• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika

Krzysztof Koprowski
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego. Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego.

Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


W jaki sposób przedłużyć Południową SKM od rejonu al. Havla?

Kilkadziesiąt lat temu południowa linia Szybkiej Kolei Miejskiej była trzonem wszystkich planów zabudowy dla tej części Trójmiasta. Po zmianach gospodarczo-ustrojowych utrzymała się jeszcze w dokumentach do przełomu wieków, kiedy to ostatecznie zrezygnowano z jej budowy na rzecz tramwajów i autobusów.

Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.

Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.

Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.

Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.

Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r. Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r.

Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM



W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:

- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.

Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.

Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.

- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.) Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.)
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.

Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie



Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.

- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.

Studium na przełomie I i II kwartału lub później



Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".

Miejsca

Opinie (393) 7 zablokowanych

  • co z PKM na północ Gdyni??? (22)

    • 166 29

    • Nie da się (11)

      • 39 7

      • (5)

        to prawda, prace w Gdyni powinny się toczyć równolegle w Gdańskiem, linia z Gdyni Głównej przez Obłuże Dolne potem Oksywie aż do Galerii Szperk

        • 30 2

        • (1)

          przecież powstaje studium wykonalności

          • 6 9

          • Podobno maja kolejke doprowadzic do lotniska w Kosakowie

            • 2 0

        • tjaaa (1)

          przez port wojenny, tunelem pod dnem portu handlowego z wyjazdem na klif orłowski i dalej nad molem w sopocie aż do westerplatte ;)))

          • 12 7

          • jak pani zmądrzeje i przestanie wypisywać brednie

            • 4 2

        • Taka trasa byłaby mało możliwa chociażby przez ukształtowanie terenu

          Jest już teraz stara linia kolejowa prowadząca przez las w stronę Kosasowa, tylko ona odgałęzia się na północ w okolicach Gdyni Pogórza. Ona pewnie też jest brana pod uwagę w studium wykonalności, choć odbudowanie jej i poprowadzenie dalej będzie droższe niż uruchomienie kolei do Oksywia, gdzie jest istniejąca linia w dobrym stanie.

          • 2 2

      • a czyli wg. Ciebie znów wina Szczurka? (4)

        ??

        • 9 4

        • Ty to powiedziałeś, nie ja

          • 10 4

        • a kogo? moja? (1)

          • 6 0

          • dokładnie tak

            tak jak to oPiSałeś

            • 2 4

        • Dokładnie to wina

          Wojciecha "nie da sie" Szczurka

          • 0 0

    • magistrat wziął na klatę budowę wiaduktu na Puckiej (2)

      ...i będzie to ostateczna kompromitacja tej ekipy...

      • 18 2

      • (1)

        a lotnisko to nie była ostateczna kompromitacja?

        • 10 5

        • w tej sprawie kompromitacją był donos sąsiada

          do KE
          i poparcie tego faktu przez kolegów... Co było widać po medialnym festiwalu urządzonym przez "sąsiada" po reakcji KE.
          W przypadku wiaduktu, konkret do wykonania w niewiadomym budżecie i w najmniej istotnym miejscu. Ale tutaj kontrahenta (PLK) można ewentualnie wybierać a "sąsiada" się ma.

          • 11 8

    • tory są perony też (1)

      skm pkm niezainteresowane

      • 8 2

      • wiesz ile kosztuje

        uruchomienie i utrzymanie takiej linii...
        GA i tak bedą jeździć samochodami.
        Moze to studium wykonalności pokaże obciążenie linii pasażerami, sadzę że niewielkie

        • 1 2

    • po co PKM przeżytek z XVIII w jak teraz są samochody - hybryda, wodór, elektyczne ...... (2)

      ....chyba żeby tylko wydoić/wydać publiczne pieniądze ...... porządne drogi, mosty i estakady żeby kazdy mógł korzystać a nie skansen kolejowy

      • 4 14

      • czyli w Niemczech, we Francji sie da a juz w Gdansku nie?

        • 10 1

      • tak i mosty powietrzne

        aby ominąć korki na estakadzie

        • 6 0

    • nie bedzie bo sledziowem rzadza d**ile. niedawno pojechal ta trasa pociag wiec po drobnych pracach przy peronach dawnych przystankow juz dzis mogly by pociagi jezdzic

      • 5 0

    • Ile razy jeszcze padnie to durne pytanie? Przestań się powtarzać, pacanie.

      Przecież PLK obecnie opracowuje studium wykonalności, które jest wstępem do realizacji inwestycji. Oczywiście o ile będą na to pieniądze.

      • 2 3

  • skąd kasę na to? władze Gdańska mają inne wydatki. (21)

    • 53 168

    • (2)

      To prawda trzeba wymienic lampy na stadionie za 10 mln zlotych. TO jest najwazniejsza inwestycja miejska. Mieszkancy, ktorzy placa podatki niech stoja w korkach. Rozbudowa komunikajci miejskiej to zbedny wydatek tylko DROGI !

      • 56 15

      • do tego loza na stadionie, bodyguard dla prezydetowej, kasa na instagramerki, moze nowe felgii do zlotego rydwanu. no i w przyszlym sezonie plaza na kazdym skrzyzowaniu

        • 39 16

      • Moja propozycja to metro na południe Gdańska. I co z tego takie propozyje mogę dawać lae ja mam 40 lat:)

        • 4 4

    • Przecież ta inwestycja to wielka oszczędność (3)

      Społeczna: Klimatyczna (już teraz przez czystość Gdańska są droższe nieruchomości niż np. w Krakowie), zdrowotna i czasowa, brak konieczności rozbudowy infrastruktury drogowej etc. a także oszczędność prywatna - zamiast wydać miesięcznie 700 PLN na paliwo + naprawy i ubezpieczenia wydasz 150 PLN na miesięczny i nie utkniejsz w korkach.

      • 36 3

      • "....już teraz przez czystość Gdańska..." (1)

        dobry kawał ci się udał - sprawdź liczbę zachorowań z ostatnich 40 lat dla ternów na których lezy Gdańsk i bezpośrednie sąsiedztwo.

        • 12 12

        • ojtam ojtam

          Gdańsk jest tak superekologiczny że utylizujemy trucizny z połowy świata w portservice a niedługo będziemy mieć ekologiczny prąd ze spalania plastików na szadółkach.

          • 8 0

      • Nowa Świetokrzyska ,SKM na Południe ,węzeł Kowale i wiadukt Havla-AK-łostowicka...... jeszcze 20 lat do emerytury .zobaczę czy zdążą.Obserwuję rozwój Południa i zapowiadają się lata w ciężkich korkach biorąc pod uwagę rozwój deweloperki za zgodą jasnie panującej władzy....

        • 14 2

    • kasa sie znajdzie, jest pare pomysłów (4)

      - podniesienie opłaty za parkowanie do 10 zł/h
      - zmiana godzin oplaty za parkowanie na 24/7
      - wprowadzenie strefy platnego parkowania w calym miescie
      - wymieniac dalej ?

      • 20 12

      • (1)

        I jeszcze wyłączanie światła na ulicach.

        • 16 1

        • zmiana trakcji elektrycznej na konną

          cena biletów - 3,2kg owsa lub bela siana jako miesięczny.

          • 13 1

      • a może inaczej?

        - likwidacja zbędnych "instytucji" i stołków dla znajomków
        - likwidacja durnych dotacji na "kulturę" (rydwany itp.)
        - likwidacja miejskiego portalu propagandowego którego nikt nie czyta
        - likwidacja budżetu na "promocję"
        - prywatyzacja mieszkań komunalnych i socjalnych
        - wymieniać dalej?

        • 21 10

      • Nie musisz socjalizm już był pamiętamy

        • 4 8

    • Skm nalezy do podlegajacego pod pis pkp (2)

      • 6 10

      • a my mamy swoje PKM (1)

        • 7 1

        • PKM nie jest inwestycją miejską - finansowane było w całości przez województwo (wyjątek: Gdynia musiała dorzucić się do swoich dwóch przystanków).

          • 7 5

    • Fundujemy sobie coraz wyzsze i wyzsze koszty zamieszkania w GDańsku

      • 8 0

    • PKM w Gdańsku sfinansowało w całości województwo, to nie jest inwestycja miejska. Może sytuacja się powtórzy...

      • 10 0

    • Kasa ma być z Uniji

      Nie darmo Gdańsk jest prymusem tej instytucji, kochają nas, matecznik PO

      • 2 3

    • Kasa (1)

      Brakuje kasy na Nowa Malomiejska a SKM chcą budować Komu te kity wciskacie

      • 0 2

      • nie myl pojęć

        • 0 0

    • SKM to nie jest inwestycja miejska tylko marszałkowska, czyli samorządu województwa pomorskiego.

      • 1 0

  • (50)

    Pamiętacie jaki trolling i wieszanie psów było na budowie PKMki? Był ogromny hejt, że to marnotrawstwo, że to niepotrzebne. Co się okazało? Że obecnie wagony pękają w szwach, ludzie jadą nią do pracy i szkoły, był to więc strzał w dziesiątkę;)! Jestem za rozbudową SKM. Początkowo może nie być kolorowo, ale zasadność tej inwestycji może wyjść po roku/2uch. Potem ludzie nie będą mogli bez niej żyć;) budować!!!!

    • 547 26

    • dalej jest marnotractwo (11)

      zamiast zbudować raz a porządnie to bawią się z tym wieloetapowo, dlaczego od razu nie zrobili elektryfikacji? Potencjał linii wykorzystany w narazie w 20 %. No ale urzedniki maja zajęcie przy wiecznych przetargach

      • 26 47

      • dlatego ze elektryfikacja jest dla miasta/województwa nie do udźwignięcia (10)

        bez modernizacji linii 201.
        Która staje się coraz bardziej problematyczna, opóźniona i okrojona.

        • 28 3

        • kasa poszła na 500+ (8)

          • 19 12

          • uniwersalna odpowiedź (3)

            sam umiesz myśleć?

            • 14 13

            • ale to prawada zamiast inwestowac przeżeramy kasę na potęgę (2)

              • 21 5

              • przeżeramy?

                znaczy jest co.
                "Kasy nie ma i nie będzie".

                • 9 0

              • rydwany ,mauzolea ,pomnika

                i podobno neptuna maja zdjac i postawic....

                • 8 1

          • (1)

            jak to robili to nie było 500+ więc na co poszła kasa?

            • 8 6

            • jak robili to zrobili

              teraz nie zrobią bo nie ma kasy

              • 2 4

          • gdansk wypalca 500+? (1)

            • 3 4

            • mowa o elektryfikacji trasy 201 do Kościerzyny

              tego nie finansuje miasto tylko państwo jako PKP, bez tego nie ma sensu elektryfikować PKM w mieście, a PKP ma już opóźnienia bo kasy brak

              • 2 2

        • a jakos podlaczanie nowych blokow do starych instalacji nie przeszkadzaja?

          co z tego, ze co chwila awaria.

          czy to wodociagowa, czy pradu w tramwajach.

          • 7 1

    • Czy BRG może zacisnac posladki i przyspieszyc prace? Chyba ze chcemy SKM mieć tam za 100 lat (4)

      • 30 2

      • dokladnie tego chcial Paweł, pamietam pomysl z kontenerami zamiast budowych nowych lokali komunalnych. (3)

        a bedzie dworzec

        • 6 1

        • Komu służą mieszkania komunalne? (2)

          • 4 4

          • komunustom

            • 1 2

          • Połowie cywilizowanej europy?

            • 3 1

    • Przecież to przekręt (14)

      Przecież PKM to jeden z najwiekszych przekrętów korupcyjnych. Jak inaczej uzasadnić fakt budowy tak drogiej inwesticji, estkad kolejowych itd., po której kolejka jedzie raz na godzinę, jest nieskomunikowana z żadnym innym rodzaje komunikacji, i z nieznanych przyczyn pociągi dojeżdzają do Wrzeszcza, a nie do Gdańska głównego - pod tym względem to nieprawodpodobne marnotrastwo, bo każdego miesiąca Miasto i SKM marnuje dziesiątki tysięcy złotych przez niewykorzystywanie pełnego potencjału tej kolejki.

      • 24 70

      • i dlatego właśnie z roku na rok (3)

        wzrasta ilość pasażerów i zaczyna pękać w szwach, a parkingi pod przystankami są zapełnione.

        • 44 6

        • (1)

          Sprawdź dane, a potem wypisuj te swoje mądrości.

          • 7 24

          • sprawdziłem, a Ty?

            ilość pasażerów rośnie. liczby na październik: 2016 180tys., 2017 290 tys., 2018 370 ys., 2019 414 tys.

            • 43 2

        • umiesz czytać? jak jeździ jeden na godzinę to chyba popyt jest tylko województwo nie ma kasy na podaż kursów

          • 9 4

      • (3)

        Ale przecież kolejka nie jedzie raz na godzinę, więc dlaczego wypisujesz głupoty?! Po drugie - jest skomunikowana z tramwajami na Brętowie, z SKMkami we Wrzeszczu. Pewnie autobusy w okolicy przystanku Brętowo, Jasień i Kiełpinek też są w odstępie kilku minut... Jest w porządku. Wiadomo - można byłoby zwiększyć liczbę połączeń, ale to dopiero po elektryfikacji

        • 30 4

        • z czym jest skomunikowana? z tramwajem na Brętowie? :) i tylko z tym z tym, jechał kiedyś na trasie Gdańsk Gł-Lotnisko, to jest dramat

          • 6 17

        • (1)

          Jeździ z taką częstotliwością - na trasie Lotnisko - Gdynia

          I za to powinien ktoś pójść do pierdla, bo to jawny przekręt i wyrzucona kasa.

          Po co zwożą wszystkich do SKM'ki, skoro nie ma dnia aby się coś tam nie ze@##$ i były opóźnienia ...

          • 5 10

          • Podjedź sobie z Gdyni

            autobusem linii 4A. A nie, czekaj, aby mieszkańcom żyło się lepiej, to zlikwidowali Wam tę linię.

            • 4 1

      • brak panowania nad budżetem i poddawanie się żądaniom wykonawcy są faktem (1)

        Mało optymalne a kosztowne w skutkach rozwiązania również (np. brak połaczenia z siecią SKM na Zaspie). Równiez oszwabienie Gdyni, która popierala takie rozwiązanie komunikacji z lotniskiem.
        Jednak to wszystko nie powoduje, że istnienie tej kolei jest pomyłką. Jest strzałem w dziesiątkę, jednak nie w zakresie w którym zakładali organizatorzy tego przedsięwzięcia. Chcąc zwiększyć obszar oddziałaywania oraz budżet (Unia), rzutem na taśmę dołączono do komunikacji satelickie miasta. Bez rozeznania popytu i dostosowania taboru...
        I klęknięto pod klęską urodzaju...
        Teraz już się nie da po cichu wygasić popytu i zadusić przedsięwzięcie po okresie "unijnej żywotności". To jest bardzo potrzebnie rozwiązanie i powinno być konynuowane na całym terenie Trójmiasta. Równiez sieć połaczeń na terenie województwa powinna sostać reaktywowana (Nadwiśle, Bytów, Miastko, Szczecinek, miejscowości nadmorskie...).

        Albo tabuny Tdi i wykluczenie komunikacyjne albo sprawny transport. Pytaniem jest, czy nas na to stać?

        • 16 6

        • W rzeczy samej - pomysł świetny, wykonanie (póki co) średnie.

          • 0 0

      • Raz na godzinę? Chyba nie wiesz o czym piszesz... (3)

        • 12 4

        • (2)

          3 razy na godzinę, wielka mi różnica

          • 3 20

          • no całkiem spora

            nie sądzisz?

            • 20 1

          • To ja pojadę pociągiem za 10 min a Ty czekaj 50 min na swój upatrzony ;)

            • 9 0

    • Co robi zarząd PKM? przeciez nie organizuje przewozu pasarzerów (1)

      Powstała nowa stołkowania.

      • 8 12

      • To samo co pkp plk

        • 11 1

    • trolling urządzał Adamowicz vel Miasto (2)

      przeciw inwestycji wojewódzkiej

      • 12 12

      • Trolowaly pisiory a wojewoda nie byl wtedy pisiorem (1)

        • 6 8

        • sld czy po to to samo

          albo faszysta i narodowiec jak w Krakowie.

          • 1 2

    • PKM jest prawie ok (1)

      ale wszystkie pociągi powinny dojeżdżać do Gd Śródmieście, no i oczywiście powinny jeździć częściej

      • 11 5

      • ten przystanek jest tylko zbudowany dla wlasciciela galerii

        • 7 5

    • pamietasz jak sie donek pieklil, ze chcial zlikwidowac wszystko

      pamietasz likwidacje skm do nowego portu?

      • 9 4

    • (1)

      a kto trolował PKM? hejt był na nieuzasadnione wydatki, na brak biletomatów, na zakup pojazdów spalinowych! tacy kurcze eko a diesle kupili, to jest skandal i że zaraz trzeba będzie linię elektryfikować i wymieniać tabor! jako kierowca jestem za rozwojem komunikacji zbiorowej, szynowej elektrycznej! może kiedyś zrobią mi sbahna/ubahna/metro, żebym bez bez dwóch 2 przesiadek w 20 minut do pracy dojechał z centrum Gdańska

      • 7 5

      • to dziki trollowaly

        bo im bombelki zabijala.

        • 4 1

    • Ograniczając liczbę przejazdów (1)

      Można uzyskać, zwiększona liczbę pasażerów na skład.

      • 2 7

      • ale nie zwiększoną liczbę pasażerów ogółem

        a to akurat jest faktem

        • 6 1

    • Nie było tak

      bo tamtędy trasa kolejowa wiodła wcześniej i docelowo miała odciążyć SKM do Gdyni, i to było główne "za" budową tej linii - tutaj jest koncepcja jakiejś pętli tylko pod nowe osiedla.

      • 1 0

    • A kto najgłośniejs krzyczał, że lepiej po tym szlaku puścić tramwaje? (1)

      • 5 0

      • Prezydent Tysiąclecia

        • 5 1

    • skm południe

      Pamiętam jak pisraki potępiały budowe pkm- bo przecież kraj w ruinie - nie pasował obrazek do chorych urojeń prezesa.

      • 2 3

    • Zejdz na ziemie (1)

      Nie ma PKM nie ma nic wspolmego z SKM wszedzie sie redukuje opcje przesiadania scala systemu a tutaj zbudowano osobny twor niech peka w szfach tylko z glowa

      • 0 0

      • eee...

        a moda na centra przesiadkowe, fundowane w prawie centrum miasta Gdańska?
        Podróże na raty między centrum a okolicami obwodnicy. I dla odmiany, autobusy - "włóczęgi" zwiedzające głębokie zakamarki dzielnic i podróżujące z Oliwy do centrum w 90minut? Słynna przesiadka w Brętowie, którą omija większość składów aby skrócić czas podróż z Kartuz? SKM ma tyle wspólnego z PKM, że PKM przekazuje SKM kasę marszałka za utrzymanie ruchu na tej linii. Przy okazji trochę się przyklei... na rozkurz...
        Wszystko to "krótka kołdra"... finansowa i mentalna...

        • 0 0

  • (10)

    Czekam z niecierpliwością na wyniki prac BRG nad korytarzami przebiegu SKM

    • 111 6

    • Niezwykle ważna i potrzebna inwestycja

      Póki jeszcze jest miejsce to trzeba ja realizować! Mogłaby rozwiązać wiele problemów komunikacyjnych w całym mieście. Dotyczy to również dzielnic tarasu dolnego dokąd mniej aut pojedzie z tarasu górnego czy też spoza miasta. Trzymam kciuki za szybka realizację!

      • 15 2

    • Na Wyborczej jakiś czas temu

      Był dobry projekt SKMki, opracowany przez architektów, urbanistów i innych specjalistów, a nie czytelnika...

      • 11 0

    • ja też... Ale wyobraź sobie takie futurystyczne pociągi...takie POD budynkami.... wiem że jeszcze nigdzie na świecie tego nie dokonano dlatego nikt o tym nie mysli... mozemy byc pionierami.. a tak zapomniałem.... niedasie.

      • 4 7

    • pociągi powinni puścić w tunelu bezpośrednio pod jezdnią (3)

      bez hałasu, wiaduktów, przejść, kładek, ekranów, zrywania trakcji, odśnieżania, itp. - można by to nawet nazwać metrem :)

      • 11 2

      • Do pierwszego wiekszego deszczu (2)

        potem z tunelu będzie kanał

        • 5 3

        • Tak bo nigdzie na świecie tak nie zrobili... i pod ziemią to nic się nie da zrobic

          • 2 1

        • na całym świecie są metra

          i jakoś ich nie zalewa...

          • 1 0

    • Jeśli trzeba to burzyć hipermarkety i tamtędy jak ta lala. Inzyniery by na to nie wpadły. Aha Auchan to już chyba jak LOT wpisany przez konserwatora. To najstarszy sklep wielkopowierzchniowy. Nie można go burzyć ale parking maja olbrzymi. Dworzec sie zmiesci.

      • 9 0

    • ha, ha dobre ... ale było

      • 0 0

    • Nie do wykonania

      Teren zarezerwowany na pólnoc od ulicy 11 Listopada za garażami ktoś właśnie kupił i stawia płoty,Niech nas biurwy z magistratu nie czarują bo i tak robią co chcą

      • 1 0

  • (14)

    Dobrym rozwiązaniem byłoby podciągnąć skm do Stacji Orunia a nie jak do tej pory, skm-ki kończą bieg w Gda Śródmieście.
    Więcej ludzi by korzystało z tej formy dojazdu do centrum, biorąc pod uwagę, że od kwietnia wchodzi jeden bilet msc. na skm i ztm.

    • 205 12

    • (1)

      I w miare szybkim bo mozna by poprowadzic komunikacje z petli lostowice na skm Orunia i z petli lostowice na przystanek koncowy na Adamowicza(nie wiem jak to sie bedzie nazywac) W kazdym razie na skrzyzowaniu z Warszawska na petle tramwajowa skad mozna dojechac na PKM. Oczywiscie w formie autobusow ktore nie zatrzymuja sie na kazdym przystanku i w ten sposob mamy przez chwile(tymczasowo) poprawiony temat komunikacji ale do tego trzeba checi a moim zdaniem miastu tego brakuje...

      • 18 2

      • w Gdańsku autobus musi mieć jak najdłuższą trasę i jak najwięcej przystanków

        • 6 1

    • (7)

      Powiedziałabym nawet, że do Pruszcza ponieważ to jegho mieszkańcy korkują w godzinach szczytu wjazd do gdańska od strony Traktu Św. Wojciecha. Rozwiązanie znacznie tańsze bo nie potrzebny wykup gruntów i można wykorzystać istniejącą infrastrukturę

      • 44 5

      • I to jest bardzo dobry pomysł.

        • 12 2

      • (2)

        Problem tu leży w braku miejsca - nie ma gdzie dobudować torów na Oruni - zaraz konserwator wpisze te rudery wzdłuż torów do rejestru. A przepustowości na SKM brakuje.

        PS: Pruszcz ma większy udział w SKM niż Rumia.

        • 19 1

        • Rudery wzdłuż torów coraz częściej ulegają pożarom, bo w planach jest przejazd bezkolizyjny w okolicach ulicy Serbskiej. Ponoć jakiś czas temu były przymiarki, żeby na terenie ul. Przy Torze dobudować jeden tor, aby po nim puścić skm (pierwszeństwo i tak miałyby pociągi dalekobieżne i regio, trzeci tor miałby być na zasadzie mijanki)

          • 8 1

        • No ale Rumia przynajmniej ma tory SKM, więc to żaden argument

          • 4 4

      • i w Pruszczu i na Oruni SKM jest trochę z boku trasy

        w Pruszczu wybitnie.

        • 5 1

      • (1)

        Z Pruszcza można się szybko przedostać polregio, a że korkują to już wina tych co im tyłek do auta przyrósł

        • 6 4

        • Można się przedostać polregio, ale są zbyt rzadko, do tego jadą z Malborka/Elbląga/Smętowa i już są załadowane na full rano. No i nie zatrzymują się na przystankach typu Przymorze czy Politechnika.

          • 18 2

    • Oczywiscie jednoczesnie budujac SKM na poludnie. Trzeba pamietac ze SKM to PKP a tam lesne dziadki wymieniane z kazda zmiana wladzy ...Wiec to raczej nie realne marzenia.

      • 13 3

    • (1)

      A pociągniecie torów/połączeń nie czeka na zakończenie przebudowy wiaduktu Biskupia Górka?

      • 1 1

      • Wiadukt Biskupia Górka juz prawie gotowy

        A gdzie chociaż projekt SKM do sscji Czerwony Most przy Sandomierskiej?

        • 0 0

    • plany nie zakładają zatrzymywania się SKM na Oruni(jadąc na południe) - ba nawet na Lipcach. Przystanek Św Wojciech ma powstać bodajże na wiadukcie

      • 0 2

  • Cieszę się ze PKM (6)

    Dzięki kolejce oszczędzam masę czasu i pieniędzy każdego dnia
    Czemu nie są eko elektryczne ?

    • 91 16

    • Prace elektryfikacyjne ruszą w tym, albo w przyszłym roku.

      • 15 0

    • (2)

      bo eko elektryczne są na węgiel z elektrowni

      • 21 7

      • który jest bardziej eko (1)

        bo elektrownia skutecznie ogranicza wyrzut pyłów, i chociaż to co wypuszcza to nie wanilia z nutą orzechową, to i tak o niebo lepiej, ciszej, zdrowiej niż to co wyrzucają pastuchy w dizlu i spalinowa kolejka.

        • 14 4

        • jeśli chodzi o spalanie oleju napędowego to jest to czystsze spalanie niż spalanie węgla, z diesla nie lecą takie PM jak z węgla, jedyny atut węgla to to, że spalanie odbywa się w jednym określonym miejscu a pojazdy rozsiewają CO2 (które moim zdaniem groźne nie jest) i NOx iSOx po całym terenie, w Gdańsku w ogóle jednak nie ma to znaczenia kochany bo mamy elektrownię w sercu miasta, nie będę oczywiście wspominał tutaj o zawartości NOx i SOx w spalinach elektrownianych bo tam zawartość siarki i azotu jest kilkaset- kilka tysięcy razy wyższa niż w oleju napędowym, prosty przykład siarka w ON, max 10ppm czyli mg/kg a w węglu siarki jest nawet 1% (albo i więcej)

          • 10 3

    • A to dlatego ze w Gdańsku trzeba zawsze wydac kase 2 razy albo wiecej! (1)

      Dlatego zamiast od razu robic elektryczne robia to dopiero teraz ,dzięki temu mamy koszty 3razy większe niż gdzie kolwiek na swiecie!

      • 3 8

      • a może dlatego że PKP nie zelektryfikowała trasy 201 do Kościerzyny ?

        do tego czasu PKM-ki muszą być spalinowe, jak PKP się uwinie ( jest opóźnienie) można przerabiać na elektryczne

        • 12 0

  • Trzeba to zbudować, jak najszybciej (5)

    Na PKM też pluli, że zbędna, a teraz ludzie się skarżą na tłok i przepełnienie. Powstaje tam coraz więcej mieszkań. Budować!

    • 197 12

    • (2)

      Pamiętam ówczesny hejt anty-gdańskich trolli na PKM;) Od samego początku twierdzili, że to dosłownie "marnotrawstwo publicznych środków, że nikt nie bedzie jeździł", a co się okazało? PKM to strzał w dziesiątkę, tak samo będzie z przedłużeniem SKM. Należy zadbać o parkingi dla kierowców doń dojeżdżających i będzie super opcja

      • 17 6

      • tak

        Parkingi parkingi parkingi i to jak najdalej od centrum, bez tego nie zmieni się dużo.

        • 4 0

      • Tylko PKM to inwestycja wojewódzka a nie gdańska - to jednak potężny wydatek i nawet Gdańsk samodzielnie może mieć problem z poniesieniem takich kosztów.

        Inna sprawa, że Gdańsk optował pierwotnie za szybkim tramwajem - to Gdynia lobbowała za PKM.

        • 4 1

    • Propozycja czytelnika wydaje się sensowna gdyż poza dojazdem do centrum dałaby połączenie z lotniskiem

      Tylko trzeba też pomyślec o ludziach dojeżdzających z Kowal i zapychających Świętokrzyską. Jezeli dociągniemy SKM do Kowal i tam zrobimy węzeł integracyjny z dużym parkinhgiem to rowziąże to wiele problemów.

      • 9 0

    • Hehehe i już widzę pianę na ustach działkowiczów z Jasienia

      Trafi na takich, którym miasto ich "letniskowe" domy całoroczne buldożerem potraktują, w zamian oferując ziemię obok hałdy fosforowej w Wiślince :-)

      • 3 1

  • Już ją to widzę ja SKM leci między zbiornikami na świętokrzyskiej (15)

    Tam raczej nie ma miejsca i teren już dawno sprzedany dla developerów. Jakieś bajki w ogóle pokazujecie. SKM powinna iść do pętli tramwajowych i koniec. Kiedyś był taki polski film bareji. Poszukiwany poszukiwana i tam pan dyrektor planował nowe osiedle to wygląda miejwiecje tak jak w tym artykule

    • 86 86

    • SKM do pętli przy Havla i dalej do Kowal - to stąd idzie duży sznur aut. (4)

      W kowalach trzeba zrobić duży węzeł przesiadkowy.

      • 29 3

      • (3)

        Oczywiscie ze trzeba tylko pytanie jak miasto ma sie dogadac z gmina kowale ktora nie jest zainteresowana finansowaniem inwestycji a pobiera ogromne podatki z faktu ze Kowale leza przy Gdansku i buduja sie tam osiedla w ktorym mieszkaja ludzie pracujacy w Gdansku ?

        • 28 2

        • Gdańsk za to wspiera Kowale, budując tam szkołę

          za moje pieniądze z renty

          • 12 5

        • To nie kowale

          • 2 3

        • Gmina Kolbudy

          Kowale nie są gminą, tylko sołectwem. Gminą są Kolbudy.

          • 6 1

    • Zamiast gadać głupoty (3)

      Mógłbyś sprawdzić na portalu miasta Gdańska, że nie, tamte działki nie są sprzedane i należą do miasta.

      • 10 11

      • Sprawdziłęm trasa przebiega przez działki (2)

        Polnordu i developera Kokoszki, plus przez istniejąca drogę która powstała pół roku temu, plus plac zabaw itp. Robią Wam taką sieczkę z głowy a wy się tym jaracie

        • 24 3

        • (1)

          Co do robienia sieczki w głowie to masz Gościu 100% rację.Takiego steku ciekawostek terenowo-przyrodniczych jaki zawarty jest w tym artykule to już dawno nie było.Toż to będzie istna kolej szwajcarska. Częściowo pod drogami,częściowo na estakadzie przez dolinę ,na estakadzie między jeziorkami(też przez dolinę). Wszystko jednak przebija odcinek trasy SKM-opisany w artykule jako "częściowo pod wzgórzem,na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie do rejonu ul.Niepołomickiej".Brawooooo!

          • 17 3

          • moze zajme sie wywaleniem takiej patoli jak ty w GDanska.

            • 1 5

    • (2)

      tam jest przewidziana Nowa Bulonska poludniowa z tramwajem. SKM to jakis chory pomysl

      • 9 21

      • (1)

        Lepiej zwykly standard drogi bez tramwaju + SKM. 2 pasy w jedna strone po co ? Zeby patrzec jak kierowca obok dlubie w nosie w korku?

        • 11 3

        • Bardzo dobrze ulica plus skm

          Żeby patrzeć na przystanek jak gile do pasa rosną na gile jak nie przyjeżdża SKM na czas.

          SKM to przeżytek zeszłej epoki. Jak sobie poradzić z hałasem ?? Postawić ekrany na całej trasie. Bo ona będzie prowadzona w gęstej zabudowie.

          • 3 5

    • Tak jest , deweloperzy już mają tą ziemię i nie oddadzą.

      • 5 1

    • Korkowa dżungla

      "Budowa ul.Nowej Świetokrzyskiej jeszcze nie teraz ? A kiedy ? Są ludzie ,którzy mogą nie doczekać sprzedaży działek (są objęte specustawą).Swoja drogą jak można kilkanaście lat zwodzić właścicieli gruntów ,że się wykupi od niego działkę gdyż plan rozwoju dzielnicy Południe przewiduje powstanie drogi gminnej. Można i robi to Urząd Miasta Gdańska.A deweloperzy swoje ,kolejne osiedla w budowie....Czyli zyski mają deweloprzy,miasto a mieszkańcy sa w "czarnej d....". To jest obraz rozwoju miasta Gdańsk.

      • 4 0

    • "Sprzedany dla ..." Raczej sprzedany (komu?)

      deweloperom.

      • 1 0

  • nie wnikając w przebieg trasy jako taki (5)

    czy tego typu plany na trójmiasto pl muszą być zawsze na takiej biednej szarej mapie, bez opisu ulic, bez kontekstu? pewnie, że coś tam widać, ale nie można by tego po prostu nanieść na zdjęcia satelitarne?

    • 102 11

    • Według mnie takie forma jest czytelna i najlepsza.

      • 16 18

    • (3)

      Taka wersja mapy jest bardzo czytelna i o to w niej chodzi. Szczerze mówiąc, to ciężko mi sobie wyobrazić, jak dla kogoś bardziej czytelne mogłoby być zdjęcie satelitarne i w jaki sposób miałoby być mniej "biedne" niż normalna, przejrzysta i czytelna mapa.

      • 9 12

      • Przejrzysta i czytelna mapa bez naniesionych nazw ulic (1)

        Yeah, right ;)
        Oczywiście, że widać przebieg (do ogólnego wyobrażenia równie dobrze służy opis), ale nie widać niuansów. Jeśli niuansami można nazwać zabudowania ;)

        • 3 0

        • Tak, te niuanse to domy, które tam są

          Zgadzam się, w rejonie ulicy Olimpijskiej są domy jednorodzinne, (czego nie pokazuje pierwsza mapa) i tam nierealny jest przebieg SKM. Kolej mogłaby biec za Biedronką, przecinać ul. Ofiar Grudnia i biec w stronę Kowal. Tam jednak była planowana Nowa Świętokrzyska, więc też klops.

          • 0 0

      • Pierwsza propozycja - nierealna

        Pierwsza propozycja jest nierealna, ponieważ w rejonie ulicy Olimpijskiej trasa SKM przebiegałaby przez wybudowane osiedle domów jednorodzinnych. Dlatego gdyby była mapa satelitarna z roku 2020 wówczas było by widać, że to nierealne.

        • 0 0

  • (22)

    A czy czytelnik chciałby żeby pod jego balkonem jeździł pociąg?

    • 87 110

    • Ja bym nie miał nic przeciwko (4)

      Dobry transport, bez korków pod domem - jestem na tak.

      • 49 7

      • Nie (3)

        Chyba nie wiesz jaki to by generowala halas....posk hamulcow i trabienie.

        • 11 40

        • A w twojej głowie dalej wojna?

          • 29 8

        • Lepsze wycie motocykli, hałas silników i smród od korka

          Wiadomo że mieszasz w Polsce.

          • 22 5

        • a lotnisko to nie generuje halasu? i to w calym miescie na starych dzielnicach

          duzo wieksze niz jakis pociag.

          • 4 2

    • Tak

      • 3 3

    • i znowu się zacznie - jak już za 50 lat zaczniemy budować skm to taki Ziutek z pierdzieszewa południowego będzie bombardował decyzję środowiskową przez kolejne 10 lat jak to miało miejsce z Nową Politechniczną. Bo on chce mieć pod balkonem sarenki, 5 swoich szrotów (po jednym dla każdego domownika) a nie jakieś skm.

      • 39 4

    • Pod moim domem jeździ skm i żyję;) ekran dzwiękoszczelny wszystko wygłusza, czasem towarowe słyszę i dom się trzęsie, ale podkreślę, że mieszkam w budownictwie z 1930roku na Przymorzu;)

      • 14 2

    • dlatego pociąg powinien jechać w tunelu pod ulicą

      i wtedy nie trzeba będzie ekranów dźwiękochłonnych ani wiaduktów i kładek

      • 15 2

    • Tak. (1)

      • 4 2

      • W sreberku sucho

        • 2 1

    • i zrobia stację "szadólkowy swąd"

      • 5 2

    • (2)

      Zawsze może wyprowadzić się na wieś, jeśli nie chciałby ruchu pod balkonem.

      • 9 5

      • toz ta linia ma wlasnie jechac przez wieś. (1)

        w miescie juz nie ma miejsca na nowe tory. wszystko sprzedane przez UM.

        • 1 4

        • ojej straszna tragedia ... jak zyć ?

          • 1 0

    • oczywiście, że nikt nie chce pociągu pod swoim balkonem (1)

      ale mieszkając w mieście trzeba się liczyć z tym, że w każdej chwili mogą pod nosem wybudować drogę, tory kolejowe, hipermarket lub kolejny blok tak blisko że będziesz mógł zbić piątke z nowym sąsadem przez okno.

      • 7 3

      • Taki bajzel, a nie takie ryzyko

        Od czegoś powinny być plany zagospodarowania przestrzennego, aby ludzie planując zakupy mieszkań na lata mogli wiedzieć, na czym stoją, a nie że miasto wpadnie z dnia na dzień na durny pomysł i raptem mieszkasz przy przelotówce dla TIR-ów, dzwonnicy kościelnej czy trasie tramwajowej pod oknem. Bez nich jest typowy, postkomunistyczny chaos, sterowany doraźnymi, lokalnymi interesami (np. sprzedanie działek z rezerwy prywatnym inwestorom to też taki krótkowzroczny deal).

        • 9 1

    • łohoho zaczyna się. Każdy chce mieszkać w mieście ale z daleka od ulic, torowisk, placów zabaw, przystanków i śmietników.

      • 12 2

    • przeciez mieszkancy osiedli tych nowych kolo srebrnej beda mieli 2 pasmowa "wz"

      nawet niewiedza ...

      • 3 0

    • Ale tylek wozic i miec najblizej do komunikacji to kazdy by chcial. Wszystkim sie nie dopasuje, musieliby chyba puscic tory kilometr nad ziemia. Tak to w zyciu bywa, nie zawsze tak jakby sie chcialo.

      • 0 0

    • Nie chcesz pociągów pod balkonem i sąsiadów to sobie dom na wsi zbuduj ! :) malkontent w pełnej krasie

      • 1 0

    • Ale do pracy tez chciałbyś dojechać w piec minut i najlepiej z klatki schodowej bezpośrednio na krzesło w biurze? Nigdy nie dogodzisz wszystkim.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane