• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto może korzystać z buspasów w Trójmieście

Patryk Szczerba
1 maja 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Po buspasie na ul. Kieleckiej w Gdyni nie mogą jeździć taksówki. Na innych, podobnych pasach ruchu w mieście jest to dozwolone. Po buspasie na ul. Kieleckiej w Gdyni nie mogą jeździć taksówki. Na innych, podobnych pasach ruchu w mieście jest to dozwolone.

Po buspasach w Gdańsku mogą jeździć motocykliści, taksówkarze oraz pojazdy uprzywilejowane. Inaczej sytuacja wygląda w Gdyni, gdzie w najbliższym czasie z tego ułatwienia zaczną korzystać też pojazdy przewożące osoby niepełnosprawne na podstawie z miastem. Na razie o jeździe buspasami mogą zapomnieć motocykliści.



Buspasów w Trójmieście przybywa. Ostatnio zostały oddane do użytku kierowcom trolejbusów i autobusów buspasy na ul. Morskiej w Gdyni. Pomagają one pasażerom komunikacji, ale nie tylko.

Warto wiedzieć, że od 22 stycznia 2018 roku po buspasach, zgodnie z ustawą o elektromobilności, mogą poruszać się kierowcy samochodów w pełni elektrycznych bez względu na miasto.

Obowiązujące do 2025 roku prawo ma zachęcać pierwszych kierowców do zakupu aut na prąd.

Inaczej sytuacja wygląda z taksówkami czy motocyklistami.

Gdańsk: taksówki i motocykliści na buspasach



W Gdańsku od kilku lat korzystają z buspasów motocykliści. Początkowo przez kilka tygodni testowano rozwiązanie. Po udanych eksperymentach wprowadzono je na buspasach na Jaśkowej Dolinie i Podwalu Przedmiejskim. Obecnie miłośnicy motocykli mogą korzystać z gdańskich buspasów bez ograniczeń.


- Z jednej strony wiedzieliśmy, że to ogromne ułatwienie dla jednośladów, z drugiej - obawialiśmy się, że wolny pas będzie prowokował do łamania ograniczeń prędkości i doprowadzania do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Na szczęście motocykliści udowodnili, że rozwiązanie ma sens i się sprawdza, wprowadzamy je więc na stałe - przyznawał wówczas Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
Po buspasach w Gdańsku mogą także jeździć pojazdy uprzywilejowane oraz taksówki.

Buspasy w Gdyni: dla taksówkarzy, ale nie wszędzie



Bardziej skomplikowana sytuacja jest w Gdyni, gdzie buspasów jest coraz więcej, ale zasady poruszania się po nich są różne.

Na większości wydzielonych pasów ruchu dla pojazdów komunikacji zbiorowej dopuszczony został ruch pojazdów taxi. Nie dotyczy to jednak buspasa na ul. Kieleckiej, gdzie zdarza się, że korek zaczyna się na wysokości budynku WSAiB.

Taksówkarze mogą jeździć bez przeszkód chociażby po buspasie na Władysława IV. Taksówkarze mogą jeździć bez przeszkód chociażby po buspasie na Władysława IV.
- Taksówkarze nie mogą po nich jeździć z uwagi na funkcjonowanie śluzy dla autobusów na jej końcu, umożliwiającej bezkolizyjną zmianę pasa ruchu przez autobus w godzinach szczytu komunikacyjnego. Śluza sterowana jest sygnalizatorem dopuszczonym wyłącznie dla autobusów i sygnały, które nadaje nie mogą być wykorzystywane dla sterowania ruchem innych, niż pojazdy komunikacji miejskiej, pojazdów - wyjaśnia Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Motocykliści z powodu bezpieczeństwa jeździć nie mogą



Po buspasach w ogóle nie mogą jeździć motocykliści, na co większość z nich narzeka. Urzędnicy podają kilka argumentów za utrzymaniem tej decyzji, tłumacząc, że dopuszczenie ruchu motocykli na buspasach, choć byłoby pozytywnie postrzegane przez środowisko motocyklistów, nie na każdym odcinku sprawdziłoby się.

- Przykładem tutaj może być ul. Władysława IV, w ciągu której znajdują się liczne zjazdy m.in. do instytucji oświatowych i zdrowotnych. Obecnie zdarzają się sytuacje, w których pojazdy wyjeżdżające z tych zjazdów lub zjeżdżające z ul. Władysława IV, przecinając buspas zmuszają kierowców autobusów do nagłego hamowania - wskazuje Folejewski.
Przekonuje, że priorytetem jest bezpieczeństwo i argumentuje, że motocykliści poruszają się zazwyczaj bardziej dynamicznie, pozostawiając mniej czasu na reakcję innym kierowcom i dodatkowo są bardziej narażeni na urazy.

Najważniejsze buspasy w Gdyni


- Dla ich własnego bezpieczeństwa nie chcemy wprowadzać takiego rozwiązania - wskazuje, przyznając, że w najbliższym czasie nic się w tej kwestii nie zmieni.

Kolejne pojazdy na buspasach w Gdyni



ZDiZ w Gdyni zapowiada jednocześnie, że po buspasach będą mogły jeździć bez ograniczeń kolejne pojazdy: wykonujące przewóz osób niepełnosprawnych na podstawie umowy z miastem (GTOzN - Gdyński Transport Osób z Niepełnosprawnością), służb ratunkowych poruszających się bez użycia sygnałów świetlnych i dźwiękowych, pojazdów Nadzoru Ruchu ZKM w Gdyni.

W Warszawie motocykle na buspasach na razie testowo



Przypomnijmy, że motocykliści nie mogli do niedawna jeździć po buspasach w Warszawie. Od roku poruszają się po najdłuższych korytarzach transportowych ul. Radzymińskiej i al. Solidarności oraz Trasie Łazienkowskiej. Władze stolicy mają testować to rozwiązanie do października.

Co ciekawe, zanim zapadła decyzja o wpuszczeniu motocykli na buspas, Zarząd Transportu Miejskiego poprosił o przebadanie takiego rozwiązania przez naukowców z Politechniki Warszawskiej. Analiza wykazała, że wpuszczenie motocykli na buspasy nie powinno spowodować utrudnień w funkcjonowaniu komunikacji, ani nie będzie niebezpieczne. Włodarze stolicy konsultowali się też z urzędnikami z innych miast, w tym Gdańska.

Motocykliści bez przeszkód po buspasach w Polsce mogą jeździć m.in. w Krakowie, Gdańsku, Bydgoszczy, Szczecinie i Łodzi.

Miejsca

Opinie (285) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (6)

    Ja kożystam jak gdzieś lece

    • 32 56

    • Dodaj wszystkie komentarze, jako inne osoby

      • 5 1

    • adi

      kozystaj , kórde jak ja ja tesz jak lete

      • 4 3

    • Ja tez śmigam mojim subarakem.

      • 4 4

    • Jak chcesz bekę kręcić to sam się nie kompromituj ortografią...

      • 6 2

    • KoŻystasz?!???

      Ja p! d**il!

      • 0 2

    • Mój passerati 2004 B5FL 1,9 TDI też idzie jak burza....

      do tego zadymia nieźle i nie widać mnie jak jadę buspasem

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    To bez sensu (10)

    Polscy kierowcy i tak jeżdżą buspasami, bo mają wszystko gdzieś. Często nie potrafią/nie chcą czytać znaków drogowych i jadą jak im wygodnie. Tacy ograniczeni ludzie nie rozumieją, że największe korki powoduje samochód tylko z jednym pasażerem. Tacy ludzie nie rozumieją, że w jednym autobusie może być ponad 100 ludzi i on powinien mieć pierwszeństwo przed samochodem z jednym człowiekiem. Jedzie jeden pasażer w swoim passerati i narzeka na korki, które sam tworzy.

    • 167 72

    • Jest lepiej niż napisałeś (4)

      Janusze kierownicy.... tak na chama potrafią ludzi rozpędzić na przejściu ..
      albo po trawniku przez chodnik by zaoszczędzić minutę ... tak by za moment wrócić do korka ..... ale z uśmiechem -no bo całe 8 samochodów Janusz wyprzedził

      • 28 6

      • Po co używasz pięknego staropolskiego imienia. (pierwsza wzmianka w XII wieku). (3)

        Nie znasz innych określeń na głupich kierowców?
        A jak już musisz to pisz z małej litery, wtedy będzie to określenie, a nie imię.
        Pozdrawiam.

        • 12 5

        • Jak już to janusz to cygańskie imię poch. starorzymskiego

          ... i z dużej mi robi autokorekta

          • 6 2

        • (1)

          - A jak już musisz to pisz z małej litery,

          A ty jak juz musisz kogoś pouczać, to naucz się języka ojczystego. Nie z małej litery, tylko małą literą.

          • 0 5

          • Nie rozpoczyna się zdania od "a"

            • 4 0

    • w szwecji i norwegi wiedzieliby co z nimi zrobic

      ale w polsce to moze za 100 lat taka z nas europa

      • 13 3

    • Maja gdzies bo sa bezkarni,jesli p[olicja i urzedasy zaczna wkoncu egzekwowac prawo to sie skonczy

      • 12 1

    • Tylko że w czasie kiedy przejedzie autobus (z maksymalnie 40 pasażerami) przejdzie 50 aut z 200 pasażerami (2)

      A pusty pas powoduje zator

      • 4 11

      • 50 aut z 200 pasażerami to 200/50 = 4 pasażerów na samochód. Proszę o udowodnienie, że auta faktycznie są tak zapełnione, bo z obserwacji wielu osób wynika, że lwia cześć aut jeździ tylko z 1 osobą (kierowca). A pojemność autobusu to nieco więcej niz podane w komentarzu 50 osób. Np autobus przegubowy Solaris Urbino 18 wg. danych producenta zabiera do 176 pasażerów. Autor komentarza chyba lekko niedoszacował/przeszacował liczby raz w jedną raz w drugą stronę aby pasowały do opinii ;)

        • 6 0

      • 40 pasażerów to mają autobusy PKSu albo arrivy

        • 1 0

  • Sebixy i karynki.

    • 52 13

  • (14)

    A motocyklista to jakiś środek transportu zbiorowego, żeby mógł jeździć po buspasach? Może od razu riksze i kierowcy w czerwonych krawatach...

    • 114 104

    • mają w końcu ten swój magiczny pas ruchu którym jeżdżą wszędzie (8)

      • 4 3

      • (6)

        Oczywiście, że nie. Ale bezpieczniej dla nich byłoby gdyby mogli jechać bus pasem, tak samo dla nas bezpieczniej bo nikt nie przejeżdżamy obok nas gdy stoimy w korku. Jak dla mnie powinno się im zezwolić.

        • 24 12

        • Buspasy lebiego sa dla transportu publicznego a jak chcesz bezpieczeństwa to zwolnij! (4)

          • 11 16

          • (1)

            Buspasy są dla wszystkich którzy powiedzili nie owczemu pędowi do samochodów.

            • 11 12

            • O to ja quadem pojadę

              • 5 7

          • (1)

            A Ciebie zaboli jak ktoś inny tamtędy przejedzie. Sam pajacu nie mam motocykla a stojac w korku nie mam możliwości zmniejszenia prędkości... analfabeto zapyzialy bez szkoły.

            • 7 6

            • Pewnie masz rower

              • 0 3

        • Ja tez chce korzystac z buspasow, dla mnie to tez bedzie bezpieczniejsze niz poruszanie sie razem z innymi uczestnikami.

          • 1 0

      • taxi też nie jest zbiorkomem

        • 4 1

    • Boli co ? :) (2)

      • 12 8

      • Motocyklisto! (1)

        No właśnie: co boli? Bo mnie bycie słabym z interpunkcji.

        • 3 11

        • Tyłek Ciebie nie boli?

          • 2 3

    • Pozdrawiam Janusza polskich dróg :)

      • 1 2

    • uwazał żółty się robisz od tej żółci

      • 0 0

  • Kierowcy autobusów (13)

    Kierowcy autobusów w Gdyni zaczęli mylić prawoskrety z buspasami zaczynają to robić często i gęsto zwłaszcza na wielkopolskiej i alei zwycięstwa przy przystanku SKM

    • 39 33

    • Ż-N (3)

      Popatrz czasami na znaki a później wpisuj swoje głupie komentarze

      • 19 10

      • (2)

        Od przystanku spokojna do racławicka? Tam często lecą przez prawoskrety gdzie nie ma żadnego buspasa

        • 3 4

        • to prawda, tak się dzieje często (1)

          chociaż nie czynią tym nkomu krzywdy, nie powinni tak robić

          • 3 3

          • no nie powinni bo ten pas służy do skrętu w prawo, a oni jadą prosto przecież.

            Stoją wtedy na czerwonym świetle blokując przejazd tym, którzy chcą skręcić w prawo. Na skrzyżowaniu Al. Zwycięstwa i Redłowskiej w stronę centrum Gdyni widzę to dość często.

            • 0 0

    • Te buspasy na morskiej

      Zwłaszcza w stronę centrum to jakiś śmiech... Nie wiem po co wydawać na to kasę, bus pas 10 metrowy do przystanku...

      • 17 3

    • Ciekawym kto ci sprzedał prawko? (1)

      No bo niemożliwe żebyś je legalnie dostał

      • 7 2

      • Ja legalnie kupilem.

        • 0 0

    • (5)

      Czasem faktem jest, że autobus stoi na prawoskrecie mimo, że pas do jazdy na wprost jest wolny.

      • 5 2

      • (4)

        to zobacz, czy nie ma znaku BUS i strzałka na wprost

        • 2 2

        • (3)

          Boże, idźcie do szkoły bo to jak pisanie że ściana. Co z tego, że jest znak. Jeśli pas do jazdy na wprost jest wolny to chyba lepiej to zająć niż blokować ludzi mogących skręcić na Strzelce w prawo.

          • 1 3

          • bo najczęściej mitomanie (2)

            za tym skrętem jest przystanek. Stąd autobusem nie musi wykonywać niepotrzebnych manewrów. Nic cię się nie stanie jak poczekasz.

            • 2 2

            • Otóż stanie się. Przystanki były rozmieszczone zgodnie z planem inżynierów, a kierowca autobusu, który nie ma sił na kręcenie kierownica powinien zawód zmienić.

              Każdy chce być Eko, ale przez blokowanie prawo skretow przez busy my mniejsze samochody więcej spalin wyrzucają, gdyż wymuszają wolne niedynamoczne ruszenie.

              • 2 2

            • Rozumiem, że chciałeś błysnąć z tą mitomanią, ale ni jak nie widzę tutaj jej zastosowania.

              Nie wiem co jest z wami ludzie nie tak, ale np. ja jak jadę dwupasmową która kończy się skrętem w lewo na lewym pasie i na prawym (lewo, prosto i prawo), sygnalizacja oczywiście ze strzałką. To dojeżdżając zmieniam pas na lewy z myślą by nie blokować prawoskręcającym strzałki. Ale u was przeżarło się przeświadczenie, że trzeba każdemu doj... za wszelką cenę, w każdym możliwym aspekcie. Polska to piękny kraj pełny zawistnych d**ilów. Tak wiem, jak mi się nie podoba to mogę wypier... i żebyście wiedzieli, że rozważam taką opcję, tylko potem nie płaczcie jak porządnie wykształceni ludzie opuszczają kraj... bo to nie tylko wina polityków.

              • 2 0

  • Qrcze (3)

    dziwny ten kraj....czy zawsze od kazdej reguły musi być wprowadzany jakiś wyjątek i to wg "widzimisie" urzedników.Jak "buspas" to tylko dla autobusów a wszelkiej maści cwaniaków ze "złotówami" na czele trzepać solidnie po kieszeni

    • 103 19

    • może wyjedź gdzieś w świat, pozwiedzać (1)

      Taxi i motocykliści na buspasie to standard, choć motocykliści nie wszędzie. Czasem na buspasie dopuszczone rowery. Wpuszcza się na buspas promowane środki transportu. Sama nazwa jak nazwa nie ma magicznej siły.

      • 3 10

      • Taxi akurat nie powinno być nigdzie promowane.

        To zwykła osobówka, a że wynajęta, to nie jest wystarczający argument. Tak samo powinny być dopuszczone w takim razie auta wynajmowane na czas i UBER.

        • 4 0

    • A musza byc wszedzie jakies reguly?

      • 0 0

  • (10)

    Uważam że Passaty B5, AUDI A3, BMW E36/E46 i Mercedesy Okulary ze wzgledu na swoja prestizowosc i kolekcjonerska wartosc powinny miec mozliwosc jazdy bus passem

    • 110 42

    • Jang tajmery

      • 8 0

    • Ponieważ ostateczną decyzję, która droga jest najbezpieczniejsza dla rowerzysty (1)

      podejmuje sam rowerzysta, więc oczywiście rowerzysta może korzystać z buspasów, bo buspasy są przeznaczone do rozładowania natężenia ruchu poprzez promowanie poruszania się komunikacją publiczną i prowadzenie zdrowego trybu życia bez otyłości na rowerze.

      • 6 11

      • i tak nie powinno być, przepisy, obowiązkowe OC, kaski, światła i egzamin z przepisów ruchu drogowego

        • 5 3

    • pomijając głupkowatą ironię (1)

      jest słowo prestiż i od niego pochodzi przymiotnik prestiżowy. Choć bywa, że w podobnych przypadkach powstają rzeczowniki odprzymiotnikowe, tu "peestiżowość" jest neologizmem redundantnym, czyli nie ma sensu.

      • 3 3

      • @up
        W końcu studia się do czegoś przydały ^^

        • 5 2

    • Yeee! (1)

      W pełni się z Panem zgadzam :-D

      • 3 1

      • pisze się yeah

        • 1 4

    • Jestem szczęśliwym posiadaczem B5 1.9 TDI. Korzystam z bus pasa; )

      • 4 0

    • wymienione graty powinny być obłożone dodatkowym podatkiem za wyjazd na drogi

      • 4 3

    • Hahaha

      • 0 1

  • (3)

    A gdzie znak że Uber może również jechać buspasem?

    • 49 24

    • A jak oznacza się Uber ? (1)

      Tak żebym wiedział że to Uber na buspasie a nie Janusz swoją dacia ?

      • 7 1

      • Ubery to też Janusze i vice wersa.

        • 4 5

    • Uber niech sobie licencje zrobi i kupi taksometr i zacznie płacić podatki

      • 0 0

  • szkoda, że ja nie mogę, (4)

    ale może to da się z kimś załatwić ?

    • 26 10

    • Passat autonomiczny ze sztuczna inteligencją

      • 2 1

    • Yes, you can ;) (1)

      • 3 1

      • właśnie

        wystarczy, że wieziesz z tyłu kukłę prezydenta.
        Możesz jeszcze dostać asystę Policji.

        • 0 0

    • ależ możesz

      tylko się przesiądź do autobusu ;-)

      • 0 0

  • (8)

    Tylko zakompleksionym przeszkadza motocykl na buspasie

    • 91 90

    • tylko bezmózgowcom takim jak ty sie to podoba

      • 13 21

    • Tylko trolom przeszkadza

      że normalnym ludziom przeszkadzają motocykle.

      • 13 10

    • (1)

      Kierowcy stojący w korkach mają kompleksy do motocyklistów, autobusów, trolejbusów, rowerów i wszystkich innych którzy nie muszą stać jak osły w korkach.

      • 19 8

      • Jarosław Wałęsa potwierdza.

        • 6 2

    • Motocykle, rowery, hulajnogi, wrotki, rolkarze, a także biegacze, krwiodawcy, pielęgniarki i lekarze, i oczywiście matki z

      Haugh!

      • 2 2

    • (1)

      Motocyklista to zazwyczaj i**ota.....

      • 4 8

      • A hejter to zazwyczaj trop, że a trop to zazwyczaj

        Rosjanin. Witasz się słowa zdrastwujcie? Rozumiesz niedoskonałość uogolnienia?

        • 1 1

    • Nieprawda.

      Przeszkadza wszystkim. Nawet tym, którzy mają wysoka samoocenę.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane