę musi zostać rozjeżdżony przez samochody?? (2)

    przyzwyczajamy napływ do jeszcze większej inwazji swoimi szrotami na nasze miasto!! 60% pojazdów poruszających się po Gdańsku to alieny, niech korzystają z komunikacji miejskiej

    • 64 27

    • wieś robi w mieście wieś

      szrotami najado nasmrodzo ,trawniki rozjeżdżo , parkować nie poterafio , kultury nie majo , nabrudzo , nasr*jo i na wieczór do sioebie na wioche spadajo łot "obora staila"

      • 16 3

    • hehe

      Wydaje mi się, że połowa mieszkańców tego miasta to napływ w ciągu ostatnich stu lat, więc lepiej niech sie wszyscy spakują i w*******lać na Kaszuby.

      Przecież to logiczne, że Gdańsk przyciąga ludzi z okolic, skoro miasto chce się rozwijać i obsługiwać taką ilość ludzi, musi podjąć wyzwanie i walczyć z korkami, aby stać się mini metropolią.

      • 1 4

  • (3)

    Nie wiem, który to wariant (i czy w ogóle) bo w projekcie jest tak napipszone, że nie mogę się połapać. Wg mnie najlepsze będzie wyburzenie kilku kamienic i poszerzenie ul. Do studzienki, a tramwaj puścić z alei zwycięstwa, przez park akademicki (niestety), następnie przez traugutta i do gumedu.

    • 11 50

    • a poszerzenie Do Studzienki co rozwiaze? (2)

      Bo aktualnie na koncowym odcinku sa po 2-3 pasy w kazda strone, a korki jak byly tak sa.

      Problemem jest fakt, ze Grunwaldzka nie przyjmie wiecej samochodow. Fakt. Nie opinia.

      • 6 1

      • (1)

        Chodzi o mi do studzienki w stronę sobieskiego.

        • 1 1

        • Ale to nadal nie rozwiazuje problemu

          bo jesli ktos mialby "wracac" z Dolnego Tarasu np. na "Morene" to musi tam najpierw przyjechac.

          Najlepiej jesli ci, ktorzy moga przyjechali tramwajem, nie samochodem. Budowa tej drogi sprawi, ze wiele osob jednak nadal uzna, ze w miescie, jak sie jest bogatym, to jezdzi sie samochodem.

          • 5 1

  • NIe chcemy wariantów tylko nowej drogi. Zamiast wariantować budujcie. (1)

    asdf

    • 22 41

    • Nie chcemy nowej drogi

      chcemy poprawy infrastrukty komunikacyjnej. Co - UWAGA - nie musi oznaczac nowego asfaltu dla samochodow osobowych.

      Wiem, to trudne. To szok. Przepraszam, ze tak gwaltownie to przedstawielm.

      • 13 6

  • A dlaczego nie jest nigdzie napisane że autor tego artykułu Pan Koprowski (8)

    jest działaczem FROGu i jest zdeklarowanym przeciwnikiem tej trasy ???
    Mam nadzieję że FROGOWCy zgodnie ze swoimi zasadami nie korzystają z dróg przeciwko których budowom protestowali a które powstały ku zadowoleniu mieszkańców Gdańska.

    • 53 25

    • pan dziennikarz tez jest dobrym kolegą Jacka Szmaglińskiego

      dlatego dla "wieszówki" daje jego wypowiedzi a portal płaci za długość artykułu więc biznes się kręci :)

      • 20 6

    • FROG ten od M3?

      • 9 3

    • FROG? kum kum

      • 10 2

    • W przypadku Nowej Politechnicznej to jedyna organizacja probujaca uratowac Gdansk przed katastrofa

      Nowa Politechniczna w ksztalcie proponowanym przez BRG wymusza budowe Drogi Czerwonej (co jest po cichu zawarte w projekcie - przystanek "Droga Czerwona").

