• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepszy Gdańsk: niech tramwaj wjedzie na tory kolejowe

Maciej Naskręt
4 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Członkowie Lepszego Gdańska prezentują założenia tramwaju dwusystemowego dla Gdańska - od lewej Tomasz Kammer - niezależny doradca ds. inżynierii komunikacyjnej, Grzegorz Ptaszyński - radny Przymorza Wielkiego i Tomasz Larczyński - współpracownik Raportu Kolejowego i Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. Członkowie Lepszego Gdańska prezentują założenia tramwaju dwusystemowego dla Gdańska - od lewej Tomasz Kammer - niezależny doradca ds. inżynierii komunikacyjnej, Grzegorz Ptaszyński - radny Przymorza Wielkiego i Tomasz Larczyński - współpracownik Raportu Kolejowego i Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

Ruch społeczny Lepszy Gdańsk, który wystartuje w wyborach samorządowych, przedstawił w piątek wizję rozwoju komunikacji tramwajowej w Gdańsku. Lepszy Gdańsk chce przywrócić połączenia SKM do Nowego Portu, a potem zastąpić je dwusystemowym tramwajem, który pojedzie z Nowego Portu na Morenę, a stamtąd linią PKM do Oliwy.



Czy podoba ci się propozycja tramwaju dwusystemowego?

Pierwszym krokiem do poprawy sytuacji komunikacyjnej na dolnym tarasie według Lepszego Gdańska byłoby wznowienie kursów pociągów SKM z Gdańska Głównego do Nowego Portu.

- Obecnie powstające nowe osiedla w Letnicy, czy w Brzeźnie nie mają dobrego dostępu do komunikacji miejskiej. Doprowadzenie pociągów byłoby idealnym rozwiązaniem, tym bardziej że docelowo w obszarze nowej kolei pojawi się ok. 10 tys. mieszkańców - mówi Tomasz Larczyński z Lepszego Gdańska.
By jednak ten plan można było zrealizować, należałoby wyremontować infrastrukturę kolejową - istniejące perony dostosować do standardów właśnie SKM - należałoby przebudować perony do wysokości 90 cm, a także zadbać o zaplecze - m.in. biletomaty i dojścia.

Tymczasem, jak niedawno informowaliśmy, zamiast modernizować linię kolejową do Nowego Portu, kolejarze planują rozebrać jej elementy.

Dwusystemowy tramwaj



Kolejnym krokiem ma być uruchomienie dwusystemowego tramwaju, czyli pojazdu, który może poruszać się zarówno po torach tramwajowych, jak i kolejowych. Jeśli plan Lepszego Gdańska trafiłby do fazy realizacji, byłoby to pierwsze takie rozwiązanie w Polsce. Do jego realizacji - zdaniem członków miejskiego ruchu - należałoby przystąpić po powstaniu trasy tramwajowej wzdłuż Nowej Politechnicznej.

Trzeba tu jednak podkreślić, że uruchomienie tramwaju dwusystemowego wymagałoby rozwiązania bardzo wielu problemów technicznych:
  • na trasie musiałaby następować zmiana profilu obręczy kół, by tramwaj pokonywał sprawnie rozjazdy kolejowe, jak i zwykłej trasy tramwajowej,
  • odmienna wysokość peronów kolejowych i tramwajowych - pojazd wyposaża się w rozkładane stopnie.
  • tramwaj musiałby zostać wyposażony w dwa silniki na różne napięcie, a w Polsce nikt takich pojazdów nie produkuje,
  • wytrzymałość przy zderzeniu musi być taka, jak dla pojazdów kolejowych.


- Tramwaje pojechałyby z Nowego Portu i na wysokości Węzła Klinicznazobacz na mapie Gdańska zjeżdżałyby z torowiska kolejowego na miejską trasę tramwajową. Następnie pojechałyby tunelem pod linią kolejową Gdańsk - Gdynia nieopodal przystanku Gdańsk Politechnika. zobacz na mapie Gdańska Dalej trasa dowiązana była do projektowanej trasy tramwajowej w ciągu ul. Nowej Politechnicznej - wylicza Tomasz Larczyński.
Zaznaczmy, że wciąż nie wiadomo jak dokładnie będzie przebiegała trasa tramwajowa GPW (Gdańsk Południe - Wrzeszcz), biegnąca między Moreną a Wrzeszczem w ciągu projektowanej ul. Nowej Politechnicznej. Gdańscy urzędnicy złożyli wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla dwóch wariantów, w których nowa trasa "wepnie się" w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta Warszawskiego lub na wysokości ul. Do Studzienki. Decyzje powinny ujrzeć światło dzienne we wrześniu tego roku.

Trasy, po których poruszałby się tramwaj dwusystemowy. Trasy, po których poruszałby się tramwaj dwusystemowy.

Dwusystemowy tramwaj na linii PKM



Członkowie Lepszego Gdańska widzą też tramwaje dwusystemowe na linii PKM, między przystankami Brętowo zobacz na mapie GdańskaStrzyża zobacz na mapie Gdańska. Byłoby to możliwe od 2023 r., gdy linia PKM zostanie zelektryfikowana.

Tu jednak będzie trzeba rozwiązywać dużo większy problem niż na linii kolejowej do Nowego Portu. Po zelektryfikowaniu linii z Kaszub, pociągi mogły nią jeździć nawet co 8-9 minut. Wpasowanie w tę trasę tramwajów, nad których regularnością trudno zapanować, byłoby bardzo trudne.

Tak mógłby  wyglądać tramwaj dwusystemowy na torach w Gdańsku. Tak mógłby  wyglądać tramwaj dwusystemowy na torach w Gdańsku.

Wyliczeń kosztów nie ma



Pytaliśmy członków Lepszego Gdańska o koszt realizacji tych pomysłów, pamiętajmy bowiem, że wymagałoby to zarówno budowy nowej trasy tramwajowej, jak i kupno oraz utrzymanie taboru dwusystemowego - dużo droższego od klasycznego. Do tego zatrudnienie motorniczych, którzy muszą mieć uprawnienia maszynisty.

Przedstawiciel Lepszego Gdańska nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie.

Opinie (230) 8 zablokowanych

  • budowac na poludniu gdzie wiekszosc nowych osiedli (6)

    kier n port niech robyg buduje...

    • 128 46

    • jo, robyg zbuduje i doliczy koszt do ceny metra (2)

      wyjdzie jakies 10 tysia za meter

      • 30 3

      • no i co z tego?

        • 21 3

      • Re: jo, robyg zbuduje i doliczy koszt do ceny metra

        A i tak na brak klientów roboty nie narzeka . Wiadomo ma renomę i jest to sprawna i pewna firma

        • 1 0

    • Tramwaj do Pierdziszewa!

      kupilem tam mieszkaie bo nie bylo drogo,aha jeszcze przychodnie,uniwerek bo corka za rok zdaje mature i kino.

      • 15 8

    • akurat z tym deweloperem to jest dobry pomysł, już ma sporo udanych inwestycji za sobą, których na pewno nikt się nie wstydzi.

      • 0 0

    • Pewnie że trzeba rozwiniąć komunikację miejską. A w pełni uzasadnione jest by rozwijac ja w miejscach gdzie powstają nowe osiedla. A robyg rzeczywiście buduje dużo nowych osiedli w ciekawych miejscach. Jestem za komunikacją miejską!

      • 0 0

  • psami fajdającymi na trawnikach niech sie zajmo! (7)

    • 112 39

    • Trawniki to pol biedy (4)

      We Wrzeszczu sr*ki leza na chodnikach.

      • 30 3

      • jacy mieszkańcy, takie chodniki

        nikt ze Stogów nie jedzie wyprowadzać psa do Wrzeszcza

        • 23 2

      • Sroki? Co Ci ptaszki zrobiły?

        • 3 5

      • Wrzeszcz to patologiczna dzielnica

        • 6 5

      • Z najtrudniejszych ci wypadło u na psa zgarniasz.

        • 0 0

    • zajęcie

      Mogliby te kupy sprzatac , byliby pożyteczni.

      • 5 3

    • jo jo

      • 0 0

  • koszty (13)

    "Przedstawiciel Lepszego Gdańska nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie"

    :DDDDD

    • 289 16

    • Jak zwykle, (1)

      zrobić aferę, podać "poważne" plany, zbierać podpisy...
      Ale czy to będzie w ogóle opłacalne?
      Nieważne! Ważne że niedługo wybory, trzeba się pokazać.
      Żeby było głośno!

      • 70 3

      • aby do koryta się dorwać

        • 6 1

    • Takich to mamy kandydatów do rządzenia Gdańskiem

      We łbie pełno bajkowych pomysłów ale jak co do czego to wychodzi, że nikt nawet nie policzył przybliżonych kosztów. A jak już są u władzy to nagle się okazuje, że pomysły nierealne bo cena za ich realizację jest kosmiczna. Po kiego wyskakujcie z takimi dyrdymałami jak nie macie pojęcia ile pieniędzy na to potrzeba? Może ja też spróbuję - założę stowarzyszenie „Cudowny Gdańsk” i w jego imieniu „wymyślę” dla miasta metro ze stacją przy każdej klatce schodowej. A co mnie tam jakieś koszty obchodzą.

      • 82 2

    • Ekonomista (3)

      Podpowiadam kolego z LG, ile to będzie kosztowało? Według moich wyliczeń to 0zł, czyli nadzwyczaj mało. Wykonałem proste założenie, że ten projekt z biura na Srebrzysku nigdy nie powstanie, a potem liczenie było już bardzo proste.

      • 46 6

      • (2)

        O, podałeś twój stały adres, Srebrzysko A miasto rozwiąże problem komunikacji. Na tą chwilę kolejka pojedzie do Nowego Portu jak przed laty. Jeździłem każdego dnia.

        • 3 4

        • (1)

          Ale po co, skoro jeździ tam tramwaj? Może jeszcze złota karoca?

          • 2 0

          • Wzdłuż Letnickiej, tam gdzie budują nowe osiedla nie ma tramwaju! Ba! Jeśli chciałbyś dojść do przystanku to albo idziesz z buta około kilometra do Marynarki Polskiej albo przebijasz się na dziko przez tory kolejowe i działki pomiędzy Gdańską a Letnicką. Docelowo cała ta ulica będzie zabudowana blokami (dzięki budyń...). Wiesz co się będzie działo na Płażyńskiego jeśli tam nie będzie żadnej komunikacji?!

            Kto wybierze zbior-kom zamiast własnego samochodu jeśli nie będzie dogodnego dojazdu?

            • 1 2

    • no i po temacie....

      chociaż około:...cirka about....plus minus....tak gdzieś...jakieś....blisko...itd. cokolwiek..może być w Ojro,

      • 17 1

    • Podałby koszty ... przetarg...A później dopłacać jak to robią

      • 4 1

    • zwykłe świnie które chcą się dopchać do koryta (1)

      • 8 3

      • A ty głodny???

        • 0 0

    • Wszystko jasne

      Lepszy Gdańsk a pomysły ze Szkoły Podstawowej.Aby rządzić przez lata ,to trzeba mieć strategię,a nie kilka pomysłów.

      • 10 1

    • czyli przekopywanie mierzei w wersji lewicowej

      w polskich warunkach taki tranwaj wymaga co najmniej 4 lat i przychylności sejmu (konieczność nowelizacji ustaw o ruchu kolejowym)

      • 5 0

  • Ostatnie zdanie artykułu idealnie podsumowuje Larczyńskiego, Banachową i cały ten LG. (4)

    Po prostu nie potrafią odpowiedzieć na pytanie.

    • 155 15

    • Przynajmniej nie kręcą, jak obecni zarządzający. (3)

      • 14 26

      • No sorki ale to nie konkurs na powieść science-fiction (2)

        tylko walka o miejsce w samorządzie miasta. Jak można brać na poważnie takich ludzi? Pierwsze co robi dobry gospodarz zabierając się za remont swojego domu/mieszkania to policzenie kosztów. Fantazjować może każdy.

        • 44 1

        • ech, nie skumałeś (1)

          to nie są gospodarze zaczynający remont tylko potencjalni przyszli gospodarze meblujący w marzeniach kuchnię

          Poczułbyś się jakkolwiek lepiej, gdyby od razu ci rzucili kwotę, harmonogram robót i niweletę torowiska z przekrojami co 10m?

          • 4 21

          • Tak, poczułbym się lepiej

            Jak się przymierzam do kupna mieszkania i wiem, że czeka mnie remont aby w nim dobrze mieszkać to najpierw liczę na co mnie stać a nie fantazjuję, kupuję chatę a potem się dziwię, że nie starczyło na to co sobie wymarzyłem. Marzenia są piękne ale dorośli i dojrzali ludzie muszą się liczyć z rzeczywistością.

            • 30 0

  • Pytanie do ZTM (17)

    Dlaczego , mimo istniejacego od kilkudziesieciu lat torowiska, nie mozna dojechac tramwajem bezposrednio z Wrzeszcza do Nowego Portu przez ulice Marynarki Polskiej? Powstala PGE Arena i to juz powinno byc pretekstem do przebudowania torowiska na ulicy Klinicznej.
    Ps. Oczywiscie nie licze na odpowiedz, tak tylko zapytalam:)

    • 167 9

    • Pytanie słuszne ale czy naprawdę uważasz (12)

      że forum trojmiasto.pl to najlepsze miejsce do jego zadania? 99% komentujących narzeka na władzę ale jakbyś zapytał czy byli kiedykolwiek w jakiejś sprawie w biurze radnego to nawet nie potrafiliby powiedzieć kto gdzie takie biuro ma.

      • 22 9

      • (10)

        Zadalam to pytanie na forum, bo kilka lat temu pisalam do ZTM w tej sprawie i otrzymalam odpowiedz, ze skręt za wiaduktem Kliniczna ma zły łuk.Cokolwiek tzn. , moim zdaniem w dzisiejszych czasach wszystko mozna naprawic i poprawic. Ale widocznie trzeba miec w tym wlasny interes. Moze , gdyby jakis develper zdecydowal sie na wybudowanie osiedla przy ul.Marynarki Polskiej, zdecydowano by o przebudowie łuku. Dla pozytku nie tylko mieszkancow ew. nowego osiedla.

        • 22 3

        • Jezdza w czasie remontow czy awarii czyli problem luku to sciema. I przywrocic tramwaj z Chlopskiej do Brzezna!

          • 26 1

        • (3)

          Już odpowiadamy: skręt za wiaduktem Kliniczna ma zły łuk.

          • 16 2

          • i tory sa złe. (2)

            • 3 0

            • podwozia też są złe (1)

              :)

              • 2 0

              • i tramwaj jest niedobry

                • 1 0

        • Idea jak najbardziej słuszna

          ale z takimi koncepcjami nie należy się udawać do ztm. urzędniczyna z ZTM zrobi wszystko aby siedzieć spokojnie za biurkiem i wymyśli tysiąc powodów, dzięki którym „niedasię” wprowadzić koncepcji w życie. Do takich pomysłów trzeba przekonywać radnych bo to oni mogą to przegłosować a ZTM wtedy nie będzie miał drogi ucieczki tylko będzie musiał się podporządkować.

          • 15 2

        • (1)

          Zbyt niska przepustowosc skrzyzowania pod wiaduktem na wyspianskiego. Osobiscie chyba wolal bym zeby linia 5 jechala do new port wlasnie marynarki polskiej... No ale te wszystkie rozklekotane zwrotnice mogly by tego nie przetrwac.

          • 3 0

          • Pod warunkiem, że później zjeżdzałaby na oliwską i zawracała na pętli w Brzeźnie przy budach.

            • 0 0

        • (1)

          Może ta linia musiałaby mieć jakieś ekonomiczne uzasadnienie? Nierentowne połączenia należy wycinać. W ogóle transport mogłby być w większym stopniu prywatny, a nie znowu socjal i darmowe bilety dla dzieci. Ja się wypisuję.

          • 0 1

          • Mylisz się.

            Komunikacja miejska nie ma być rentowna. Komunikacja miejska ma być przede wszystkim dostępna i taka na której można polegać. W przeciwnym razie jak ktoś zawiedzie się raz drugi trzeci to już do komunikacji nie wróci i będzie szukać alternatyw w postaci samochodu. Bo co komu po tym, że komunikacja "jest" skoro nie można dojechać w konkretnym czasie i z pewnością, że w ogóle się dojedzie?

            • 2 0

      • W punkt.

        • 1 1

    • anka wrzeszcz= dyżurna

      • 6 0

    • Odpowiedź jest prosta

      Mimo istniejących torów, po których takie połączenia faktycznie są realizowane kilka razy dzienie (dojazdy Jazzów z Wrzeszcza na trasę 10), nie ma czym obsługiwać tego, co już jest. A co dopiero nowych linii.

      • 2 0

    • Kiedyś jeździła 4

      teraz została zastąpiona 158.

      • 1 0

    • To akurat proste... Olbrzymie Koszty.

      Bo przebudowa torowiska na Klinicznej tak, żeby można było dojechać z Wrzeszcza Do Nowego Portu przez Marynarki Polskiej wiązałaby się z przebudową całego węzła Kliniczna. Może już niedługo, gdy tam powstaną nowe osiedla zajdzie taka konieczność przebudowy i wtedy to zrobią.

      • 0 0

  • komuś chyba (5)

    upał zaszkodził...

    • 117 14

    • Pytam: po co dodatkowe koszty i problemy? (2)

      Po prostu uruchomić SKM Nowy Port.
      Nie mieszać kolei z tramwajami - z tego nie ma korzyści, tylko problemy i koszty.

      • 24 4

      • kiedyś po torach tramwajowych na Jana z Kolna (1)

        jeździły pociągi do stoczni i jakoś problemów nie było
        dało się

        • 5 6

        • To bylo w latach 80-tych moj dziadek pracowal w stoczni i mi o tym opowiadal.

          • 0 0

    • Tobie?

      • 0 1

    • Tobie mózg wypaliło.

      • 0 1

  • (3)

    Szkoda, że jeszcze nie zaproponowali podziemnej kolei gondolowej. Oni chcą rządzić Gdańskiem? LOL.

    • 152 17

    • Głosuj na burego misia

      Ostatnio kartuską płynęła woda, może te gondole to nie taki głupi pomysł

      • 8 7

    • panowie (1)

      o fantazjach możecie rozmawiać przy piwie ... nie znając kosztów przedstawianie swoje marzenia ? z czym do ludzi ? wybraliście zła kiełbasę wyborczą ... widać że macie małe doświadczenie ...

      • 9 1

      • toc rozmawiamy.

        pijac czarna perle

        • 0 0

  • Prawo (4)

    Skupiono się na rozwiązaniach technicznych a są jeszcze do rozwiązania kwestie prawne.

    Jakie uprawnienia powinna mieć osoba prowadząca taki pojazd, a co za tym idzie jakie wynagrodzeni.

    Badania wstępne i okresowe, egzaminy okresowe itd.

    Jeszcze nie tak dawno był tz. kierowca drezyny, a obecnie musiał zrobi uprawnienia maszynisty.
    Szkolenie na maszynistę trwa - najpierw licencja potem świadectwo maszynisty.

    • 58 7

    • Dokładnie

      kwestia jest w tym że ktoś ze świadectwem maszynisty nie będzie pracował za 15 zł nawet na "Rękę" ;)

      • 18 0

    • i pensja - 2 x wyższa od tramwajarza - co najmniej. Prawda?

      • 14 0

    • To jedno (1)

      a póki co tramwaje nie mogą wjechać na tory kolejowe z uwagi na fakt, iż kursują według przepisów o ruchu drogowym - pociągi, według przepisow kolejowych. Jak oni sobie wyobrazają - linia kolejowa będzie miała semafory i klasyczną sygnalizację świetlną?

      • 13 0

      • A może zamiast rozbierać tory kolejowe, to zmodernizować tę linię pod tory tramwajowe, wyłączając obecne z infrastruktury kolejowej?
        Skoro jest w zasadzie gotowa trasa to po co to psuć zamiast naprawić/poprawić?

        • 0 0

  • Utopia lewacka (9)

    I niech wszyscy mają po równo...

    • 84 32

    • A jaki to ma związek z lewactwem?

      Czy Ty rozumiesz o czym piszesz? A może po prostu jesteś niedoceniany i stąd ta zawiść.

      • 25 12

    • i co ciekawe zawsze jest to równanie w dół (2)

      czyli tym co mają więcej trzeba zabrać i utopić te pieniądze w czymś absurdalnym "wyrównującym szanse" (też w dół). Przykładem może być szkoła. Poziom nauczania dopasowany do najsłabszego ogniwa.

      • 12 6

      • przyznaj, z matmy miałeś trzy na szynach, nie? (1)

        Jak inaczej chcesz uśrednić cztery liczby: 1, 4, 5 i 10 jak tylko równając w dół te wyższe i podciągając do góry te niższe?

        • 6 4

        • On jest ofiarą równania.

          • 2 1

    • A dlaczego nie?

      Moze bysmy sie bardziej kochaii jako narod i nikt by nikomu niczego nie zazdroscil.

      • 6 6

    • Jaka tam utopia lewacka?! (1)

      Przecież takie Niemcy, Holandia, Francja i podobno nawet Hiszpania już mają tramwaje dwusystemowe a są bogatsze od Polski i bardziej demokratyczne niż Polska a nie są lewackie i postkomunistyczne

      • 8 3

      • Są bardzo lewackie,to że realnego socjalizmu w tych krajach nie było jeszcze niczego nie oznacza,widać demokratyczna pała francuskiego policjanta d*py ci nie stłukła.

        • 4 0

    • Co za cymbał ten od utopii lewackiej..ehhh

      pewnie syn prezesa co nie potrafi sam siku zrobić. Jak się robi dzielnica, osiedle i to w obrębie miasta a nie na zad*piu to chyba wypada zrobić komunikację, żeby nie zakorkowali okolicy na złość tubylcom.

      • 2 2

    • a czemu nie?

      • 2 0

  • Bzdura (4)

    I to całkowita

    • 98 13

    • Nie potrafią puścić kolejki po gotowych torach...

      a będą puszczać tramwaj dwusystemowy. Piękna bajka.

      • 23 2

    • nie ma to jak konstruktywna krytyka

      dziękujemy za tę wnikliwą analizę!

      • 3 6

    • No na mksa jacyś gamonie. (1)

      Jedzie tramwaj numer 15 z Brzeżna do Oliwy.

      To chyba łatwiej zrobić nową linię z Nowego Portu przez Marynarki Polskiej do Oliwy ?

      Tory są, przystanki są , tylko bezpośredniego połączenia brakuje.
      A Ci tramwaje dwu systemowe wymyślają..........

      • 20 1

      • I ile byś jechał? Godzinę?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane