• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę budowy przystanku PKM na Karczemkach

Maciej Naskręt
6 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W trakcie elektryfikacji linii PKM i linii 201, pociągi będą musiały korzystać z objazdu, ale najpierw trzeba odbudować infrastrukturę kolejową. W trakcie elektryfikacji linii PKM i linii 201, pociągi będą musiały korzystać z objazdu, ale najpierw trzeba odbudować infrastrukturę kolejową.

Są pierwsze decyzje w sprawie odbudowy linii kolejowej Kokoszki - Glincz, która ma pełnić funkcję objazdu na czas elektryfikacji linii PKM oraz linii 201 między Gdynią a Kościerzyną. Przy tej okazji powstanie również nowy przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska. Gdańsk zdecydował, że użyczy teren pod inwestycję i przekazał 500 tys. zł na opracowanie koncepcji.



Na jakie zmiany w PKM liczysz najbardziej po wprowadzeniu elektryfikacji?

Przypomnijmy, że PKP Polskie Linie Kolejowe po staraniach m.in. miłośników kolei, podjęły decyzję o konieczności przeprowadzenia remontu i odbudowy linii kolejowej nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Stara Piła oraz linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Glincz. Powód?

Ma to być trasa objazdowa na czas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna realizowanej w ramach projektu pt. "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, Etap I". Po zakończonej modernizacji odcinek objazdowy ma zostać otwarty dla ruchu towarowego i pasażerskiego, jako alternatywne połączenie Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną.

Zakres prac ma obejmować wymianę nawierzchni torowej wraz ze wzmocnieniem podtorza, odbudowę urządzeń do obsługi podróżnych w Kokoszkach, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, doposażenie linii w urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym, remont wybranych obiektów inżynieryjnych oraz remont istniejących przejazdów kolejowo-drogowych.

Ponadto na Karczemkach zobacz na mapie Gdańska pojawi się przystanek pasażerski, o co od początku powstania linii PKM postulują mieszkańcy.

Planowane inwestycje kolejowe na Kaszubach Planowane inwestycje kolejowe na Kaszubach

Jest porozumienie z Gdańskiem



Teraz doszło do spotkania władz województwa pomorskiego z władzami Gdańska. Dlaczego właśnie z nimi? Część linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła i jej sąsiedztwo znajduje się we własności miasta Gdańska.

Podczas spotkania zastępcy marszałka województwa pomorskiego Ryszarda Świlskiego i pełniącej obowiązki prezydenta Gdańska, Aleksandry Dulkiewicz porozumiano się w trzech kwestiach:
  • użyczenia terenu miejskiego w celu dokonania prac geodezyjnych pod inwestycję,
  • wycinki zielni kolidującej z planowaną inwestycją,
  • przekazania 500 tys. zł na prace koncepcyjne.

Użyczenie terenów pod przyszły przystanek, czy też samą linię to jedno. Trzeba też przenieść prawo własności z samorządu miasta na samorząd województwa.

- To działanie wymaga podjęcia uchwały przez gdańskich radnych. Procedura jednak będzie realizowana nieco później. Teraz koncentrujemy się na działaniach bardziej realnych - mówi Świlski.
Jeśli pójdzie zgodnie z planem, to za 4 lata torami PKM pojadą pociągi elektryczne. Jeśli pójdzie zgodnie z planem, to za 4 lata torami PKM pojadą pociągi elektryczne.

Trwają rozmowy z PKP PLK



Oprócz porozumień z Gdańskiem, samorząd województwa musi także uzgodnić postanowienia z samymi kolejarzami z PKP PLK.

- Jakiś czas temu wysłaliśmy do spółki treść porozumienia. Teraz czekamy na podpisanie - mówi Martyn Janduła z biura prasowego spółki PKP PLK.
Władze województwa zapewniają, że do jego zawarcia dojdzie na pewno.

- Obecnie spółka samorządu województwa - PKM - prowadzi bardzo szczegółowe rozmowy ze spółką PKP PLK dotyczące już konkretnych rozwiązań na linii. Wszystko jest na dobrej drodze, ale wciąż trzeba uzgadniać dodatkowe kwestie jak chociażby z Gdańskiem - podkreśla zastępca marszałka.

Powstaje projekt elektryfikacji PKM-ki



Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała 11 stycznia umowę na opracowanie projektu elektryfikacji linii PKM i budowy przystanku Gdańsk Firoga. Dokumentacja ma być gotowa na początku przyszłego roku. Elektryczne pociągi pojawią się na trasie PKM w 2023 roku.

Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji, samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie - do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

Nowy przystanek PKM przy lotnisku



Przy okazji elektryfikacji PKM SA wróciła także do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym. Analizy marketingowe projektu PKM wykonane w 2010 roku. przez ekspertów UE wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm branży IT, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku PKM. Rejon ten rozwija się w ostatnich latach tak dynamicznie, m.in. dzięki trwałemu zakorzenieniu się w Gdańsku Firodze amerykańskiego giganta informatycznego Intela, że obecnie budowa tego przystanku jest już w pełni uzasadniona.

Przystanek Gdańsk Firoga planowany jest w standardzie analogicznym do pozostałych przystanków na linii PKM. Wzór perforacji na czerwonych wiatach będzie nawiązywał do branży informatycznej, która dominuje w sąsiedztwie tego przystanku. Również numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą IT. W związku z tym, że stałym elementem grafik na przystankach PKM w Gdańsku jest numeracja (od 1 - Gdańsk Strzyża do 8 - Gdańsk Rębiechowo), a przystanek Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy nr 6 (Matarnia) i numerem 7 (Port Lotniczy) będzie miał on numer 6@ - dzięki czemu idealnie wkomponuje się on w gdańską "Dolinę Krzemową" - jak nazywana jest ta okolica.

Miejsca

Opinie (124)

  • (16)

    I ok ale należy poprawić 2 sprawy.Awaryjność i ceny biletów moi kochani.A tak pomału pomału mam nadzieję że już w 2078 dogonimy Europę.W cenach już dogoniliśmy dawno.Najbardziej mnie martwi odpływ młodych inżynierów,wielka strata to dla naszego kraju.

    • 38 23

    • za 88zl masz miesieczny na Gdańsk i Sopot SKM/PKM (4)

      jedyne co brakuje to wspólnego biletu

      • 9 3

      • Idae takiego transportu jak SKM (3)

        polega na tym, że musisz czyms dojechac do przystanku.
        No chyba ze siec jest bardzo gesta ale to u nas nie wystepuje.
        Potrzebujesz wiec bilet na SKM i ZTM.
        NA początek taki bilet to powinien być koszt ok 120zl

        • 0 0

        • mevo-pkm-mevo (2)

          tylko meva brak

          • 1 1

          • ja mam daleko do stacji mevo mieszkam 7km od centrum gdańska, zresztą ono nie istnieje i nie będzie działać. 99zł za całą komunikację powinno być z tym się zgodzę

            • 0 0

          • Mewa to u dilera z Oruni..

            • 0 0

    • Wszędzie on (6)

      Jak grzyby po deszczu

      • 8 1

      • Sven pisze ze Sreberka i nigdy nie ma nic sensownego do powiedzenia!

        Oddziałowa zapomniała podać leki.

        • 6 1

      • (4)

        Ale o dziwo zawsze pisze na temat,tyle że z oryginalna ironią.A reszta komentów w wiekszości są niekulturalne.W sumie ja czekam codziennie na jego komentarze.

        • 6 5

        • Na Sreberku nie mam nic innego do roboty więc z utęsknieniem czekam na komentarze Svena.

          • 5 2

        • ok przyznaję (2)

          Pracuję w red.akcji trojmiasto. Długo już Was troluję więc teraz czas na zmianę nicka. Ciekawe kto skuma jako pierwszy.

          • 5 1

          • (1)

            d**il.Już się nie udzielam,ale nie wiem jak zastrzec nicka.Dużo negatywnych trolli.Masakra.

            • 1 3

            • Sven a lekcje odrobiles ?

              W tej chwili jazda do książek!

              • 2 0

    • Kolejny przykład hipokryzji (1)

      Nie dość ze gadał glupoty na temat Adamowicza to teraz czepia się cen wariat. Wcześniej pisał ze mu ceny odpowiadają a teraz marudzi ze za drogo. Aha jeszcze używa słowa „szypko”.

      • 5 2

      • oj to taki trójmiejski jasiu śmietana

        bes sęsu

        • 1 0

    • Europa musiałaby się zatrzymać. Wtedy dogonimy.

      • 0 0

    • przestań marudzić trutniu portalowy

      • 0 0

  • Powoli powoli, ale do przodu (2)

    Nie ma co narzekać, coś się dzieje.

    • 55 4

    • Dzieje się dzieje ale za wolno!

      • 4 0

    • Kiedyś Pan Bojanowski stwierdził że kolej to nie jest Gdańska bajka.

      I niestety z ilości przystanków wnioskuje, że jednak ktoś nadal chce z PKM-ki zrobić tramwaj. (Istnieje ścisłe powiązanie więcej przystanków = dłuższy czas jazdy).

      • 0 0

  • Krok.... czemu ważne inwestycje dla całego trojmiasta.... dzieją się krokami??

    Tu trzeba działać...niezwłocznie.... bo za pare chwil coś co zajmuje 15 minut będzie zajmowało 3 godziny! . Mówie tu o szeroko pojętej komunikacji drogach ….
    Wiem wiem...zaraz ktoś powie..."przepisy" A ja odpowiem przepisy same się nie stworzyły!
    Człowiek je zrobił kulawe że budowa prostej drogi trwa LATA! A skoro człowiek stworzył niech człowiek poprawi aby można było żyć a nie wegetować w korkach!
    Przepisy mają służyć ludziom a nie ich ciemiężyć !!A jak ktoś tego nie kuma to zawsze można wyjechać do sanescobar :)

    • 32 7

  • Bardzo dobrze, w końcu. (3)

    • 26 2

    • A dlaczego nie w początku ?

      • 1 0

    • (1)

      Właściwe pytanie brzmi, dlaczego PKM Matarnia jest usytuowany tak idiotycznie że nie ma do niego sensownego dojścia ani od centrum handlowego ani od tamtejszych osiedli. Pieniądze w błoto, a teraz trzeba budować zupełnie nowy przystanek żeby to naprawić.

      • 1 0

      • bo jest przy budynku PKM

        i tylko tym się kierowano.

        • 1 0

  • (1)

    Przedwyborcza kiełbasa niestety odgrzewana co wybory...

    • 14 50

    • Budowa przystanku na Karczemch? Elektryfikacja? Czy rewitalizacja lini?
      No weź można pomarudzić, ale z głową.
      To są nowe projekty i na poprzednich wyborach o nich nie mówiono. No chyba, że na poprzednich wyborach samorządowych, a w Gdańsku za miesiąc "znowu" będą wybory.
      Ale o taką złośliwość ciebie nie podejrzewam.

      • 7 1

  • Rewelacyjny pomysł - tak trzymać! (9)

    Gdańsk na przekór PiSuarowi rozwija się jak prawdziwa europejska metropolia!

    • 54 60

    • (1)

      no tak, w koncu niemcy dbają o swoje miasta

      • 2 19

      • Polacy w Gdańsku dbają o swoje miasto

        • 18 0

    • (3)

      peowskie oszołomy zamiast od razu zbudować elektryczną linię PKM robią to na dwa razy wydając dwa razy miliony na projekty tzn na makulaturę

      • 7 18

      • Sprawa jest bardziej skomplikowana (1)

        Nie było sensu elektryfikować, bo:
        1. Odcinek Gdynia - Osowa - Kościerzyna nie byłby i tak zelektryfikowany
        2. Ponieważ 1, albo PKM nie jeździłaby ani do Kartuz, ani do Kościerzyny, ani do Gdyni.
        3. Gdyby zelektryfikować "na zaś", ale nie używać to by był zarzut (słuszny) o niegospodarność.

        Na świecie ważne linie bywają nadal niezelektryfikowane, np. Bristol - Londyn.

        • 8 1

        • Ale jeździ tam tabor

          Odpowiedni do profilu linii. O takcie i brakach taborowych w przypadku PKM nawet nie ma co mówić

          • 1 0

      • a wystarczyło przeczytać artykuł, ale PISowcy to analfabeci jak wiadomo...

        • 9 4

    • to TY chyba nigdy w europejskiej metropolii nie byłeś

      • 7 1

    • Gdańsk ma z tym niewiele wspólnego. (1)

      To inwestycja PLK i urzędu marszałkowskiego.

      • 5 0

      • To ile PŁK płaciło Gdańskowi za ziemie?

        • 0 0

  • Straszna dziura (5)

    Proszę zlikwidować trzygodzinną dziurę od 21.09 do 00.02 w odjazdach pociągów PKM z lotniska do miasta! Czy tak ma wyglądać funkcjonowanie miejskiej kolejki?!?

    • 117 7

    • Tak

      Tak

      • 4 0

    • Rano w godzinach szczytu PKM jeździ co 20-30 min, więc czego ty oczekujesz ;)

      A teraz proszę sobie wyobrazić, że SKM, autobusy, tramwaje i trolejbusy w trójmieście jeżdżą co 20-30 min w godzinach szczytu i raz na godzinę poza godzinami szczytu. Nikt mądry tego rozkładu nie układał...

      • 11 2

    • Ja

      Ale ta dziura jest stworzona celowo zeby zlotowy mialy kogo kosic.niestety jest to mur nie do przebicia

      • 6 1

    • To nie dziura, tylko przerwa na konserwację.

      • 0 1

    • Przywrócić kursy do Gdańska Głównego!!

      • 1 0

  • przystanek Karczemki/Kokoszki za zakrętem linii to jakby oczywista oczywistość (7)

    ludzie zza obwodnicy zaczęliby korzystać z PKM.

    • 72 7

    • (4)

      Kielpinek jest mega niedostępny. Karczemki to co innego, nawet jak ktoś mieszka w kielpinie albo smegorzynie będzie mógł korzystać

      • 13 2

      • moze podjechac na matarnie (1)

        zamiast budowy nowego przystanku , ggdzie wokolicy ktorej ma powstac sa juz 2 - Matarnia Kielpinke , po co jeszcze ten

        • 2 10

        • przystanek matarnia jest przydatny moze dla kogos kto pracuje w okolicy, ale nie wiem czy wiesz - nie ma tam zadnych osiedli, jak juz ktos ma pokonac 10-15 min zeby w ogole sie tam dostac to woli auto

          • 10 1

      • Tylko ze karczemki to nie będą na trasie pkm tylko PKP i i tak ludzie na kiełpinek będą zasuwac

        • 4 1

      • Co to za Smegorzyno? To w Polsce jeszcze jest?

        • 0 0

    • Jak ma to być objazd linii z Kościerzyny to trzeba też wyremontować most na Radunii w Glinczu!

      A że most jest stary, zabytkowy i bardzo piękny to będzie mega kosztowna inwestycja!

      • 0 0

    • O jaki zakręt chodzi ?

      Przystanek powinien być przed planowanym rozjazdem na linie kokoszkowa jadąc od strony Gdańska. W ten sposób ludzie z Karczemek/Kokoszek będę mogli jechać w 3 możliwe kierunki. Jeśli będzie za rozjazdem a na to wygląda to niestety z karczemek nie będzie można pojechac w kierunku lotniska, wsiąść w pociąg z lotniska który jedzie do Gdańska. Wysiąść na karczemkach z pociągu który jedzie na lotnisko z Gdańska.

      • 3 1

  • Pytanie tylko, czy reaktywacja tej linii ma sens ekonomiczny? (8)

    Elektryfikacja to kwestia dwóch lat, potem zostanie kawałek linii do utrzymania. Ale czy na pewno potrzebny?

    • 18 53

    • Ależ ma (5)

      Jest kasa do wydania to się wyda. Kto ma zarobić to zarobi. A czemu nie przystanek przy Kielnienskiej albo kolejny w Gdyni? No bo nie chodzi wcale o frekwencję i zmniejszanie dotacji... Koniaczek?

      • 7 23

      • Ale rozumiesz, ze bez tego na okolo 3 lata trzeba by zawiesic (4)

        polaczenia do Kartuz. Pomoże to też w skróceniu zawieszenia do Koscierzyny.

        • 15 1

        • a niby dlaczego do Kościerzyny miałoby być cokolwiek zawieszone? (3)

          • 0 7

          • Bo linia będzie w przebudowie. (2)

            • 6 1

            • będzie całkowicie zamknięta? (1)

              • 1 1

              • Nie, będą ja elektryfikowac przy użyciu najnowszych technologii

                Tj energia będzie pobierana bezpośrednio z gruntu, wystarczy wbić pręt stalowy i wkręcić żarówkę.

                • 0 0

    • Ta linia i tak się przyda do transportu towarów do Kokoszek

      a dodatkowo mozna będzie zrobic odgałęzienie do Kolbud

      • 16 1

    • I dla składów spalinowych Sierakowice - Gdańsk Wrzeszcz.

      Fragmenty "pod drutem" nie oznaczają, że pasażerowie mają się przesiadać.

      • 8 0

  • Spokojnie, gdynianie się nie martwcie (2)

    Gdy kolejne 10 przystanków w Gdańsku powstanie to PO rządzące województwem wybuduje kolejny trzeci przystanek w Gdyni. Cierpliwości.

    • 29 18

    • W zeszlym roku marszalek w 85% dofinansowal

      powstanie wstepnej dokumentacji na kolej do Kosakowa, wiec nie sciemniaj.

      • 14 3

    • PO rządzi w województwie? Chyba Pan/Pani nie jest na bieżąco.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane