• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lokale w pasażu gdyńskiego dworca wciąż bez najemców

rb
25 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Puste lokale między dworcem PKP Gdynia Główna a dworcem podmiejskim. Puste lokale między dworcem PKP Gdynia Główna a dworcem podmiejskim.

Blisko dwa lata temu informowaliśmy, że siedem lokali w pasażu dworca PKP w GdyniMapka stoi pustych. Mimo zapewnień przedstawicieli PKP, że trwają poszukiwania najemców, wciąż nie udało się ich znaleźć.



Czy kupujesz inne rzeczy niż bilety na dworcach PKP?

Minęło osiem lat od remontu dworca PKP w Gdyni. Prace kosztem 40 mln zł zostały wykonane na Euro 2012. Podczas dwóch lat odświeżono wnętrze, elewacje, zadbano o architektoniczne detale, zwłaszcza na suficie, pozostawiając np. zabytkowe i trudne dla niektórych do sforsowania wejściowe drzwi. Początkowo na dworcu nie dało się niczego kupić ani nigdzie zjeść, bowiem większość lokali stała pusta.

Na początku 90 proc. wynajętej powierzchni



Dopiero w 2014 roku przedstawiciele PKP mieli się czym pochwalić. Po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków dołączył bar McDonald's do innych otwartych punktów. W pewnym momencie było wynajętych 90 proc. powierzchni, ale ta sytuacja nie trwała długo.

Jesienią 2018 roku informowaliśmy, że siedem lokali w tzw. kolumnadzie, czyli pasażu dworcowym między budynkiem dworca podmiejskiego i PKP, pozostaje od kilku tygodni pustych. Wcześniej był tu m.in. punkt z prasą, apteka i kawiarnia.

Sezon za pasem, lokale nadal puste



Trzeba przyznać, że to trudne miejsce dla najemców. Przechodzą tamtędy głównie mieszkańcy kierujący się do autobusów lub kolei podmiejskiej. Turyści zwykle korzystają z głównego wejścia i wyjścia. Poza tym okolica nie zachęca do spacerów - na zewnątrz często widać mężczyzn pod wpływem alkoholu, nie ma tam osób oczekujących na pociąg.

Przedstawiciele PKP zapewniali, że będą chcieli ogłosić postępowanie na wynajem powierzchni, ale przez blisko dwa lata w pasażu nic się nie zmieniło. Lokale straszą pustkami, tymczasem właśnie zaczyna się kolejny turystyczny sezon, który - jak wskazują prognozy - może być wyjątkowo udany dla polskich miast.

PKP: nie ma chętnych



O to, czy są szanse na zmianę tej sytuacji, po raz kolejny zapytaliśmy przedstawicieli kolei. Tłumaczą, że po tym, jak z dworca wyprowadziły się w 2018 roku trzy sieciowe lokale, nie ma chętnych na przejęcie powierzchni.

  • W budynku dworca problemu z najemcami nie ma. Przodują duże sieci.
  • W budynku dworca problemu z najemcami nie ma. Przodują duże sieci.
  • W budynku dworca problemu z najemcami nie ma. Przodują duże sieci.
  • W budynku dworca problemu z najemcami nie ma. Przodują duże sieci.
- PKP SA ogłaszała postępowania przetargowe na wynajem lokali. Kilku kontrahentów było zainteresowanych, lecz żaden z nich finalnie nie wziął udziału w postępowaniu - informuje Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z biura komunikacji Polskich Kolei Państwowych.

Zdradza przy okazji, że czynsz podstawowy za wynajem lokalu wynosi 50 zł za m kw. miesięcznie. Dodatkowo konieczne jest uiszczenie opłaty marketingowej, która wynosi 4 zł / m kw. za miesiąc.

Wyższe stawki na dworcach premium



- Średnia stawka wywoławcza za metr kwadratowy na dworcach premium, takich jak Gdynia Główna, waha się od kilkunastu do kilkuset złotych - dodaje Rudzińska-Rdzanek.
Można się tylko domyślać, czy gdyby nie koronawirus któraś z sieci zdecydowałyby się zainwestować w najem lokali. Przedstawiciele PKP wskazują, że pomagali dotychczasowym najemcom w przetrwaniu trudniejszych tygodni.

- Pakiet pomocowy funkcjonował od połowy marca do końca kwietnia tego roku, a dla niektórych branż również w maju - opowiada Rudzińska-Rdzanek.
Przypomnijmy, że PKP szuka w Gdyni również najemców na wyłączony z eksploatacji dworzec PKP w Wielkim Kacku przy ul. NowodworcowejMapka. Ponieważ jest obiektem zabytkowym, kolejarze szukają najemcy, który wykorzysta jego przestrzeń pod nową funkcję. Na wynajem przeznaczono też niewielki budynek przy przystanku PKMMapka.
rb

Miejsca

Opinie (223) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • (11)

    Gdynia skończy jak Detroit.

    • 155 23

    • Już skończyła... (7)

      • 12 8

      • (6)

        Zapraszam na spacer Świętojańska 60 procent lokali na wynajęcie tylko same zabki,pizzerie i lody na sezon. Proponuję jeszcze zamknąć ruch w całej Gdyni i zabrać wszystkie miejsca parkingowe.
        Ale i tak znajdą się chętni na głosowanie w wyborach na tych pajacy z samorządności!

        • 28 8

        • Właśnie. Masz rację... Tylko kto tak na nich głosuje? (1)

          • 2 0

          • Ja głosowałam. Więcej nie będę...

            • 0 0

        • samochody nie kupują ani towarów ani usług

          towary i usługi kupują klienci docierający do lokali nie tylko samochodami

          • 5 7

        • Miejsca parkingowe w parkingu podziemnym są stale wolne.

          Dziwne problemy znajdujesz

          • 2 5

        • oczywiście kojarzysz w łepetynie że lokale przy Świętojańskiej sa prywatną własnością kamieniczników a nie miasta. To że stoją puste to wina pazernych właścicieli a nie UM.

          • 6 5

        • prawie wszystkie kamienice są prywatne, więc biznes musi się utrzymać, księgarnia z rzadkimi książkami czy inny hipsterski wymysł się nie utrzyma

          • 2 0

    • Nie strasz, nie strasz, bo się....!

      • 6 2

    • Detroit. przemysłem samochodowym stała i była mega fabryką samochodów

      czym stoi Gdynia - portem i stocznią ... prokom i koniec bajania o wielkości.

      • 5 4

    • Taka niestety prawda

      A prawda w oczy kłuje . Gdynia pozornie się zmienia ale niestety na gorsze. Miasto powstało dla morza . Stocznie Port Armatorzy i Usługi a bez nich to tylko część miasta potrzebna . Dziury w drogach nawet głównych 10 Lutego Al. Zwycięstwa lista jest niestety długa nie są wizytówką Gdyni. Zabudowa Centrum "kominowa" i brak parkingów wielopoziomowych to korek . Kiedyś na dworcach był duży ruch teraz szczątkowy.

      • 0 0

  • Ale to przecież tylko PKP traci (5)

    A nie my. W czym problem

    • 25 53

    • Jak spólki skarbu panstwa tracą to my tez tracimy (1)

      Mam nadzieje, że doczekamy się kiedyś prawdziwych menagerów dzięki, ktorym zaczną zarabiać. Jak dotąd spolki skarbu panstwa to sposob na wsadzenie swoich i dojenie ich "legalnie". Obecnie urzedujący prezesi wplacili ze swoich pensji i premii rekordowe sumy na kampanię dudy. Spolki te reklamują się też w gazetach i mediach biereckiego (PiS), mimo iż czesto sa monopolistami. To legalne dojenie.

      • 23 4

      • zawsze mnie to bawi

        My prezesi w spółkach skarbu państwa musimy zarabiać dużo - bo mamy odpowiedzialność...
        gdy spółka skarbu państwa upada - odpowiedzialnych pociągniętych do konsekwencji Brak!

        • 7 1

    • pkp to my utrzymujemy poszerz horyzonty wiedzy

      • 11 1

    • januszu binesu, pkp jest państwowe a państwo z twojego podatku żyje (1)

      • 8 1

      • nie tylko

        są także przychody ze sprzedaży biletów oraz wynajmu lokali i innych nieruchomości

        • 1 1

  • Gdynia w kryzysie. Brak pomysłu na miasto - wegetacja (6)

    • 142 19

    • co ty bredzisz? XD

      • 9 16

    • No jeśli wegetacja, to zaorać i rolnictwo wprowadzić. (1)

      • 9 1

      • Warzywniaki+

        • 4 0

    • 100% racji. Gdyby Gdyniom rzondzil pan Chorala to by tam na dworcu otwozyl Warzywniaki+

      • 3 3

    • Problemem w tym mieście jest Szczur

      • 2 1

    • brak perspektyw dla młodych, pracy jak na lekarstwo, większość znajomych siedzi albo za granicą albo w Warszawie, zarobki w Gdyni są niskie, mieszkania za to strasznie drogie, to nie jest miasto dla młodych ludzi, tylko dla dobrze zarabiających z Warszawy na weekendy i wakacje

      • 0 0

  • Tak będzie wyglądała gdynia jak mądrale z um (3)

    Nie zmienią chorego kierunku eliminacji samochodów z gdyni. Czyli 70% lokali będzie do wynajęcia i chętnych bedzie brak.

    • 85 47

    • patrz a na Monciaku nie ma aut a tętni życiem (1)

      • 22 11

      • dokładnie - a zaparkować w okolicy centrum Sopotu dużo ciężej niż w Gdyni

        w Gdańsku też w centrum nie ma specjalnie gdzie parkować, teraz jeszcze podnieśli opłaty i poszerzyli strefę płatną a tłok na Długiej nie do zniesienia

        • 16 7

    • Bo kierowca to jedyne co chce zrobić, to przyjechać pod dworzec i pójść tam na kawę albo po gazetę.....

      • 0 0

  • (7)

    Zaporowe stawki za najem.Obniżyć to i pojawi się sklepikarz.A tak kolejne lata będą stały puste bo ktoś se wymyślił cenę z kosmosu 10000zł/miesiąc.

    • 106 3

    • 50zl/m policz sobie... (4)

      Napisali w artykule. Tam są lokale pewnie po 30m...
      Sianie dezinformacji bez przeczytania artykułu. XD

      • 8 6

      • lokale mają około 60 m (3)

        do tych stawek dolicz jeszcze media oraz podatek wówczas za lokal miesięcznie wyjedzie lekko 5,5 tyś miesięcznie.
        a to uważam stawka zaporowa przy tej lokalizacji , gdzie strumień pasażerów wychodzi prosto na parking.
        jestem przekonany, że mc donald ma niższe stawki za metr pomimo lepszej lokalizacji

        • 17 1

        • ...

          Ale też nie bierze 60m2, tylko kilka razy więcej na raz. Zawsze przy większych metrażach masz niższą cenę za 1 mkw.

          • 3 1

        • bzdura, lokale mają po 2000m kw!

          mozna by tm zrobić stację diagnostyczna

          • 1 0

        • albo aparthotel

          • 1 0

    • (1)

      Niech mi ktos jeszcze powie co to jest "oplata marketingowa" za 4pln/m2 miesiecznie.

      • 8 0

      • to za podwyższony standard :o)

        • 2 0

  • PKP państwo w państwie (1)

    Dlaczego nie ma chętnych tego już "biedni kolejarze" nie wiedzą. Zero odpowiedzialności więc takie mamy skutki zarządzania państwowym majątkiem.

    • 84 0

    • Bo spółkę trzeba wydoić i dać na kampanię dudy a nie ją prowadzić

      • 7 4

  • Opinia wyróżniona

    Nic się tam nie utrzyma. (35)

    Co byście chcieli tam otworzyć? Gastronomia odpada bo już jest na dworcu Mcdonalds i Subway. Drogeria odpada bo już jest Rossmann. Sklepy z gazetami i przekąskami są dwa. Więc co tam chcecie otworzyć? Czynsze są wysokie i nic się tam nie utrzyma, bo wszystko co potrzebne już jest.

    • 246 9

    • Monopolowy! (2)

      Wszędzie się utrzyma!

      • 46 5

      • no niestety, jest obok w lepszym miejscy przy SKM

        • 25 1

      • Gdzie tam!

        To już nie te czasy gdy monopole się utrzymywały. Olbrzymia konkurencja, żabka na każdym rogu. W życiu w takim miejscu. O ile w ogóle można, bo z tego co pamiętam na dworcach był zakaz sprzedawania alkoholu.

        • 2 0

    • Biblioteka... (3)

      ...na wzór z dworca z Rumii...

      • 22 6

      • w PRLu nie było tam nic - tylko przepiękna kolumnada od dworca SKM

        i tak to powinno po remoncie - przywrócone zostać.

        • 18 2

      • (1)

        Rumi - jedno "i"

        • 11 6

        • dokładnie - Rumuni

          • 14 1

    • Czynsze są z kosmosu, a PKP nie potrafi zabdać o to, aby pozbyć się żulerni okolicznej.

      • 77 0

    • To robisz licytację stawek czynszowych (jak przy gdańskim dworcu). (2)

      Rynek zweryfikuje potrzeby i lepiej żeby ktokolwiek płacił chociażby te 20 zł za m^2, niż stało kolejny rok puste.

      • 54 0

      • Pan płaci. Pani płaci. Społeczeństwo. (1)

        W biletach.

        • 17 1

        • a te nagrody nam sie po prostu należaly!

          • 19 2

    • (6)

      gastro. podróżni chetnie zjedza cos lepszego niż syf z maka i stara szynkopodobna z subwaya...

      • 30 6

      • (5)

        Jaką gastronomię niby zrobisz, żeby się długo nie czekało? Nikt nie będzie 30 minut czekał na jedzenie. Poza tym Gdynia główna to nie jest dworzec przesiadkowy tylko dla większości stacja końcowa.

        • 19 1

        • Np. (1)

          - Pijalnia soków
          - naleśnikarnia
          - Green way czy Bioway (kupujesz już ugotowane, nie czekasz na przyrządzenie)

          • 10 2

          • naleśnikarnia
            - Green way czy Bioway

            to nie ejst na tyle powszechne jedzenie, zeby przyciagnac tlumy

            • 6 1

        • (2)

          masarnia drobiu

          • 12 0

          • ubojnia swin byla by lepsza (1)

            mozna by zrobic mala zagrode i dzieci moglby by sie pobawic...

            • 10 1

            • Aż się zadlawilam ha ha ha

              • 0 0

    • (2)

      Jakoś przed remontem dworca nie było problemu z utrzymaniem się tam.

      • 20 1

      • przed remontem w budach z dykty - czynsze były 10x niższe

        ale teraz zrobili po pańsku i na bogato ... i do golenia szukają frajerów

        • 28 0

      • przed remontem tam nie było sklepów, czy knajp. Był pasaż z kolumnami i tyle.

        • 0 6

    • wszystko zależy od ceny najmu

      • 15 1

    • Poza tym na dworzec trzeba specjalnie PÓJŚĆ, (1)

      bo zaparkować nie ma gdzie. A jeśli się ktoś nie wybiera na drugą stronę torów to mu nie po drodze. Dworzec to dworzec, a nie centrum handlowe. Tak samo zastanawiam się kto by chciał wynająć budynek dworca na karwinach. Droga dojazdowa beznadziejna, mało kto w ogóle wie, że tam jest coś takiego i to zabytkowego. A ten potworek po drugiej stronie torów to już w ogóle jakaś porażka...

      • 17 3

      • budynek dworca na kawinach? czegoś się naćpał? przecież tam nie ma morza.

        • 3 7

    • Zwykły mały spożywczak by się przydał. (1)

      Przed remontem był taki na dworcu i często kupowałem sobie jedzenie do pracy - bułka, drożdżówka, pizzerka, jogurt, gumy, wafelek, sok itp. Były też kioski z d*perelami typu latarki, radyjka, breloczki, ozdóbki. Ale jak robili remont, to stwierdzili, że będzie ekskluzywnie - żadnych gadżetów, spożywczaków czy biedronek. No i mają co chcieli - elegancki minimalizm i puste przestrzenie.

      • 17 2

      • 20m po drugiej stronie ulicy masz spożywczak jeden i drugi i różnej maści barów full

        • 5 2

    • Wyburzyć!!! (1)

      Albo otworzyć burdel na minuty...

      • 24 1

      • to w Krakowie. W Gdyni burdel n min uty sie nie uda...

        • 0 0

    • Gastronomia miałaby szanse

      tak, jak jest np. w Sopocie.

      • 6 2

    • Miasto by mogło (1)

      uruchomić np. punkt informacji turystycznej.

      • 6 5

      • Ale dla kogo? Przecież turyści są w Gdańsku.

        U nas tylko menele i żurlandia

        • 4 4

    • Biedra lub Lidl (1)

      Dziwię się dlaczego jeszcze Biedronka lub Lidl nie weszły, przecież mogłyby mieć otwarte w niedzielę:-))

      • 11 1

      • za małe powierzchnie.

        • 5 1

    • Skład opału albo skup złomu

      • 5 0

    • Stawki to raz a dwa...

      Kto chciałby współpracować z pkp. prlowski moloch z takim samym zarządzaniem. Szkoda nerwów

      • 0 0

  • Dajcie spokój a co by tam można było zrobić aby był sens. (1)

    Biedronke ? To tak samo jak z tym lokalem w przejściu do Forum gdzie jest obowiązek obsługiwania kibla. Niech zrobią jakąś galerie artystyczną to przynajmniej oko nacieszy.

    • 37 6

    • np restauracyjki, bardziej pod mieszkancow

      ale co to za przyjemnosc siedziec i patrzec na meneli sikajacych w klomby. Tyle zmian, ale menelstwo zostalo to samo

      • 15 1

  • w czym problem (3)

    Im mniej najemców, tym czyściej. Nie widzę problemu.

    • 16 23

    • Nawet w artykule piszą o menelstwie (1)

      • 5 2

      • piszą o swoim hobby

        • 0 1

    • odkąd wyprowadzila się stamtąd kawiarnia i piekarnia

      zaczelo tam smierdziec moczem a plac przed dworcem zamienia się w parking dla pracowników dworca. zenada.

      • 9 1

  • Opinia wyróżniona

    Za ile? (1)

    Może po prostu są za drogie. Ciekawe ile kosztuje PKP, spółkę państwową a więc należącą do wszystkich nas, utrzymywanie pustych lokali. Niech oni się lepiej skupią na pociągach, bo na razie za dobrze to nie wychodzi, a wynajmem niech się zajmie ktoś inny; np. niech sprzedadzą te lokale, przekażą gminom, itp.

    • 179 6

    • mogę wynająć za 1500zł miesiecznie jeden lokal

      otworzę tam prestiżowy sexshop o nazwie - poczuj pociąg

      • 26 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane