• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korekta wizji dla nowego centrum Siedlec

Krzysztof Koprowski
30 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zagrodzone wejście do nowego parku
Nowa zabudowa zostaje dopuszczona po południowej stronie węzła przesiadkowego na Siedlcach (nz. po prawej). Pod węzłem może natomiast powstać podziemny zbiornik retencyjny. Nowa zabudowa zostaje dopuszczona po południowej stronie węzła przesiadkowego na Siedlcach (nz. po prawej). Pod węzłem może natomiast powstać podziemny zbiornik retencyjny.

Ponownie do publicznego wglądu wyłożony został projekt planu dla Siedlec w rejonie pętli tramwajowo-autobusowej zobacz na mapie Gdańska. Proponowana wcześniej jednolita pierzeja będzie zróżnicowana pod względem wysokości, a na wniosek spółdzielni mieszkaniowej zmniejszono liczbę miejsc parkingowych w nowych inwestycjach wielorodzinnych.



Czy w miejscach z dobrą komunikacją miejską należy ograniczać liczbę miejsc parkingowych?

O projekcie planu dla Siedlec pisaliśmy we wrześniu ubiegłego roku. Zgodnie z nim wokół pętli tramwajowo-autobusowej ma powstać atrakcyjna zabudowa mieszkaniowo-usługowa z lokalami handlowymi w parterach.

Proponowana przy ostatnim wyłożeniu planu wysokość zabudowy na większości terenu wynosiła nie więcej niż 25 metrów (ok. 6-7 pięter). W pobliżu ul. Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska przewidziano jej lokalne podwyższenie do 35 metrów (ok. 9-10 pięter), a w południowej części projektu planu - na wzgórzu zobacz na mapie Gdańska - ograniczono do 13 metrów (ok. trzech pięter).

Bardziej zróżnicowane bryły budynków

W obecnym projekcie planu w tym zakresie dokonano sporych zmian. Zamiast zwartej jednolitej zabudowy budynki będą musiały być przedzielone niższymi fragmentami lub być oddzielone od siebie.

Przykładowo, wzdłuż ul. Struga zobacz na mapie Gdańska w osi dwóch wyznaczonych korytarzy widokowych z ul. Nowolipie zobacz na mapie Gdańska zabudowa zostanie obniżona do 10 metrów, ale już na pozostałym fragmencie może mieć 25 metrów. Niższa jest też maksymalna wysokość zabudowy przy kościele pw. Św. Franciszka z Asyżu zobacz na mapie Gdańska - 15 metrów.

Ograniczono ponadto maksymalne długości elewacji nowych budynków stojących wzdłuż ul. Struga do 50 metrów (najbliżej kościoła - 30 m).

  • Wizualizacja brył możliwej nowej zabudowy przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych projektu planu.
  • Wizualizacja brył możliwej nowej zabudowy przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych projektu planu.
  • Wizualizacja brył możliwej nowej zabudowy przy wykorzystaniu maksymalnych parametrów urbanistycznych projektu planu.
  • Wizualizacja brył nowej zabudowy według wcześniejszego, nieaktualnego projektu planu.
  • Wizualizacja brył nowej zabudowy według wcześniejszego, nieaktualnego projektu planu.
  • Wizualizacja brył nowej zabudowy według wcześniejszego, nieaktualnego projektu planu.
- Takie rozwiązania pozwolą na wgląd w teren planowanego Parku Na Zboczu. Jednocześnie zapisy narzucają w osiach widokowych wysokość zabudowy do 10 metrów, a więc z poziomu pieszego wzdłuż ul. Struga będzie istniała co najmniej trzykondygnacyjna pierzeja - wyjaśnia Maria Kowalska, projektantka prowadząca plan.
Oś widokowa z ul. Nowolipie

Jaki ma jednak sens tworzenie tak długich osi widokowych z ulicy Nowolipie, na której ruch pieszy jest minimalny, a z jadącego auta czy pojazdu komunikacji miejskiej wgląd we wzgórze będzie trwał zaledwie kilka sekund?

Oś widokowa na wzgórze z ul. Nowolipie z osi torowiska tramwajowego. Oś widokowa na wzgórze z ul. Nowolipie z osi torowiska tramwajowego.
- Ulicą Nowolipie można również jechać rowerem [jest wydzielona droga dla rowerów - red.] i wówczas widok na tereny zieleni urządzonej będzie można podziwiać przez okres trochę dłuższy niż podczas jazdy samochodem - przekonuje Monika Rościszewska, kierownik Zespołu Urbanistycznego Śródmieście w BRG.
Nowy projekt planu zmniejszył także minimalną liczbę parkingowych w przypadku zabudowy mieszkaniowej. Dotychczas na jedno mieszkanie w budynku wielorodzinnym miało przypadać 1,2 miejsca parkingowego. Po zmianach współczynnik ten obniżono do jednego miejsca na jedno mieszkanie.

Struktura własności gruntów na terenie objętym planem z latami wygaśnięcia użytkowania wieczystego. Stan z września 2016 r. Struktura własności gruntów na terenie objętym planem z latami wygaśnięcia użytkowania wieczystego. Stan z września 2016 r.
Gdańska Spółdzielnia Mieszkaniowa, która posiada w granicach planu znaczną część gruntów, argumentowała ten pozytywnie rozpatrzony wniosek dobrym skomunikowaniem obszaru transportem zbiorowym oraz trudnościami w budowie miejsc podziemnych ze względu na wysoki poziom wód gruntowych i konieczności wykonania zbiornika na wody opadowe.

Projekt planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko dostępny jest na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do dokumentów składać można do 18 maja.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (118) 6 zablokowanych

  • Najpierw zbudujcie wszystkie tramwaje !! (7)

    Dopiero potem mozna zageszczac zabudowe ! Inaczej znow stanemy w korkach !

    • 72 26

    • (4)

      Trzeba było kupować mieszkanie w mieście a nie za obwodnicą

      • 22 7

      • 2 pokoje z kuchnia 43 m2 w smierdzacej kamienicy ? Nie dziekuje (3)

        • 5 14

        • bo na Szadółkach to pachnie (2)

          ale skoro miałeś opcję do wyboru śmierdzącą kamienica bez stania w korkach vs. kartonogips w śmierdzącej okolicy z korkami to wybierając to drugie wybrałeś gorzej, bo smród tu i tam, a korki tylko tam

          • 5 4

          • Boże jacy wy wszyscy jestescie żałośni (1)

            Nie znacie się ,nie wiecie kto gdzie mieszka, kim jest, jaką miał sytuację ,ale to nie przeszkadza żeby sobie wrzucać.
            Przekażcie sobie znak pokoju

            • 9 1

            • Po co się mieszasz w nie swoje sprawy?

              • 1 3

    • przecież rano i tak już stoimy w korkach

      lepiej poprawić jakość refleksji niż tkwić w tym samym przekonaniu, że poszerzanie ulic może korki zmniejszyć.

      Nie może, tak jak popuszczanie pasa nie zmniejszy problemów wiążących się z otyłością i nadwagą.

      • 1 0

    • -niech buduja ,bende mial apartament ... pawel a.

      gratis

      • 0 0

  • Wizualizacja masakryczna - takie blok hałsy. (4)

    Zero tlenu i ciasnota wieżowców. Nie dziękuję. 1 miejsce parkingowe przed budynkiem czy w hali to 30k zł.

    • 93 18

    • (2)

      Na Hucisko 25 minut z buta. Ale nie, lepiej tłuc się Pasatem w dieslu.

      • 21 11

      • Mieszkam w takim miejscu ze jezdze tramwajem

        • 3 4

      • CC

        Jak zaczniesz zarabiać własne pieniądze to zrozumiesz dlaczego.

        • 0 5

    • panie, tak właśnie wyglądają wszystkie miasta, od Lizbone po Berlin. Nie dajmy się omamić postokomunistycznemu planowaniu przestrzennemu

      • 15 6

  • Masakra .... (2)

    Deweloperka na siłę ...

    • 89 17

    • Budują na Szadółkach żle (1)

      Budują nam morzem źle
      Budują na Siedlcach źle
      Kto wam dogodzi marudy

      • 7 7

      • Na pewno nie ty ...

        budowniczy ... z betonu

        • 0 0

  • 167 (4)

    Dobrze że linia 167 powróciła na stałe bezpośrednio do centrum.

    • 45 8

    • jeszcze 175 powinna

      • 6 4

    • Najwyższy czas to odkręcić

      te autobusy jadą Kartuską z zapełnieniem 20-40%.Nic by się nie stało tym pasażerom gdyby przesiedli się na tramwaj.Dosyć marnotrawstwa pieniędzy polegającym na dublowaniu linii tramwajowych i autobusowych.

      • 9 15

    • dziadki plusują i się brandzlują

      a młodzi odwożący dzieciaki do przedszkola stoją w korkach

      • 0 0

    • dalszy powrót autobusów wskazany

      i reszta linii powinna powrócić,bo czasem w tramwaj 12 na przystanku Powstańców nie ma gdzie palca rano wcisnąć

      • 1 0

  • Elgancko. (14)

    Tylko szkoda, że nie ma torów na Chełm, a komunikacja autobusowa kiepska wzdłuż Łostowickiej.

    • 55 15

    • (10)

      Przy okazji przebudowy Łostowickiej aż się prosiło podciągnąć tam linie tramwajową...

      • 15 8

      • Przeca pod Łostowicko (1)

        by się bimbaj nie wdrapał

        • 15 3

        • Nie takie rzeczy ze szwagrem robili my.

          • 5 3

      • Będzie linia tramwajowa ale trochę wyżej.

        • 5 0

      • Nie da rady - zbyt duze nachylenie (5)

        • 11 1

        • da rade (1)

          spokojnie...poczytaj troszke
          a SF? jakos jada i to stare trupy

          • 4 5

          • stolec wiesz o SF i tym ze tam jest system wciąga liną tramwaju pod górę bo sam nie może wjechać i musi być też mniejszy bo byłby za ciężki. I co? Jaki jest sens budowania linii po której pozostałe tramwaje nie pojadą.

            • 3 1

        • można skorygowac wiaduktem

          • 4 2

        • Usa (1)

          W San Francisco jezdza i to po jakich górach jeszcze!

          • 0 1

          • W San Francisco. jeżdżą Cable Cary, czyli tramwaje chwytające linę biegnącą w jezdni pomiędzy torami

            • 0 0

      • taaaa

        ale max pochylenie dopuszczane przez nasze przepisy, dla tramwajów to 50 promil

        • 3 0

    • Kiepska komunikacja wzdłuż łostowickiej buhhahah (2)

      156,162,164,174,175,227,262

      • 8 2

      • no widzisz, ale spora część widzi tylko jedną stronę medalu (1)

        To tak jak u mnie w firmie myśleli, że łostowicką nie da się podjechać, a taki grubas jak ja robi to codziennie :).

        • 6 0

        • autem?

          • 0 0

  • Korekta wizji to by się przydała... (2)

    ...ale tym co takie monstra planują.

    • 41 9

    • Ci co to minusuja maja wspaniałe poczucie piękna i estetyki budowlanej. (1)

      Pogratulować wypranym komunistycznym mózgom ,które pewnie palca poza Polskę nigdy nie wystawiły.

      • 1 8

      • Haha,widać ,ze zabolało niektórych.

        • 1 2

  • Te domki w środku najlepsze :) (1)

    • 25 1

    • Dla elity...:-)

      • 4 0

  • Przystanek tramwajowy Emaus (4)

    Czy naprawdę tylko ja uważam, że brak tego przystanku to kompletny idiotyzm?

    • 39 9

    • Masz rację. (1)

      Od kościoła daleko, od Galerii Morena daleko a tramwaj i tak stoi na światłach przed skrzyżowaniem. I w dodatku tam są cztery przystanki autobusowe Emaus co dawałoby łatwość przesiadania się.

      • 10 2

      • Pętla Siedlce

        powinna być właśnie w rejonie skrzyżowania i przystanków Emaus. Wtedy centrum przesiadkowe miałoby większy sens (162, 262, 168 by nie krążył przez pętlę jak teraz). Parking bliżej kościoła też by miał większy sens niż teraz.

        • 15 1

    • Przystanek Emaus dla tramwajów ciągle można zrobić - miejsca jest dość (1)

      Kiedyś, przy okazji wcześniejszej dyskusji o tym fragmencie miasta, padły argumenty, że jest za mało miejsca, aby wyodrębnić miejsce na przystanek w kierunku Huciska. Na ten w kierunku Moreny jest wystarczający pas terenu. Trasa na Morenę jest obsługiwana przez tramwaje dwukierunkowe, czyli spokojnie można by pobudować przystanek (w kierunku miasta), na którym ludzie wyjątkowo wysiadaliby z lewej strony tramwaju.

      • 7 1

      • Pamiętajmy...

        ze jest to inwestycja unijna i przez 5 lat od jej oddania nic nie można zrobić!

        • 4 0

  • Nie wiem kto i za ile zaprojektował ale powinien być ścigany (1)

    za zaprojektowanie rozwiązania, które łączy: drogę rowerową, przystanki, wjazd pod kościół, przejścia dla pieszych (w tym do kościoła), tory itd itp. Jeden wielki chaos i bałagan. Ludzie, rowery, autobusy, tramwaje ... dziwne że jeszcze nikt tam nie został poturbowany. Dziwiłem się dlaczego nie zaprojektowano pod kościołem (bliżej kościoła) parkingu samochodowego a pętli bliżej skrzyżowania z Łostowicką. Patrząc na te plany to teraz już wiem dlaczego ...

    • 63 14

    • Bo my mamy takie mądre władze.

      • 5 4

  • (4)

    Ale ktoś pojechał z tymi klocami.

    Bardzo ordynarna architektura!

    • 73 9

    • Komuchy budowlane musza być ! (2)

      Wspaniale wpasowuje się to w teren.

      Lepiej równać w dół jak widać.

      • 1 4

      • Dopóki nie uporamy się w podejściu do mieszkalnictwa, czyli prywatne kamienice z mieszkaniami na wynajem lub prywatne domy jednorodzinne, zamiast spółdzielni lub bloków budowanych przez firmy budowlane za pieniądze przyszłych właścicieli po 3-4% ich docelowej własności lub mniej to musimy godzić się z takimi maszkarkami, które są niczyje, a słono kosztują..., nawet porządnego dojazdu tam nie widzę...

        • 0 2

      • szklanka jest o 50% za duża.

        Lepiej rozważyć mniej picia - jeżeli pić, to małymi łykami, a nie szklankami.

        • 0 0

    • to nie architektura tylko bryły. w koncepcji urbanistycznej pokazuje się układ, a nie rozwiazania architektoniczne. te obiekty nie będa w ten sposób wyglądać

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane