• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko pod kreską w I kwartale 2020 r.

rb
16 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
W I kwartale 2020 r. lotnisko obsłużyło mniej pasażerów, miało mniejsze zyski i wykonało mniej operacji. Na podobnym poziomie utrzymują się tylko przewozy cargo. W I kwartale 2020 r. lotnisko obsłużyło mniej pasażerów, miało mniejsze zyski i wykonało mniej operacji. Na podobnym poziomie utrzymują się tylko przewozy cargo.

W I kwartale 2020 roku Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy zanotował o 11,4 proc. mniej pasażerów niż w analogicznym okresie 2019 r. O niespełna 4 proc. spadła też liczba operacji lotniczych, a o 23 proc. zysk netto. Na podobnym poziomie utrzymują się tylko wyniki cargo.



Czy z powodu koronawirusa zmieniłe(a)ś swoje plany wakacyjne?

Przyczyną gorszych wyników lotniska w pierwszym kwartale 2020 r. jest oczywiście epidemia koronawirusa. Przypomnijmy, że od miesiąca ruch lotniczy w kraju jest zawieszony, na normalnych zasadach funkcjonują jedynie przewozy towarów.

- Wstrzymanie regularnego ruchu lotniczego ma wpływ na nasze lotnisko, podobnie jak na inne lotniska w Polsce, Europie i na świecie - przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego w Gdańsku. - Skutki spowodowane koronawirusem boleśnie odczuwają linie lotnicze, z którymi na co dzień blisko współpracujemy. W tym kontekście nasze wyniki za I kwartał, a szczególnie za marzec, kiedy loty zostały wstrzymane, są zgodne z pesymistycznymi przewidywaniami. Rok 2020 zaczął się dla nas świetnie i w pierwszych dwóch miesiącach roku odnotowaliśmy dwucyfrowe wzrosty obsługiwanych pasażerów. Od połowy marca tych pasażerów nie ma, co musi oznaczać spadki.

Tomasz Kloskowski dla Trojmiasto.pl: Podniesiemy się



Po tym, jak w grudniu 2019 r. lotnisku udało się pobić kolejny rekord w liczbie obsługiwanych pasażerów i przekroczono 5 mln pasażerów rocznie, dobrze zaczął się także 2020 r.

W styczniu liczba pasażerów wzrosła o 17,4 proc., a w lutym o 14,3 proc. W marcu wszystko się załamało. W połowie miesiąca w Polsce ogłoszono epidemię koronawirusa, zawieszono ruch lotniczy, a granice zamknięto. To wystarczyło, by w poprzednim miesiącu liczba pasażerów spadła o 59,8 proc. W całym I kwartale 2020 r. gdańskie lotnisko obsłużyło ponad 887 tys. pasażerów, a w porównywalnym czasie roku ubiegłego było ich ponad milion.

Liczba pasażerów w poszczególnych miesiącach 2020 roku:

  • styczeń - 374 355, wzrost o 17,4 proc. w porównaniu do stycznia 2019
  • luty - 367 538, wzrost o 14,3 proc. w porównaniu do lutego 2019
  • marzec - 145 117, spadek o 59,8 proc. w porównaniu do marca 2019


Liczba obsłużonych pasażerów w I kwartale w porównaniu do poprzednich lat. Liczba obsłużonych pasażerów w I kwartale w porównaniu do poprzednich lat.
W I kwartale 2020 r. spadła też liczba operacji lotniczych - w skali trzech miesięcy o 3,8 proc. Umiarkowany wynik uratował udany styczeń (wzrost o 13,5 proc.) i luty (wzrost o 19,3 proc.). W marcu odnotowano spadek - aż o 40,4 proc.

- Port Lotniczy Gdańsk od ponad miesiąca nie obsługuje regularnych pasażerskich połączeń lotniczych. Realizuje natomiast loty samolotów cargo, sanitarne Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, na platformy wiertnicze i zlecane ad hoc, np. wojskowe czy prywatne realizowane z powodów zdrowotnych. Jesteśmy gotowi na obsługę lotów repatriacyjnych czy specjalnych. Ponadto stacjonujące w porcie maszyny średnio co dwa dni wzbijają się i realizują tzw. loty techniczne - dodaje Kloskowski.
Znacząco spadły też przychody i zyski lotniska. W I kwartale 2020 roku Port Lotniczy Gdańsk wypracował 6,3 mln zł zysku netto. Z powodu zatrzymania w połowie marca ruchu lotniczego wynik ten jest o 23 proc. niższy niż w porównywalnym okresie 2019 roku.

Wyniki lotniska w Gdańsku w I kwartale. Wyniki lotniska w Gdańsku w I kwartale.
Na podobnym poziomie utrzymują się za to przewozy cargo. W pierwszych trzech miesiącach 2020 roku w Porcie Lotniczym Gdańsk obsłużono w sumie 1 804 175 kg towarów, tylko 29 kg mniej niż w I kwartale 2019 roku.

Czego można spodziewać się po wynikach trwającego od dwóch tygodni drugiego kwartału? Z pewnością kwiecień będzie miesiącem kolejnych spadków, bo nic nie wskazuje na to, by przed majówką udało się przywrócić ruch lotniczy. Według ekspertów ciężki będzie też maj i czerwiec, gdy branża lotnicza będzie dopiero otrząsać się po kryzysie. Nawet jeśli uda się otworzyć niebo nad Europą i przywrócić część połączeń lotniczych, to o dynamice wzrostów w liczbie obsługiwanych pasażerów na razie można zapomnieć.

- Trochę potrwa, zanim wrócimy do tego pułapu sprzed epidemii, ale to trochę tak jak z wypadkiem samochodowym. Chwilę po nim na drodze jesteśmy bardziej uważni i ostrożni. Ale z czasem strach znika. Podobne zjawiska na rynku lotniczym już zresztą przerabialiśmy. Czy to po ataku na WTC w 2001 r., czy po wybuchu wulkanu wiosną 2010 r. Za każdym razem się podnosiliśmy. Teraz też tak będzie - mówił pod koniec marca w rozmowie z naszym portalem prezes Tomasz Kloskowski.
rb

Opinie (108) ponad 20 zablokowanych

  • Kilka tygodni posuchy (8)

    I juz pod kreska? Kolos na glinianych nogach.

    • 81 93

    • A co? (2)

      Jak ma notować zyski, skoro nie zarabia? Możesz rozwinąć myśl?

      • 36 14

      • może poprostu zamiast rozwijać mysl, to ty przeczytaj co on napisał. (1)

        • 12 25

        • poproście Jóżefa Bąka

          zna się! :))))))))))))))))

          • 0 0

    • pod jaką kreską?? umiesz czytać ze zrozumieniem? (1)

      zysk za I kwartał 6,28 mln PLN
      mniejszy o 23% niż w I kw 2019

      • 14 3

      • A Ty umiesz ?
        Widziałeś temat tego artykułu ?

        • 2 8

    • Dokładnie! 23 % mniejszy zysk i od razu 100 pracowników na pysk.

      • 10 4

    • (1)

      A Polska to na jakich nogach? Chyba z kartonu.

      • 11 2

      • Lub na zapałkach.

        • 3 1

  • Na biednego nie trafilo. (2)

    I tyle w temacie.

    • 71 34

    • No niestety trafiło, wszystkie straty odbiją sobie zwalniając ludzi.

      • 3 4

    • nawet sobie nie wyobrazasz jakie sa koszty takiego miejsca jak lotnisko w stosunku do zysku, ktory maja. wyobraz sobie ze zarabiasz 4 tys zl i placisz czynsz za mieszkanie 1000 + rozne wydatki i oszczedzasz 500 zl miesiecznie.. teraz policz na ile miesiecy musisz oszczedzac zeby oplacic to wszystko nie zarabiajac nic..

      • 0 0

  • (1)

    Ale za to jak przyjemniej gdy samoloty nie strącają mi kołami dachówek w moim m4 na myśliwskiej :)

    • 42 40

    • Chyba mieszkasz na 150 pietrze

      Na tej myśliwskiej że aż Ci samolot kołem o dach zahacza

      • 0 0

  • Pierwszy kwartał jeszcze spoko

    Ale kolejny to będzie dramat. Ale my i tak się będziemy cieszyć, że mniej ludzi na wirus umrze.

    • 34 11

  • Nie tylko lotnisko pod kreską

    To jest duża firma poradzi sobie. Wierzcie mi inni mają gorzej ale o nich nikt nie napisze.

    • 81 2

  • Oby nie skończyło się to jak jest w Radomiu czy Gdyni (3)

    • 24 23

    • czy komuś mieści się w głowie

      że w Danii dwa lotniska są w odległości 30km?
      I sobie radzą...
      Trzecie jest 100km dalej i... obsługuje Polskę.

      • 9 4

    • W Gdyni się nawet nie zaczęło.

      • 1 0

    • Gdańskie lotnisko, to lotnisko prowincjonalne! Przy perspektywie rozwoju sieci dróg A i S w niedługim horyzoncie czasowym i kolei duzych predkości, opłacalne będzie tylko lotnisko w Warszawie

      • 0 8

  • (2)

    A kto teraz będzie latał?I za co....eldorado się skończyło,ale może w 2022 będzie już okej.

    • 40 8

    • (1)

      Ludzie morza, do roboty. Dobre parę tysięcy osób.
      Do czasu zawieszenia lotów w PL latałem parę lat przez Amsterdam czy Kopenhagę i co cztery tygodnie mijałem w samolotach znajome twarze.
      Dziś podmiany uciążliwe, bo trzeba "firmowym" busem kursować z domu do najbliższego lotniska, które jest w Berlinie lub Amsterdamie.

      • 3 1

      • Sas do Kopenhagi 6:00 potem z Cph do Gdańska 22:55 prawie sam offshore i na statki

        • 2 0

  • Czyja to wina?

    Kiedyś było wino tooska.
    Teraz tych co mówią jak jest pięknie i wszystko w ogóle super
    Wino jara albo nosa matiego
    Szkoda, że masz airport pod kreską.
    Może za miesiąc wylecę do innego kraju na chwilę po kasę

    • 7 24

  • (3)

    Podobne zjawiska na rynku lotniczym już zresztą przerabialiśmy. Czy to po ataku na WTC w 2001 r., czy po wybuchu wulkanu wiosną 2010 r. Za każdym razem się podnosiliśmy. Teraz też tak będzie - mówił pod koniec marca w rozmowie z naszym portalem prezes Tomasz Kloskowsk.

    SPOKO skoro właścicielem lotniska jest województwo pomorski i samorządy trójmiasta....................
    to straty pokryją mieszkańcy ......lotnisko się wydźwignie..... jak to łatwo przychodzi prezesom spółek samorządowych i państwowych tak pięknie się rządzi nie swoimi pieniędzmy.

    • 61 17

    • Lanie wody (1)

      O co ci chodzi. Pytanie retoryczne

      • 4 3

      • Może i retoryczne...

        Ale jakby to był prywatny folwark to był by zgon, a tak jakoś będzie, ot kwartały na minusach. Oj tam oj tam.

        • 2 1

    • Lotnisko jest w 52% prywatne

      I nigdy nie notował straty bo jest dobrze zarządzana w odróżnieniu od większość państwowych spolek typu szpitale policja itp

      • 0 0

  • Czy beneficjent nazwy lotniska (4)

    Też dostanie mniejszą gażę?

    • 51 29

    • Beneficjent nazwy niech z emeryturki coś kopsnie na wsparcie katapulty xD (1)

      • 14 5

      • Nie może bo podobno bankrutuje. Ma tylko 6000tys, a Danuska wydaje miesięcznie 7000zl.

        • 7 4

    • Nie

      Bardzo miło, że się Pani martwi :) Ja także wspieram Wałęsę !! :)

      • 2 5

    • Beneficjent, czy Dawca? Może jednak Donator...?

      Kto jest "beneficjentem"? Bo ze struktury własności wynika, że instytucje samorządowe... Skrót myślowy nieadekwatny (przepraszam - znowu trudne słowo... ech, ten polski język...). Może powrót do placówek subwencjonowanych z podatku pośredniego by się przydał w celu uzupełnienia merytorycznych informacji o charakterze niepoślednim w korespondencji publicznego odczytu... (hehe, teraz się domyślaj, co tu napisano - to też po polsku, z tym samym bełkotem)

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane