• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lokomotywa pojechała 120 km/h na trasie PKM

Maciej Naskręt
21 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz przejazd pociągiem przy lotnisku z kabiny maszynisty


Od poniedziałku trwają testy na nowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Po torach między Strzyżą a Rębiechowem kursuje spalinowa lokomotywa Traxx F140 DE, która sprawdza pokrycie sygnałem radiowym całej linii PKM. Pociąg momentami rozpędza się do 120 km/h, a słychać go w okolicy.



Czy planujesz regularnie korzystać z linii PKM?

- Jestem u rodziców na Morenie i słyszę dziwne sygnały, a także ryk spalinowego silnika. Ewidentnie to pociąg. Czyżby to dzisiaj był ten dzień, w którym ruszy Pomorska Kolej Metropolitalna? - zastanawia się pan Maciej, który poinformował nas o zdarzeniu.

Faktem jest, że pociąg wjechał na linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale nie jest to regularny przejazd z pasażerami. Za zamieszanie odpowiada lokomotywa Traxx F140 DE, która sprawdza pokrycie sygnałem radiowym całej linii PKM. Wspomniany sygnał - tzw. GSM-r - ma umożliwić sterowanie ruchem kolejowym na nowej, 18-kilometrowej linii.

Na linii zainstalowany jest - wymagany przez Unię Europejską na wszystkich nowo budowanych liniach kolejowych - system sterowania ruchem ETCS poziomu 2, który odpowiada za automatyzację nadzoru nad prowadzeniem ruchu pociągów. Z uwagi na to, że w tym systemie sterowanie ruchem odbywa się poprzez stałą dwukierunkową wymianę informacji, komunikacja radiowa pomiędzy pociągiem a systemem sterowania ruchem kolejowym będzie odbywała się za pomocą wspomnianego systemu GSM-R.

System łączności spełnia wyższe wymagania jakościowe poziomu sygnału w porównaniu do typowej telefonii generacji 2G i 2,5G. Część radiowa systemu GSM-R wybudowana na linii PKM będzie ściśle powiązana z centralami tego systemu należącymi do PKP PLK znajdującymi się w Warszawie i w Poznaniu.

Pociąg testowy rozpędza się do prędkosci 120 km/h


Sześć masztów do obsługi systemu sterowania ruchem

Na linii PKM zbudowanych zostało łącznie sześć wież do transmisji GSM-R. Cztery z nich będą miały wysokość 32,5 m, jedna 22,5 m (w okolicach bocznicy przy lotnisku). Najwyższa - 48 m - będzie wieża w okolicach dawnego poligonu na Jasieniu.

Lokalizacja poszczególnych masztów oraz ich liczba i wysokość zostały wytypowane przez ekspertów w taki sposób, żeby zapewnić pełne pokrycie systemem GSM-R całej linii PKM. Jest to bardzo istotne, ponieważ ukształtowanie terenu w Gdańsku, a w szczególności liczne wzgórza i wąwozy nie pozostają bez wpływu na tego typu łączność. System GSM-R jest systemem łączności kierunkowej. Oznacza to, że wiązka sygnału przekazywana jest kierunkowo pomiędzy masztami, a znajdujące się pomiędzy nimi przeszkody terenowe mogą doprowadzić do zakłóceń w przepływie sygnału.

Wybrane lokalizacje sześciu masztów GSM-R na linii PKM są optymalne dla tego systemu łączności i umożliwiają zalogowanie pociągu do systemu zarządzania ruchem kolejowym przy maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku linii.

Zobacz jak ma funkcjonować linia PKM


Testy potrwają do piątku

Testy pociągu potrwają do 24 kwietnia. - Musimy sprawdzić funkcjonowanie systemu nie tylko z lokalnym centrum sterowania, jakie powstało na Matarni, ale także z centralami tego systemu należącymi do PKP PLK znajdującymi się w Warszawie i w Poznaniu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Oczywiście przejazd pociągu można obserwować, z tym że należy to robić z miejsc ogólnodostępnych - z daleka. Należy też pamiętać, że wspomniane testy odbywają w się w nieregularnym czasie. Pod żadnym jednak pozorem nie wolno zbliżać się do linii, wchodzić na nasypy i wiadukty czy też przechodzić przez tory.

  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM w Gdańsku.
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM w Gdańsku rozpędzona do prędkości 120 km/h.
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM w Gdańsku.
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM w Brętowie.
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM w Gdańsku.
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM w Gdańsku.
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM pod mostem "Weiser Dawidek".
  • Lokomotywa Traxx F140 DE na torach nowej linii PKM na przystanku Matarnia.

Miejsca

Opinie (200) 2 zablokowane

  • (31)

    Z jednej strony super. Z drugiej to słabo, bo są miejsca na Świecie, że pociąg nawet na zakręcie nie zwalnia do 120 km / h.

    • 45 124

    • (1)

      to pociąg podmiejski a nie TGV

      • 87 3

      • A w Burkina Faso pociagi wcale nie jezdza bo rozkradli tory.

        • 6 1

    • ale mówisz o trasach aglomeracyjnych? (3)

      z tak gęsto rozmieszczonymi przystankami? Chętnie zobaczę jakiś przykład.

      • 67 1

      • Właśnie na trasie Lotnisko - Centrum :)

        • 3 11

      • (1)

        Szanghaj

        • 4 10

        • Chcesz Transrapid w Trjmieście zbudowac?

          Można podpowiedzieć Szczurkowi - niech pociągnie maglev od Infoboksu do Kosakowo Int'l...

          • 33 1

    • Od czegoś musimy zacząć .

      • 4 6

    • patrzcie no,światowiec się znalazł...

      • 18 1

    • (3)

      Na kolei nie ma zakrętów - są łuki.

      • 19 0

      • Na świecie linie kolejowe projektuje sie z odcinków prostych (1)

        Tylko u nas są łuki

        • 2 6

        • Łuczanka

          W Bydgoszczy mamy dużo łuków i halę

          • 0 0

      • Łuki

        U nas to mamy łuki pierwsza klasa

        • 0 0

    • kupiłem nowego Passata (6)

      A stara na to: "z jednej strony super. A z drugiej to słabo, bo są takie samochody, co mają w środku chłodzony barek?

      • 18 3

      • (3)

        Z jednej strony super ze wydales tyle pieniedzy ile wydales ale z drugiej slabo bo passat to nie samochod tylko stan umyslu

        • 24 1

        • w dizlu i w biegach? (2)

          • 12 0

          • W dobrych pieniądzach i w kombiku. (1)

            • 2 0

            • z ledami z biedronki

              wiszącymi pod zderzakiem

              • 5 0

      • Zmień babę

        Dobrze radze

        • 4 2

      • Zakręt

        I to był właśnie ten zakręt albo łuk

        • 0 0

    • A jaki bezkres za oknem...

      Fajny klimat, na mapie jedzie przez miasto a tu taki zonk - pola, łąki, bezkres

      • 11 0

    • (1)

      Jakie zakrety chyba luki

      • 2 2

      • Łuki

        Sam jesteś zakręt. Mój łuk celny jest

        • 0 0

    • dokladnie w Japoni własnie pobito rekord 600km/h i juz buduja takie kolejki (8)

      w POlsce pseudolino bedzie jechac 159 km na godzinę ale to POlska własnie

      • 4 14

      • Będzie? Już tyle jedzie. A "będzie" jechać 200, na CMK może nawet szybciej.

        • 2 1

      • w Japonii bilet kolejowy kosztuje tyle, co u nas dwie średnie wypłaty (3)

        • 4 5

        • I trzeba go kasować pałeczkami. (2)

          Źródło: "Mity Japonii dla Polaków".

          • 5 2

          • (1)

            A zamiast mandatów jest harakiri.

            • 1 0

            • Harakiri

              Koniecznie z łuku

              • 0 0

      • obstawiasz ze za jarusia albo dudusia było by szybciej?

        chyba jakby prezio cie ostrogami poganiał muahahahaha

        • 2 4

      • A czemu mamy się ścigać z Japonią??? (1)

        Pendolino może jechać ponad 250km/h ale co z tego skoro aby tak jeździło należy przebudować wszystkie przejazdy kolejowe, a tory odgrodzić płotem pod prądem aby ludzie nie przechodzili. Tak naprawdę w naszej sytuacji pendolino jest w pełni wystarczające i większe inwestycje nie mają sensu.

        Co do PKM to kolej regionalna a taka nigdy nie rozwija niebotycznych prędkości bo ma za często przystanki.

        • 7 2

        • W naszej sytuacji

          Wystarczające były by polskie skłądy od np PESSY a nie to 4 krotnie droższe Pendolino,

          • 0 3

  • (5)

    Peowskiego pijaru ciag dalszy. Ps.zazdroszcze cytowanemu panu Maciejowi problemow I czasu w zycou

    • 56 112

    • (2)

      przestań jęczeć i weź się do roboty

      • 29 9

      • Jak mi się przecież nie chce :)

        • 9 4

      • Przecież dostał robotę. Jest według umowy obiektywnym internautą krytykującym na forach partię rządzącą.

        • 5 1

    • To nie PR i obietnice cymbale tylko fakty!

      Jak testują coś czego pislamista nie ogarnia 1 szarą komórką to od razu PR. Jeśli już to publicity. Pislamistów i frustratów na podkłady!

      • 18 6

    • poczekamy na PISowskie konkrety

      ale jeszcze długooo, bo zanosi się na ósmą z rzędu porażkę i blamaż Dudy także

      • 7 3

  • (11)

    szkoda że nie ma trakcji i spalinowe będą jeździć

    • 85 23

    • LNG (6)

      LNG mogli zamontować jak w autobusach w Gdyni.

      • 6 2

      • (5)

        znasz jakąś lokomotywę albo skład z LNG ??!!

        • 4 6

        • (3)

          Przecież to tramwaje z szerszym rozstawem szyn.

          • 6 6

          • A o ile ten rozstaw jest szerszy? (1)

            • 8 0

            • o dwa banany

              • 3 1

          • w Gdansku tramwaje maja taki sam rozstaw szyn jak pociagi

            • 1 0

        • Wpisz sobie w przeglądarkę a potem się wypowiadaj.

          • 1 0

    • Gdyby nie było trakcji to nic by nie jeździło (1)

      To co widzimy, to trakcja spalinowa.

      • 24 0

      • racja - ale wiadomo o co chodzi :)

        • 10 0

    • będzie dobrze :)

      • 0 2

    • dokladnie brak trakcji i nie bedzie mialo sie co psuc ;)

      • 6 0

  • Super sprawa że do Lotniska dojedziemy koleją, ale 210 i tak musi zostać (2)

    Niech nie zajeżdża do Portu Lotniczego, ale niech kursuje na trasie Orunia Gościnna-Osowa PKP, nawet po otwarciu i nawet jak PKM odniesie sukces to i tak 210 bedzie oblegana bo jej trasa pokrywa się z zapotrzebowaniem mieszkańców Gdańska. Także 210 co 15 minut!

    • 87 18

    • ... (1)

      Co to za bełkot?
      Czy ty jeździsz tą linią w godzinach szczytu? Czy tylko w weekendy do cioci?
      Notoryczne opóźnienia i nietrzymanie się rozkładu jazdy.
      Wychodzisz na przystanek i nigdy nie wiesz ile będziesz musiał czekać i ile będziesz stał w korku (mówię o godzinach szczytu). A wtedy korzysta najwięcej osób.
      PKMka w korku stać nigdy nie będzie.

      • 6 11

      • ale przecież jak ruszy PKM, to wszyscy się na nią przesiądą i korków nie będzie ;)

        • 13 1

  • Jakość wykonania torowiska porażająca (2)

    W niektórych miejscach trzęsie tak, jak na trasie do Bydzi przed modernizacją. I nie chodzi wcale o rozjazdy. Jak SZT-y będą grzały rzeczone 120 km/h na tych felernych miejscach, to rozpieprzą torowisko w try-miga. Nawet na estakadzie przy lotnisku trzęsie, co widac na filmiku na SSC (wątek o PKM).

    • 34 34

    • To się nazywa polska konstrukcja budowlana :D

      • 8 6

    • eee tam, trzęsie

      pewnie kamerzysta na kacu i łapki latają

      • 7 1

  • (16)

    Widziałem na żywo, dlaczego tak się trząsł?

    • 60 0

    • (6)

      to z zimna

      • 38 1

      • (5)

        Albo lokomotywa po niemcu dentyscie

        • 23 1

        • Nie - to po prostu niemiecka produkcja (2)

          I trzęsie się ze strachu przed polskim torowiskiem

          • 33 1

          • Albo ... (1)

            Niemcy chcą z nas wytrząsnąć ostatnie pieniądze za to że rozpętaliśmy wojnę , i wykończylismy miliony ludzi a potem zaprosiliśmy do nas Stalina żeby mógł sobie u nas posiedzieć i zrobić bazę wypadową na Europę. No ale niestety za dużo chcieliśmy podbijać świata i dlatego teraaz wysłaliśy tylko Tuska on da rade .

            • 1 1

            • No i dlatego musi trząść. Kto nie rozumie ten troll.

              • 0 0

        • Niemiec płakał i gonił do granicy ;-)

          Jw

          • 8 2

        • Niemiec jeździł tylko raz w roku na Przystanek Jezus.

          • 8 2

    • Pewnie uslyszysz jakus pijarowy belkot,ze to testy dopiero,taka technologie,ze to bylo ekstremalne obciazenie itp

      • 11 3

    • Bo to słynna jakość Budimexu

      Która jest tematem tabu.

      • 28 3

    • Ze strachu, że wyleci z torów

      A patrząc na filmik, wcale tej lokomotywie się nie dziwię.

      • 13 3

    • delirka

      • 4 1

    • (3)

      Lokomotywa dostawała wibracji, bo jest konstrukcyjnie przygotowana do innych warunków pracy. Pamiętaj, że ciągnie skład sprzęglony o wadze co najmniej 1000 ton, a najczęściej 3500 do 6000 ton ( i więcej). Nie wyślą takiego składu na te tory bo rozsypie się im torowisko i wiadukty. Zresztą według mnie, testy powinny się odbyć przy składzie co najmniej 10 wagonów, na przykład cystern wypełnionych w połowie wodą. Nie dość, że ułożyło by się torowisko, to jeszcze zbadaliby i sprawdzili wytrzymałość przejazdów i tak zwaną masę krytyczną. No i przy okazji wyszły by wszystkie nie doróbki. Ale cóż, taki przetarg, a za rok będą remonty.

      • 17 2

      • Już widzę te remonty, bo torowisko rozryły nornice.

        • 9 0

      • (1)

        masa krytyczna wiaduktów była już sprawdzana kilka miesięcy temu.

        • 1 1

        • Tak, masa krytyczna, nie tylko była, ale i jest cały czas sprawdzana. Ale zauważ, że na niskich prędkościach, i na krótkich sprzęgach (składach) max, dwie lokomotywy i dwa wagoniki??? Jak pojadą pociągi, to zaraz będą obniżenia prędkości. Jeśli jesteś w temacie "kolejnictwa PKM", to zainteresuj się co się dzieje z odbiorami od przystanku Strzyża do "zjazdu na wiadukt i zjazd w stronę Wrzeszcza", bo wiadukt jest jeszcze nie podłączony to magistrali kolejowej. I to jest właśnie największy problem PKM na dzień dzisiejszy.

          • 0 0

    • bo się bał że z torów wyleci

      w majty robił.

      • 0 0

  • Ło Jezu (1)

    120 km/h

    • 22 19

    • A czemu jedzie po lewej stronie?

      • 0 0

  • Jak zwykle po fakcie (5)

    O takich sprawach powinno informować się szybciej, chociażby ze względów bezpieczeństwa, żeby nikt nie zbliżał się do torów.

    • 13 53

    • Takich jak ty to nawet Tata powinien zamykac w pokoju na czas testow

      • 31 7

    • Po to jest ochrona -zreszta to teren budowy NADAL i nie ma potrzeby zbliżania się do torów .

      • 14 1

    • Przecież trąbili o tym w prasie, TV i internecie od kilku dni.

      • 25 0

    • Był

      Był artykuł w sobotę, czy niedzielę. Jak oglądasz tylko TV Trwam i czytasz FAKT, to jesteś opóźniony z informacjami:) Cóż, rada na przyszłość, zmień media to będziesz "na fali".

      • 13 4

    • Jak zwykle idiotyczny komentarz

      Wcześniej to trzeba czytać, a potem komentować... Od kilku dni wszystkie pomorskie media oraz sama PKM na Facebooku o tym informuje i ostrzega przed wchodzeniem na tory. No ale łatwiej napisać co ślina na język przyniesie i wcisnąć "wyślij" niż sprawdzić, czy nie pisze się głupot...

      • 10 0

  • Po takiej informacji o 120 km/h życie nie jest już takie same,to szok dla wszystkich (9)

    • 55 7

    • (4)

      120 to robie na slowaku w dol lasem w pasku b5 1.9tdi

      • 6 18

      • Ło matko! I nie boisz się?

        • 12 0

      • to musi byc troll

        nie ma tak glupich ludzi :D

        • 14 0

      • a w górę

        40 km/h i chmura dymu ...

        • 24 1

      • w górę i pod wiatr silnik nie wyrabia

        • 7 0

    • To więcej niż mój maluch 126p. Świat idzie do przodu.

      • 9 1

    • to juz wiem skad tyle powyginanych barierek na slowaku!

      • 4 0

    • Tak na prawdę 120 i tak jest na wyrost

      bo pociągi zatrzymujące się na każdym przystanku nie potzrebuja tyle. Tu potrzebne jest przyspieszenie, którego niestety spalinowe pesy nie będą miały. Kto jeździ SKM ten widzi, że tam nawet 100km/h by wystarczyło.

      • 4 0

    • takie SAMO

      Wagary nie popłacają.

      • 1 0

  • To same ciufcie beda jezdzic? Bez wagonow? (5)

    • 30 19

    • Skoro Naskręt pisze, że lokomotywa to pociąg, to będzie tak piszesz.

      • 14 1

    • tak. z tyłu będą sznurki do chwytania i jaaazzzda

      • 8 5

    • Tak. Bo bilety będą za drogie.

      • 6 1

    • Jak w tym dowcipie: "Panie taki mamy zapierdziel ze nie ma czasu taczki zaladowac"

      • 4 0

    • Tak. Do tego jeszcze, będą jeździć do tyłu, a na wiaduktach bokiem.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane