Kolejna wizja Nowej Politechnicznej

4 grudnia 2015 (artykuł sprzed 4 lat)
Krzysztof Koprowski
Najnowszy artukuł na ten temat

Prace nad projektem tramwaju z Moreny do Wrzeszcza jeszcze w tym roku

Politechnika Gdańska włącza się w dyskusję publiczną na temat przebiegu ul. Nowej Politechnicznej (Trasy GP-W). W czwartek uczelnia przedstawiła swój pomysł, w którym tory tramwajowe poprowadzono wzdłuż ul. Traugutta i przez Park Akademicki.



Choć ul. Nowa Politechniczna (połączenie tramwajowe zostało przechrzczone niedawno na Trasę Gdańsk Południe-Wrzeszcz) bezpośrednio przebiega wzdłuż terenów kampusu PG, a sama uczelnia codziennie "ściąga" do siebie ok. 20 tys. studentów i pracowników, to Politechnika przez długi czas nie zabierała publicznie głosu w tej sprawie.

Czytaj też: Pomysł FRAG-u dla Nowej Politechnicznej, od którego zaczęła się dyskusja publiczna o zmianie jej formy i przebiegu

Teraz PG nieoczekiwanie, nawet dla urzędników Biura Rozwoju Gdańska (o czym dalej w tekście), przedstawia swój pomysł na alternatywny przebieg połączenia tramwajowego.

Zmiany obejmują przede wszystkim dolny odcinek trasy, gdzie zamiast poszerzania korytarza transportowego ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, planuje się skierować tramwaj przez wschodni odcinek ul. Traugutta zobacz na mapie Gdańska, a następnie Parkiem Akademickim zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej. Tutaj nastąpiłoby pełne wpięcie na wszystkie relacje skrętne w istniejący układ tramwajowy.

Dalej proponuje się przełożenie torów z al. Hallera w rejon przejścia pod SKM Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska, tworząc tym samym węzeł przesiadkowy. Po drugiej stronie torów kolejowych następuje włączenie w układ tramwajowy ul. Klinicznej i Węzła Kliniczna.

Wbrew pozorom koncepcja ta nie jest niczym nowym. Bazuje w niektórych fragmentach na wizji ul. Nowej Politechnicznej sprzed kilku dekad (m.in. z tego powodu już w latach 70. na Węźle Kliniczna wykonano pętlę tramwajową zobacz na mapie Gdańska, zmodernizowaną na Euro 2012, nieużywaną dzisiaj liniowo) oraz planowanym węźle przesiadkowym, obecnym już w studium Gdańska z 2001 r.

- Wariant ten zwiększa dostępność naszego kampusu transportem zbiorowym, nie ingeruje w jego zagospodarowanie ani terenów przyległych, cechuje go wysokie obciążenie ruchem pasażerskim, pozwala na połączenie górnego tarasu z dolnym z pominięciem skrzyżowania Grunwaldzka-Do Studzienki-Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, umożliwia kontynuowanie podróży we wszystkich kierunkach [zdaniem Jamroza, na skrzyżowaniu Grunwaldzka - Do Studzienki - Miszewskiego ze względu na duży ruch, tramwaje nie powinny mieć możliwości skręcenia - dop. red.] oraz przesiadkę na SKM - wylicza zalety Kazimierz Jamroz, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG, szef zespołu projektowego nowej wizji Trasy GP-W.
Wady? To oczywiście przejście przez Park Akademicki, czyli pozostałość dawnego cmentarza z zachowanym starodrzewem, wyznaczającym jeszcze w wielu miejscach przebieg alejek nekropolii. Zwiększa się też nieco czas przejazdu z górnego tarasu do centrum Wrzeszcza, choć nie tak znacznie, jak w koncepcji biura architektonicznego Alter Polis, w której tramwaj włącza się w al. Zwycięstwa na wysokości kampusu sportowego PG zobacz na mapie Gdańska.

Proponowany przez PG wariant został poparty także analizami ruchowymi, które pokazują, że jest on obok pierwotnego wariantu - przez poszerzoną ul. Do Studzienki - najbardziej korzystny i atrakcyjny dla pasażerów tramwajów.

- Trudno mi się wypowiedzieć na temat propozycji PG, bo o samej konferencji dowiedziałam się przez przypadek, a prezentowany materiał widzę właśnie po raz pierwszy - przyznała w trakcie konferencji PG Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. - Jest to wariant w pewnym stopniu podobny do tego, co analizowaliśmy dla studium 2001 r. [ostatecznie do studium sprzed 14 lat wpisano wariant przez ul. Do Studzienki - dop. red.]. Traktujemy to jako kolejny głos w dyskusji.
Czytaj też: Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz

Sceptycznie do analiz zespołu pod kierownictwem Jamroza podchodzi też Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Zaskoczyło mnie, że w porównaniu potoków pasażerskich między wariantami przez ul. Do Studzienki i Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska, istnieją różnice na poziomie aż 20 proc. na rzecz pierwszej koncepcji, choć przebieg jest bardzo podobny.
Zdaniem Kazimierza Jamroza wynika to bezpośrednio z miejsca połączenia z istniejącą siecią tramwajową. Wariant przez ul. Traugutta pozwoli na dojazd przez al. Hallera na Zaspę i Przymorze. Wskazuje też na inne zalety tego rozwiązania.

- Na tej trasie tramwaj powinien jechać z dużą prędkością, bo jest to połączenie górnego tarasu z dolnym. Ponadto na włączeniu do al. Grunwaldzkiej przez Boh. Getta Warszawskiego tramwaj wyjeżdża zza budynków, jest niewidoczny i niebezpieczny. Mamy przypadki niedziałającej sygnalizacji. Jeżeli budujemy coś nowego, to muszą być to dobre parametry.
Koncepcję tramwaju przez ul. Traugutta negatywnie oceniła też pracowniczka Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego, do którego miał docierać tramwaj w koncepcji Alter Polis.

- Szpital to także duża liczba pracowników - 3,5 tys. osób. Do tego dochodzą pacjenci, którzy w przeciwieństwie do studentów, nie zawsze są osobami młodymi i mają problem z dotarciem do nas. Kursuje tylko jeden autobus, a problemy z parkowaniem w naszym rejonie są doskonale znane.
Obecnie ul. Nowa Politechniczna (Trasa GP-W) ma już wybranego projektanta, którym została firma Mosty Katowice. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zleciła jej opracowanie wielowariantowej koncepcji, której wyniki będą znane do końca stycznia przyszłego roku. Dopiero wówczas należy spodziewać się ostatecznej decyzji w zakresie przebiegu i formy nowej trasy komunikacyjnej.

Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie

Koncepcja Trasy GP-W autorstwa biura architektonicznego Alter Polis.

Który wariant przebiegu trasy tramwajowej jest najlepszy?
37%

1 - zapisany w obowiązujących dokumentach planistycznych

10%

2A lub 2B - przez tereny kampusu Politechniki Gdańskiej

13%

3A lub 3C - w pobliżu UCK i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, w oparciu o koncepcję Alter Polis

1%

3B - od strony północnej stadionu MOSiR i przez ul. Traugutta

32%

4A - proponowany przebieg przez Politechnikę Gdańską

7%

4B - przez okolice Góry Szubieniczej, częściowo w oparciu o stary przebieg Nowej Politechnicznej

zakończona

łącznie głosów: 648