      Wrzeszcz zasluguje na lepszy los. Co wiecej, nawet budowa tych drog nie sprawi, ze ludzie beda poruszac sie po Trojmiescie szybciej. Po prostu pozwoli poruszac sie rownie wolno jak teraz.

      Ja wiem, ze wiele osob tego nie zrozumie. Jednak w miescie wielkosci Gdanska nie da sie juz znacznie przyspieszyc poruszania samochodem. Ucienanie kolejnych minut z jazdy samochodem jest juz dzisiaj niezwykle kosztowne (prosze spojrzec na budzet miasta i olbrzymie kwoty jakie ida na rozbudowe drog...) i odbywa sie ze szkoda dla lokalnych mieszkancow.

      Jesli zakladamy, ze mieszkancy Wrzeszcza to podludzie to mozemy to robic. Ja jednak sadzilem, ze tu mieszkaja zwyczajni obywatele, ktorym nie naleza sie szczegolne przywileje, ale ktorych tez nie nalezy karac za to, ze mieszkaja akurat tu.

      Warto przypomniec, ze Wrzeszczanie mieszkali czesto tu na dlugo przed powstaniem "Gdanska Poludnie". Dlaczego zatem maja teraz placic (tak w podatkach, jak w jakosci zycia) za indywidualne decyzje mieszkancow nowych dzielnic?

      Jak najbardziej tak dla tramwaju. Jak najbardziej w przebiegu optymalnym ze wzgledu na szybkosc jazdy.

      Duze watpliwosci do rozbudowy infrastuktury drogowej. Tu juz niezbyt jest gdzie wpychac kolejne auta.

      • 12 14

    • FRAG działa jak hamulcowy (3)

      Ryją i podburzają ludzi przedstawiając swoje chore wizje miasta zamkniętego dla przyjezdnych, miasta zamkniętego dla mieszkańców przedmieść, forsując "miejski" styl życia, kult gęstej zabudowy i zwykłej komuny ubranej w pseudonowoczesne formy.
      Precz z domowymi "urbanistami" od siedmiu boleści.

      • 18 8

      • tutaj też pie*rzysz swoje farmazony? (2)

        oczywiście, ideał miasta - co 100 metrów autostrada, bezkolizyjne węzły, co drugi kwartał parking kubaturowy.

        • 5 11

        • Uderz w stół a nożyce się odezwą... (1)

          oto są właśnie koronne "argumenty" FRAGu ...

          • 6 5

          • I słuszne argumenty!

            • 1 0

  • (6)

    Najbardziej zawalona Świętokrzyska! Gdzie do cholery jest nowa droga ja się pytam się ?!

    • 34 38

    • pytaj sołtysa o nowy dojazd do miasta (3)

      • 18 10

      • zanim coś napiszesz poznaj swoje miasto, to ze nie znasz najwiekszej dzielnicy Gdańska, robi z ciebie typowego wieś... (2)

        Świetokrzyska natychmiast!

        • 10 14

        • rzeczywiscie, Poludnie + Lostowica i Chelm maja w sumie ~100k mieszkancow

          Pytanie, co ta droga udrozni? Gdzie sie przeniosa te samochody, bo chyba nie znikna na koncu i na poczatku drogi.

          Korki tworza sie na wezlach. Powiekszanie wanny, gdy zapchany jest odplyw nie ma wielkiego sensu.

          • 12 1

        • po co kupowales mieszkanie na tym wygwizdowie???

          Kupilbys bliżej Wrzeszcza nie mialbys klopotu...

          • 2 7

    • Sprzedaj mueszkanie

      • 1 4

    • Bo zamiast budować plątaninę nowych dróg i PKM miasto miało przedłużyć linię SKM

      przez Gdańsk-Południe wzdłuż ulic Małomiejskiej i Świętokrzyskiej. Kilka dużych osiedli by skorzystało.
      Ta linia kolejowa była w starych planach zagospodarowania miasta jeszcze w latach 80-tych.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane