• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lada chwila ruszy produkcja tramwajów dla Gdańska

Michał Brancewicz
14 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 13:39 (15 lutego 2018)
Do pięciu tramwajów Pesa Jazz Duo jeżdżących po Gdańsku dołączy kolejnych 15 sztuk pojazdów dwukierunkowych od bydgoskiego producenta. Do pięciu tramwajów Pesa Jazz Duo jeżdżących po Gdańsku dołączy kolejnych 15 sztuk pojazdów dwukierunkowych od bydgoskiego producenta.

Po ponad pół roku od wyboru wykonawcy, w czwartek zostanie podpisana umowa między GAiT i Pesą na dostawę 15 dwukierunkowych tramwajów dla Gdańska. Pierwsze pojazdy pojawią się na szynach pod koniec roku.



AKTUALIZACJA, 15 lutego, godz. 13:39
Podczas podpisania umowy Pesa zadeklarowała, że pierwsze tramwaje dostarczy do Gdańska w grudniu 2018 roku.

Jakich elementów najbardziej brakuje ci w tramwajach?

Przetarg na 15 dwukierunkowych tramwajów został ogłoszony ponad rok temu. Za pierwszym razem nie udało się wyłonić wykonawcy, bowiem dwie oferty, które wpłynęły, okazały się za drogie.

Postępowanie musiało zostać powtórzone. Za drugim razem do przetargu stanęła tylko jedna firma - bydgoska Pesa. Jej oferta co do grosza pokrywała się z budżetem, jakim dysponowała spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje, czyli kwotą 138 mln 375 tys. zł.

Gdy urzędnicy dokonali oczywistego wyboru, wydawało się, że już nic nie stanie na przeszkodzie, by podpisać umowę z polskim producentem. Gdańsk musiał jednak czekać na zielone światło z Unii Europejskiej, czyli potwierdzenie dofinansowania dla projektu GPKM IV A. A to odsuwało się w czasie. Ostatecznie umowa z UE na kwotę 286 mln zł (z czego ok. 70 mln na tramwaje) została podpisana w połowie grudnia zeszłego roku.

Czytaj też: Gdańsk dostał miliony z UE na komunikację

Wtedy dokumenty musiały przejść jeszcze kontrolę w Urzędzie Zamówień Publicznych. Teraz, a dokładnie 15 lutego, będą w końcu mogły zostać złożone podpisy pod kontraktem na dostawę 15 sztuk nowych tramwajów.

Zgodnie z zapisami przetargowymi pięć pierwszych pojazdów ma się pojawić w Gdańsku w ciągu 11 miesięcy od tej daty (połowa stycznia 2019), a pozostałych 10 w trakcie kolejnych siedmiu miesięcy - czyli do sierpnia 2019 r.

Każdy z zamówionych pojazdów pomieści 200 osób, w tym 32 na miejscach siedzących, będzie w pełni niskopodłogowy, wyposażony m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, ekrany systemu informacji pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Opinie (170) 9 zablokowanych

  • (17)

    dlaczego znowu bez biletomatów????

    • 148 30

    • (3)

      jeżeli defibrylator AED będzie w kabinie motorniczego, to gdzie będzie sam motorniczy?

      • 18 19

      • Tramwaj będzie miał dwie kabiny :) (1)

        • 14 3

        • Ja jadę zawsze na ostatnim z Kuflowym. Pozdrawiam

          • 3 1

      • W defibrylatorze

        • 0 0

    • (8)

      Bo są na wielu przystankach, a do tego jest XXI wiek i smartfony. Warto kupować poprzez aplikację.

      • 30 41

      • (6)

        Wlasnie byś sie zdziwił ile ludzi kupuje bilety w pojazdach u kierowcy, jakbym podał sumę ile przynosi każdy kierowca i motorniczy do kasy podczas rozliczenia to byś zrozumiał czemu kierowcom zależy na biletomatach, ludzie z pojazdu zrobili sklep

        • 69 4

        • Biletomat (3)

          Dzięki biletomatowi w autobusie w Warszawie uniknąłem mandatu. Wchodząc do autobusu nacisnąłem w popularnej aplikacji ostatni przycisk transakcji zakupu biletu, ale zaraz po zamknięciu drzwi autobusu aplikacja powiedziała "nie". Próbowałem jeszcze kilka razy, za każdym razem bez sukcesu. W międzyczasie rozpoczęła się kontrola, a ja bez biletu. Na szczęście kontrolerzy wykazali się zrozumieniem i pozwolili dokonać zakupu w automacie.

          Swoją drogą, czy ktoś się orientuje, czy w SkyCash istnieje limit dzienny ilości zakupionych biletów, bo wcześniej tego dnia kupiłem dwa razy po dwa bilety, bez najmniejszego problemu. Dopiero próba zakupu kolejnych dwóch się nie powiodła. I to nie był pierwszy tego typu przypadek, zdarzało się to już wcześniej.

          • 18 4

          • (1)

            moe masz limit płatności kartą?

            • 4 1

            • Może limit ilości transakcji od jednego "podmiotu", bo raczej nie kwoty, która w tym przypadku przecież niewielka. Ale nie słyszałem o tym.

              • 2 0

          • Wystarczy miec jeden papierowy

            W zapasie na takie okazje. Oczywiscie pisze o Gdsnsku, a nie Wawie

            • 3 1

        • I 90%

          Tych osob ma smatfony, ale nie, nie zainstaluje aplikacji, bo nie.

          • 3 7

        • to tak jakbyś

          Skupiał się na swojej pracy np.naprawiajac auto czy wklepujac dane do kompa A ktoś ciągle by Ci przeszkadzał pytał odrywal od obowiązków to na pewno byłbyś zadowolony z tą różnicą ze tu kierowca przy okazji może pozabijac ludzi przez moment nieuwagi.

          • 5 1

      • tylko na niektórych

        a zdarza się, ze nieczynne. kioski zwykle nie mają albo są zamkniete, zwłaszcza w weekendy. do tego, gdy człowiek sie śpieszy, a następny tramwaj za pół godziny , to biletomat na przystanku niewiele daje...na szczęście faktycznie można użyć skycasha. komunikacja ma być dostępna, szybka, czysta i łatwa do opłacenia. jak na razie w gdańsku jest problem ze wszystkim. skąd więc zdziwienie, że mało ludzi z niej korzysta? ja tylko gdy muszę/ chcę zrobić dzieciakom frajdę (wtedy aplikacja jest beznadziejna, bo nie można kupić równocześnie biletu normalnego i ulgowego:P)

        • 10 4

    • na bogato! (1)

      Ja stawiam!
      Zmniejszyć ceny biletów, chorendalne!
      2 po wawie! a zarobki denne!
      Wprowadzić 30 min 15 min całodziennej 10 min, jak było
      Jo hooo to jeździ na prąd!
      Jakie nie m faszowskie imiona wprowadzi budyń na tramwaje????

      • 0 4

      • widzę ze

        Dużo POpl ręczników budynku i wy wybórczej!!!!

        • 0 0

    • jak tramwaje (1)

      To tylko Polskie!
      Od PE SY!

      • 1 0

      • czy znów będę musial

        Lichwe na prokuraturę zgłaszać! Urzędowała?

        • 0 0

  • A dlaczego miasto nie kupuje już pojazdów używanych z Bremy? (13)

    Czyżby się nie sprawdzały skoro ZTM wróciło do jeszcze starszych, polskich tramwajów, które coraz częściej widać na trasach?

    • 33 89

    • (2)

      ZTM wróciło? ZTM?

      • 8 6

      • Przepraszam. Wróciły.

        • 1 11

      • Wejdz na stronę gait

        Menu z lewej, a tam 'punkty ztm'. Skoro sami nie wiedza jak sie nazywaja to dlaczego wymagasz tego od innych?

        • 4 4

    • Nigdy nie kupowało

      Gdańsk nigdy nie kupował tramwajów z Bremy!

      • 15 2

    • a co to za gospodarka (2)

      kupować stare złomy z niemiec i remontować.

      • 10 7

      • Nie tyle sam zakup był nietrafny, co ich "modernizacja" w MT.

        • 4 3

      • Chyba powinno byc

        Po co kupowac stare zadbane i potem nie dbac o nie

        • 9 2

    • Pudło (1)

      Akurat wozy polskiej produkcji obniżają wiek taboru - te z Kassel i Dortmundu są starsze od znakomitej większości krajowych "stopiątek".

      • 10 4

      • Ale dużo lepsze

        • 6 1

    • Drogi PiSiorze, ten stary tramwaj, do jakiego rzekomo wraca Miasto, to zabytkowy, kursujący na Walentynki...

      • 8 2

    • nie zgadzam się (2)

      te stare Dortmundy jeżdżą jakby miały kwadratowe koła ,telepie w nich jak w pralce ,dobrze że nie kupują złomów ,których już nikt nie chce .Nowe tramwaje Pesy są o 1000% lepsze od złomów Niemieckich.

      • 8 3

      • Poczekaj aż nowe Pesy dostana się w ręki mechaników z ZTM to zobaczysz jak szybko

        będą miały kwadratowe koła. Jeśli odpowiednie nie konserwujesz pojazdów to po kilku lat z każdego jest złom. 20 letnie tramwaje też jeżdżą po niemieckich miastach i ich stan techniczny jest o wiele lepszy niż porównywalne wiekiem pojazdy w Gdańsku .......

        • 4 3

      • Telepiące koła i stan techniczny niemieckich wagonów

        Gdybyś się przejechał takim wagonem np w Dortmund lub Kassel lub podobnym w Hannover to czułbyś się komfortowo. Wszystko za sprawą serwisu, zaplecza, które tam pracuje w sposób prawidłowy. Niestety ale póki co w Gdańsku jest wiele naleciałości mentalnej rodem z PRLu, rodzina w firmie, jakoś to będzie, byle za bramę. Stąd te wagony, ale już także i nowe Pesy, mają sporo problemów technicznych.

        • 1 0

  • Bardzo dobra wiadomosc. (5)

    Cieszy mnie to.

    • 85 11

    • mnie też, smuci jednak, że znowu bilety podrożeją bo te tramwaje nie będą za darmo...

      • 1 5

    • A mnie nie cieszy marnotrawstwo pieniędzy (3)

      Tramwaj PESA (długość 32 m): 200 miejsc, w tym 32 siedzące - koszt: ok. 9 mln za szt.

      Autobus przegubowy Solaris Urbino 18 (długość 18 m): 174-176 miejsc, w tym 34-56 siedzące - koszt. ok. 1,5 mln za szt.

      Autobus Solaris Urbino 15 (długość 15 m): 164-167 miejsc, w tym 36-46 siedzące - koszt 1,1 mln za szt.

      Czy warto płacić 6 razy więcej za tramwaj, który zabierze raptem 24 osoby mniej niż autobus? O astronomicznych kosztach infrastruktury tramwajowej, nawet nie wspominam...

      • 2 10

      • a jak dlugo (2)

        pojezdzi ten blachosmrod na kolach.Po 7 latach jest juz w ruinie po 10 zlomem stwarzajacym zagrozenie.Tramwaje obliczane sa na ....40 lat

        • 3 3

        • Które tramwaje? Dortmunt?

          Dzisiejsze tramwaje są takiej samej jakości jak nowe autobusy. W środku i na zewnątrz plastik fantastik. A nawet gdyby wymieniać autobusy co 10 lat, to wolę co 10 lat jeździć nowym, niż wypi**dzianym 40 letnim tramwajem.

          • 4 1

        • Ikarusy też mogłyby jeździć nadal po ulicach, bo były sprawne. Więc nie ma rozróżnienia na tramwaje czy autobusy. Po prostu 40-50 lat temu była inna "technologia" która pozwalała eksploatować pojazdy dużo dłużej. Wystarczył młotek i trochę siły, aby pojazd przejeździł kolejny rok. Jeśli myślisz, że te Pesy będą jeździć przez 40 lat, to się przeliczysz.

          • 5 0

  • Pesa (10)

    Pesa podobno jest na skraju bankructwa

    • 62 65

    • (3)

      To żadna tajemnica. PESA formalnie nie zbankrutowała tylko dzięki finansowej kroplówce z banków, ale jeżeli do 31 marca nie znajdzie inwestora to do firmy wejdzie komornik.

      • 19 9

      • No super (2)

        Bylo kupowac Solarisy

        • 15 5

        • (1)

          On nawet nie wziął udział w przetargu

          • 6 3

          • W pierwszym wziął, ale było widać, że miasto woli dokupić Pesy, więc dał sobie spokój z drugim.

            • 1 1

    • (3)

      Podobno to wiesz sobie można różne rzeczy pisać i plotki siać, a fakty są takie, że cały czas produkują i cały czas wygrywają kolejne przetargi. To, że firma bierze kredyt, bądź poszukuje inwestora nie jest niczym niezwykłym w biznesie.

      • 11 14

      • wiesz co, pewna firma z Gdyni też miała masę zamówień i realizacji. I co z tego? (2)

        • 11 2

        • I właśnie w ramach restrukturyzacji Vistal odbija się od dna. (1)

          • 6 2

          • taaa może zacznie wstawać z kolan

            bo na razie leży i kwiczy

            • 8 0

    • (1)

      I co za cebulaki minusujo?
      To nie jest jakaś tajemnica poliszynela, bo otwarcie mówi się o tym w mediach.

      • 9 3

      • kierujemy się emocjami, a nie rzetelną wiedza.

        • 6 1

  • (4)

    moze cos nowego w srodku
    np. antyodsmradziacz
    moze sie przydac

    • 75 11

    • antyodsmradziacz ? Czyli przeciwko odsmradzaniu? Czyli za zasmradzaniem?

      • 22 0

    • PCV

      Może fotele powinny być takie jak w N105, czyli łatwiejsze do czyszczenia.

      • 3 0

    • Antyprykator.

      • 2 0

    • Siedzenia

      Siedzenia bez tapicerki!!!!!! Koniecznie

      • 2 0

  • Co się dzieje z linią tramwajową Nowa Bolońska? (3)

    Przetarg roztrzygnięto miesiąc temu. Nie ma informacji o odwołaniach, o przekazaniu do sprawdzenia w Urzędzie Zamówień Publicznych ani o podpisaniu umowy.Powinniście to sprawdzić.

    • 41 10

    • już wybudowana! wczoraj jechałem! jest super!!

      • 41 6

    • Musi poczekać. Najpierw budowa Nowej Mediolańskiej i Nowej Weneckiej.

      • 44 5

    • Nikogo nie obchodzi nowe biedne południe. Dlatego.

      • 9 12

  • (4)

    Złodzieje z pi bojąc się końca czym szybciej zamówili najpierw autobusie, teraz tramwaje, szybko nowa zajezdnia, żeby ukraść co się jeszcze da

    • 19 71

    • Nawet jeśli, to lepiej kraść tramwajach, zajezdniach, nowych drogach i mostach,

      niz na pomnikach smoleńskich, przywilejach dla górników i posadach w spólkach skarbu panstwa z nienormalnymi pensjami dla niewykwalifikowanych tłumoków.

      • 31 5

    • A co doktor na to?

      • 18 1

    • udzielam porad dla depresantów-bezpłatnie

      • 6 0

    • Mieli może lepiej tak, jak wzór uczciwości, zamawiać okręty podwodne czy może śmigłowce?

      • 1 1

  • Tylko niemieckie tramwaje bo polskie się psują a 30 letnie niemieckie `dortmundy` są bezawaryjne! (12)

    PESY są do du..y!

    • 19 114

    • sam jestes do du..y!

      • 25 4

    • Maliniak Maciarenko Matole! (5)

      To dlaczego niemcy kupują Polskie PESY ?

      • 27 4

      • Taa keczup Włocławek też jest Polski i wódka Sobieski (4)

        • 9 6

        • Tez kupują

          niemcy są najbardziej rozpitym narodem w europie.

          • 10 2

        • włocławek ma swój urok (1)

          (warzywny posmak), ale znajdzie się kilka lepszych:P sobieski jest przeciętną wódką...

          • 10 1

          • Miał...

            Teraz tylko za oryginałem sprzed 10 lat smakują naśladowcy: Dworski i Dagoma.

            • 3 1

        • Ja tam wole starogardzka

          • 5 3

    • Znowu ty folksdojczu komentujesz?

      • 11 4

    • ^^^ (1)

      Pesy to najbardziej niezawodne i bezawaryjne tramwaje w mieście, GAiT nie raz o tym mówił.

      • 9 7

      • Sprostowanie...

        ... najbardziej niezawodne są jednak Bombardiery (NGT6).

        • 9 3

    • "dortmundy"

      przeszły kapitalny remont po sprowadzeniu do PL - w Niemczech miąły trafić na złom......

      • 9 1

    • nie dalej jak wczoraj rano na Odrzańskiej zepsuł się dortmund na linii 7

      nie mógł zamknąć głupich drzwi. Bezawaryjne? Dobry żart.

      • 4 1

  • :) (1)

    super :)

    • 22 9

    • Super to by było przed wyborami, a tak Budyń urwie jaja temu gamoniowi co nie przypilnował terminu

      Przed wyborami było planowane, a tak ... PO ptakach

      • 0 0

  • Szkoda że nowak uciekł na Ukrainę (2)

    zamówiłby Pendolino typu Phillip Patek. A tak to nie wiadomo co budyń zrobi !!

    • 31 32

    • PESA produkuje POciągi i tramwaje, a nie buduje mieszkania !

      Może chce zostać PO wyborach motorniczym ???

      • 7 2

    • tramwaje.......

      a budyń będzie jadł kisiel

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane