stat

Gdańszczanie wymogli zmiany w rozkładach jazdy linii autobusowych

19 października 2018 (artykuł sprzed 1 roku)
Krzysztof Koprowski, Maciej Korolczuk

Od piątku i soboty pasażerów komunikacji miejskiej w Gdańsku czekają kolejne zmiany. Tym razem korekta rozkładów jazdy obejmie sieć autobusową. Ma być więcej pojazdów na najbardziej obleganych liniach, a śródmiejska "setka" wróci po długiej przerwie na swoją stałą trasę przez przystanek przy przychodni przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska.



Pierwsza zmiana, która wejdzie w życie już w piątek (19 października), dotyczy linii 115. W oparciu o uwagi mieszkańców wprowadzone zostaną dwa nowe kursy:

Od 20 października na tej samej linii w soboty zostaną uruchomione nowe kursy:

- Dzięki dodatkowym kursom zostanie zagęszczona częstotliwość między godziną 6:45 - 7:30 nawet do co około 10 minut. Po modernizacji ul. Nowej Medyków zobacz na mapie Gdańska i korekty parametrów układu drogowego na ul. Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, planujemy uruchomić autobusy przegubowe na tej linii - dodaje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Dodatkowo od początku przyszłego tygodnia ZTM planuje odciążyć linię 115 na odcinku Emaus zobacz na mapie Gdańska - Jaworzniaków zobacz na mapie Gdańska nowym kursem linii 156 o godz. 4:57 z pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do szkoły metropolitalnej zobacz na mapie Gdańska oraz z Kowal o 5:30 do Siedlec przez Rębowo.

Zmiany na liniach 174 i 175 oraz nowe przystanki



Od 20 października zmianie ulegają również rozkłady jazdy dla linii 174. Sobotnio-świąteczne kursy tej linii z Siedlec o godz. 10:08 oraz 18:08 zostaną przyspieszone o 60 minut i wydłużone do Starej Piły (dotychczas autobusy kończyły bieg w Otominie). W dni powszednie kurs o godz. 12:42 także zostanie wydłużony do Starej Piły (bez zmiany godziny odjazdu).

Od najbliższej soboty więcej kursów przewidziano na linii 175. W dni powszednie w godzinach tzw. międzyszczytu oraz w soboty i niedziele pojazdy będą kursowały z częstotliwością co ok. 20 minut (obecnie co 30 minut).

Ponadto między przystankami Pastelowa i Srebrna autobusy pojadą przez ul. Pastelową zobacz na mapie Gdańska, obsługując parę przystanków Kolorowa przy żłobku i przedszkolu. Dotychczasowy przystanek Kolorowa zostanie przemianowany na Szmaragdowa.

"Setka" wraca na stałą trasę, lepszy dojazd do przychodni



Ostatnią ze zmian, która wchodzi w życie 20 października, jest powrót linii 100 na stałą trasę m.in. przez przychodnię Wałowa zobacz na mapie Gdańska. I to właśnie z myślą o nich ZTM dostosował rozkłady jazdy "setki" oraz linii 130, aby pacjenci mieli do dyspozycji autobus do dworca głównego co ok. 10 minut.

Liczne uwagi do nowych rozkładów jazdy



Przypomnijmy, że są to już kolejne zmiany wprowadzone w komunikacji miejskiej w ostatnim czasie. We wtorek dokonano modyfikacji rozkładów i tras linii tramwajowych. Na ich niedopracowanie skarżyli się często nasi czytelnicy, wysyłając wiadomości na nasz redakcyjny e-mail news@trojmiasto.pl lub przez Raport na stronie i w aplikacji na telefon.

Zarząd Dzielnicy Przeróbka zwraca uwagę, że nie konsultowano z nią zmiany trasy linii 3 i wnioskuje o jej przywrócenie na trasę Brzeźno - Stogi przez Przeróbkę lub zapewnienia innego połączenia między tymi dzielnicami.

Odpowiedź ZTM: To przygotowanie do remontu torów na Stogach, które rozpocznie się na przełomie października i listopada.

- Pętla na Przeróbce posiada zaledwie jeden tor i nie jesteśmy w stanie pomieścić tam aż trzech linii tramwajowych. Po zakończeniu prac budowlanych uruchomimy tramwaje w godzinach szczytu do Brzeźna oraz przez cały dzień na Piecki-Migowo (Morenę) - zapowiada Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów - Alternatywą w dojeździe do Brzeźna może być linia 158 przez tunel pod Martwą Wisłą.
Aktualne rozkłady jazdy oraz rzeczywisty czas przejazdu autobusów i tramwajów sprawdzisz na stronie komunikacja.trojmiasto.pl oraz w naszej aplikacji na telefon.

Linia 115: (nie)potrzebny zajazd na pętlę Siedlce



Mieszkańcy osiedli wzdłuż Jabłoniowej proszą o utworzenie zajazdu linii 115 do pętli na Siedlcach, dzięki czemu możliwa byłaby wygodna przesiadka na tramwaj do centrum Gdańska. Obecnie muszą przesiadać się w obrębie zespołu przystanków Emaus, co jest dość uciążliwe.

Odpowiedź ZTM: zdecydowana większość pasażerów na tej linii podróżuje w kierunku Aniołek i Wrzeszcza, więc nie ma potrzeby wydłużać trasy o zajazd do pętlę, co wydłuży czas przejazdu o 4-5 minut.

- Pasażerowie z tych osiedli, udający się na pętle Siedlce mogą skorzystać z linii 156 lub 174 - dodaje Zomkowski.

Linia 155: notorycznie opóźnione autobusy



Pasażerowie linii 155 skarżą się na notorycznie opóźnione autobusy, przez co nie mogą zdążyć przesiąść się na pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na przystanku Gdańsk Jasień zobacz na mapie Gdańska.

Odpowiedź ZTM: opóźnienia są spowodowane utrudnieniami związanymi z budową ul. Nowej Bulońskiej Północnej.

- Utrudnienia wynikają z wąskiego gardła w pobliżu placu budowy Nowej Bulońskiej. Niestety nie ma trasy alternatywnej i autobusy muszą się "przeciskać" przez ul. Leszczynową zobacz na mapie Gdańska. Rozkład jazdy został już zmieniony i w miarę możliwości dostosowany do bardzo trudnych warunków. Na wszystkich liniach na Południu w przypadku takiej konieczności służby włączają rezerwowe autobusy, aby zminimalizować opóźnienia - wyjaśnia rzecznik ZTM Gdańsk.
Materiał z lipca br.


Linia 227: tłok przez zbyt krótkie autobusy



Na linii 227 problemem są natomiast zbyt krótkie autobusy, przez co nie wszyscy pasażerowie są w stanie wsiąść do pojazdu.

Odpowiedź ZTM: to wina przewoźnika, który obsługuje linię 227.

- Przewoźnik nie zastosował się do warunków umowy, nakładającej obowiązek obsługi linii 227 autobusami przegubowymi. Mimo naliczenia kar finansowych na przewoźnika, nie zmienił on rodzaju autobusów i dlatego w trybie natychmiastowym został odsunięty od jej obsługi. Teraz kursy te obsługuje spółka GAiT z taborem przegubowym - odpowiada Zygmunt Gołąb.
Docelowo na linii 227 ma być zwiększona częstotliwość do 15 minut w godzinach szczytu porannego i popołudniowego (obecnie jest on utrzymana tylko w godzinach szczytu porannego).

Linia 2: brak tramwajów w porannym szczycie



Nasi czytelnicy pytają również Zarząd Transportu Miejskiego o przyczynę braku tramwajów na linii 2 w porannym szczycie.

Odpowiedź ZTM: pasażerowie mają do dyspozycji linię 4, która ma wspomagać przewozy na trasie linii 2.

- Linia 4 to nic innego jak wariant linii 2. Warianty tych linii różnią się przede wszystkim trasą w Śródmieściu. "Czwórka" obsługuje Dworzec PKS, zaś "dwójka" Dworzec Główny PKP. Dawniej kursy linii 2 były wariantowane przez dworzec PKP lub PKS, co wprowadzało zamieszanie wśród pasażerów. Stąd pomysł oznaczenia wariantu innym numerem - mówi rzecznik ZTM.
Jak oceniasz wprowadzone w ostatnim czasie zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku?
16%

świetnie, wreszcie rozkłady i trasy są dopasowane do potrzeb

42%

przeciętnie, wymagane są jeszcze poprawki

42%

fatalnie, są one kompletnie nieprzemyślane

zakończona

łącznie głosów: 1322