• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec gierkowskich inwestycji komunikacyjnych w Gdańsku

Michał Stąporek
5 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia. Budowa odcinka al. Armii Krajowej od Jabłoniowej do Kartuskiej już się zakończyła. Kierowcy pojadą tędy po raz pierwszy 21 grudnia.
Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione". Wyglądająca jak wprost z lotniska elektroniczna tablica z rozkładem jazdy stanie na pętli tramwajowo-autobusowej na Chełmie. Oby nie pokazywała, że wszystkie linie są "opóźnione".
- Od dawna nie ma już Edwarda Gierka, a my wciąż realizujemy jego pomysły - tym - niezamierzonym chyba - komplementem dla dawnego pierwszego sekretarza PZPR prezydent Paweł Adamowicz podsumował rok inwestycji na drogach Gdańska.

To zestawienie może dziwić, ale rzeczywiście sztandarowe gdańskie inwestycje komunikacyjne zakończone w tym roku, czyli budowa linii tramwajowej na Chełm i odcinka al. Armii Krajowej od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej zostały nakreślone jeszcze w czasach towarzysza Edwarda.

Obie zostaną oddane do użytku w najbliższych dniach.

Pierwszy tramwaj linii nr 1 wyruszy na trasę na Chełm 19 grudnia. Nowe bombardiery, citadisy i sprowadzone z Dortmundu N8C będą jeździć trasą Pohulanka - Chełm - Urząd Miejski - Brama Wyżynna - Pohulanka. W dni powszednie w godzinach szczytu tramwaje będą kursować co 5 minut, poza szczytem co 7-8 minut, wieczorem co 10, lub co 15 minut. W soboty i w niedzielę, w zależności od pory dnia, co 10, lub co 15 minut.

Niemal gotowa jest już pętla na Chełmie, na której będzie zawracać "jedynka". - Właściwe to nie pętla, lecz niewielki dworzec przesiadkowy, z kilkoma peronami i wiatami - opisuje Janusz Łagowski, zastępca dyrektora Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska (DRMG).

Na kilku peronach zawisną tablice świetlne pokazujące czasy odjazdu tramwajów i autobusów. Na razie będzie to czas rozkładowy, zaś docelowo czas rzeczywisty, oszacowany na podstawie czujników GPS w pojazdach.

Pętla stanie się punktem przesiadkowym dla mieszkańców dzielnicy Południe (Chełm i wszystkie nowe osiedla), którzy dojadą do niej autobusami i następnie wsiądą w tramwaj do śródmieścia. Nie będą mieli wyjścia, ponieważ z zakorkowanej wiecznie al. Armii Krajowej znikną wszystkie linie autobusowe. - Chcemy dać mieszkańcom kilka dni na przystosowanie się do tej zmiany, dlatego wprowadzimy ją dopiero po Świętach - zapowiada Oskar Białowąs z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Wszystkie inwestycje "tramwajowe" w Gdańsku (modernizacje torowisk, budowa trasy na Chełm, zakup nowych wozów) kosztowały 63 mln zł (połowę dała UE).

Drugą ważną inwestycją jest niemal dwuipółkilometrowy odcinek al. Armii Krajowej, pomiędzy ul. Jabłoniową i ul. Kartuską. Jego budowała trwała prawie dokładnie dwa lata i kosztowała 60 mln zł (połowę dała UE). To pierwsza od wielu lat zbudowana od postaw ważna arteria komunikacyjna miasta. Kierowcy skorzystają z niej po raz pierwszy 21 grudnia.

Gotowy jest już projekt techniczny ostatniego odcinka Armii Krajowej, łączącego ul. Kartuską z węzłem Karczemki na obwodnicy Trójmiasta.

O ile w mijającym roku remonty (Podwale Grodzkie, Błędnik, Marynarki Polskiej) mogły dać się mieszkańcom Gdańska we znaki, o tyle w przyszłym roku robót na ulicach miasta niemal nie uświadczymy.

- To będzie rok przygotowywania dokumentacji do projektów, które pełną parą ruszą w 2009 roku lub później - tłumaczy Krzysztof Rudziński, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych i wylicza: Trasa Sucharskiego, ul. Łostowicka, ul. Nowa Wałowa wraz z węzłem nad ul. Jana z Kolna, odcinek Trasy Słowackiego od ul. Hynka do Tasy Sucharskiego na wysokości ul. Uczniowskiej, linia tramwajowa z Siedlec na Morenę.

Jedyna przebudowa, której na pewno doświadczą kierowcy, to modernizacja skrzyżowania al. Hallera z ul. Kliniczną. Przebudowane zostanie torowisko, światła i powstanie droga rowerowa. W ramach innej inwestycji zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe od tego skrzyżowania do ul. Mickiewicza.

Opinie (211) 9 zablokowanych

  • ciekawe jak ja dojade na Chelm ?

    ja mieszkam na Zabornii - Gdansk Poludnie
    wiec jak tam ?
    no bo chyba nie 195 xD

    • 0 0

  • A co z Podwalem Przedmiejskim ?!

    Przeciez tam się nie da jechać ?! Nie dość że wizytówka dla jadących z Warszawy, to jeszcze głowny ciąg komunikacyjny !!! Ta ulica to istna tragedia!

    • 0 0

  • Jeszcze tylko estakady

    Przejazd trasa W-Z byłby o wiele sprawniejszy, gdyby powstały planowane estakady nad skrzyzowaniem z ul. Łostowicką. Jak do tej pory ich nie ma i tworza sie tam czasami niezle korki.

    • 0 0

  • Bez sensu!!! (6)

    Bede jechal autobusem z Ujesciska na Chelm i tam bede musial przesiasc sie na tramwaj do Gdanska?Przeciez to strata czasu i pieniedzy(bilety)

    • 0 0

    • ??? Bez sensu!!! (5)

      A co w tym jest bez sensu? Wolisz skasować bilet i stać w korku czy się przesiąść i w kilka minut być w centrum? Czas stracisz? na czym? Pieniądze? Człowieku - puknij się w głowę!

      • 0 0

      • a jeśli ja nie chcę? bezpośredni dojazd zwłaszcza zimą jest dość ważny. siadam, czytam książkę, przesiadanie się każe mi tą książkę schować i wyjąć później jeszcze raz ;) dajże mi wybór

        • 0 0

      • Kolega anonim ma rację! (2)

        Władza dobrze wie, że obywatele to imbecyle i nie można im dawać żadnego wyboru, bo mogą zrobić sobie krzywdę (np. finansową).

        Tylko że kolega anonim zapomniał, że część mieszkańców dysponuje takim cudem jak "bilet miesięczny" i zmuszanie ich do przesiadania się to dla nich wyłącznie dodatkowa niedogodność.

        A co do gierkowskich planów, to chyba ktoś zapomniał o wiadukcie WZ nad Łostowicką? Nasypy przygotowane, ale zamiast wiaduktu - gustowne skrzyżowanie ze STOPami i sygnalizacją świetlną.
        Naprawdę nie można tam zrobić skrzyżowania bezkolizyjnego?

        • 0 0

        • DAreck (1)

          kasa kasa kasa

          • 0 0

          • Chęci, chęci, chęci

            Jak coś się chce zrobić, to pieniądze się znajdą. Jeśli nie ma chęci, to znajdzie się tysiąc (oczywiście: obiektywnych) powodów, dla których danej inwestycji nie można zrobić.

            A skoro nie wiadukt, to może chociaż duże rondo? :)

            • 0 0

      • ośle posłuchaj

        do czasu przejazdu nie dolicza się korków więc ty może pomyśl...

        • 0 0

  • Pompa

    Otwarcie lini tramwajowej bedzi z pompą ? :)

    Proponuje zaprosic Ędwarda Ąckiego :)

    • 0 0

  • po 19 grudnia

    p. Włodzimierz P. i Alicja K. osobiście będą kierować ruchem na pętli na Chełmie

    • 0 0

  • DOJAZD TRAGEDIA!!!!!!!!

    mieszkam na kowalach.Zeby dojechac do gdanska musze
    czekac ok 10 min na autobus 155 zawsze jezdza stare ikarusy ktore wloka sie i sa przepelnione.Po 20 min bede na chelmie i tak wysiadam czekam ok. 5 min na tramwaj ktory w ok. 7 min dojedzie do Gdanska.Podliczamy z przystanku nie liczac dojscia do niego podroz zajmie mi ok. 45 min!! i zaplace za nia 4zl !!! przeciez to masakra!!!

    • 0 0

  • 8zl z kowal i z powrotem 1.5 godz jazdy

    dodaj do tego razy dwa i wcyhodzi ci poltora godziny z samego Gdanska w obie strony i koszt 8zl.Bo przeciez nikt nie jezdzi w jedna strone.

    • 0 0

  • Do mieszkańców Kowal (2)

    A ile zaoszczędziłaś na kupnie mieszkania w gminie Kolbudy? Można było przewidzieć że dojazd będzie trudniejszy i dłuższy niż z dzielnic bliżej centrum. Kupujcie od rolnika ziemię za Gdańskiem, stawiajcie domy i płaczcie że daleko, że nie odśnieżone i że niema biedronki ....

    • 0 0

    • W Kowalach akurat jest Biedronka ;)
      A odśnieżone znacznie lepiej jest od granicy Gdańska w gminie Kolbudy, niż w granicach Gdańska.

      • 0 0

    • biedronka w kowalach jest

      • 0 0

  • W jakim korku ty sie puknij!!!

    przeciez korek z chelmu do gdanska jest tylko
    od 7-8.30 o jakim korku wy piszecie czy warto sie przesiadac dla 1.5 godz korku dziennie???

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane