• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzysowy jubileusz gdyńskiego BCT

Michał Sielski
23 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
BCT jest gotowe na przeładunek 750 tys. TEU (jednostka odpowiadająca 20-stopowemu kontenerowi), ale na taki obrót prawdopodobnie będzie trzeba poczekać kilka lat. BCT jest gotowe na przeładunek 750 tys. TEU (jednostka odpowiadająca 20-stopowemu kontenerowi), ale na taki obrót prawdopodobnie będzie trzeba poczekać kilka lat.

Obroty niższe o połowę i rosnąca w siłę konkurencja, która przejęła największego klienta - w takich warunkach Bałtycki Terminal Kontenerowy świętuje 30-lecie działalności. Mimo tego, powstał już plan rozwoju, rozważane są także przejęcia sąsiednich terenów.



Która gałąź gospodarki morskiej ma największe szanse na rozwój w Trójmieście?

Gdyby wszystkie kontenery przeładowane przez terminal BCT ustawić jeden za drugim, utworzyłyby pas o długości 32 mln km. Oplotłyby ziemię na równiku 820 razy. Ale budzące respekt liczby to już tylko przeszłość. Mijający rok jest dla BCT trudny.

- Za nami zwolnienia grupowe. Firma zatrudnia teraz niemal 300 osób i na razie to się nie zmieni. Musimy być gotowi na powrót gospodarki na dobre tory. W tym roku cała branża odnotowała spadek rzędu 27 proc. My odczuliśmy to jeszcze bardziej, bo do konkurencji z Gdańska odszedł nasz największy klient - armator Maersk. Dlatego notujemy obroty o połowę niższe niż w poprzednim roku - przyznaje prezes zarządu BCT, Krzysztof Szymborski.

To wielki cios dla firmy, w którą właściciel - grupa ICTSI - zainwestował w ciągu ostatnich sześciu lat ponad 40 mln. dolarów. Były to jednak czasy prosperity, gdy przychody rosły lawinowo i wszyscy spodziewali się dalszego rozwoju. Z powodu boomu gospodarczego i niskiej ceny dolara, w kontenerach masowo sprowadzane były również samochody. Dziś wspomnieniem tych czasów jest już tylko laserowo strzeżone ogrodzenie, bo na teren terminalu kilkakrotnie próbowali przedrzeć się amatorzy samochodowych części.

Spadek obrotów został zahamowany, ale wciąż są one zbyt niskie, by firma mogła w pełni wykorzystywać swoje możliwości. Ma 24 suwnice, których wydajność ciągle rośnie, ale obładowanych kontenerami statków nie widać na redzie.

- Mimo tego będziemy nadal inwestować w Gdyni, bo jest to trzeci z naszych 19 terminali pod względem wielkości rynku. Nie będzie jednak spektakularnych zakupów suwnic, ale prace, których często nie widać: nad systemem operacyjnym czy jakością obsługi - zaznacza Manuel Fernandez, wiceprezydent ICTSI.

Firma chce się dobrze przygotować na czas, gdy koniunktura gospodarcza powróci. Rozpoczyna "project cargo", polegający na kompleksowej obsłudze transportu nietypowych ładunków, chce także powiększyć się terytorialnie. - Jestem po rozmowach z zarządem Portu Morskiego w sprawie terenów Stoczni Marynarki Wojennej. Zasygnalizowałem możliwość chęci rozbudowy BCT. Wprawdzie między naszymi firmami jest jeszcze terminal Steny Line, ale w ciągu najbliższych lat zostanie on przeniesiony i otworzą się duże możliwości rozwoju. Nie możemy tego momentu przespać - podkreśla Krzysztof Szymborski.

Opinie (89) 8 zablokowanych

  • pewien mądry pan mawiał, że kryzys to idealne warunki do wygrania z konkurencją (3)

    oby tak było w tym przypadku, dobre zarządzanie i elastyczność połową sukcesu a reszta to yyy szczęście? jak myślicie?

    • 19 0

    • Wyczytałaś to z podręcznika Madoffa?

      • 0 3

    • Droga na dno

      Myślę, że skończą jak Dalmor. Monopol się skończył i BCT także. Równia pochyła. A każdy, kto sprowadził jakikolwiek kontener przez ten terminal wie, o co chodzi.

      • 2 5

    • zazrządzanie?? o tak w bct na jednego pracownika fizycznego przypada jeden dyrektor i kilku kierowników mistrzów i specjalistów

      • 0 0

  • Zachciało się strajkować to mają... (13)

    2 tygodnie strajku w marcu 2008 to strzał w kolano dla BCT - Maersk powiedział dosyć i wyprowadził się na DCT - to mają swój spadek.
    A tymczasem na DCT ma wpłynąć pierwszy oceanik w styczniu 2010 - plotki mówią, zobaczymy...

    • 39 4

    • zgadza sie (6)

      BCT to państwo w państwie.. Chcesz coś załatwić na terenie terminalu - musisz dać w łapę.. Koniec tej komuny!! A po stracie Maerska cały Zarząd powinien był podać siędo dymisji..

      • 18 1

      • (4)

        Dokładnie, kiedyś pracowałem w dużej firmie logistycznej i jak wysyłałem samochód po towar na BCT to stał tam pół dnia a kierowca często przysyłał mi zdjęcia jak pracownicy śpią na sztaplarkach, a jak chciał być szybko obsłużony to zawsze musiał mieć flaszkę dlatego ja ich nie żałuje dobrze im tak.

        • 11 2

        • (2)

          Dokładnie też pracuje w branży TSL i dość swojego czasu spędziłem na BCT każdy o tym wie kto chociaż raz tam był na próbach " Śniadaniu" godz. 9.00 i zaczynają otwierać targ... rozformowania samochodów=wywalenie auta z puszki nie patrząc na nic czy się uszkodzi...jeżeli pojawia się nowy kierowca/spedytor/przedstawiciel klienta bez flaszki nic nie zrobi...no chyba że da w łapę min 20 pln jeżeli chodzi i zawinięcia oceników na którykolwiek terminal w 3miescie hmm obecnie wątpię w to za mała siła przerobowa wystarczy po patrzeć na obsługę największych statków jakie wpływają MSC na terminalu BCT...

          • 1 2

          • tak czy inaczej, interpunkcję powinieneś stosować, bo brzmisz jak tipsiara na forum g.wnojadów.

            • 1 3

          • naucz się pisać, bo i tak bzdury piszesz

            • 1 0

        • do TDI

          Widac pracowałeś w stajni..... bo ja wielokrotnie odbieram towar w BCT i zawsze jestem szybko obsłuzony a czas oczekiwania to mam ale w UC

          • 0 0

      • Zarząd

        Być może właśnie dlatego od początku tego roku BCT ma nowego prezesa, który mam nadzieję, będzie miał pomysł na rozwój BCT.

        • 0 1

    • (3)

      no, plotki mówią, bo slyszałam 2 dni temu, ze to na BCT ma wpłynac ten oceanik, potem okazało się, ze na GCT i to jeszcze w tym tygodniu :D

      • 3 2

      • (2)

        ZMIEŃ INFORMATORA;)

        • 0 0

        • (1)

          rybka mnie, gdzie i kiedy on wpływa, to było nawiazanie do plotek

          • 0 0

          • do Gdyni żaden oceanik nie wpłynie - za płytko, rybko

            • 2 2

    • cenie ludzi ktozy wypowiadaja sie a nie wiedza jak bylo

      strajk byl uzasadniony i w duzej mieze trwal tak dlugo przez kapitanow i pana prezesa znamienne slowa " tu nie chodzi o pieniadze tu chodzi o zasady " takie podejscie czyli mama a nie dam pracownikom i s**** na spedycje armatorów przedstawialy wladze przed i po strajku wobec malenkich jak i wielkich jak Maersk Seland a podczas strajki DCT nie dalo rade przerobic 2 wielkich czyli Maerska i MSC ale to juz inna bajka pozdr

      • 1 0

    • potwierdzam

      pierwszy oceanik wplynie do Gdanska w styczniu, zajrzyjcie na strone Maersk

      • 0 0

  • No cóż ja się cieszę, że przeszedł do Gdańska bo tu mieszkam ale konkurencja to dobra rzecz więc oby projekt cargo się udał :)

    • 11 2

  • SMW jest pod Estakadą? (3)

    "jestem....Stoczni Marynarki Wojennej. Wprawdzie między naszymi firmami jest jeszcze terminal Steny Line" - gdzie przepraszam Stena jest między stocznią a BCT??

    • 13 4

    • (2)

      He, dawno nie byłem w Gdyni, może nastąpiły tam jakieś roszady :)

      • 0 0

      • (1)

        a może po prostu te tereny są własnością a SMW, BCT zadomowiło sie już po obu stronach kanału portowego i faktycznie brakuje im tylko terenów pod estakadą.... a nad Steną będą musieli fruwać

        • 0 1

        • Od kiedy BCT jest PO 2 STRONACH KANALU??

          Czlowieku!! zanim cos napiszesz to sprawdz swoje informacje!! Po drugiej stronie kanalu jest tez terminal kontenerowy KOMPLETNIE niezwiazany z BCT:) Na BCT jest syf i malaria w porownaniu do GCT (wspolpracuje z jednym i drugim termianlem). Mam nadzieje, ze GCT urosnie w sile i na BCT obrotu jeszcze bardziej spadna. Mam juz dosc naprutych sztauerow i lapowek, ktore w BCT sa codziennoscia. Zamiast inwestowac w tereny powinni zainwestowac w ludzi (wymienic ich) bo tam nigdy nie bedzie dobrze (no chyba ze na terenie Mar Woju chca wybudowac boisko ) :):):)

          • 2 1

  • BCT sie panoszył (3)

    BCT sie panoszył, windował stawki do góry, bo nie miał konkurencji...nagle sie pojawiła w postaci DCT Gdańsk to sie śmiali,że nikt tam nie pójdzie bo nie mają doswiadczenia i nic nie potrafią...no i masz babo placek pierwszy podziękowała BCT firma MAERSK, bo miała tego dość. Teraz BCT sie obudził i biadoli, bo myśleli że jak sa w Gdyni to nikt im nie podskoczy, ze samo polozenia w Gdyni zapewni im sukces.

    • 33 8

    • Pierwszy armator jaki odszedł to CMA (1)

      i odszedł do GCT, nie tylko DCT jest konurencją dla BCT. MSC CMA i Maersk to najwięksi armatorzy, jest taka tendencja na świecie że kazdy armator ma swój terminal, u nas tak samo CMA-GCT Maersk-DCT a MSC na BCT

      • 1 0

      • kto tu mowi o najwiekszych

        a gdzie eevergreen i hanjin w tej stawce - to sa najwieksi gracze? chyba wspomnialas/les o najbardziej sie spozniajacych kolezanko/kolego

        • 0 0

    • kolega niedoinformowany - zaocznie wszytko zrobił hehe

      • 0 0

  • no ale Gdynia się rozwija...

    owszem, ale kryzys u siebie rozwija.

    • 4 9

  • (3)

    Sam jeździłem jescze rok temu do terminala po drobnice na załadunek to wręcz prosiłem aby mnie załadowali a trwało to nierzadko po pół dnia, miałem dość i przepowiedziałem tym debilom z bramy numer 15 że przyjdzie czas że beda prosić o ładunki, wcale mi ich nie żal. Żyli w komunie non stop , obsługa klienta to dla nich kosmos więc mają za swoje. Mam nadzieje że nie spotkam już tych ludzi jak przyjadę się załadowac kolejny raz.

    • 13 4

    • niecierpliwi kierowcy - bo szybko chcą być w domu (1)

      jełopie mądrować się każdy może, ale jako kierowca to nie jesteś nawet poczekać w kolejce za innymi odbiorcami towaru

      • 0 1

      • Zapłać

        debilu 2000 za przekroczenie czasu pracy to porozmawiamy w twoim przypadku towar musi być na rano u klienta a w moim interesie jest zarabiać a nie napychać kieszenie inspekcji ,Patrz na Hanburg JEŁOPO

        • 1 0

    • jakbys byl na 7 rano to zostalbys zaladowany do 9 ale wy kierowcy myslicie ze jestescie swiete krowy i ze my niemamy nic innegodo roboty

      • 2 0

  • (9)

    Zdrowa konkurencja nikomu nie zaszkodzi. Jak ktoś się orientuje każdy tych terminali ma własnego armatora który wpływa do swoich terminali:
    1) BCT - MSC
    2) GCT - Cma Cgm
    3) DCT - Maersk
    4) GTK - OOCL ( a gdzie notka że jako jedyny z nich się rozwiją w ostatnim czasie ? )
    Reszta statków to są "dowozowce" które kursują w tych 4 termianalach.
    Odnośnie Maerska, którego przejście nie było związane z strajkiem, a tym że podczas negocjacji Maersk chciał mieć na wyłączność termianal BCT, oraz to że w DCT ma swoje udziały, przeszedł do DCT. Obecnie Maersk chce zrobić tam swojego HUB'a. Nie zapomnijmy również że każdy operator ma kontrakty na dany rok.

    Pozdrawiam

    • 12 3

    • fantasta jakiś czy jak? widzę chłopie, że byłeś obecny zarówno przy negocjacjach Maerska z BCT, jak i przy kupnie udziałów w DCT. zastanów się co za bzdury wypisujesz ...

      • 0 1

    • do kuby(gdynia) (2)

      fantasta jakiś czy jak? widzę chłopie, że byłeś obecny zarówno przy negocjacjach Maerska z BCT, jak i przy kupnie udziałów w DCT. zastanów się co za bzdury wypisujesz ...

      • 2 3

      • do janek(gdynia) (1)

        nie, może poczytasz troche na innych portalach a potem sie wypowiesz.

        • 2 0

        • do kuby(gdynia)

          myślisz o portalach typu plotek.pl, czy pudelek? chyba tam się tych bzdur naczytałeś! A wystarczyło wejść na stronę www firmy DCT Gdańsk i przeczytać między innymi informacje o udziałowcach... No ale do tego potrzebna jest znajomość języków obcych, a z tym chyba u ciebbie kiepsko ...

          • 0 3

    • nawet nie wymieniaj GTK w tej stawce (2)

      tam czas zatrzymał sie 10 lat temu

      • 2 1

      • O przepraszam, 10 lat temu to ja miałam (1)

        emaila w pracy...

        • 0 0

        • ja nawet mialem w domu

          • 0 0

    • i skąd ten OOCL się wziął...

      ... pasuje do GTK nie ma co:D

      • 0 1

    • Milczenie zlotem....

      Jak sie czegos nie wie albo nie rozumie - lepiej milczec.... DCT nalezy w ponad 99% do funduszu australijskiego McQuarie, resztowka do indywidualnych wlascicieli z UK. Odnosnie Maerska to chyba poniosla Ciebie Kubo fantazja - po co komu terminal na wylacznosc??? Gdybys pracowal w tym biznesie ( albo miabys troche oleju w glowie) to bys wiedzial ze jeden armator, nawet taki duzy przy obrotach w Polsce nie utrzyma calego terminalu ( nie mowie o GCT czy GTK bo te pracuja w innej skali). Najpierw pomysl, potem pisz

      • 1 0

  • Dlaczego nie ma za taki stan rzeczy odpowiedzialności związkowej

    Co raz bardziej zaczynam się zastanawiać w jakim stopniu do naszej zapaści gospodarczej przyczyniły się Związki Zawodowe, ich rozróby, pakiety socjalne, rozwalanie od środka poprzez podkupywanie konkurencji, hucpy polityczne, itd.
    Następnie nieudolne zarządy, którzy mimo, że zakład się wali prezesi bez jakiegokolwiek programu naprawczego, nie mówiąc już rozwojowego, przyznają sobie premie i wysokie pobory aż wszystko padnie. Instytucja syndyka upadłościowego, czy zarządu komisarycznego - szkoda tu już PiSać. Ta cała nasza Polska mentalność szlachty zagrodowej, bez analitycznego myślenia i wyciągania wniosków. Gdzie dziś są związkowcy, którzy rozłożyły przez całe tygodnie strajku. Czy firmie, a tym samym sobie nie strzelili w kolano? Ja będąc f. Maersk też powiedziałbym dosyć:((
    Zwłaszcza mając obok potężny azjatycki koncern Hutchison, który wchodzi w Polsce mocno w logistykę w tym próbował nawet w rynek telefonii komórkowej a być może w Port Lotniczy Babie Doły. Niedługi czas pokaże, po wykonaniu Planu Generalnego (Master Planu) Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo.

    • 13 3

  • najwieksze złodziejstwo panuje na BCT (1)

    kazdy bywający na BCT wie ze najwieksze złodziejstwo przy otwieraniu (rewizje, próbobranie) kontenerów panuje własnie tam.
    Jak trzeba było otworzyc kontener z atrakcyjnym towarem to spedytor stał i pilnowal aby "sępy" z bct nie nie zleciały z całego terminalu (nożyczowemu i tak musiał dac dole). No i kultura obsługi ..... bez flaszki nie podchodź no chyba ze na kolanach lub masz juz "wyrobione"ścieżki.
    Taka jest prawda!
    W Gdańsku na DCT czy GTK jest zupełnie inaczej, każdy kto obraca sie na tych terminalach to potwierdzi. Nie chodzi mi by najmniej o strone techniczną (ta jest porównywalna) a sposób podejscia do firm współpracujących.
    Choć BCT i tak niedorówna nigdy tej "kulturze" jak jest na BTZ. Hrabiostwo!

    • 18 9

    • !!!!!!!1

      Rozumiem że podchodziłeś(podchodziłaś ) do kontenera jako Pan Spedytor,mało uczony i douczony(mimo studiów,nie szkoła czyni człowieka Mądrego)Sami nosicie do UC kartony ,siatki i butelki a i sami bierzecie,ale żeby ukryć przed właścicielem towaru zwalacie wszystko na Port.Szkoda ze każdy Kto się wypowiada jest anonimowy,ciekawe ,dlaczego!!!!!!!!!!!!!

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane