Komunikacja miejska w telefonie komórkowym

16 lutego 2013 (artykuł sprzed 7 lat)
Krzysztof Koprowski

Choć obecnie telefon komórkowy posiada praktycznie każdy, nie każdy wie, że tylko on wystarczy, by sprawnie podróżować komunikacją miejską po Trójmieście. Z użyciem komórki kupimy bilet, sprawdzimy rozkład jazdy, a nawet zaplanujemy wygodnie podróż.



Kupujemy bilet

Jeszcze niedawno niełatwo było kupić bilet na komunikację miejską, szczególnie wieczorem, gdy nieczynne były już kioski i sklepy, a jednocześnie nie chcieliśmy przepłacać za bilet u kierowcy (nabywając karnet, bilet godzinny lub uiszczając dodatkową opłatę w SKM). Obecnie sytuację nieco poprawiły biletomaty, ale nie znajdują się na wszystkich przystankach (w Gdyni nie ma ich w ogóle), a i też nie zawsze działają.

Jako pierwszy bilety przez telefon wprowadził w 2011 r. Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Aby kupić bilet, należy założyć konto na stronie operatora systemu - firmy Mobilet i ściągnąć specjalną aplikację (istnieją wersje na większość telefonów). Rejestracja konta jest niezbędna, gdyż stanowi ono jednocześnie naszą wirtualną skarbonkę, którą będziemy zasilać przelewem bankowym i z której będziemy opłacać bilety.

Kasowanie biletu polega na wybraniu odpowiedniego rodzaju (tramwaj, autobus, trolejbus, ulgowy, normalny, na linie zwykłe, nocne i przyspieszone) oraz podaniu numeru linii. Kontrola odbywa się natomiast poprzez wyświetlenie biletu zapisanego w pamięci urządzenia i jednocześnie na serwerach operatora (w razie rozładowania baterii telefonu).

- W całym 2012 r. przy pomocy systemu moBILET sprzedaliśmy 84 323 bilety, a rok wcześniej 36 922, a więc w stosunku do 2011 r. sprzedaż wzrosła o 128 proc. - informuje Kamil Bujak, inspektor ds. integracji transportu zbiorowego w MZKZG.

Alternatywą dla Mobiletu jest usługa Callpay. W tym przypadku również trzeba założyć konto - skarbonkę na stronie operatora systemu. Różnicą jest jednak nieinstalowanie aplikacji, a wybieranie odpowiedniego numeru. I tak przykładowo dla zakupu biletu pełnopłatnego na autobusy, trzeba zadzwonić pod numer 58 60 08 000 oraz wpisać odpowiedni numer linii. Sytuacja komplikuje się przy liniach pospiesznych, gdzie trzeba wysłuchać komunikatu i wybrać odpowiednie cyfry np. dla linii S - 38.

- System CallPay wdrożyliśmy w drugiej połowie września 2012 r. i do końca zeszłego roku, przy wykorzystaniu tego rozwiązania, kupiono 2905 biletów - dodaje Bujak.

Niewątpliwą zaletą obu systemów jest to, że nie trzeba męczyć się z doborem odpowiednich biletów dla Gdańska i Gdyni, a ponadto może się on przydać w podróży do innego miasta, gdzie również lokalni organizatorzy komunikacji korzystają z CallPay i Mobilet. Wady to niestety dodatkowe koszty - połączenie z Internetem (Mobilet) lub zwykłe połączenie na telefon stacjonarny (CallPay). Dodatkowy koszt rekompensuje niższa o 20 gr cena względem zwykłego biletu papierowego i 40 gr niższa w stosunku do odpowiednika metropolitalnego.

Jak wynika z danych MZKZG, pasażerowie najczęściej wybierają przez telefon bilety obowiązujące na liniach zwykłych pełnopłatne (65 proc.) oraz ulgowe na liniach zwykłych (24 proc.). Zdecydowanie najczęściej kasowane są bilety ważne w gdańskiej komunikacji (62 proc.). Udział biletów na gdyńskie linie stanowi 24 proc, zaś dla linii 171 (obsługiwanej wspólnie przez Gdynię i Gdańsk) - 2 proc.

Również Szybka Kolej Miejska wraz od lutego br. dołączyła do przewoźników, którzy pozwalają na zakup biletu przez komórkę. Niestety, kolejarze wybrali zupełnie inne systemy niż MZKZG i w efekcie potrzebne jest kolejne konto. Zdaniem SKM, tylko firma Skycash była w stanie w rozsądnej cenie oraz krótkim terminie sprostać niełatwej pod względem ulg i przepisów ofercie przewozowej.

Zasada działania aplikacji na pociągi jest podobna do Mobiletu - trzeba zarejestrować konto na stronie operatora SkyCash i pobrać odpowiednią aplikację (wg producenta istnieją wersje dla ok. 95 proc. urządzeń). Wyboru biletu dokonujemy, podobnie jak w kasie, poprzez wskazanie odpowiedniej zniżki oraz relacji naszej podróży. Kontrola odbywa się tak samo jak w Mobilecie - należy wyświetlić bilet z pamięci telefonu.

- Od chwili uruchomienia tej możliwości, sprzedaliśmy ok. 1 tys. biletów. Najwięcej biletów kupowanych jest ze stacji początkowych z Gdyni, Gdańska i Sopotu w różnych kierunkach, ale są też bilety ze Słupska do okolicznych miejscowości. Usługa jest więc popularna na całej trasie, na której świadczymy usługi przewozowe - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM Trójmiasto.

W SKM bilety nie są sprzedawane z dodatkową zniżką, mimo że do skasowania potrzebne jest połączenie z Internetem. MZKZG nie planuje też w najbliższym czasie dystrybucji biletów przez Skycash, tak by zintegrować w jednej aplikacji wszystkich przewoźników. - Przed wprowadzeniem kolejnego operatora chcemy zobaczyć, jak ostatecznie przyjmie się system CallPay i jaki sposób kasowania preferują osoby korzystające z komunikacji miejskiej - tłumaczy Bujak.

Sprawdzamy rozkład jazdy

Rozkład jazdy dla całego Trójmiasta na stronie komunikacja.trojmiasto.pl a w telefonach komórkowych na m.trojmiasto.pl/komunikacja

Oprócz biletów, niezmiernie ważne w komunikacji miejskiej są rozkłady jazdy, które jednak wymagają już bezpośredniego dostępu do Internetu, choć niektóre aplikacje pracują też w trybie offline po ściągnięciu odpowiednich danych. Tu w zdecydowanie najlepszej sytuacji są pasażerowie gdańskich autobusów i tramwajów. Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku publikuje testowo rozkłady na mobilnej stronie m.ztm.gda.pl, zaś Zakład Komunikacji Miejskiej wdrożył serwis, który pozwala na przekształcenie ekranu telefonu we własny monitor Systemu Informacji Pasażerskiej.

Pod adresem mobile.zkm.pl sprawdzić można w czasie rzeczywistym, za ile przyjedzie na dany przystanek tramwaj lub autobus obsługiwany przez Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Wyszukiwać można zarówno poprzez nazwę przystanku, ulicę, jak i numer przystanku (jest publikowany pod nazwą przystanku na papierowych rozkładach jazdy rozwieszonych w wiatach). Istnieje też możliwość podglądu na mapie, na jakiej ulicy znajduje się pojazd, choć w tym przypadku ładowana jest mapa dostosowana dla komputerów stacjonarnych, a więc wymagająca od urządzenia dobrych parametrów technicznych.

- Informacje zawarte na stronie dotyczą wyłącznie pojazdów niskopodłogowych ZKM Gdańsk (z wyłączeniem tramwajów typu 105N). Aplikacja nie obejmuje autobusów obsługiwanych przez Warbus oraz PKS Gdańsk. Informacje dostarczane są niezależnie od tablic SIP - dodaje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Alternatywą dla strony ZKM-u jest bezpłatna aplikacja na Androida o nazwie MyBus Online. Jej producent opracował jednocześnie system lokalizacji pojazdów dla ZKM, a więc dane prezentowane w aplikacji pokrywają się z tymi na mobilnej stronie internetowej. Dużą zaletą jest lepiej dopracowana wyszukiwarka oraz, dostępna w najnowszej aktualizacji sprzed kilku dni, mapa dostosowana do niewielkich możliwości technicznych telefonów komórkowych.

Swoich rozkładów w wersji na telefon nie wprowadziły ZKM Gdynia oraz SKM Trójmiasto. Rozkłady dla tych przewoźników (oraz także dla ZTM Gdańsk) są natomiast dostępne na mobilnej wersji portalu Trojmiasto.pl pod adresem m.trojmiasto.pl oraz przez aplikację Trojmiasto.pl dla telefonów z Androidem i iPhone'ów.

Warto także wypróbować aplikacji Jakdojade.pl (dostępna na telefony z Androidem, Windows Phone oraz iPhone'y), którą poleca na zasadzie partnerstwa MZKZG. Posiada ona opcję planera podróży, gdzie należy podać lub wskazać na mapie (istnieje możliwość skorzystania z GPS-u) punktu początkowego i docelowego, by po chwili otrzymać kilka wariantów tras. Istnieje też mobilna wersja internetowa - m.jakdojade.pl

Pasażerowie kolei powinni natomiast zainteresować się aplikacją przygotowaną przez TK Telekom (dawniej PKP Telekomunikacja Kolejowa) o nazwie Bilkom (na telefony z Androidem, Windows Phone oraz iPhone'y). Można w niej sprawdzić rozkłady jazdy wszystkich pociągów, w tym SKM, regionalnych i dalekobieżnych wraz z informacją o ewentualnym opóźnieniu. Dodatkowo dla pociągów Intercity istnieje opcja zakupu biletu wprost z komórki (szczegóły na stronie TK Telekom).
Czy kupiłeś kiedyś bilet lub sprawdziłeś rozkład przez telefon komórkowy?
7%

tak, ale tylko jednorazowo, by sprawdzić jak to działa

62%

tak, często korzystam z tych możliwości

14%

nie, ale z pewnością spróbuję

17%

nie, wolę korzystać z dotychczasowych rozwiązań w tym zakresie

zakończona

łącznie głosów: 532