• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy poprowadzić tramwaj z Południa do Wrzeszcza?

Krzysztof Koprowski
28 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Dwa warianty połączenia ul. Nowej Bulońskiej Północnej z Wrzeszczem. Linia granatowa - przebieg rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. Linia pomarańczowa - przebieg tramwaju przez centrum Moreny i przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Dwa warianty połączenia ul. Nowej Bulońskiej Północnej z Wrzeszczem. Linia granatowa - przebieg rezerwy ul. Nowej Politechnicznej. Linia pomarańczowa - przebieg tramwaju przez centrum Moreny i przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Radni Jasienia chcą, by tramwaj łączący osiedla Południa z Wrzeszczem omijał Morenę, co pozwoliłoby przyspieszyć go o kilka minut. Z kolei mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska nie rezygnują z protestów przeciwko budowie tramwaju przez ich ulicę.



Którędy poprowadzić tramwaj z Południa do Wrzeszcza?

Dzielnicowi radni Jasienia uważają, że poprowadzenie trasy z osiedli Południa do Wrzeszcza przez Morenę niepotrzebnie wydłuży czas przejazdu.

- Dla mieszkańców dzielnic południowych wariant przez Morenę jest skrajnie niekorzystny. Szybki, wygodny dojazd umożliwi jedynie wariant z tramwajem i drogą poprowadzonymi "tranzytem" przez rezerwę Nowej Politechnicznej - przekonuje Tomasz Torcz, zastępca przewodniczącego zarządu dzielnicy Jasień, która w czerwcu podjęła uchwałę-apel o poprowadzeniu tramwaju w śladzie Nowej Politechnicznej.
Radni Jasienia sugerują tym samym, by wrócić do pierwotnej koncepcji Nowej Politechnicznej. Zgodnie z nią tramwaj ma opuścić ul. Nową Bulońską jeszcze przed istniejącą ul. Bulońską, przejechać pod ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, a następnie być prowadzony równolegle (ale w oddaleniu) do ul. Schuberta i Sobieskiego, a następnie wjechać w poszerzoną ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

To wariant sprzeczny z tym, który wypada najlepiej w analizach oraz który zakłada wjazd przez ul. Nową Bulońską i Bulońską zobacz na mapie Gdańska w centralną część Moreny (Piecek-Migowa), a następnie wzdłuż ul. Wileńskiej zobacz na mapie Gdańska i Sobieskiego, by ostatecznie dotrzeć do al. Grunwaldzkiej ul. Siedlicką zobacz na mapie GdańskaBohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska.

Projektanci przyznają, że wariant ominięcia Moreny pod ul. Rakoczego skróciłby nieco czas przejazdu, ale oznaczałby mniejszą liczbę pasażerów w tramwajach.

Rezerwa terenowa Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego. Rezerwa terenowa Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego.
- Trasa przez Morenę, przy zastosowaniu priorytetów dla tramwajów na skrzyżowaniach, jest dłuższa o ok. 3-4 minuty względem wariantu w śladzie ul. Nowej Politechnicznej. Zyskujemy jednak obsługę dużej dzielnicy mieszkaniowej [ok. 22 tys. mieszkańców - dop. red.]. Poprowadzenie trasy przez środek Moreny nie oznacza, że rezygnujemy z rezerwy dla tramwaju pod ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Ten odcinek tramwajowy będzie można zbudować w przyszłości, jeżeli Południe wypełni się zwartą zabudową. Ale kiedy, i czy kiedykolwiek, Południe się wypełni - tego nie wiemy. Powszechnie znane tendencje demograficzne nakazują umiar dla zabudowy na nowych terenach - odpowiada Marek Nakonieczny z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz.
Czytaj też: Znamy projekt nowego modelu rozwoju przestrzennego Gdańska

Mieszkańcy Bohaterów Getta nadal walczą

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego w liście skierowanym do prezydenta miasta, podpisanym przez 737 osób, przekonują, że "nie ma zwolenników linii tramwajowej Gdańsk Południe - Wrzeszcz poza rezerwą terenową Nowej Politechnicznej". Argumenty przeciwko budowie trasy tramwajowej przez swoją ulicę zawarli w kilku kolejnych pismach do samorządowców:

List do prezydenta (pdf)
Drugie pismo do prezydenta (pdf)
Trzecie pismo do prezydenta (pdf)
Czwarte pismo do prezydenta (pdf)

Podobnie jak radni Jasienia, namawiają w nich prezydenta i urzędników do powrotu do koncepcji tramwaju biegnącego śladem ul. Nowej Politechnicznej. Argumentują to przede wszystkim dotychczasowymi ustaleniami w studium i planach miejscowych.

Zapisy w tych dokumentach mówią jednak wyłącznie o budowie drogi, a nie tramwaju. Koncepcja tramwaju w śladzie ul. Nowej Politechnicznej pojawiła się w 2012 r., czyli pięć lat po uchwaleniu studium oraz dziesięć po uchwaleniu planu zagospodarowania (bez tramwaju) dla dolnego odcinka Nowej Politechnicznej.

Parking-klepisko w miejscu po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki. Prowadzenie tramwaju śladem Nowej Politechnicznej oznacza przedłużenie takiej formy zagospodarowania o ponad pół kilometra w kierunku ul. Traugutta. Parking-klepisko w miejscu po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki. Prowadzenie tramwaju śladem Nowej Politechnicznej oznacza przedłużenie takiej formy zagospodarowania o ponad pół kilometra w kierunku ul. Traugutta.
"Tramwaj tak, ale z dala od naszych domów"

Zdaniem mieszkańców ul. Bohaterów Getta należy poprzeć urbanistów Biura Rozwoju Gdańska i wyburzyć pierzeję ul. Do Studzienki, pomiędzy al. Grunwaldzką zobacz na mapie GdańskaTraugutta zobacz na mapie Gdańska, aby tędy poprowadzić trasę tramwaju. To oznaczałoby utworzenie ponad półkilometrowego pasa z tymczasowym zagospodarowaniem, ponieważ zgodnie z analizami BRG docelowy układ drogowy przy torach tramwajowych będzie potrzebny dopiero ok. 2040 r., a bez wyburzeń, w ocenie BRG, nie jest możliwa budowa tramwaju.

Czytaj też: Artykuł z kwietnia 2015 r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię?

Strach przed hałasem na zbyt ciasnych łukach

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta boją się, że jeśli tramwaj pojedzie przez ich ulicę, to będzie trzeba wykonać dwa łuki o promieniu 18 metrów, a więc poniżej norm. Obawiają się, że tramwaje pokonujące tak ciasny skręt wytwarzałyby trudne do zniesienia zgrzytanie.

- 18-metrowy promień skrętu pojawił się w pierwotnej koncepcji, przedstawionej jeszcze zimą - przyznaje Nakonieczny.
Dodaje jednak, że później przekazano mieszkańcom informacje, że są inne możliwości rozwiązania dla tych odcinków.

- W mojej opinii bez problemu zmieści się tam łuk o promieniu ponad 20 metrów - przekonuje Marek Nakonieczny.
Oddalić tramwaj od dworca

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta krytykują także pomysł budowy tramwaju przez rejon dworca kolejowego Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska na Zaspę i Przymorze.

- Po drodze [tramwaj] rozjeżdża Metropolitalny Węzeł Integracyjny przed dworcem PKP. W pasie szerokości 200 m biegnie tutaj równolegle pięć linii komunikacji szynowej. Przypominamy, że promień strefy dojścia pieszego od przystanku tramwajowego do celu podróży powinien wynieść 350-450 metrów - piszą mieszkańcy.
Proponowany przystanek tramwajowy przy dworcu Gdańsk Wrzeszcz (po prawej). Zdaniem mieszkańców powinien być on odsunięty o 350-450 m. Proponowany przystanek tramwajowy przy dworcu Gdańsk Wrzeszcz (po prawej). Zdaniem mieszkańców powinien być on odsunięty o 350-450 m.
To zaskakujący argument, bo chyba trudno utyskiwać, że tramwaje będą podwozić pasażerów pod sam dworzec. Być może mieszkańcy pomylili "podręcznikowe" maksymalne odległości przystanków z minimalnymi odległościami przesiadek, które powinny odbywać się w miarę możliwości drzwi w drzwi?

Zdaniem mieszkańców lepiej poprowadzić tramwaj z pominięciem dworca przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie GdańskaWyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, łącząc tym samym dzielnice stricte mieszkaniowe Południa z "sypialniami" Zaspy i Przymorza.

Czytaj też: Analiza Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz w wariancie przez Gdański Uniwersytet Medyczny (obecnie odrzucona) oraz przez dworzec we Wrzeszczu (obecnie tzw. drugi etap GP-W)

Zaskakujące koszty budowy

Protestujący mieszkańcy mają również wątpliwości co do wyceny niektórych elementów trasy, np. kosztów budowy nowych przejść przez nasyp kolejowy w rejonie ul. Miszewskiego-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska, który miałby wynieść 9 mln zł.

Projektanci są jednak zaskoczeni tymi obawami.

- Trudno powiedzieć, skąd mieszkańcy mają informację o koszcie budowy nowych przejść dla pieszych przez nasyp kolejowy. Prowadzone analizy nie obejmowały nawet odcinka Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska- Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, a skupiały się jedynie na trasie do al. Grunwaldzkiej - dziwi się Nakonieczny.
Wciąż bez decyzji

Przypomnijmy, że decyzja w zakresie ostatecznego wyboru prowadzenia tramwaju powinna zapaść do końca czerwca. Inwestycja ma być realizowana przy wsparciu finansowym z Unii Europejskiej w ciągu najbliższych kilku lat.

Od autora: Negocjujcie zamiast protestować

Rozumiem obawy i złość mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którym niespodziewanie zaproponowano budowę tramwaju pod oknami. Wydaje się jednak, że powinni próbować jak najwięcej zyskać na tej inwestycji, a nie potępiać ją w czambuł.

Mieszkańcy już dawno powinni usiąść do jednego stołu z włodarzami miasta i wywalczyć jak najwięcej w zamian za zgodę na budowę tramwaju - np. remont fundamentów i elewacji ich budynków, klatek schodowych, wymianę stolarki okiennej, a nawet montaż wind czy zamiany mieszkań na inne, z dala od inwestycji.

Ciągły sprzeciw może przynieść oczekiwany efekt tylko w krótkim wymiarze czasowym.

Przykładem i przestrogą powinna być głośna przed wielu laty sprawa protestów przeciwko hipermarketowi na tzw. Wyspie Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska na Morenie.

Hipermarket, który ze względu na ogromną konkurencję przeistoczyłby się lokalny supermarket, ostatecznie nie powstał. Radość mieszkańców trwała jednak krótko. Zamiast niewysokiego obiektu, powstały już cztery (a docelowo będzie nawet siedem) 16-piętrowe wieżowce osiedla Centralpark.

Podobny efekt mogą przynieść protesty mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Urzędnicy być może odstąpią od budowy linii tramwajowej przez ich ulicę, ale w konsekwencji mogą skierować na nią auta z ul. Do Studzienki celem odciążania skrzyżowania z al. Grunwaldzką, na którą wjadą dodatkowo tramwaje.

Mieszkańcy nie zyskają więc nic na protestach, a stracą szansę na poprawę stanu technicznego kamienic lub nawet przeprowadzkę w nowe, wymarzone miejsce.

Czytaj też: Felieton z 2013 r.: Czy obywatelskie planowanie przestrzenne jest możliwe?

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.

Miejsca

Opinie (391) 1 zablokowana

  • Koniecznie! (8)

    Przez Politechnikę!

    • 86 33

    • A w Audytorium Maximum (w A-maksie, jak kto woli) ma być przystanek! (4)

      • 6 2

      • Przystanki powinny być przy każdym wydzielę, ze szczególnym uwzględnieniem Wydz. Chemii, ale też Kwadratowej i WETI

        • 7 2

      • nie przystanek powinien byc mniej-wiecej w polowie Politechniki (2)

        ani przy Kwadratowej, ani WETI, ani A-Max. Posrodku, w miejscu, ktore jest niemal geometrycznym centrum terenu PG.

        • 4 3

        • (1)

          Absolutnie nie - przystanki muszą być na wysokości wejść do poszczególnych budynków. Aby się studenci nie przemęczali.

          • 10 2

          • Lepiej

            przy wejściach do sal wykładowych zwłaszcza na Architekturze łatwiej będzie wnosić makiety i plansze.

            • 2 0

    • Niekoniecznie (1)

      Podobno nowo wybrany rektor PG wspominał, że miasto zostało "przekonane" przez PG, aby nie prowadzić tramwaju ul. Siedlicką.

      • 1 0

      • moim zdaniem to blad

        Ciekaw jestem, jakie sa argumenty PG

        • 2 0

    • Jeśli chodzi o ten aspekt...

      TO i dla prędkości przejazdu i "integralności" kampusu Moim zdaniem lepszy jest warian "pod OIO". Czyli koło Autsajdeta , za ETI i rezerwą N. Politech. i dalej skrecający na parking OIO (można to ładnie zgrac z budową planowego Nowego Gmachu OIO). Dalej kawałek terenami należącymi do Instytutu Maszym przepływowych, w miarę łagodnym łukiem wjazd prostopadle w ul. Boh. Getta.
      Jeśli zrobić tam droge ruchu uspokojonego, i delokatnie drogę poszerzyć to myślę, że dałoby się tram tam zmieścić.

      Oczywiście miasto musiałoby wyłożyć spory hajs na:
      1) wyremontowanie i zabezpieczenie budynków wzdłuż Boh. Getta (zabezp. piwnic, elewacje klatki schodowe i okna nowe dźwiękoszczelne)
      2)CAŁKOWITĄ wymianę instalacji kanalizacyjnych, energetycznych, oświetleniowych itd.
      3) zwiększenie nośności ulicy.. a co za tym idzie zapewne wymiana gruntu.
      Pytanie też, którędy tak naprawdę płynie Potok królewski? Czy pod ulicą czy po 2 stronie kamienic? Bo wtedy wchodziła by tez w sprawę zabezpieczenie na nowo całego potoku.

      • 0 0

  • poinformowany (6)

    Chodzą sluchy ze opinia prof. Jamroza miażdży mosty katowice i Nakoniecznego. Pokazuje ze ze wcale nie trzeba prowadzic tramwaju po BGW, oraz przez Morene, a lepsze wyniki uzyskamy prowadzac tramwaj w sterej trasie, czekamy na jej ujawnienie !!!!

    • 29 25

    • Opinie Prof Jamroza są warte tyle co papier toaletowy. Z wyjątkiem mieszkańców ul. Bohaterow Getta nikt na nią nie czeka bo wszyscy wiedzą ile jest warta.

      • 26 20

    • Prof. Jamroz zaproponuje 5 estakad, 10 przejść podziemnych, zburzenie połowy Wrzeszcza i stworzenie wyspy centralnej o średnicy 1 km.

      • 20 5

    • Ojciec TRISTARA! (1)

      Przecież Prof . dr inż. Kazimierz Jamroz to ojciec Tristara! Jeżeli te analizy mają być tak samo rzetelne jak tamte, to ja dziękuję.

      • 13 1

      • A kto jest matką?

        • 2 0

    • Opinie prof. Jamroża są be

      Bo facet nie cierpi na motofobię, co strasznie drażni FRAGlesów w rajstopkach.

      • 8 6

    • chodza słuchy że prof. Jamroz zamierza puścić ruch samochodowy wszystkimi uliczkami wrzeszcza

      żeby odciążyć skrzyżowanie z grunwaldzką dla tramwaju

      ciekawe co na to mieszkańcy :)

      • 5 1

  • Jest dokładnie tak jak pisze Koprowski (7)

    Jeśli na Bohaterów GW nie będzie tramwaju to bedzie wzmożony ruch samochodowy. Na ich miejscu wolałbym tramwaj i wyremontowane kamienice.

    • 50 28

    • wolą trujące diesla w korku niż nowiutki tramwaj (3)

      bo od spalin kamienica nie rozpadnie się a można tylko dostać raka

      • 19 8

      • (2)

        Człowieku przecież tam jest mały ruch tym bardziej że to ulica jednokierunkowa i nie ma tam żadnych instytucji czy wielkich biur.
        Nawet z Polibudy łatwiej jest wyjechać inna trasa niż przez BGW.
        Widać że zupełnie nie znasz topografii miasta ale ładujesz absurdalny i pozbawiony sensu tekst

        • 5 5

        • Są łatwiejsze wyjazdy, ale w momencie tramwaju na Do Studzienki, który wjeżdżałby na pasy ruchu to nikt nie będzie sie tam pchał. Ruch pójdzie BGW. Ewentualnie zacznie sie kombinowanie między małymi uliczkami i dojazd do Narutowicza, tylko ze z tamtą jest problem ze skrętem w kierunku Wrzeszcza.

          Ten tramwaj jest strasznie na siłę. Potrzebny jest porządny zjazd z Moreny po wybudowaniu Nowej Bulońskiej, bo podejżewam że będzie tam niesamowity ruch.

          Tylko jakoś nie wyobrażam sobie tego co będzie sie działo na Do Studzienki. Zobaczcie co sie dzieje z drugiej strony na Miszewskiego. Jest to jedna z ulic "zjazdowych" z ZAspy PRzymorza itd do Grunwaldzkiej. Dodatkowo nie ma tam tramwaju ! a korek jest praktycznie codziennie. Dobrze ze tunel otworzyli..

          • 4 3

        • Nie rozumiesz że na razie jest tam mały ruch

          myślisz naiwnie że to się nie zmieni?

          • 5 1

    • (1)

      Tani szantaż. Skąd raptem te samochody, skoro całe Południe będzie siedziało w tramwaju, na który z utęskieniem czeka i automatycznie się do niego przesiądzie jak tylko trasa powstanie? :-P

      • 6 6

      • tani szantaż to jest twierdzenie że kamienice się zawalą :)

        • 9 3

    • A jeżeli będzie tramwaj to gdzie wtedy będzie ten wzmożony ruch samochodowy?

      Poza tym, zaraz, zaraz, jaki wzmożony ruch samochodowy? Przecież wszyscy mieszkańcy miasta natychmiast przesiądą się do tramwaju!

      • 6 4

  • Przeciez plan jest od lat 70tych

    Jest rezerwa terenowa
    Bloki sa budowane zgodnie z koncepcja z tamtych lat.

    Co tu kombinowac?

    Protesty zwykle sponsorowane sa przez miasto bo gdy kasy brak to jest wymowka

    • 29 20

  • Najpierw usunąć tego sołtysa który za to odpowiada (2)

    i ma gdzieś opinię pasażerów i mieszkańców. następnie zatrudnić cżłowieka który mieszka w Gdańsku i interesuje go los Gdańska a nie wioski w której mieszka.
    Biuro rozbudowy Gdańska zostało przeniesione z nowego budynku przy piekarniczej do full ekskluziw biura w wierzowcu oj w Gdańsku chyba jeszcze ośmiorniczki i wino po tysiącpincet nadal dostępne dla wybranych. To źle wróży mieszkańcom

    • 18 25

    • widać że jesteś po gimnazjum (1)

      na szczęście idą do likwidacji

      • 9 4

      • Ale ty jeszcze dokończysz w starej szkole jest obowiazkowe

        • 2 6

  • naturalną narzucającą się trasą - Nowa Bulonska i Nowa Politechniczna, a w centrum Wrzeszcza wpuścić go do tunelu i wyprowadzić (1)

    • 20 21

    • jak do tunelu, skoro we wrzeszczu podobno sama kurzawka i torf?

      • 6 0

  • Wariant niebieski (5)

    Jest szybszy i prostszy oraz chyba tańszy i bez protestów Getta.
    Morena ma już i tak wiele połączeń i tramwaj

    • 32 26

    • o to, to! Ma już tramwaj!

      Budowanie kilku linii w bliskiej odległości jest ekonomicznie chybione.

      • 6 5

    • Tramwaj ma byc po to (2)

      aby służyć jak największej ilości mieszkańców do przemieszczania sie po mieście, a nie być ekspresówką - jadącą przez "pola i lasy" - do Wrzeszcza dla garstki ludzi z Jasienia...

      • 17 5

      • garstka ludzi? (1)

        Klienci Carrefour-Morena i sądu oraz pobliskich zakladow, cały mieszkaniowy Robyg przy Piekarniczej + też przy Nowolipie, inni developerzy przy Piekarniczej cześć Moreniakow z rejonu Myśliwskiej, Suchanino.....

        • 2 5

        • Dlatego mają tramwaj w Rakoczego ! Tramwaj jest obecnie nie dociążony - może przewieźć lekko licząc 5 x więcej pasażerów.
          Mają też linie autobusowe z Gdańska Południe do Wrzeszcza. Wszystko w dostępie 200 - 300 m od przystanku przy C H Morena.
          Przystanek na tzw. Nowej Politechnicznej jest "schowany" za "Sądami" tuż przy skarpie przy Belgradzkiej. Klucząc pomiędzy wygrodzonymi terenami do:
          - samej Piekarniczej = skraj najbliższy tramwajowi w NP osiedla "ROBRYG" ... będzie 460 m dojścia !,
          - do skrzyżowania Myśliwska / Piekarnicza .... będzie 840 m !!!,
          - do wejścia do C H Morena ... będzie 450 m !
          Kiedy wybudowali by tramwaj w Nowej Politechnicznej, to większość przetarła by oczy ze zdumienia - tak daleko do przystanku ! kto będzie tam chodził ?

          • 8 1

    • A potem będą narzekania że tramwajem omijającym Morenę nikt nie jeździ.

      Poza tym można zbudować pół trasy pomarańczowej i pół niebieskiej - przez Morenę i omijając getto.

      • 2 3

  • Jasien (7)

    Nie zgadzam się z radą dzielnicy Jasienia. Chciałbym, aby tramwaj biegł przez Morenę, bo dojedziemy szybko do przychodni na Morenie. Mój wnuk chodzi do XX na Dobrowolskiego i będzie mógł dojechać bezpiecznie do szkoły.

    • 25 38

    • Twój wnuk niech jedzie tam rowerem

      • 15 11

    • wnuk ma bezpośredni autobus (3)

      Zanim zbudują, to pewnie skończy tę dwudziestkę (aż taki jełop nie jest chyba?). A co, jeśli wybierze się po maturze do WSB? Trzeba będzie wybudować linię z Jasienia na Dolne Miasto?

      • 17 4

      • jasien

        Najpierw wyprowadziliscie się na prowincję, jaką jest Jasień, a teraz będziecie ustawiać pod siebie trasy tramwajowe? Może Wam estakade wybudować nad morena, wprost z Wrzeszcza abyście bez korków i bezkolizyjnie w 5 minut dojechali?? Hahaha :)

        • 19 12

      • (1)

        WSB jest teraz na Strzyży, więc wariant przez Morene także lepszy, bo można stamtąd przesiąść się na PKM pod uczelnię.

        • 2 1

        • na PKM możesz od razu wsiąść na Jasieniu

          • 2 2

    • Wnuk sobie przejdzie ten kawałek spod dawnych Zakładów Graficznych. Po drodze pomodli się w kościele za zdrowie dziadka.

      • 10 2

    • To będzie

      Wraz z nową bulońską i tak będzie tramwaj dołączony do istniejącej trasy, czyli zatrzymujący się koło przychodni.
      W wariancie ,,w rezerwie nowej politechnicznej'' chodzi o powstanie dodatkowego połączenia i nowej ulicy.

      • 2 1

  • Przez środek Akademii Medycznej (2)

    • 25 4

    • najlepiej przez ta gore za akademia medyczna. wtedy wagoniki beda mialy 102km/h przy

      wjezdzie do Galerii Manhatan I ten pisk opon przed biedronka.

      • 9 2

    • Najlepiej przez Środek Akademii Muzycznej ;-)

      • 3 1

  • (6)

    Niech już mieszkańcy BGW zakończą swój spektakl.

    • 37 28

    • (2)

      To nie spektakl mieszkańcy BGW walczą o domy które sie mogą zawalić

      • 11 11

      • No to zburzyć je od razu i przenieść ich na Szadolki

        • 7 8

      • domy przy BGW to takie same kamienice jak te 50 m dalej - przy Grunwaldzkiej

        grunt pod nimi też jest ten sam

        Grunwaldzką od dekad jeżdżą i tramwaje i ciężarówki i nic się jakoś nie zawaliło...

        • 7 5

    • (2)

      A może nich inni skończą swój spektakl proponując trasę zygzakami.,

      • 7 4

      • No dobra... Zygzaki nie, co w zamian? (1)

        Masz jakiś pomysł na alternatywną trasę dla tego tramwaju?
        Koncpecję Do Studzienki diabli wzięli raczej nieodwołanie...

        • 5 1

        • Dlaczego koncepcja Studzienki - odpada?

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane