Lotnisko się rozbudowuje. Kamień węgielny na budowie pirsu

5 czerwca 2020, 15:00
rb
Najnowszy artukuł na ten temat

Rośnie ruch na lotnisku w Gdańsku. "Nie ma strachu przed lataniem"

Trwa rozbudowa terminalu pasażerskiego w Porcie Lotniczym w GdańskuMapka. Na trwającej od grudnia 2019 r. budowie pirsu wmurowano w piątek kamień węgielny. Inwestycja ma być gotowa w grudniu przyszłego roku i będzie kosztować 255 mln zł.



W strugach ulewnego deszczu w piątkowe południe władze Portu Lotniczego, samorządów a także przedstawicieli Doraco oraz Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze wmurowali kamień węgielny pod rozbudowę terminalu pasażerskiego.

- Gdy w połowie lat 90. podpisywaliśmy akt erekcyjny pod budowę pierwszego terminala, wówczas też lało. Odbieram to za dobry znak, bo od tamtego czasu mocno się rozwinęliśmy - powiedział Tomasz Kloskowski, prezes lotniska w Gdańsku.
Jak dodał, recesja spowodowana pandemią koronawirusa to dla portu szansa na rozwój. Przyznał, że nie zamierza wstrzymywać żadnych inwestycji na lotnisku, lecz "wrzucić wyższy bieg, by zdominować tych, co czekają na to, co nastąpi".

- Niezbędnym puzzlem do realizacji celów i zamierzeń Gdańska, Pomorza i całego regionu jest nasze lotnisko i jego rozwój. To jest konieczne, byśmy już za chwilę obsługiwali całą rzeszę mieszkańców i naszych gości oraz turystów - podkreślił Kloskowski.
Lotnisko w Gdańsku w 2008 r. (z prawej) i dziś (z lewej). graf. Trojmiasto.pl

Pirs wyszedł z ziemi



Najbardziej zaawansowane prace toczą się w części przylegającej do obecnego terminala T2. Tam wychodzi już z ziemi druga kondygnacja pirsu. Pod ziemią zniknął za to dawny wjazd do strefy VIP, który został przeniesiony bliżej środka budowanego pirsu.

Budowa nowej części terminala nie tylko pnie się w górę, ale niedługo przesunie się także w stronę płyty postojowej. Powstaną tam cztery klatki schodowe i rękawy pasażerskie, którymi podróżni będą przemieszczać się do samolotu. Obecnie trwają prace przygotowawcze do przesunięcia płotu, a w miejscu planowanych fundamentów pod klatki demontowana jest nawierzchnia.

Wrócił ruch lotniczy. Sprawdziliśmy, jak wygląda podróż



Po rozbudowie terminala pasażerskiego w nowym pirsie portu będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen (Irlandia, Wielka Brytania), a także pasażerowie czarterów np. do Turcji, Egiptu. Obecnie podróżni ci korzystają z pochodzącego z 1997 roku terminalu T1.

(Bez)ruch lotniczy. Prezes lotniska: Podniesiemy się



Pirs ma być gotowy w grudniu 2021 r. Budowa będzie kosztować 255 mln zł. Inwestycja jest finansowana z obligacji oraz ze środków własnych portu lotniczego.
Lotnisko w Gdańsku na tle innych regionalnych portów w Europie wypada:
56%

okazale, nie mamy się czego wstydzić

29%

normalnie, wszędzie wygląda to podobnie

15%

przeciętnie, dlatego potrzebne są kolejne inwestycje

zakończona

łącznie głosów: 1798

rb