• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy poprowadzić tramwaj z Południa do Wrzeszcza?

Krzysztof Koprowski
28 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Dwa warianty połączenia ul. Nowej Bulońskiej Północnej z Wrzeszczem. Linia granatowa - przebieg rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. Linia pomarańczowa - przebieg tramwaju przez centrum Moreny i przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dwa warianty połączenia ul. Nowej Bulońskiej Północnej z Wrzeszczem. Linia granatowa - przebieg rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. Linia pomarańczowa - przebieg tramwaju przez centrum Moreny i przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Radni Jasienia chcą, by tramwaj łączący osiedla Południa z Wrzeszczem omijał Morenę, co pozwoliłoby przyspieszyć go o kilka minut. Z kolei mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska nie rezygnują z protestów przeciwko budowie tramwaju przez ich ulicę.



Którędy poprowadzić tramwaj z Południa do Wrzeszcza?

Dzielnicowi radni Jasienia uważają, że poprowadzenie trasy z osiedli Południa do Wrzeszcza przez Morenę niepotrzebnie wydłuży czas przejazdu.

- Dla mieszkańców dzielnic południowych wariant przez Morenę jest skrajnie niekorzystny. Szybki, wygodny dojazd umożliwi jedynie wariant z tramwajem i drogą poprowadzonymi "tranzytem" przez rezerwę Nowej Politechnicznej - przekonuje Tomasz Torcz, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy Jasień, która w czerwcu podjęła uchwałę-apel o poprowadzeniu tramwaju w śladzie Nowej Politechnicznej.
Radni Jasienia sugerują tym samym, by wrócić do pierwotnej koncepcji Nowej Politechnicznej. Zgodnie z nią tramwaj ma opuścić ul. Nową Bulońską jeszcze przed istniejącą ul. Bulońską, przejechać pod ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, a następnie być prowadzony równolegle (ale w oddaleniu) do ul. Schuberta i Sobieskiego, a następnie wjechać w poszerzoną ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

To wariant sprzeczny z tym, który wypada najlepiej w analizach oraz który zakłada wjazd przez ul. Nową Bulońską i Bulońską zobacz na mapie Gdańska w centralną część Moreny (Piecek-Migowa), a następnie wzdłuż ul. Wileńskiej zobacz na mapie Gdańska i Sobieskiego, by ostatecznie dotrzeć do al. Grunwaldzkiej ul. Siedlicką zobacz na mapie GdańskaBohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska.

Projektanci przyznają, że wariant ominięcia Moreny pod ul. Rakoczego skróciłby nieco czas przejazdu, ale oznaczałby mniejszą liczbę pasażerów w tramwajach.

Rezerwa terenowa Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego. Rezerwa terenowa Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego.
- Trasa przez Morenę, przy zastosowaniu priorytetów dla tramwajów na skrzyżowaniach, jest dłuższa o ok. 3-4 minuty względem wariantu w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Zyskujemy jednak obsługę dużej dzielnicy mieszkaniowej [ok. 22 tys. mieszkańców - dop. red.]. Poprowadzenie trasy przez środek Moreny nie oznacza, że rezygnujemy z rezerwy dla tramwaju pod ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Ten odcinek tramwajowy będzie można zbudować w przyszłości, jeżeli Południe wypełni się zwartą zabudową. Ale kiedy, i czy kiedykolwiek, Południe się wypełni - tego nie wiemy. Powszechnie znane tendencje demograficzne nakazują umiar dla zabudowy na nowych terenach - odpowiada Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.
Czytaj też: Znamy projekt nowego modelu rozwoju przestrzennego Gdańska

Mieszkańcy Bohaterów Getta nadal walczą

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w liście skierowanym do prezydenta miasta, podpisanym przez 737 osób, przekonują, że "nie ma zwolenników linii tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz poza rezerwą terenową Nowej Politechnicznej". Argumenty przeciwko budowie trasy tramwajowej przez swoją ulicę zawarli w kilku kolejnych pismach do samorządowców:

List do prezydenta (pdf)
Drugie pismo do prezydenta (pdf)
Trzecie pismo do prezydenta (pdf)
Czwarte pismo do prezydenta (pdf)

Podobnie jak radni Jasienia, namawiają w nich prezydenta i urzędników do powrotu do koncepcji tramwaju biegnącego śladem ul. Nowej Politechnicznej. Argumentują to przede wszystkim dotychczasowymi ustaleniami w studium i planach miejscowych.

Zapisy w tych dokumentach mówią jednak wyłącznie o budowie drogi, a nie tramwaju. Koncepcja tramwaju w śladzie ul. Nowej Politechnicznej pojawiła się w 2012 r., czyli pięć lat po uchwaleniu studium oraz dziesięć po uchwaleniu planu zagospodarowania (bez tramwaju) dla dolnego odcinka Nowej Politechnicznej.

Parking-klepisko w miejscu po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki. Prowadzenie tramwaju śladem Nowej Politechnicznej oznacza przedłużenie takiej formy zagospodarowania o ponad pół kilometra w kierunku ul. Traugutta. Parking-klepisko w miejscu po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki. Prowadzenie tramwaju śladem Nowej Politechnicznej oznacza przedłużenie takiej formy zagospodarowania o ponad pół kilometra w kierunku ul. Traugutta.
"Tramwaj tak, ale z dala od naszych domów"

Zdaniem mieszkańców ul. Bohaterów Getta należy poprzeć urbanistów Biura Rozwoju Gdańska i wyburzyć pierzeję ul. Do Studzienki, pomiędzy al. Grunwaldzką zobacz na mapie GdańskaTraugutta zobacz na mapie Gdańska, aby tędy poprowadzić trasę tramwaju. To oznaczałoby utworzenie ponad półkilometrowego pasa z tymczasowym zagospodarowaniem, ponieważ zgodnie z analizami BRG docelowy układ drogowy przy torach tramwajowych będzie potrzebny dopiero ok. 2040 r., a bez wyburzeń, w ocenie BRG, nie jest możliwa budowa tramwaju.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia 2015 r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię?

Strach przed hałasem na zbyt ciasnych łukach

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta boją się, że jeśli tramwaj pojedzie przez ich ulicę, to będzie trzeba wykonać dwa łuki o promieniu 18 metrów, a więc poniżej norm. Obawiają się, że tramwaje pokonujące tak ciasny skręt wytwarzałyby trudne do zniesienia zgrzytanie.

- 18-metrowy promień skrętu pojawił się w pierwotnej koncepcji, przedstawionej jeszcze zimą - przyznaje Nakonieczny.
Dodaje jednak, że później przekazano mieszkańcom informacje, że są inne możliwości rozwiązania dla tych odcinków.

- W mojej opinii bez problemu zmieści się tam łuk o promieniu ponad 20 metrów - przekonuje Marek Nakonieczny.
Oddalić tramwaj od dworca

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta krytykują także pomysł budowy tramwaju przez rejon dworca kolejowego Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska na Zaspę i Przymorze.

- Po drodze [tramwaj] rozjeżdża Metropolitalny Węzeł Integracyjny przed dworcem PKP. W pasie szerokości 200 m biegnie tutaj równolegle pięć linii komunikacji szynowej. Przypominamy, że promień strefy dojścia pieszego od przystanku tramwajowego do celu podróży powinien wynieść 350-450 metrów - piszą mieszkańcy.
Proponowany przystanek tramwajowy przy dworcu Gdańsk Wrzeszcz (po prawej). Zdaniem mieszkańców powinien być on odsunięty o 350-450 m. Proponowany przystanek tramwajowy przy dworcu Gdańsk Wrzeszcz (po prawej). Zdaniem mieszkańców powinien być on odsunięty o 350-450 m.
To zaskakujący argument, bo chyba trudno utyskiwać, że tramwaje będą podwozić pasażerów pod sam dworzec. Być może mieszkańcy pomylili "podręcznikowe" maksymalne odległości przystanków z minimalnymi odległościami przesiadek, które powinny odbywać się w miarę możliwości drzwi w drzwi?

Zdaniem mieszkańców lepiej poprowadzić tramwaj z pominięciem dworca przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, łącząc tym samym dzielnice stricte mieszkaniowe Południa z "sypialniami" Zaspy i Przymorza.

Czytaj też: Analiza Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz w wariancie przez Gdański Uniwersytet Medyczny (obecnie odrzucona) oraz przez dworzec we Wrzeszczu (obecnie tzw. drugi etap GP-W)

Zaskakujące koszty budowy

Protestujący mieszkańcy mają również wątpliwości co do wyceny niektórych elementów trasy, np. kosztów budowy nowych przejść przez nasyp kolejowy w rejonie ul. Miszewskiego-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, który miałby wynieść 9 mln zł.

Projektanci są jednak zaskoczeni tymi obawami.

- Trudno powiedzieć, skąd mieszkańcy mają informację o koszcie budowy nowych przejść dla pieszych przez nasyp kolejowy. Prowadzone analizy nie obejmowały nawet odcinka Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska- Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, a skupiały się jedynie na trasie do al. Grunwaldzkiej - dziwi się Nakonieczny.
Wciąż bez decyzji

Przypomnijmy, że decyzja w zakresie ostatecznego wyboru prowadzenia tramwaju powinna zapaść do końca czerwca. Inwestycja ma być realizowana przy wsparciu finansowym z Unii Europejskiej w ciągu najbliższych kilku lat.

Od autora: Negocjujcie zamiast protestować

Rozumiem obawy i złość mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którym niespodziewanie zaproponowano budowę tramwaju pod oknami. Wydaje się jednak, że powinni próbować jak najwięcej zyskać na tej inwestycji, a nie potępiać ją w czambuł.

Mieszkańcy już dawno powinni usiąść do jednego stołu z włodarzami miasta i wywalczyć jak najwięcej w zamian za zgodę na budowę tramwaju - np. remont fundamentów i elewacji ich budynków, klatek schodowych, wymianę stolarki okiennej, a nawet montaż wind czy zamiany mieszkań na inne, z dala od inwestycji.

Ciągły sprzeciw może przynieść oczekiwany efekt tylko w krótkim wymiarze czasowym.

Przykładem i przestrogą powinna być głośna przed wielu laty sprawa protestów przeciwko hipermarketowi na tzw. Wyspie Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska na Morenie.

Hipermarket, który ze względu na ogromną konkurencję przeistoczyłby się lokalny supermarket, ostatecznie nie powstał. Radość mieszkańców trwała jednak krótko. Zamiast niewysokiego obiektu, powstały już cztery (a docelowo będzie nawet siedem) 16-piętrowe wieżowce osiedla Centralpark.

Podobny efekt mogą przynieść protesty mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Urzędnicy być może odstąpią od budowy linii tramwajowej przez ich ulicę, ale w konsekwencji mogą skierować na nią auta z ul. Do Studzienki celem odciążania skrzyżowania z al. Grunwaldzką, na którą wjadą dodatkowo tramwaje.

Mieszkańcy nie zyskają więc nic na protestach, a stracą szansę na poprawę stanu technicznego kamienic lub nawet przeprowadzkę w nowe, wymarzone miejsce.

Czytaj też: Felieton z 2013 r.: Czy obywatelskie planowanie przestrzenne jest możliwe?

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.

Miejsca

Opinie (391) 1 zablokowana

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Wizualizacja Trasy GP-W (Nowej Politechnicznej)

    gdzie to k. jest?

    napisaliby po jakich ulicach się poruszamy w tej wizualizacji... grrr...

    • 11 1

  • (8)

    nigdzie

    • 48 84

    • ale gdzieś trzeba (6)

      z jakiegoś powodu mówi się, że" z analiz wynika, że najlepsza jest trasa przez Morenę". Z jakich analiz? Czy są to analizy specjalisty od ogrodów zoologicznych - pana Nakoniecznego, czy zaprzyjaźnionej firmy z Katowic? Bo czegoś nie rozumiem - dlaczego, niby na Śląsku są lepsze firmy niż w Gdańsku? Mosty mają już swoje wpadki, chociażby pod Malborkiem. Z uporem maniaka mówi się, że tunel na Wileńskiej - pochyły i zakrzywiony jest lepszy niż prosta droga przez Nową Politechniczną. Czy chodzi tylko o wykazanie przed UE pogłowia potencjalnych klientów, których się zmusi zabierając im wszystkie autobusy na Jaśkówce, by jeździli do Wrzeszcza tramwajem na około i o wiele dłużej.
      Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze! O duże pieniądze! Wariant z tunelem jest najdroższy i daje największe możliwości wyprowadzenia dużych pieniędzy poprzez łańcuszek firm na finansowanie następnych kampanii wyborczych PO. Taka prawda? Obym się mylił!
      Najprostsze rozwiązanie - włączenie tramwaju do linii PKM a potem zjazd w okolicach Wrzeszcza będzie dużo tańsze i przyszłościowe gdyż udostępni połączenie z Oliwą i Wrzeszczem.
      Faktycznie radni Jasienia mają rację, gdyż linia w ciągu Nowej Politechnicznej, dałaby połączenie bezpośrednio z Carrefourem, sądami i uczelniami, łącząc jednocześnie z osiedlami przy Piekarniczej i Myśliwskiej. Połączenie przez Morenę nie daje nic, poza ściskiem od Moreny i do Moreny w drugą stronę. W razie awarii - blokada pełna.
      A swoją drogą - nie wyobrażam sobie ponownego rozrywania skrzyżowania na Rakoczego przy Mc Donaldzie i zablokowania tego skrzyżowania dodatkowymi przejazdami tramwajów w poprzek. To jakiś absurd.

      • 6 13

      • Najdrozszy jest wariant przez Smoluchowskiego (1)

        gdzie takze sa tunele.

        • 6 2

        • Smoluchowskiego jest konieczne

          Ale można zrobić tramwaj do Smoluchowskiego jako odgalezienie linii w Nowej Politechnicznej

          • 2 6

      • Wlaczenie tramwaju w torowisko PKM wcale nie jest najprostsze

        podaj mi prosze nazwe modelu tramwaju, ktory moglby jezdzic ta trasa.

        Wydaje mi sie takze, ze polskie prawo wymagaloby tu roznych zabiegow dostosowawczych.

        Moze w takim wypadku lepiej puscic pociag z Wrzeszcza do Bretowa co 2-3 minuty wahadlowo i zwiekszyc czestotliwosc tramwajow do Bretowa z Poludnia.

        Dla samej "Moreny" dobudowac buspas w strone Wrzeszcza wzdluz Jaskowej Doliny i odpowiednio zarzadzac (i przewozic z dolnego na gorny taras regularnie) rowery miejskie (z "Moreny" latwo i przyjemnie przez pol roku mozna na Wrzeszcz zjechac rowerem, niekoniecznie podjazd jest przyjemny).

        • 6 3

      • (2)

        Dla Ciebie absurd ... dla innych nie.
        Może Ci inni mają wiedzę troszkę szerszą niż Ty.

        • 5 5

        • poki co nie odpowiedziales na zadne z pytan (1)

          Ciesz sie, ze mam okazje porozmawiac z kims, kto sie tak wiele o transporcie tramwajowym

          • 3 1

          • ale gdzieś trzeba

            nie mam tyle czasu by ślęczeć przy kompie. Akurat coś o zasadach projektowania linii tramwajowych wiem. Możesz też co nieco wiedzieć, gdyż dostępny jest w internecie zestaw przepisów na ten temat w pdf-ie. Wynika z niego, że nachylenie w tunelu będzie maksymalne dopuszczalne i na dodatek przy ograniczonej długości składu. Oczywiście nie znam się na samych składach tramwajowych, gdyż wszystko zależy od aktualnej oferty producentów i zamówień. Natomiast lepsze skomunikowanie poprzez PKM i połączenie projektowanych przystanków tramwajowych z istniejącymi w PKM jest godne rozważenia i w mojej ocenie ma głęboki sens - optymalne i ekonomiczne. Bus pas na Jaśkówce nie przejdzie, ulica jest za wąska i ma zbyt duże znaczenie dla samej Moreny. Natomiast przerysowane są korki na niej. Praktycznie Jaśkówka jest przejezdna cały dzień, osobną kwestią jest prędkość w danym momencie. Korzystam z niej w różnych porach dniach i jakoś się przyzwyczaiłem i nie czuję wielkich niedogodności.
            Swoją drogą zastanawia mnie kompletnie brak rozważań o "puszczeniu" tramwaju w ciągu ul. Słowackiego. Co się stało z tym projektem?

            • 2 2

    • mieszkańcy muszą zaprojektować trasę tramwaju

      bo miasto nie ma do tego fachowców

      • 4 6

  • Poprowadzić tak, żeby było dobrze (17)

    Czyli najwięcej ludzi + najmniejsze utrudnienia + w miarę szybki przejazd

    • 178 10

    • Dokładnie (10)

      Masz rację. Poprowadzić przez Smoluchowskiego, skomunikować wreszcie porządnie tamtejsze szpitale.

      • 22 18

      • nie chce jeździć do wrzeszcza przez smoluchowskiego (9)

        bo to na około. a ma być szybko

        • 29 10

        • (6)

          Przez BGW nic nie będzie szybciej jak miałyby jechać Do Studzienki.

          • 9 4

          • ale przynajmniej nie zablokuje skrzyżowania z grunwaldzką :) (5)

            • 7 9

            • ponoc, bo nikt nie podaje konkretow

              Sprawa blokowania skrzyzowania jest przyjmowana raczej na wiare, niz za pewnik.

              • 9 6

            • (2)

              Ale zablokuje ruch na Grunwaldzkiej w kierunku centrum, bo tramwaj skręcający w BGW czy stamtąd wyjeżdżający, będzie musiał mieć dla siebie zielone światło.
              Zatem zatrzyma ruch albo dla jadących z góry Grunwaldzkiej albo dla skręcających np. z Miszewskiego, dodatkowo piętrząc zatory na ulicy.

              • 10 5

              • Skręcając w BGW

                będzie się teleportował w poprzek jezdni w kierunku do Gdańska?

                • 0 0

              • zgodnie z linia UM tramwaje maja sie zmiescic w zielonym swietle dla pieszych.

                • 0 0

            • Możesz podać link do symulacji ruchu na tym skrzyżowaniu?
              Bo ponoć wielość świateł dla tramwaju na Hawla (i nie tylko tam) miała usprawnić ruch, jak jest obecnie?

              • 6 4

        • Prze BGW, zakładając łuki i ograniczenie prędkości na samym BGW, plus nieprzewidziane konflikty samochodami raczej będzie dłużej, niż przez Smoluchowskiego.

          Szczególnie iż do Wrzeszcza/Oliwy masz PKM.

          • 2 3

        • ma być szybko?

          to jeździj linią PKM.

          • 7 0

    • I jeszcze tanio!

      • 8 0

    • (1)

      "Radni Jasienia chcą, by tramwaj łączący osiedla Południa z Wrzeszczem omijał Morenę, co pozwoliłoby przyspieszyć go o kilka minut."

      co za tepe glupki ... niech zaplaca za komunikacje sterowcem albo helikopterami .. jasien to centrum wszechswiata

      • 16 12

      • A co to jest jakis tam Jasien?

        • 2 3

    • najlepiej zrobić jakiś teleporter ... ale to dopiero za jakiś czas

      • 7 0

    • (1)

      I ekrany dzwiekochlonne albo w końcu ciche tramwaje i torowiska!! Tramwaj potrzebny bardzo ale zadbajcie o komfort ludzi tam mieszkających!

      • 6 3

      • dokladnie

        np. tramwaje w Wałach Piastowskich hucza niemiłosiernie. Przejazd tramwaju to narastający huk, potem dudnienie szyn i ogluszajacy pisk tracych o szynę kół.
        Otworzyc okna nie mozna bo jeszcze samochody w tym ciezarowe. Dziekuje

        • 2 4

  • (3)

    Dla mnie bez znaczenia którędy, waźne źeby nowa linia powstała.

    • 105 34

    • (2)

      a dla mnie akurat ma znaczenie - gdy linia zostanie poprowadzona po rezerwie pod Nową Politechniczną, lepszy dojazd obejmie zupełnie nowe tereny - PPNT, Sąd Gdańsk-Północ czy nowe osiedla przy Piekarnicznej. Czas dojazdu będzie też konkurencyjny względem dojazdu autem do Wrzeszcza. Gdy jednak poprowadzona zostanie, jak planują, przez Morenę, żadne "nowe" tereny nie otrzymają lepszego dojazdu (no, może poza Wileńską, bo akurat całe Piecki-Migowo mają dość dobry dojazd w każdą stronę), a czas dojazdu z Gdańska-Południe będzie bardzo długi przez ten objazd wkół Moreny (a podobno to jest główny priorytet tej trasy - Gdańsk Południe-Wrzeszcz)

      • 15 8

      • pamiętaj że "nowe tereny"

        to Jasień i Ujeścisko

        • 9 1

      • Pamietajmy, ze w komunikacji publicznej liczyc nalezy czas drzwi-drzwi

        a nie tylko przejazd samego tramwaju. Jesli bade dwie rownolegle linie, po ktorych bedzie jezdzil tramwaj co 15 minut, to wcale nie jest to lepsze rozwiazanie niz troche wolniejszy tramwaj (3-4 minuty ponoc), ale co 7-8 minut. I tak ostatecznie statystycznie czesciej dojedziesz szybciej.

        • 7 0

  • (15)

    Budowac, ile lat trzeba jeszcze czekać???

    1. Ganskie tramwaje to złom
    2. Gdanskie tramwaje to ciągłe awarie
    3. Gdanskie tramwaje to komunikacja niepraktyczna szczegolnie z przesiadkami

    Gdansk powinien inwestowac w elektryczne autobusy jakmrobia to miasta na calym swiecie, tym bardzie ze mamy jedne z najlepszych Solarisy

    • 30 260

    • autobusy stoją w korkach

      inwestować trzeba w nowszy tabor tramwajów,

      p.s. nie wiem gdzie widzisz ten "złom", większość taboru była wymieniana całkiem niedawno.

      • 36 6

    • Czy Ty byłeś kiedyś gdzieś za Gdańskiem? (7)

      Wżadnym polskim mieście nie widziałem tak nowoczesnej floty transportu publicznego. Ile starych trupów jezdzi w Wawiw, Krakowie, a w Toruniu same graty. Za dobrze. Nie doceniamy...

      • 53 5

      • bydgoszcz

        Zapomniałes dodać Bydgoszcz, z której mamy nowoczesne tramwaje w Gdańsku a oni starymi złomami jeżdżą

        • 21 1

      • zobacz ile jest floty w takiej Warszawie Krakowie czy nawet Poznaniu (5)

        Gdańsk to wiocha. Poznań niewiele większy, a ma prawie drugie tyle tramwajów czy autobusów

        • 6 22

        • ale nie ma np. SKM...

          • 16 0

        • Akurat tabor w Warszawie i nie tylko miałem okazję oglądać. Jak się zobaczy co jeździ po Targówku, to jak widokówka z PRL. Wrocław też zadka nie urywa, Łódź tak samo.

          Aczkolwiek jak dla mnie ważniejszy jest remont torowisk, bo to w jakim są stanie to momentami czarna rozpacz - poczynając od nowego torowiska nieopodal Głębokiej, gdzie szyny się odkształcają bo student robiący projekt zapomniał o dylatacji, poprzez torowisko na plażę na Stogach które wygląda jak po trzęsieniu ziemi.

          • 15 2

        • Ale nie mają żadnej kolei aglomeracyjnej, więc co tu jest wiochą?

          • 4 0

        • (1)

          Lol -po Warszawie i Łodzi to jeszczr prl konstale śmigają

          • 5 2

          • są oszczedni

            A my pójdziemy z torbami

            • 1 3

    • Gdańskie tramwaje to złom??? (2)

      przecież mamy najnowszą flotę w europie jak słyszałem ;) może zmień dilera? albo cię zazdrość zżera śledziu ;)

      • 34 4

      • na świecie (1)

        • 7 1

        • najlepsze w galaktyce, Niemiec płakał jak sprzedawał stare tramwaje do Gdńska

          ale propaganda

          • 9 7

    • Ale cię minusują :d chyba nigdzie nie dojeżdżają z przesiadką. Komunikacja jest fatalna. Może niektóre tramwaje to nie złom (czasami działa klimatyzacja nawet!), ale praktycznie nie ma dnia bez awarii albo spóźnienia.

      • 8 15

    • Autobusy stoją w korkach tak samo, jak samochody, więc to żadna alternatywa. Jeśli mam się przesiąść na komunikację, to nie po to, żeby dalej stać w korku.

      • 11 0

    • A co poradzisz kiedy elektryczny autobus utknie w korku? W Gdyni też są elektryczne autobusy i co z tego, jak stoją w tym samym korku co inni użytkownicy dróg.

      • 0 0

  • (5)

    Znowu w Gdańsku inwestycja za setki milionów a u nas w Gdyni czy otworzyć tras widokowy który nie wiadomo dlaczego, ekipa naszego prezydenta, trzyma zamknięty od kilku lat.

    • 105 7

    • Zmienić szczura

      • 25 1

    • Po to trzymają taras zamknięty by można go było po kilku latach z pompą otworzyć ;) (2)

      • 26 0

      • Przed wyborami oczywiscie

        • 17 0

      • czyli wstęga, kamery i błysk fleszy?

        nasz prezydent to uwielbia:).

        • 16 1

    • spokojnie. najbliższy czynny taras widokowy w Łodzi.

      • 1 0

  • (7)

    Mieszkańcy mówią, że się nie da. Ekspert, że się da. Mieszkańcy, że drogo. Ekspert, że nie wyceniali. Ehhh.....

    • 83 5

    • (3)

      Mieszkańcy to zawsze najwięksi znawcy. Ktoś niecoś rzuci, ktoś przeczyta w Internecie i nagle super znawcy...

      • 25 7

      • zgadza się (2)

        ale sprawa jest taka,że mieszkańcy to główni użytkownicy.To jak wypożyczyłbyś samochód a właściciel wypożyczalni mówił ci gdzie i jak maz jechać.

        • 18 6

        • Akurat mieszkancy BGW niekoniecznie

          Ten tramwaj dla nich moze sie okazac nie tak przydatny.

          • 5 4

        • Wydaje mi się, że nie do końca. Główni użytkownicy - to niepodważalne. Jednak sama trasa tramwajowa to dobro publiczne. Jedyny racjonalny argument z ich strony to obawa, że będzie za głośno przed ich domami. Tylko z drugiej strony - hałas to cecha miasta.

          • 5 3

    • (2)

      wiesz, eksperci też wyliczali ile mieszkańców będzie jeździć PKM ;)

      i co ? jeździ pusta ;)

      A swoją droga ktoś wie dlaczego PKM do Gdyni nie funkcjonuje ?
      Przecież to właśnie PKM Do GDYNI miało być wisienką na torcie i rozwinęło trójmiasto od zachodniej strony (na linii Rumia, Chwaszczyno,Rębiechowo, Kolbudy itd.)

      Obecna linia PKM jest bez sensu i nie wiadomo dla kogo.
      Niech dokończa co rozpoczęli !

      • 1 2

      • w niedziele jechalem z lotniska i nie bylo miejsc siedzacych

        • 1 0

      • mowiono o 2-5 mln pasazerow rocznie

        bedzie spokojnie 2mln.

        W ciagu 5 lat kto wie, moze i te 5 sie uzbiera rocznie.

        • 0 0

  • Mieszkańcy Bohaterów Getta są gotowi wyburzyć całą Do Studzienki (42)

    I wysłać tramwaj przez Pruszcz, byle tylko nie zrobiło im się trochę głośniej. Typowo egoistyczne myślenie, które nie wykracza poza czubek własnego nosa. Kochani, skoro jesteście tacy inicjatywni i gospodarni, to może najpierw zajmijcie się domami, w których mieszkacie. Wiele jest tak zaniedbanych i zdewastowanych, że może się rozpaść zanim ulicą przejedzie pierwszy tramwaj... A może praktyczniej byłoby Bohaterów wyburzyć i zrobić miejsce pod infrastrukturę dla całego miasta?

    • 301 75

    • Dokładnie.

      Alternatywnie można wyburzyć domy na studzienki, i... puścić tramwaj ludziom pod oknem, mniej korzystną trasą z punktu widzenia płynności ruchu.

      • 17 20

    • to sobie zafunduj (11)

      Tramwaj praktycznie w mieszkaniu...
      Poza tym tramwaje to nie jest jakaś wymarzona opcja transportowa- są przypisane do trakcji i linii- niemobilne. Autobusy są szybsze i bardziej elastyczne

      • 23 72

      • trzeba spytać niemców co tam mieszkali przed 39 czy dają zgodę.

        • 29 6

      • coraz głupsze te wasze argumenty

        serio

        • 18 9

      • "Autobusy są szybsze i bardziej elastyczne" (1)

        I stoją w tych samych korkach co samochody. Na głównych ciągach komunikacyjnych tramwaj jest lepszym rozwiązaniem. Autobus ma sens na mniej popularnych trasach czy mniejszych osiedlach, gdzie nie ma ekonomicznego uzasadnienia budowy linii tramwajowej.

        • 33 12

        • Tramwaj nie stoi w korkach tylko wówczas gdy ma oddzielone od jezdni torowisko (a i to nie zawsze) na wspólnej jezdni razem z samochodami i tak będzie stał w korku. Aby autobusy nie stały w korkach już dawno wymyślono buspasy. Nową Politechniczną można w takowe wyposażyć.

          • 1 1

      • OK (3)

        W takim razie przez Bohaterów Getta Warszawskiego puścimy wam autobusy. Będzie tego ze 20 kursów na godzinę. Z ulicą nie będziemy robić nic, postawi się jedynie zakazy zatrzymywania i postoju.

        • 35 12

        • bzdura (2)

          W ogole jaki jest sens puszczenia tramwaju na BGW skoro zaraz jest przystanek Miszewskiego, na który i tak wszyscy chodzą, po drugie przecież nie dawno był artykuł, że jest za dużo kursów PKM bo nie ma komu jeździć... a teraz jest wielka dyskusja bo raptem musi być tramwaj na BGW i nikt nie będzie jeździć tak jak tą PKM, bo jak ludzie się przyzwyczają do samochodów, to czy będzie 10 linii tramwajowych to i tak będą korki i tak

          • 13 17

          • stek emocjonalnych zali

            argumentow zero.

            • 8 7

          • Urocze! Klient w pełni pojął w czym rzecz. :)

            Ponieważ ma blisko do przystanku przy Miszewskiego, to nie widzi potrzeby, żeby jego ulicą Bohaterów Getta jeździł tramwaj. I to jest właśnie ów egoizm, o którym mowa była na początku. Podpowiem: nie dlatego chcą budować linię tramwajową na Bohaterów Getta, żebyś miał bliżej do przystanku!

            • 13 5

      • jak praktycznie? (2)

        Fakt:
        od torowiska do zabudowy w najwezszym miejscu z jednej strony byloby co najmniej 4,8m. W najszerszym 11,55. Mowie o odstepie z jednej strony.

        • 9 4

        • Tramwaj 5 m od mieszkania to jest duzo ?? (1)

          • 2 4

          • to nie jest metr

            Chodzilo mi tu o trzymanie sie faktow.

            Odpowiadajac na Twoje pytanir bylem w wielu miastach, gdzie tramwaje jezdza blizej i nikt nie robi problemow.

            • 6 2

    • Wyburzyc Bohaterów Getta

      • 49 15

    • Bohaterzy z Getta.... (22)

      ....rozumiem,że budynki są "wasze".Co prawda marnie się prezentują ale to już wasza sprawa.Natomiast póki co sama ulica należy do zasobów miasta.Więc nic wam do tego co tam powstanie.Jeśli się nie podoba tam tramwaj to wyprowadźcie sie do Pierdziszewa albo złóżcie wniosek o wykup ulicy wraz z infrastrukturą podziemną.Wtedy możecie tam nawet buraki posadzić.Baaaa,ale gdzie wtedy parkować będziecie swoje samochody? W burakach?.Nie bądźcie obłudni, przecież w tym całym zamieszaniu chodzi głównie o owe samochody.....

      • 43 20

      • k (6)

        jak jesteś taki mądry to sam sobie wybuduj tramwaj przed nosem i jak będziesz otwierac okno to prosto na tramwaj. Każdy mądry jak to jego nie dotyczy, to wtedy wielkie elaboraty jacy to mieszkańcy BGW są samolubni... ledwo dwa samochody się tam mieszczą a co dopiero tramwaj...

        • 23 27

        • (5)

          Wolałbym otwierać okno prosto na tramwaj niż na stojące w korku i smrodzące samochody, no ale ja to truskawki cukrem.

          • 33 12

          • on (4)

            na BGW nie ma żadnych korków, parkują tylko samochody studentów PG bo uczelnia nie umie im zapewnić miejsc parkingowych...

            • 12 14

            • teraz tak jest, ale jak tramwaj pojedzie do studzienki to trzeba będzie puścić samochody przez BGW

              tak mówi prof. Jamroz

              • 22 4

            • Uczelnia ma zapewniac dobra edukacja, a nie miejsca parkingowe

              Ja sobie kupilem stol bilardowy do akademika, ale uczelnia nie zapewnia mi miejsca na to, abym trzymal go w pokoju. Chyba postawie go sobie gdziesz w sali wykladowej.

              Czy wam juz w ogole mozgi te samochody powyzeraly? Kupiles samochod, to juz twoj problem, gdzie go trzymasz i ile kosztuje cie utrzymanie.

              • 24 8

            • (1)

              na uczelnię to możesz przyjeżdżać codziennie komunikacją miejską bo po to ona jest , a samochodem to jedż raz na tydzień do Parzęczewa Dolnego po słoiki z pasteryzowaną wieprzowiną

              • 12 6

              • No ale od weekendu do weekendu mój samochód musi gdzieś stać. Ulica BGW jest najlepszą opcją.

                • 8 6

      • Myślę, że jednak chodzi głównie o budynki. (7)

        Nie tyle sam tramwaj im zagraża, co prace (ciężki sprzęt) związane z inwestycją. Biorąc pod uwagę specyfikę podłoża, wiek budynków, ich posadowienie, itd. - ryzyk fizyk. Auta to inna bajka - po wprowadzeniu tramwaju chyba tylko sprzedaż, bo miejsca brak nawet na podwórkach, z tego co widziałam...

        Być może mieszkańców uspokoiłby wcześniejszy generalny remont budynków, wzmocnienie fundamentów i umieszczenie wszędzie szklanych plomb kontrolnych jako zabezpieczenia ich interesów w razie kłopotów. Ale czy to wystarczy?

        Ogólnie ciężki temat. Wcześniej byłam na tak i to bardzo. Po wizji lokalnej trochę mi zrzedła mina.

        • 16 9

        • inwestor odpowiada za to, aby istniejace budynki nie ucierpialy (6)

          jest niemal oczywistym, ze budowa tramwaju wymusza uzycie technologii pozwalajacych na zabezpieczenie istniejacej zabudowy.

          • 9 10

          • Niemal - słowo klucz. (5)

            W praktyce moża się zasłonić ekspertyzą typu 'prace zostały wykonane zgodnie ze sztuką budowlaną' i zaczyna się taniec pingwina na szkle. Wiem coś niecoś o niuansach takiej 'zabawy', stąd moje wcześniejsze uwagi.

            • 12 3

            • chcialbym przypomniec, ze juz teraz mieszkancy twierdza, ze od czasu do czasu (4)

              jakas kamienic osiada, a nie tak dawno jedna trzeba bylo rozebrac.

              Warto zauwazyc, ze poki co nie jezdzil tam zaden tramwaj. Moze po prostu ich stan jest taki, ze czy jest tam tramwaj, czy nie to sie rozpadna w ciagu 30 lat?

              Niedaleko od BGW jest Grunwaldzka. Czy tam nagle sa skrajnie inne warunki geologiczne? Na Do Studzienki warunki sa tak bardzo lepsze?

              • 8 7

              • Szczerze Ci powiem - nie widzę dobrego rozwiązania.

                IMHO obie opcje: Do Studzienki i BGW wymagają trudnych decyzji... o wyburzeniach, blado widzę te kamienice podczas prac, naprawdę. Kiepska informacja dla mieszkańców.

                • 9 3

              • To jest dolina potoku. (2)

                Wszystkie stare kamienice w tym rejonie stoją na palach drewnianych ponieważ tamtędy przepływa Potok Królewski (obecnie ukryty w kanale) i ten obszar to jedno wielkie bagno. Dla tego te kamienice pękają a niektóre już trzeba było rozebrać. Roboty budowlane a potem wprowadzenie tramwajów jeszcze pogorszy ten stan. Prędzej czy później większość domów i tak będzie do rozbiórki. Nie wierzę w zaklęcia o jakichś super technologiach zabezpieczających. Lepiej już teraz rozebrać te trzy domy na Do Studzienki niż całą pierzeję na Bohaterów za kilkanaście lat. Poprowadzenie tramwaju przez BGW będzie tylko odsunięciem problemu w czasie i pyrusowym zwycięstwem ochrony ul. Do Studzienki która i tak za kilkanaście lat pójdzie pod buldożery podczas budowy Nowej Politechnicznej. Poza tym czy Politechnika Gdańska zgodziła się już na poprowadzenie torowiska przez środek rozbudowywanego i modernizowanego własnie kampusu? Jak dotąd słychać coś wręcz przeciwnego. Może więc zamiast takiej łataniny i ersatzów już teraz porządnie przygotować teren pod przyszłe rozwiązanie komunikacyjne. A tak na marginesie to wbrew pozorom na Grunwaldzkiej mogą być inne uwarunkowania geologiczne niż obok.

                • 0 1

              • brak tramwaju sprawie jedynie, ze sie rozpadna za 10 lat, nie za 2 (1)

                jesli rzeczywiscie tam sa takie, a nie inne warunki.

                Inne pytanie, jakim cudem kamienice przy Grunwaldzkiej (na skrzyzowaniu z BGW) nie rozpadaja sie?

                • 3 0

              • Zanim zadasz "inne" pytanie

                Jeszcze raz przeczytaj ostatnie zdanie mojej wypowiedzi. Parafrazując Twój argument: nie lecz się bo i tak kiedyś umrzesz.

                • 0 0

      • Tyle w temacie. (6)

        Odwal się od nas.
        A wcześniej sam zafunduj sobie tramwaj metr od okna

        • 11 8

        • Prosze nie klamac! (5)

          Nie metr, a od 4,8m do 11,5. Z kazdej strony od skrajni tramwaju.

          Jest konkretny rysunek pokazujacy odleglosci i mieszkacy BGW nigdy nie zaprzeczyli jego prawdziwosci.

          Nie zaklamujmy rzeczywistosci. BGW z roznych powodow moze nie byc dobrym rozwiazaniem, ale nie jest prawda, ze tramwaj bedzie jezdzil jeden metr od okien. Wierutna bzdura!

          • 10 8

          • Tam są szerokie chodniki na pewnym odcinku,

            moze stąd wrażenie optycznej ciasnoty, szczególnie jeśli doda się do tego ustawione wzdłuż ulicy auta. Ale to faktycznie jest dość kameralna uliczka, tramwaj niedowołalnie zmieniłby jej charakter. Pytanie czy na lepsze...

            • 11 4

          • (3)

            Tramwaj wymaga trakcji elektrycznej. Jak ją zawiesisz?

            • 7 5

            • Ciesze sie, ze i ten watek zostal poruszony (2)

              Po pierwsze - trakcja to nie autostrada, da sie ja zawiesic nawet w najwezszej uliczce.

              Po drugie i najwazniejsze - najnowszy przetarg na tramwaje zakladal zakup pojazdow z akumulatorami, ktore moglyby przejechac co najmniej 500m na akumulatorach.

              BGW ma dlugosc < 120m.

              O przetargu kilka miesiecy temu pisano na tym portalu.

              • 6 6

              • autor? (1)

                • 1 2

              • autor czego? Przetargu?

                • 0 0

    • w sladzie smoluchowskiego z kolei trzeba wyburzyć szkołę (1)

      i co? też nikt o tym nie mówi na BGW

      • 10 6

      • Smoluchowskiego to i moze dobry pomysl, ale nie w ramach laczenia Poludnia z Wrzeszczem

        • 6 4

    • Jakoś kiedy wynajmują studentom... (1)

      ...to nagle tramwaj i "big city life" to wielka zaleta :)
      Fajnie byłoby mieć wiejski klimat w centrum miasta ale tak się nie da! Kto chce mieszkać np. na starówce musi liczyć się z hałasem. Mieszkania w tej okolicy osiągają astronomiczne ceny, czemu nie sprzedać/wynająć i wyprowadzić się w spokojniejszą okolicę? Bo lepiej narzekać?
      Przypomina mi to trochę olsztyńskich społeczników (zwanych wstecznikami), którzy od prawie 20 lat torpedują skutecznie każdą większą inwestycję w tym mieście. Dlatego tramwaje budowano tam 8 lat a drugie CH starało się ponad 10 lat o miejsce pod budowę!
      Zrozumcie dziadki, że to właśnie przez takie myślenie wasze dzieci i wnuki siedzą teraz w UK a nie na Szadółkach :)

      • 27 14

      • Fajnie byłoby mieć wiejski klimat w centrum miasta ale tak się nie da!

        To dlaczego FRAGlesy ciągle się żalą, że im samochody jeżdżą?

        • 9 4

    • Do Studzienki

      Ta cała Twoja Do Studzienki to raptem jeden budynek w dobrym stanie (pierwszy od Grunwaldzkiej). Cała lewa strona Do Studzienki od Grunwaldzkiej do Traugutta to rozpadające się rudery, garaże, magazyny itp. Wyburzając lewą stronę aż do płotu Politechniki, można odsunąć jezdnię od zabudowy z prawej strony i ją ocalić. Trzeba się przejść i popatrzeć a nie wymądrzać się na forum.

      • 0 0

  • (4)

    Przecież już pisaliście, że przez Do Studzienki nie ma sensu. Po co walkowac temat?

    • 87 33

    • jest sens

      Ale został rozmyty w artykułach przez redaktora K. który jest za opcją Getta...

      • 28 17

    • W każdym artykule ,,tego redaktora" zawsze najlepszą opcja bedzie wąska Bochaterów Getta (2)

      • 14 5

      • Do Studzienki jest wezsza (1)

        A Do Studzienki byla rezerwa pod glupia i niepotrzebna autostrade, a nie trase tramwajowa.

        Stad wynika, ze obie ulice od tak samo dawna byly przeznaczone pod budowe tramwaju.

        Co wiecej, na BGW mul, bagno, wszystko sie rozpada. Ale 200m dalej to juz granit-beton - zadnych problemow.

        • 7 4

        • "Ale 200m dalej to juz granit-beton"

          Tak może być na terenach usypanych przez lodowiec. Może nie zaraz granit ale nośny grunt a beton możesz sobie wylać.

          • 0 1

  • Do Wrzeszcza nie jest potrzebny tramwaj tylko bezkolizyjna trasa jak Nowa Słowackiego. (16)

    Najlepiej żeby była połączona z Drogą Czerwoną co zapewni szybki dojazd do nowego dużego i bezpłatnego parkingu przy Galerii Metropolia.

    • 49 168

    • Bezkolizyjna? Słowackiego? (6)

      Występuje niemal codziennie w raporcie T.pl jako jedna z tych wiecznie zakorkowanych i kolizyjnych. Droga Czerwona czy Zielona... ile byśmy nie zbudowali arterii przelotowych, będą rozwiązaniem doraźnym na maksymalnie kilka lat, jeśli nie będziemy rozwijać komunikacji zbiorowej na większą skalę...

      • 47 10

      • Korki są tam gdzie autobusy, piesi i rowerzyści. (5)

        W mieście trzeba dążyć do wyeliminowania tych czynników.

        • 12 36

        • Dobrze kombinujesz...

          Precz z nimi, może Borkowo ich przejmie. Za to w Gd. będzie więcej miejsca na kolejne trasy szybkiego ruchu. Taką mam koncepcję;)

          • 22 2

        • Czyli co, jeździsz na wózku inwalidzkim ? Nigdy nie poruszasz się na nogach ? (1)

          Jeśli tak, to ja bym chciał do twojej listy non grata dopisać wózki inwalidzkie, mogę ?

          • 6 3

          • Mnie się wydaje, że

            to raczej sarkazm był, ale... niech się może autor sam wypowie w tej materii, jeśli uzna za stosowne;)

            • 15 1

        • (1)

          Hahahah, jasne wyeliminujmy w miescie pieszych, rowerzystow i autobusy. Nalezy ich calkowicie zlikwidowac. Niech chodza tunelami jak szczury.
          Dawno sie tak nie ubawilam.

          • 9 4

          • Przecież już chodzą jak szczury gdy muszą udać się tunelem na peron PKP...

            • 3 0

    • czuję trolla (4)

      W krótkim zdaniu wymienił niszczącą miasto drogę czerwoną, ukochany przez lobby samochodowe bezpłatny parking, bezkolizyjną trasę (Politechniczną) i jeszcze że jest z Borkowa (czyli podatków w Gdańsku nie płaci, od Gdańska żąda)

      • 28 10

      • czepiasz się a przecież tak myśli 99,9% mieszkańców ościennych gmin (3)

        im na tym mieście nie zależy oni chca szybko dojechać do pracy i na zakupy

        a jak szybko dojadą to muszą jeszcze za darmo zaparkować pod drzwiami

        i najlepsze że lokalni politycy i urzędnicy podzielają ich żądania

        a dlaczego tak się dzieje?

        bo spora część decydentów nie mieszka w Gdańsku i kółko decyzyjne zamyka się

        • 22 7

        • Dzieje sie tak m.in. dlatego, ze urzednik odpowiedzialny za rozwoj miasta zostal niedawno soltysem Pregowa (1)

          Jak to miasto ma sie rozsadnie rozwijac, jak ludzie odpowiedzialni za jego rozwoj nie mieszkaja w miescie, tylko wlasnie codziennie tkwia w korkach na dojazdach. Wiadomo, ze wtedy najwazniejsze jest aby byla szeroka droga i tunel dla pieszych.

          Moim zdaniem na odpowiednio wysokich stanowiskach w UM powinien byc nakaz mieszkania w Gdansku.

          Oczywiscie, nie ma obowiazku mieszkania w Gdansku dla ogolu obywateli. Jesli jednak ktos ma zarzadzac tym miastem, to powinien w nim zyc.

          • 8 6

          • To pasożyt! Co to za interes dla Gdańska?

            Nawet podatków w Gdańsku nie płaci.
            Nie zdziwiłabym się gdyby okazało się,że niektórzy radni także nie są mieszkańcami Gdańska.

            • 2 0

        • Czuję myślenie życzeniowe

          Że mieszkańcy Gdańska to niby nie jeżdżą samochodami tylko im te zue Kaszuby najazd robio. Na nieszczęście większość miejsc parkingowych zajęta przez GD. Okazuje się, że mieszkańcy Gdańska też (surprise! surprise!) chcą szybko dojeżdżać do pracy i na zakupy.

          • 4 7

    • jedyna bezkolizyjna rzecz jaką dostaniesz to właśnie tramwaj

      • 11 5

    • za pozno i bez sensu obecnie

      ten tramwaj juz nie jest nikomu potrzebny i jest projektowany na sile
      to byly projekty z lata 70-tych. nie zostaly wtedy zrealizowane a obecnie inaczej wszystko wyglada. Dajcie juz spokoj z kolejnymi liniami. Lepiej zrobic porzadne drogi oraz przywrocic tramwaj z Gdanska na Orunie.

      • 3 3

    • PKM

      • 0 0

    • Bezwglednie ta linia powinna docirac do SKM! - bez tego jest polmartwa

      Jw.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane