• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kosztowny kolejowy objazd z Trójmiasta na Kaszuby

Michał Brancewicz
17 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nowe przystanki na trasie PKM oraz fragment bajpasu kartuskiego, który pozwoli zachować kursowanie pociągów w czasie elektryfikacji linii 201. Nowe przystanki na trasie PKM oraz fragment bajpasu kartuskiego, który pozwoli zachować kursowanie pociągów w czasie elektryfikacji linii 201.

O niemal 35 mln zł droższa, niż zakładali kolejarze z Warszawy, jest najniższa oferta przygotowania projektu i przeprowadzenia remontu 15-kilometrowego odcinka linii kolejowych 234 i 229 z Gdańska Kokoszek do Glincza. Tzw. bajpas kartuski będzie stanowił trasę objazdową na Kaszuby podczas przyszłej elektryfikacji linii PKM i 201. Z kolei na początku przyszłego roku poznamy dwie koncepcje rewitalizacji brakującego fragmentu linii 234, który połączy się z linią PKM oraz budowy przystanku Karczemki, za których realizację odpowiada Pomorska Kolej Metropolitalna.



Jak często jeździsz pociągami?

Bajpas kartuski to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Według zapowiedzi miałaby ona powstać do końca 2021 roku.

Dzięki temu pociągi będą mogły nadal kursować z Trójmiasta na Kaszuby podczas przygotowywanej przez PKP PLK elektryfikacji i budowy drugiego toru na linii Gdynia - Kościerzyna oraz trzeciego toru między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną.

Prace przy bajpasie kartuskim będą się składać z dwóch etapów: modernizacji ok. 15-kilometrowego odcinka istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą realizować będą Polskie Linie Kolejowe oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki, realizowanej przez spółkę PKM przy współpracy z miastem Gdańsk.

Bajpas kartuski - oferty od 250 do 400 mln zł



Kolejarze z Warszawy otworzyli niedawno koperty z ofertami na zaprojektowanie i wykonanie prac na swoim odcinku. Zgłosiły się trzy podmioty:

Oferty w zakresie podstawowym:

  • Konsorcjum Roverpol 1 (Warszawa) i Roverpol 2 (Walencja, Hiszpania) - 250,3 mln zł (277,5 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe (Gdańsk) - 357,7 mln zł (360,7 mln zł po rozszerzeniu o opcje)
  • Trakcja PRKiI (Warszawa) - 400,3 mln zł (413,8 mln zł po rozszerzeniu o opcje)

Problem w tym, że PLK zamierzało wydać na ten cel 216,8 mln zł. To oznacza, że najniższa oferta jest i tak o blisko 35 mln zł wyższa, niż zakładali kolejarze, co może spowodować konieczność powtórzenia postępowania.

Zgodnie z zapisami przetargowymi, wykonawca będzie miał na realizację zadania 27 miesięcy, czyli dwa lata i trzy miesiące. To oznacza, że nawet gdyby wkrótce udało się podpisać umowę z którymś z oferentów, to prace i tak przeciągną się do 2022 roku.

Na razie nie będzie przystanku PKM Karczemki



Swoją część tego przedsięwzięcia przygotowuje też PKM. Na finiszu są prace polegające na opracowaniu dwu wariantowej koncepcji przebiegu fragmentu toru, który połączy linię PKM z linią 234. Prace przewidują również powstanie jednokrawędziowego peronu PKM Karczemki. Koszt dokumentacji to 978 tys. zł.

- Potem zostanie ogłoszony przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Jednak na razie wyłącznie dla torowiska, peron powstanie w późniejszym terminie.

Projekt elektryfikacji PKM w lutym 2020



Najpóźniej w lutym 2020 roku powinien być gotowy projekt elektryfikacji całej linii PKM oraz budowy dodatkowego przystanku Firoga, między Matarnią a lotniskiem. Opracowanie dokumentacji pochłonie ponad 2,5 mln zł.

Na ukończeniu jest też projekt elektryfikacji linii 201 między Gdynią a Kościerzyną wykonywany na zlecenie PLK.

- Przygotowujemy materiały do przetargu na modernizację trasy z Somonina do Gdyni Głównej. Zaplanowano dobudowę drugiego toru na odcinku Somonino - Gdańsk Osowa i dobudowę trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna oraz modernizację i elektryfikację linii - mówił latem tego roku Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Prace na tym odcinku będą mogły ruszyć dopiero po powstaniu wspomnianego wcześniej bajpasu kartuskiego, czyli objazdu dla pociągów.

Elektryfikacja obu tras ma się zakończyć w 2023 roku, chociaż dotrzymanie tego terminu, szczególnie dla linii 201, może okazać się trudne.

Opinie (135) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Lepsza by była kolejka linowa (3)

    Przy okazji była by to atrakcja turystyczna że hoho

    • 37 36

    • tam to prędzej kolejka górska (1)

      - stromych pagórków tam ci dostatek i można w tym rzeźbić

      • 8 1

      • Nie kumam dlaczego ton artykułu taki negatywny.

        • 2 0

    • tam ktoś powinien beknąć, bo kilka lat temu był całkowity remont tej sieci, a teraz będą to przerabiać, to tak typowo po polsku

      • 0 0

  • Kiedy PKM na północ Gdyni? (10)

    • 87 18

    • (3)

      W grudniu po południu.

      • 17 5

      • (2)

        Oo to już dziś!! Napisz jeszcze z którego peronu odjeżdża, bo wyświetlacze standardowo nie działają, a w biurze Nie odbierają telefonów

        • 18 0

        • AD 2150

          • 7 0

        • peron 9 i 3/4

          • 0 0

    • 31 lutego o 15:37 (1)

      • 14 0

      • przecież nie ma takiej daty

        • 3 4

    • Nigdy (1)

      Zbuduj za swoje to będziesz miał

      • 2 5

      • Za swoje? To miasto jest zbudowane z kradzieży ziem za komuny i to często wielkości całej dzielnicy w zamian dając marne mieszkanko właśnie w okolicach północnej Gdyni. I to wszystko po to żeby teraz taki pajac mówił żeby ktoś sobie sam wybudował. Żeby jeszcze się nie okazało że będziesz sam musiał wyp.... do swoich podlasi.

        • 8 2

    • Fajnie, mogliby jeszcze zadbać o porządne węzły przesiadkowe w Redłowie i na Zaspie.

      • 0 0

    • Jak gryzoń wyjedzie do usa

      • 6 0

  • Skandal (12)

    277 mln złotych na budowę odcinka który nie ma sensu. Na czas remontu lini 201 należy wprowadzić komunikacje zastępcza autobusowa. A za te 277 mln można przedłużyć WZ do Zukowa. Takie rzeczy tylko w Polsce

    • 63 144

    • Objazd za 350 mln

      Jak dodamy koszt części która finansuje Marszslek to za objazd zapłacą 350 mln. I tyle wyleci budżetu z jednego powodu. Tu nie chodzi o udrożnienie lini bo ta da się załatwić autobusami jeżeli PKM zamknie się na dwa lata remontu to PKM nie spełni wymogów z wniosku dotacyjnego. Za taka kasę to każdemu podróżnemu z Kartuz lepiej nowe auto kupić.

      • 18 23

    • Nie masz pojęcia o czym mówisz (5)

      Nie masz pojęcia o czym mówisz, mnóstwo ludzi jedzie z Kaszub codziennie pkm, autobusu utkną w korkach, a jak zabraknie pociągu to ludzie
      Wrócą do samochodów i będzie codziennie paraliż komunikacji. Robią objazd bo bardzo dużo ludzi korzysta z pociągu

      • 52 7

      • kiedyś 14tysięcy kaszubów dzień w dzień na 3 zmiany tylko do samej stoczni gdańsk dowożono

        gdy samochodów osobowych było 1 na 100 rodzin albo i mniej

        • 15 7

      • 2000 osób dziennie wsiada na przystankach na Kaszubach (3)

        2000 osób dziennie to około 10 autobusów. To są bardzo małe wartości jak na remont za 350 mln złotych.

        • 7 21

        • to około 40 autobusów.
          Miejsc stojących nie liczę, patrz wypadek autobusu w Kokoszkach 20 lat temu

          • 9 5

        • Chyba 9 000 osób dziennie (1)

          • 2 2

          • Ta z rumuni i wejcherowa

            • 2 2

    • Zgadzam się. Lepiej przeznaczyc te pieniadze na bombelki

      • 10 6

    • Oczywiście lepiej wydłużyć ulicę

      Żeby ludzie mogli jeździć w pojedynkę w ogromnym samochodzie i truć ludzi, niszczyć klimat niż poprowadzić kolejkę mieszczącą dużo więcej osób i produkującą o wiele mniej CO2/osobę :))

      • 7 2

    • (1)

      Z tych Kaszub do Gdańska to pewnie 5 osób na krzyż będzie jeździć, inwestowanie w połączenia które nie mają sensu. A na Gdańsk-Południe dla setek tysięcy ludzi podróżujących codziennie nic oprócz autobusu i samochodu nie ma NIC!!!!

      • 3 12

      • Nie przy wawelskiej te ci*le przez małomiejską nigdy

        • 0 0

    • Gdyby oceniać ten pomysł to by nie wystarczyło skali

      bo nawet "bardzo zły pomysł" to za mało.

      Trzeba stworzyć alternatywę dojazdu do miasta dla samochodu. Inaczej wszyscy będziemy pół życia spędzać w korkach, a w mieście się nie będzie dało żyć.

      • 1 1

  • zamiast Firoga są potrzebne inne przystanki (5)

    ale jak widać realizowane są niepotrzebne stacje postojowe na zlecenie prywatnego inwestora

    • 49 32

    • Tak z ciekawości jakie? (1)

      Zaspa? jakieś inne?

      • 6 1

      • Tak, właśnie Zaspa.

        • 8 1

    • jakie np? (1)

      • 0 0

      • Firoga

        • 0 3

    • W Gdańsku to Zaspa oraz przydałby się też Kielnieńska. W Gdyni natomiast przydałoby się Wzgórze oraz Mały Kack. Budowa tych przystanków wydaje się być logiczniejsza niż budowa przystanku dla Intela, do którego z lotniska i tak można sprawnie dojechać autobusami

      • 1 0

  • (3)

    Tylko gadacie i gadacie a robota nieruszona

    • 40 2

    • (1)

      Anulować i budować Gdynia Koscierzyna

      • 2 13

      • No ale własnie z powodu rozbudowy Gdynia-Koscierzyna

        odbudowuja ten objazd do Kartuz.
        Czytałeś artykuł?

        • 10 0

    • W jakim sensie nie ruszona?

      W obecnym czasie roboty przygotowawcze typu załatwianie zezwoleń, projekt, uzgodnienia trwa dłużej niż czysta budowa. Budowanie to juz wisieńka na torcie.

      • 10 0

  • za kasę która idzie na prywatną telewizję, działania promocyjne itd (3)

    Mogłaby powstać kolej na południe Gdańska i mogłaby łączyć się z tą linią.

    • 40 22

    • Tylko którędy mondralo (1)

      • 0 0

      • Przez jasień

        • 0 0

    • Miasto buduje linie kolejowe?

      Nawet trollowanie ci nie wychodzi w życiu. Najgorzej być przegrywem. :(

      • 0 0

  • (7)

    Pomysł ok
    Ale powinny być wagony platformowe mogące przewozić kaszubskie ekipy remontowe w vw t4, do tego automaty z harnasiami i hardymi.

    • 108 6

    • (2)

      I poczęstunek kaszubskim szampanem w cenie biletu

      • 24 0

      • Dla niezorientowanych kaszubski szampan to czarny specjal.

        • 23 1

      • a przywrócić 3klasę na kaszuby

        za pół ceny 2giej klasy

        • 18 2

    • muszę wziąć Kaszubów w obronę (2)

      Wiesz, jakby w Trójmieście nie mieszkali sami rurkowcy i pseudodrwale, których szczytem umiejętności jest obsługa smartfona, to by te ekipy nie miałyby czego u nas szukać.

      • 22 8

      • to prawda

        ostatnio widziałem takiego z brodą jak koło w samochodzie zmieniał. myślałem, że padnę ze śmiechu.

        • 11 1

      • To nie ma w trójmieście normalnych ludzi, tylko rurkowcy, brodacze i Kaszubi są potrzebni?

        • 10 0

    • Z kaszubskich ekip remontowych

      to obecnie tylko szef i majster budowlaniec to Kaszub, pozostali ..."ja nie gavariti pa polski". Jeśli więc automaty, to z "małpką", cebulą, słoniną i ciemnym chlebem.

      • 17 0

  • Gdzie są teraz eksperci? (2)

    Gdzie są teraz eksperci z gw, ptmkż itd którzy twierdzili że to będzie kosztowało grosze?

    • 34 11

    • no właśnie, były pismak a obecnie expert trampoliniarz prezes Rydzyński co ma nam do powiedzenia

      • 5 1

    • 277mln-35=242mln to są grosze????

      Te 242miliony (242.000.000 złotych )bez złodziejstwa starczyłyby na cztery takie odcinki!!!!!!!!
      Kradną ile wlezie.....

      • 0 0

  • Nie maja pojęcia (4)

    Ludzie, którzy się tutaj wypowiadają nie maja pojęcia ile osób jedzie z Kaszub pkm, czasami warto wyjechać poza Gdańsk i się trochę zorientować, ile osób korzysta z pkm. Robią ponieważ jest bardzo potrzebny. Jedyny minus kolei pkm to duża liczba przystanków, okej ale prędkość powinn być większa bo kolejka
    Się wlecze

    • 77 7

    • Prędkość PKM (1)

      Między przystankami to od 80 do 100 km/h.

      Energia kinetyczna takiego składu przy tej prędkości i masie jest na tyle duża że prędkość ta ze względu na drogę hamowania nie może być większa. Wieziemy ludzi w środku a nie katofle

      • 10 2

      • 80-100 km/h?

        no raczej nie na odcinku Kiełpinek - Wrzeszcz.
        No i to przyspieszenie.
        SKMce jak zwykla spieszy się powoli co najlepiej widać na linii Gdansk - Gdynia.
        Inna sprawa, że ten tabor co jeździ na PKM to nie jest do ruchu aglomeracyjnego.

        • 6 1

    • Wlecze się, (1)

      bo jest obsługiwana przez spalinowe szynobusy, które ledwie są w stanie ruszyć z miejsca obłozone pasażerami.

      • 2 0

      • Dokładnie

        Nie wiem gdzie widziałeś te 80-100 km\h bo jak jechałam to miałam wrażenie, ze jest zepsuta i jechać nie może.

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Przesunięcie elektryfikacji linii Nowa Wieś Wielka - Gdynia (5)

    Czytając treść powyższego artykułu oraz znając realia prowadzonych modernizacji przez PLK łatwo się domyśleć, że prawdopodobne zakończenie wszystkich prac na linii 201 wraz jej elektryfikacją nastąpi ze znacznym (nawet kilkuletnim) opóźnieniem tak jak ma to miejsce podczas prac na innych lokalizacjach. Przykładem tego na terenie woj. pomorskiego jest przeciągający się w nieskończoność termin zakończenia prac remontowych na linii nr 207 Toruń - Malbork, a konkretnie odcinek Grudziądz - Malbork.

    • 53 2

    • Na 207 sie nic nie przeciąga bo tam nikt nic nie robi. wykonawca zszedł z budowy i pewniw bedzie nowy przetarg.... za 10lat zrobią

      • 9 0

    • Ostatnio słyszałem, że rozbudowa Gdynia-Osowa (1)

      została przesunięta na przyszłą perspektywe.
      W obecnej celuja już tylko zrobić Koscierzyna - G. Osowa

      • 7 0

      • taaa...

        zapadła znamienna cisza a to oznacza, że sukces nieprędko...
        Pomyśleć, że cała "węgłówka" powstała w 10lat...

        • 4 0

    • pkp plk

      Widząc sposób przygotowania przetargu, to musi kosztować tyle. pkp plk szuka i**oty, co da się wkręcić w ten przetarg. Polecam przeczytanie pytań i odpowiedzi do ww. przetargu. Tu potencjalny wykonawca musi założyć wszystkie ryzyka. Na dobrą sprawę, po wykonaniu projektu i jego akceptacji po 27 rewizji przez pkp plk, będzie można oszacować realną wartość kontraktu.

      IDEA "projektuj i buduj" nie sprawdza się na pkp plk iz gdynia.

      Linia 207 właśnie przez takie zagrywki pkp plk leży rozgrzebana, bo PFU co innego opisywało, a później co innego PLK oczekiwała.

      Nawet, jeśli zostanie podpisana umowa na dniach, to i tak wcześniej niż początek 2024 nie ma co liczyć na otwarcie linii.

      • 7 0

    • połączyć Skorzewo z Sierakowicami

      Ominąć Trójmiasto i jego "górską premię"...
      Bo trzeciego i czwartego toru to się tam chyba nie zmieści...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane