Kostka zamiast płyt na przystankach wiedeńskich

20 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 4 lat)
Krzysztof Koprowski

Po nieco ponad dwóch latach od zakończenia remontu torowiska na Przeróbce, niezbędna jest przebudowa przystanków tramwajowych. Urzędnicy szacują, że zastąpienie płyt kostką granitową na jezdni będzie kosztowało ok. 300 tys. zł. Prace wymuszone są nadmierną prędkością kierowców i lekceważeniem ograniczeń wjazdu ciężkich pojazdów.



Remont torowiska na ul. Siennickiej zobacz na mapie Gdańska i Lenartowicza zobacz na mapie Gdańska został zakończony w czerwcu 2015 r. W ramach tej inwestycji zbudowano po raz pierwszy w Gdańsku tzw. przystanki wiedeńskie. Ich konstrukcja polega na podwyższeniu jezdni w obrębie przystanku, co znacznie ułatwia wsiadanie do tramwaju poruszającego się torowiskiem wbudowanym w środkową część jezdni oraz autobusów jeżdżących po torowisku.

O ile sam pomysł wprowadzenia przystanków wiedeńskich doskonale się sprawdził, to problemem okazała się ich trwałość. Płyty, z których wykonano przyległą jezdnię, w wielu miejscach są popękane, a w rejonie pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańska także powyginane.

- Powstałe wady nie są spowodowane złą jakością wykonania, lecz wynikają przede wszystkim z braku przestrzegania przez kierowców ograniczenia prędkości (do 30 km/h) i tonażu w obrębie przystanków, skutkiem czego każda bieżąca naprawa nie przynosi oczekiwanego rezultatu - mówi Anna Ślusarska z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jak informują urzędnicy, ostatnia z napraw w ramach przeglądu gwarancyjnego została przeprowadzona w czerwcu 2017 r. Kolejne prace budowlane muszą być już wykonane z budżetu miasta.

Zgodnie z zapisami przetargu, nowa nawierzchnia jezdni w obrębie czterech przystanków wiedeńskich będzie zbudowana z wykorzystaniem kostki granitowej, osadzonej na nowej podbudowie. Dodatkowo przy pętli tramwajowej przewidziano odsunięcie od jezdni wiaty przystankowej oraz ustawienie obok niej ławek, śmietników i stojaków rowerowych, a także korekty ułożenia chodników oraz krawężników na ul. Lenartowicza.

- Szacunkowy koszt robót wynosi ok. 300 tys. zł, zaś termin ich wykonania to koniec listopada br. - dodaje Ślusarska.
Obecnie DRMG oczekuje na oferty zainteresowanych wykonawców. O wyborze zdecyduje w 60 proc. kryterium najniższej ceny, zaś w 40 proc. czas udzielonej gwarancji (minimum trzy lata).

Materiał archiwalny z czerwca 2015 r.
Czy kierując autem stosujesz się do ograniczenia prędkości do 30 km/h?
34%

tak, za każdym razem

20%

tak, ale tylko w obrębie skrzyżowań i przejść dla pieszych

25%

nie, staram się jeździć bezpiecznie, ale z wyższą prędkością

21%

nie, nie jestem w stanie utrzymać tak niskiej prędkości

zakończona

łącznie głosów: 1018

Opinie (165) 4 zablokowane

  • (4)

    ułóżcie w szachownicę (płyta - dziura) nie będą przekraczać prędkości... zawsze znajdzie się uzasadnienie dla bylejakości w tym kraju...

    • 145 14

    • Ja jeszcze zanim je skończyli układać pisałem na tym portalu że to się sypnie.
      Ja przewidziałem, projektanci i urzędnicy nie umieli.

      • 20 0

    • (1)

      We Wiedniu buduje się takie przystanki z betonu, proponuję aby tak samo zrobić u nas, a nie na nowo wynajdywać koło.

      • 1 0

      • W wielu krajach.Ale nasi wiedza lepiej bo kumpel Adamowicza,wiecie,tego aferzysty,ma firme brukarska i ona zrobi prace najlepiej.
        :)

        • 1 0

    • Tak????

      A jak przekroczyc mozna predkosc???
      Zapewme mozna przekroczyc jedynie predkosc swiatla ale oponki by sie spalily w twoim zlomowcu.

      • 0 0

  • (10)

    Ogólny pomysł układu i funkcjonowania tych przystanków jest beznadziejny.

    • 61 119

    • (4)

      dlaczego ?

      • 21 4

      • Jak to dlaczego? (1)

        Ani dlatego, że musi trochę zwolnić i nie daj Boże zatrzymać się kiedy tramwaj stoi na przystanku a to "zmniejsza przepustowość".

        • 35 5

        • na Mickiewicza ostatnio to jakaś plaga

          tramwaj staje, otwiera drzwi - a pięciu "szybkich, ale bezpiecznych" śmiga rozpędzając pasażerów.

          • 11 0

      • bardzo niebezpieczne to jest (1)

        samochód może skosić pieszego wysiadającego z tramwaju

        • 1 4

        • Jeśli kierowca auta nie ma mózgu ani oczu to fakt, może skosić.

          • 1 0

    • (1)

      Zaproponuj lepszy ;)

      • 18 4

      • To kosztuje...

        • 10 0

    • (2)

      Zapraszam do Wiednia. Tu to dziala od 20 lat. Ale nie ma na podwyzszonym kawalku zadnych kostek ani plyt, lecz asfalt. A ten trzyma o dziwo i nawt ruch ciezki mu nie przeszkadza.

      • 7 0

      • Po co do Wiednia? (1)

        Wystarczy do Poznania. Tam przystanki wiedeńskie też są z asfaltu i wszystko działa, tylko u nas jakiś matoł musiał wymyślić taki idiotyzm i dać kostkę... Pewnie jak zawsze odszedł jakiś przekręt

        • 10 2

        • Głupi jesteś jak but.

          • 1 4

  • propozycja (11)

    a może by tak w końcu urzędników obciążyć kosztami przebudowy? przecież to jest błąd projektowy.

    • 208 25

    • (9)

      jaki blad projektowy ? blad kierowcow, ktorzy wjezdzaja na te plyty z niedozwolona predkoscia !

      • 24 52

      • Nie wierz we wszystko co Ci urzedas powie. (4)

        Zrobili g..no i tyle. Wadą jest marnej jakości podbudowa, która zaczęła się zapadać. W Warszawie na trasie WZ też zrobili przystanki wiedeńskie, nie ma tam ograniczenia do 30km/h i mogą poruszać się ciężkie pojazdy.

        • 45 6

        • (3)

          Ale tu projektowali drogę pod strefę 30. I wykonawca się wypina bo jeżdżą ciężarówki więc nie odpowiada za zniszczenia. Wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem,

          • 16 19

          • A to ciężko było przewidzieć że tak będzie?

            • 20 0

          • o co ci chodzi ze strefą 30 i ciężarówkami? (1)

            • 2 1

            • Pewnie ma na myśli samochody typu śmieciarka

              I dostawczaki

              • 1 0

      • To nie dało się tego przewidziec

        A może radar przed przystankiem. Urzędnik od Adamowicza zapłaci z własnej kieszeni?

        • 18 1

      • (1)

        Droga jest za wąska zwykła osobówka to tam dosłownie na cm mieści się w pasie przed remontem można było obok tramwaju jechać a teraz to trzeba czekać aż przejedzie i ruch się blokuje

        • 9 15

        • To strefa 30 czyli dróżka osiedlowa. Masz jechać wolno.

          • 16 8

      • Nikt tam nie wjeżdża z niedozwoloną prędkością durniu

        Dali ciała projektanci i tyle a najłatwiej zwalić na kierowców. Nikt normalny nie będzie wjeżdżał na wiedeński 50tka bo szkoda zawieszenia

        • 25 0

    • Artykuł chyba niewygodny

      Bo już jest kilka pozycji niżej niż artykuły które ukazały się wcześniej, o jakichś pierdołach

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.