• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę rozpoczęcia prac na Międzytorzu

Patryk Szczerba
11 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni
  • Proponowana przez architektów zabudowa Międzytorza w Gdyni

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada złożony przez PKP i Grupę Inwestycyjną Semeko wniosek w sprawie utworzenia spółki celowej, by zabudować teren Międzytorza w Gdyni, co jest kolejnym krokiem do poszerzenia centrum miasta.



Chciałbyś zamieszkać na Międzytorzu?

Na 14-hektarowej działce zwanej Międzytorzem, znajdującej się po obu stronach ul. Janka Wiśniewskiego, uchwalonej w 2017 roku planem zagospodarowania przestrzennego, dopuszczono powstanie galerii handlowej połączonej korytarzem nad ul. Janka Wiśniewskiego z najwyższymi budynkami mierzącymi do 55 metrów oraz zabudową mieszkaniową i biurową, która miałaby stanąć wzdłuż ul. Jana z Kolna.

Zabudowa Międzytorza: PKP w porozumieniu z Semeko



Teren ma zabudować firma Semeko (jest właścicielem części), która w 2015 roku została wybrana przez utworzoną przez PKP spółkę Xcity Investment do komercyjnego zagospodarowania Międzytorza. Gdynia miałaby wybudować tu drogi dojazdowe w postaci ulic: Nowej Węglowej i nowego fragmentu ul. Władysława IV.

Łączna powierzchnia komercyjna i mieszkaniowa nowej dzielnicy Międzytorze może wynieść nawet 345 tys. m kw.

W pierwszej fazie inwestycji, jak sugerowali przedstawiciele Biura Planowania Przestrzennego, prawdopodobnie powstaną obiekty mieszkalne w okolicach ul. 3 Maja, pomiędzy przedłużeniem ul. Władysława IV i Jana z Kolna. Niewykluczone, że następnym krokiem będzie budowa galerii handlowej przy dworcu Gdynia Główna.

To jednak wciąż nieoficjalne informacje. Na Międzytorzu nic się nie dzieje. Niewiele wiadomo również o postępach w procesie inwestycyjnym.

Rok temu pojawiła się informacja, że Bank Ochrony Środowiska SA i Grupa Semeko SA podpisały list intencyjny o współpracy w finansowaniu realizacji projektu.

Kilka dni temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał wniosek dotyczący utworzenia wspólnego przedsiębiorcy w celu realizacji projektu.

Zgodnie z przepisami, aby koncentracja była w ogóle możliwa, wniosek musi przejść pozytywną weryfikację UOKiK.

- Przedmiotem zgłoszenia jest koncentracja polegająca na zamiarze utworzenia przez wnioskodawców wspólnych przedsiębiorców dla celów realizacji wspólnego przedsięwzięcia w zakresie zagospodarowania nieruchomości położonej w Gdyni na terenie dzielnicy Śródmieście, pomiędzy ulicami Jana z Kolna, Janka Wiśniewskiego, Wendy oraz projektowaną ulicą Nową Węglową, poprzez zagospodarowanie tej nieruchomości, komercjalizację zespołu budynków, które zostaną wybudowane na ww. nieruchomości, oraz finalnie sprzedaż wybudowanych lokali - czytamy w opisie koncentracji.
Przypomnijmy, że według zapowiedzi prace miały zacząć się w 2019 roku. Czy pozytywne rozpatrzenie wniosku przybliży nas do ich rozpoczęcia? Tego nie udało się nam dowiedzieć, bo obydwa podmioty oszczędnie dawkują informacje na temat inwestycji.

Międzytorze: PKP z pozytywną opinią zarządu i rady nadzorczej



- Projekt Gdynia Międzytorze jest na etapie procedowania. Czekamy na ostateczną decyzję właścicielską, jesteśmy po zgodach korporacyjnych, czyli zgodzie zarządu i opinii rady nadzorczej. Czekamy na decyzję właścicielską, myślę, że w najbliższym czasie ją uzyskamy i projekt będzie realizowany - mówił wiosną Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, po konferencji poświęconej wynikom Grupy PKP za 2018 rok.
Krążą także różne daty zakończenia inwestycji. Przewija się 2026 rok, w którym Gdynia będzie świętowała 100-lecie powstania, jak i rok 2029. Podobnie jest z wartością inwestycji - rozbieżności są duże, a wskazywane kwoty wahają się od 700 mln euro do nawet miliarda euro.

Władze Gdyni przypominają z kolei, że Międzytorze jest częścią większego projektu.

- Śródmieście Morskie Gdyni to zakrojony na bardzo szeroką skalę projekt wpisany w Strategię Rozwoju Miasta. W jego ramach powstaje od podstaw zupełnie nowa dzielnica - nowoczesne śródmieście. Intensywnie rozwija się część tego terenu położona najbliżej linii wody - w bezpośrednim sąsiedztwie Sea Towers mamy już hotel Marriott z zapleczem konferencyjnym i budynek biurowy wykorzystywany przez bank i nowy ogólnodostępny ciąg spacerowy, dalej marinę jachtową. Obok, na Molo Rybackim, powstaje bardzo prestiżowe osiedle mieszkaniowe. W miejscu dawnego centrum Gemini firma Vastint buduje kompleks mieszkaniowo-usługowy z atrakcyjną przestrzenią publiczną. Mocno zaawansowana jest budowa osiedla Portova. Port ma już wykonawcę nowego terminala, który sprawi, że morska dzielnica stanie się jeszcze bardziej atrakcyjna. Międzytorze jest kolejnym terenem, który zmieni oblicze, a właściwie - należałoby powiedzieć - zyska nowe życie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Miejsca

Opinie (214) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • o tym miedzytorzu słyszę juz chyba od 15 lat (9)

    gdyńskie tempo

    • 133 12

    • Teraz wszystko trzeba będzie uzgodnić z pełnomocnikiem ds pieszych, ds rowerów cargo i ds świat wielkanocnych.

      Biurokracja zżera to miasto.

      • 26 5

    • Umyj uszy (1)

      To źle słyszysz i nie wprowadzaj innych w błąd. Poza tym teren nie jest własnością Gdyni tylko PKP. Doczytaj artykuł :)

      • 15 13

      • Nie ważne płacą mi nie za czytanie w są hejtowanie. Zawsze muszę jakiegoś paszkwile napisać

        • 1 7

    • co nagle to po diable. rozważne podejmowanie decyzji to podstawa. Dlatego na 2028 szykowany jest

      przetarg dotyczący sprzątania terenu

      • 12 1

    • Bo to strefa Tempo 30 :)

      • 6 0

    • I dlatego nie ma sensu czytać ciągle tego samego.

      • 9 0

    • Plany (1)

      Nic się nie zmienia, i długo tak pozostanie. Szkoda słów.

      • 8 1

      • Szkoda słów na twój komentarz troliku

        • 0 8

    • tempo jest tylko jedno - Inwest Komfortui to najgorsze co może się przytrafić wspólnocie

      • 1 0

  • po co kolejne centrum handlowe ? (12)

    ma to sens ?
    będzie to samo co z metropolią

    • 133 24

    • Tak. Tam ma. (1)

      Wole centrum handlowe ładnie wpisane w miejską tkankę, które zwiększy ruch w centrum (przede wszystkim pieszy) niż jakieś blaszaki przy obwodnicy czy naleśnik riviera

      • 16 20

      • Haha naleśnik riviera

        Zrobiłes mi dzień ;)

        • 14 0

    • a co to budowlańca obchodzi?

      inwestor zapłaci.

      • 8 0

    • Moim zdaniem, w centrum miasta nie ma to sensu.

      Centrum handlowe w centrum miasta, przy Dworcu Głównym, spowoduje tylko większe korki.
      Wystarczy zobaczyć jak wygląda ruch w centrum Gdańska przy Galerii Forum.
      Generalnie głupi pomysł.

      • 13 1

    • Po to, że skoro jest na to popyt to warto budować (6)

      Po co? Bo ludzie chcą kupować, konsumować, żyć.

      • 3 15

      • ludzie chcą też odpoczywac w zieleni i iść na spacer nie tylko po sklepach! (3)

        • 19 1

        • (2)

          Tereny zielone też są w mieście. Kto co woli. Nikt nikogo nie zmusza ani pójścia do lasu ani do centrum handlowego.

          • 2 9

          • są? na prawdę?!

            Chyba jeden z większych właśnie jest karczowany w ramach rewitalizacji układu drogowo - torowego stacji Gdynia Port.
            Tam ponoć nawet jelenie i dziki się zalęgły!

            • 8 0

          • Tylko że akurat Gdynia nie ma blisko siebie lasu z prawdziwego zdarzenia.
            Ma tylko ten prowizoryczny zagajnik , który z dumą nazywa się Rezerwat Przyrody Cisowa . Ale taki z tego rezerwat jak ze mnie policjant . pffff

            • 3 3

      • no jakoś nie widać tego popytu (1)

        Na pobliskiej Hali Targowej.
        A już zupełnie jest źle z podażą...

        • 8 0

        • Oczywiście, że jest gorzej niż w czasach gdy nie było galerii handlowych. Ale swoich klientów hala i dziś ma. A może właśnie centrum handlowe w pobliżu, bez sałaty i kartofli, uzdrowi halę?

          • 1 3

    • Centrum handlowe przy śródmiejskim węźle komunikacyjnym to jedyna sensowna lokalizacja.

      Najgorszym rozwiązaniem byłoby wybudowanie w tak reprezentacyjnym miejscu osiedla bloków komunalnych z szlagierowego programu Mieszkanie+.

      • 0 0

  • (6)

    Idziemy do przodu

    • 13 59

    • (2)

      ciekawe tylko czy będzie dobre połączenie z nowym prężnie rozwijającym się lotniskiem?

      • 13 2

      • Będzie kolejka gondolowa (1)

        • 11 2

        • ale one miały być z seaTower

          do dworca PKP...
          Zmiana planów? Mają rozmach...
          ;)

          • 8 0

    • a byliśmy na skraju...

      ...przepaści.

      • 9 0

    • niczym Wielka Arka :)

      • 5 2

    • popraw, do tyłu

      • 6 0

  • wizualizacja (7)

    koncentracja
    taka sytuacja

    • 53 5

    • (4)

      prestiżowe osiedle z budynkami z najtańszych materiałow i ścianami z karton gipsu po 10 koła za metr

      • 14 0

      • powiedział mieszkaniec wielkiej płyty (3)

        z meblościanką w salonie

        • 3 11

        • (2)

          nie porównuj wielkiej płyty do budowanych teraz sitraków które wytzymają 3 razy krócej niż wielka płyta

          • 10 1

          • Czyli masz już to zbadane, że nowe budynki wytrzymają 3-razy krócej niż wielka płyta? (1)

            A czemu nie np. 5 razy krócej? Rozumiem, że twoje twierdzenia są oparte na badaniach i potwierdzone? Nie ma to jak mieć swoje zdanie oparte na "wydaje mi się...."

            • 1 8

            • "wielka płyta" stoi już ponad 50 lat i ma sie zaskakująco dobrze

              Co do nowych konstrukcji... Przykładów mamy wiele, zapraszam chociażby do "Witawy". Poza tym, remonty "wielkiej płyty" w lokatorskim zakresie są proste i tanie oraz stosunkowo niekłopotliwe.
              Nowe konstrukcje to zrobienie wszystkiego praktycznie od początku. A kafelkarze i hydraulicy znowu zarabiaja więcej niz w IT.

              • 10 0

    • Biurokracja i korupcja (1)

      • 9 0

      • Oraz bankrucja...

        ;)

        • 0 0

  • Kolejni idioci po tych w Gdańsku (4)

    zabudować wsio od morza, dróg zero. Masakra.

    • 95 46

    • (1)

      Od Gdańska się odp......l śledziu.

      • 9 9

      • To nie gdańszczanin ale Pisuarowy trol płatny z pampersem w kroku

        • 1 6

    • czytaj ze zrozumieniem

      • 0 5

    • jakie po?!

      Przeciez Gdynia przoduje...
      ;)

      • 4 2

  • (7)

    Pamiętam stoczniowe knajpy,za winklem,atut i pod okorkiem...chmura dymu i specjal za 2,5.To se ne wrati.

    • 75 3

    • :)

      Chadzałem tam pod koniec liceum i na początku studiów:)

      • 5 0

    • jak to ne wrati? (2)

      przy GD-Stoczni namiot stoi a "Pod Rurami" na PG nadal funkcjonuje.
      Tyle że chmury już nie ma komu robić...

      • 6 0

      • W l 90 chodziłem do Conradinum to na dlugiej przerwie na.piwko się pod rury wpadalo ale teraz ten bar podniósł standard w porównaniu co kiedyś było i jak to wyglądało

        • 2 0

      • Cena Specjala akurat się nie zmieniła, także nie wiem czego oczekujesz?

        • 2 0

    • i dobrze

      • 2 2

    • W tym jednym gdzie było drzewo w środku w środę był show pierwowzór go-go. Zostało tylko Pod Wiatą

      • 2 0

    • U Wikarego. Chadzało się w maturalnej klasie na "obiady czwartkowe".

      • 3 0

  • w normalnym mieście byłby to teren dla rozwijającego się portu, (14)

    tu władza przewidziała mieszkanka które zostaną wykupione na najem krótkoterminowy.

    • 158 33

    • (7)

      port w środku miasta co to za koncepcja?

      • 22 28

      • miasto w środku portu (6)

        przecież to absurd.

        Przejedź się po wybrzeżu państw skandynawskich i zobacz.
        To co odbywa się w Gdyni, to gospodarka rabunkowa.

        • 27 17

        • Polecam zerknąć na Eriksberg w Goteborgu. (3)

          • 3 7

          • a zauważyłeś, ile tego typu terenów (pozawalających na biznes) (2)

            W Gothenburg jest dostępne?
            Zauważyłeś, że jest to ujście rzeki, zagospodarowane od czasów Wikingów i nadal eksploatowane? Porównałeś z terenami dostępnymi w Gdyni? Akurat Eriksberg stracił rację bytu, bo tam za płytko jest. Pomógł też kryzys działalności stoczniowej.
            Więc najpierw (!!!) przeniesiono działalnoć na teren zatoki a następnie (!!!) wykorzystuje się uwolnione tereny. Z wolna... Bo to nadal mniej nobliwa część miasta.
            Więc nie będę miał nic przeciwko, jeśli zostanie zbudowany nowy port w Gdyni, w Gdańsku czy gdziekolwiek... i zapewni się funkcjonowanie handlu i przemysłu a następnie, ewentualnie, oddda nieprzydatne tereny. Będę się zżymał w sytuacji, gdzie biurokratycznymi sztuczkami uwala się możliwość ich funkcjonowania dla szybkiego i jednorazowego interesu na mieszkaniówce.

            Bo ktoś na wycieczce referencyjnej zobaczył fajne chałupy na nabrzeżach... Dla zainteresowanych, w niektórych miejscach specjalnie buduje się sztuczne wyspy pod mieszkanówkę. Proszę bardzo, niech budowlańcy sobie takie enklawy budują. A nie żerować na łatwiźnie, w niejasnym powiązaniu z magistratami.

            "Co więcej, są przykłady, że gmina nie dość, że nie wniosła swoich terenów aportem do spółki, to poczyniła zakusy na tereny portu. W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

            • 16 3

            • Co ty pitolisz, człowieku!! (1)

              Byłeś kiedyś w porcie gdyńskim? Widzialeś hektary ziemi, zasypane g...j jakości węglem? Terenów jest mnóstwo, tylko, że idioci u władzy nie potrafią ich spożytkować na wysokopłatne ładunki oraz usługi, plus nie zdołali od lat poprawić infrastruktury komunikacyjnej.

              Wystarczyłby jeden port zewnętrzny i cała reszta przeładunków spokojnie zmieściłaby się w obecnych granicach portu, a miasto zyskałoby w okolicach Nauty i na terenach po-dalmorowskich piękną i nowoczesną strefę nadmorską, zamiast hałd śruty oraz czarnego dziadostwa.

              Średniowiecze umysłowe tutaj panuje, masakra.

              • 2 5

              • "Wystarczyłby jeden port zewnętrzny "

                A gdzie go umieścisz?
                Tak hipotetycznie, aby dało się go skomunikować i obsłużyć.
                Węgiel nie jest g*wniany tylko australijski. Z kopalni odkrywkowych, dlatego dużo tańszy. Hindusi byle czego by nie wzieli do Nowej Huty.

                • 6 1

        • No właśnie chodzę, Brema, Hambrug, widzę te sklepy, budynki nad wodą, a port oddalony od miasta. (1)

          • 5 10

          • a zauważyłeś jak port się tam przeniósł

            zakasał kiecę i przemaszerował?

            "Parcie miast na tereny portowe nie jest zjawiskiem, które występuje tylko u nas; mają z nim do czynienia inne europejskie i nie tylko europejskie porty. Gdy w Hamburgu, postanowiono przejąć pod zabudowę miejską część tamtejszych terenów portowych, zrekompensowano to z nawiązką terenami położonymi w innym miejscu. Na ogół, we władzach miast portowych istnieje pełna świadomość korzyści, jakie te miasta czerpią z portów. Stosunek naszych gmin portowych do portów świadczy, że u nas z tą świadomością nie jest najlepiej."

            Nie mam nic przeciwko takim procesom ale jak to z procesami, trzeba do nich podchodzić z głową i byle prostaka z "prostymi" pomysłami dopuszczać nie wolno.

            • 10 2

    • Potem będzie płacz bo pociągi które jadą na nabrzeże będą za głośne. Bogolom odwala palma...

      • 29 4

    • A kto w Gdyni chciałby wynajmować na krótki termin? To nie Gdańsk.

      • 14 13

    • Port ma być przesunięty na jakby otwarte morze

      • 6 5

    • Więmszy port nie jest potrzebny (2)

      I tak w połowie jest niewykorzystany. Następuje zmierzch transportu morskiego , dziś nikt nie chce czekać na towary tygodniami a sam transport staje się nieopłacalny

      • 4 10

      • To samo mowiono, gdy australijscy emeryci chcieli w Gdyni budowac DCT. (1)

        Zbudowano w Gdansku, terminal zabral Gdyni 50% obrotow kontenerowych.
        Miasto Gdynia moze najwyzej oblizywac sie patrzac na pieniadz przeplywajacy przez rece sasiada.
        Gospodarka, dochody - glupcze!

        • 3 1

        • Oh, czytałeś Lisa. Nie mam więcej pytań.

          • 2 1

  • kolejne koncepcje i gadanie o niczym (1)

    • 45 4

    • Badanie wniosku. Rzeczywiście - milowy krok.

      • 5 0

  • Kwiatkowski i Wenda to w grobie się przewracją (13)

    teren wydarty morzu i tereny które były planowane jako rezerwa dla portu przeznaczane są na blokowisko i market

    • 185 26

    • Bo? (9)

      Międzytorze zawsze miało iść pod zabudowę.

      • 6 32

      • zawsze w epoce szczura. zajrzyj do dokumentów z okresu międzywojennego (6)

        • 32 6

        • zajrzałem - wtedy też miało iść pod zabudowe

          • 3 15

        • hahaha, co za argument, bo w dokumentach z okresu międzywojennego. (4)

          W dokumentach z okresu międzywojennego nie śniło się planistom, że Gdynia sięgnie np. do Pogórza. Czy mam wychodzić z założenia, że taki plan powinien obecnie obowiązywać?

          • 3 9

          • śniło się... (3)

            Gdynia miała wchłonąć Pogórze i okoliczne wioski. Teraz to niemożliwe, bo dla gmin to żaden interes łączyć się z miastem.
            Jedna z koncepcji rozwoju portu i przemysłu w Gdyni zakładała stworzenie z Oksywia wyspy a przy ujściu Redy miała stanąć huta, w której spotykało by się szwedzkie żelazo ze śląskim węglem. Zauważ, że rozwoju miasta nie planowano, ono rozwijało się samo, co w Gdyni dawało tragiczne skutki, widoczne do dzisiaj.
            Geografia i geologia nie uległy zmianie i nadal nabrzeża od Francuskiego do Pomorskiego są jedynym miejscem, które można nazwać portem zewnętrznym. I jedynym miejscem, gdzie możliwa jest modernizacja tego portu w sposób oczekiwany przez rynek.

            • 11 0

            • (2)

              Chciałbyś tego "zdrowego" śląskiego powietrza? Niech ta szwedzka ruda spotyka się z polskim węglem na Śląsku. Jedna droga czy ruda tam czy węgiel w tą.

              • 2 4

              • Ja nie czytam artykułów tylko komentuje bo za każdy komentarz hejtujący UM mam 2zl.
                Wasz edek

                • 1 5

              • a czy ja piszę o swoich chęciach?

                do portu, człowieku (ponoć to dumnie brzmi), do portu...

                Piszę o tym co śniło się o przedwojennych planach dla tego terenu, który zakładał koniec miasta na dzisiejszej Jana z Kolna. Dalej miał być przemysł i osiedla robotnicze.

                Co do drogi, zupełnie nie, szczególnie z przedwojennej perspektywy.
                Ale na pewno nie sniło się planistom, ze ten kierunek dla węgal się odwróci. W Gdańsku przynajmniej przebudowano Port Północny (przy udziale Hindusów z Accelor Mittal), Gdynia nawet tę szansę przespała...

                • 3 0

      • skandal (1)

        Gdynia to była kiedyś spokojna wieś! A tu jakieś porty stocznie pobudowali! i ile bloków! skandal! hańba! Gdzie tereny zielone? Gdzie pola i łąki?! Nie ma nawet w centrum gdzie krowy wyprowadzić na pastwisko!

        • 5 6

        • bo to wszystko prze okupanta

          że się tu ze stocznią i swoją Krigsmarine władował.

          • 1 2

    • ciekawe?

      nie wiedziałem, że leżą w tym samym grobie

      • 3 6

    • Masz rację. Wbrew pozorom kiedyś planiści robili dużo bardziej przemyślane i długofalowe plany. Ciągle mnie dziwi, że obecnie myślimy bardzo krótkowzrocznie.

      • 10 0

    • Ale co to interesuje Pana Prezydenta, port to chyba tylko mu zawadza, co z tego, że tyle ludzi w GDY z niego żyje, jakby mógł to by tam deweloperke dawno wsadził...

      • 1 0

  • Jestem za (6)

    budujmy wysoko, nowocześnie, jak na wizualizacji, proszę nie zapomnieć o szerokich alejach, parkingach, szerokich trasach rowerowych, bo miasto się zakorkuje ...

    • 65 39

    • (2)

      spokojnie jakoś to będzie

      • 10 2

      • Jestem spokojny (1)

        Ale czy zawsze musi być jakoś? Nie może być dobrze?

        • 9 0

        • jakie pomysły

          takie "jakoś" skutki...

          • 3 0

    • miasto się zakoruje ponad wszelką wątpliwość

      i nic z tym nie zrobimy, więcej samochodów = więcej korków, proste

      • 6 0

    • Narzekania mieszkańców międzytorza na hałas pociągów za 3... 2...1... (1)

      :))

      • 5 0

      • Ale będzie hałas pociągów...

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane