stat

Testy przegubowych trolejbusów w Gdyni

17 lutego 2019, 18:00
Patryk Szczerba
Test nowego trolejbusu na ulicach Gdyni

Na ulicach Gdyni ostatnie testy przechodzą przegubowe trolejbusy Solaris Trollino 18, które na liniach pojawią się na początku marca. W zajezdni są obecnie cztery pojazdy dostarczone przez producenta. Docelowo będzie ich 16.




  1. Zakup trolejbusów przez Gdynię był możliwy dzięki wsparciu unijnemu.

  2. Łączna wartość zamówienia to 95 mln zł.

  3. Po Gdyni będzie jeździć 16 przegubowych i 14 standardowych trolejbusów firmy Solaris.

  4. 21 starszych pojazdów zyska z kolei nowe baterie litowo-jonowe.

  5. Producent zalicza opóźnienia w dostawach, co spowodowało nałożenie przez Gdynię na firmę kar.

  6. Dziesięć 12-metrowych trolejbusów jeździ na niektórych liniach.

  7. Przegubowce wejdą do eksploatacji w marcu.

  8. Dwa z czterech 18-metrowych trolejbusów, które są w zajezdni przechodzą ostatnie testy.

Pojazdy są obecnie wyposażane są we wszystkie niezbędne numery, napisy i loga. Niektóre z nich można zobaczyć na ulicach Gdyni, ponieważ pracownicy Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej testują je w warunkach ruchu drogowego. Dla wielu kierowców prowadzenie przegubowego pojazdu to nowość, w związku z tym potrzebują czasu, by przyzwyczaić się do nowego charakteru pracy.

Przegubowe trolejbusy w Gdyni: 120 pasażerów, 42 miejsca siedzące



Nowy Trollino 18 umożliwi podróż maksymalnie 120 pasażerom, posiadając 42 miejsca siedzące, w tym 1/3 z nich to siedzenia, na które wchodzi się z poziomu tzw. niskiej podłogi.

Może poruszać się na długich odcinkach bez konieczności poboru prądu z sieci trakcyjnej. Według zapowiedzi dzięki bateriom Solaris High Power pojazdy przejadą do 30 kilometrów na zasilaniu bateryjnym.

Baterie będą ładowane podczas jazdy w tzw. trybie in-motion-charging poprzez odbieraki prądu z sieci trakcyjnej. Pojazdy wyposażone są w 11 uchylnych okien, klimatyzację, monitoring oraz znane m.in. z SKM gniazda USB. Z gniazd będą mogli skorzystać też kierowcy, którzy będą siedzieli na w pełni sterowanym podgrzewanym fotelu. Trolejbus posiada też elektrycznie sterowane lusterka.

Informacje dla pasażerów będą wyświetlane na czterech tablicach LCD. Za kabiną kierowcy i za przegubem będą to monitory o wielkości 23 cali, natomiast na bocznych szybach dwa ekrany tzw. "e-korale", pokazujące przystanek po przystanku trasę przejazdu. Będą też zapowiedzi głosowe.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia



W pojeździe jest 5 kasowników, ale tylko jedna przestrzeń w pierwszej części trolejbusu dla niepełnosprawnych i rodziców z wózkami lub rowerzystów. Takie rozwiązanie wymusiła konstrukcja pojazdu.

Przegubowe trolejbusy w latach 90. jeździły po Gdyni



Nowe pojazdy wzbudzają spore ożywienie wśród pasażerów, zwłaszcza młodszych, niepamiętających lub niewiedzących, że po Gdyni przegubowe trolejbusy już jeździły.

- Były to trolejbusy marki Ikarus przerabiane ze starych autobusów. Było ich tylko 9, to jeszcze lata 90. - mówi Michał Podgórniak, dyspozytor ruchu w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Na liniach pojawią się w marcu.
Przegubowy trolejbus był na testach w Gdyni w maju 2017 roku. Jest użytkowany poza Polską

Zajezdnia PKT od środka
Lubisz jeździć trolejbusami?
70%

tak, właściwie nie ma obecnie różnicy w komforcie między nimi a autobusami

16%

to zależy, starsze modele nie są przyjazne dla pasażerów

14%

nie, wolę autobusy

łącznie głosów: 1050