- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (132 opinie)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (128 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (266 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (134 opinie)
- 5 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (50 opinii)
- 6 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (297 opinii)
Kolejne ulice odsłaniają XIX-wieczny bruk
Na ulicach Pańskiej i Węglarskiej robotnicy zerwali właśnie asfalt, który przez ostatnie kilkadziesiąt lat przykrywał XIX-wieczny bruk. Zostanie on przełożony i wyeksponowany, a efekt końcowy poznamy w maju. Skąd w ogóle wziął się bruk na ulicach Głównego Miasta?
Istnieje jednak element w przestrzeni Głównego czy Starego Miasta, który w znacznej mierze przetrwał zniszczenia II wojny światowej. To pokrywający ulice bruk. Warto jednak pamiętać, że nie jest on tak stary, jak mogłoby się wydawać.
Proces brukowania w II połowie XIX wieku
Większość ulic została pokryta kamienną kostką nie kilkaset lat temu, ale w II połowie XIX wieku. Dokładnie w roku 1874 rozpoczął się proces masowego zastępowania nawierzchni ulic wykonanej z tzw. otoczaków, czyli polnych kamieni, na znacznie wygodniejszą kostkę brukową.
Nastąpiło to po przeprowadzonej kilka lat wcześniej budowie sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Obie inwestycje, które wręcz skokowo poprawiały jakość życia ówczesnych gdańszczan, zostały zrealizowane pod rządami nadburmistrza Leopolda von Wintera.
Czytaj również: Człowiek, który dał miastu wodociągi, zmodernizował oświetlenie i ulice
Jako jeden z najbardziej zasłużonych w historii włodarzy został on zresztą uhonorowany w 2018 r. okolicznościową tablicą na kamienicy przy skrzyżowaniu ulic Długiej i Garbary. Warto również wspomnieć, że w latach 1897-1945 Targ Maślany nosił nazwę placu Wintera (niem. Winterplatz).
Czytaj również: Nowe tablice upamiętnią ważnych gdańszczan i wydarzenia
Gdańskie ulice zostały wybrukowane przede wszystkim kostką granitową, rzadko gdzie zdecydowano się na kostkę bazaltową. Przykład drugiego rodzaju nawierzchni zachował się do dziś m.in. na ul. Mniszki. Co ciekawe, kamienie nie były przywożone ze Śląska, gdzie znajdowało się wiele kamieniołomów, ale przypływały na pokładach statków ze Szwecji.
Obie ulice znów będzie pokrywać bruk
Od kilku tygodni gdańszczanie mogą na własne oczy zobaczyć, jak dawniej prezentowała się nawierzchnia dwóch ulic w centrum. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska nadzoruje bowiem przebudowę ulic Pańskiej (na odcinku od Podwala Staromiejskiego do pl. Dominikańskiego) oraz Węglarskiej (na odcinku od ul. Szerokiej do ul. św. Ducha).
Robotnicy zerwali właśnie asfalt, który przez kilkadziesiąt lat przykrywał XIX-wieczny bruk. Przebudowa obu ulic zakończy się w maju, a ich zakres jest praktycznie identyczny. Jego najważniejszym punktem jest oczywiście przywrócenie ulicom przedwojennego charakteru, czyli ułożenie na nowo odsłoniętej właśnie kostki kamiennej.
- W ramach inwestycji planuje się przebudowę układu drogowego, tj. jezdni i chodników, przebudowę kanalizacji deszczowej, budowę oświetlenia wraz z wykonaniem iluminacji, budowę kanału technologicznego, nasadzenia zieleni oraz montaż małej architektury - wylicza Agnieszka Zakrzacka, rzecznik prasowy DRMG.
Kolejne przykłady usuwania asfaltu z Głównego Miasta
Przetarg na przebudowę ul. Pańskiej wygrała spółka Eurovia Polska z Gdańska. Wartość podpisanego z nią kontraktu opiewa na ok. 2,7 mln zł. Natomiast przebudowę ul. Węglarskiej wykonuje spółka Trakt z Gdańska za kwotę ok. 1,5 mln zł.
Władze Gdańska już od kilkunastu lat konsekwentnie realizują projekt, którego celem jest usuwanie asfaltu z ulic Głównego Miasta i przywracanie im dawnego uroku. W ostatnich latach bruk powrócił m.in. na ulice Świętego Ducha, Tartaczną czy Elżbietańską.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-01-18 12:47
Współczuję Mieszkańcom (2)
Bruk wygląda ładniej niż asfalt czy płyty czy inna beznadziejna kostka ale........estetyka estetyką a horror dla okolicznych mieszkańcow pewny! No chyba,że na tych pięknych i przywracanych do dawnego wyglądu wybrukowanych ulicach ,nie będą jeżdziły samochody ! proszę sobie posłuchać wszyscy ci, którzy mają asfalt pod oknami swoich domów szczególnie!
- 19 16
-
2022-02-02 08:37
bez przesady
a ile taki kierowca może jechać km/h po ścisłym centrum, zresztą gdzie jest ograniczony ruch w ogóle...? No?
- 0 0
-
2022-01-19 13:59
mam bruk pod oknem
dopóki nie przejedzie jakiś oszołom pow. 80 km/h na łysych laczkach jest całkiem spoko.
- 6 0
-
2022-01-18 14:34
Może będzie więcej zieleni? (1)
Przydałoby się w tych dość kamiennych okolicznościach przyrody - i to nie tylko w doniczkach, ale żeby to były normalnie rosnące drzewa.
- 58 6
-
2022-01-19 10:07
nie
konserwator się nie zgadza, bo 'historycznie zieleni nie było'
- 2 2
-
2022-01-18 10:28
Współczuję mieszkańcom. (7)
Wyglądać będzie pięknie jest tylko jedno ale.Tak jak na Olszynce po remoncie było super lecz po roku był już tylko płacz.Można się przekonać i dzisiaj.
- 82 26
-
2022-01-19 10:32
(1)
Bruk jest głośny, drogi w utrzymaniu, śliski przy mokrej pogodzie. Pomysł na zerwanie asfaltu i cofanie się o kilka dziesięcioleci w rozwoju i komforcie jest porąbany. Współczuje okolicznym mieszkańcom.
- 9 9
-
2023-01-14 00:35
Bruk jest dużo tańszy w użytkowaniu niż asfalt. I jest wieczny, wystarczy go przełożyć raz na kilkadziesiąt lat.
- 0 0
-
2022-01-19 10:06
Co fajnego jest w bruku? (4)
W szpilkach nie przejdziesz, torba na kółkach nie pojedzie, wózki dziecięce itd. No i hałas.
- 9 8
-
2022-01-19 12:27
Kto chodzi na codzień w szpilkach? Wygodniej jest w obuwiu sportowym i z plecakiem.
- 5 2
-
2022-01-19 11:05
Eleganckie panie z klasą nie chodzą po ulicy w szpilkach z torbami na kółkach.
- 8 2
-
2022-01-19 10:34
nie ma obowiązku chodzenia w szpilkach
- 9 3
-
2022-01-19 10:29
torba na kółkach oznacza turyste, znaczy szkodnika...
- 10 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.