Gdynia: Majątek lotniska dla firmy logistycznej

2 grudnia 2020, 8:45
neo
Najnowszy artukuł na ten temat

Gdynia: 3 mln zł na prawników zajmujących się lotniskiem

Znalazł się chętny na zakup praw do dysponowania częścią majątku lotniska Gdynia-KosakowoMapka. To warszawska firma INBAP Intermodal, budująca kolejowy terminal przeładunkowy na ścianie wschodniej. Za 8 mln 666 tys. zł będzie zarządzać terenami o powierzchni 264 ha i takimi elementami jak pas startowy czy terminal pasażerski przez 20 najbliższych lat.



Ogłoszenie o sprzedaży majątku spółki pojawiło się w na stronie lotniska 19 października. Na sprzedaż było prawo własności do nieruchomości przy ul. Zielonej 41Mapka o powierzchni ok 1,1 ha, zabudowanej jednorodzinnym budynkiem mieszkalnym w trakcie prac budowlanych, w którym mieszkać nie można, a jedynie prowadzić działalność rolniczą. W pakiecie było też prawo dysponowania, do września 2040 r., nieruchomościami o powierzchni 264 ha, na których znajdują się: droga startowa wraz z oświetleniem nawigacyjnym (współużytkowana z wojskiem), drogi kołowania, płyty postojowe samolotów, budynek służb lotniskowych, lotniskowa stacja zasilania wraz z systemem sterowania oświetleniem nawigacyjnym, baza paliw lotniczych, budynek terminala General Aviation, droga dojazdowa do lotniska i wewnętrzne drogi dojazdowe. Obiektów nie można ani sprzedać, ani przebudować.

Na ogłoszenie odpowiedział jeden oferent. We wtorek w gdańskim Sądzie Okręgowym syndyk masy upadłościowej lotniska zapoznał się z jego ofertą i ją zaakceptował.

Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo na zdjęciach



Kim jest inwestor?



To spółka INBAP Intermodal, mieszcząca się w Warszawie, ale działająca na ścianie wschodniej, gdzie w miejscowości Małaszewicze Duże (blisko granicy z Ukrainą) na obszarze 12 ha buduje terminal przeładunkowy z bocznicami kolejowymi, suwnicami bramowymi, platformami kontenerowymi i placem składowania pustych kontenerów, który ma zapewniać pełną obsługę logistyczną. Teraz za 8 mln 666 tys. zł netto przez 20 lat będzie mógł też zarządzać gdyńskim lotniskiem.

Upadłość po interwencji Komisji Europejskiej



Przypomnijmy: od lutego 2014 r. lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie.
Myślisz, że z Gdyni będą startować pasażerskie samoloty?
15%

tak, ale poczekamy wiele lat

37%

pasażerskie nie, ale cargo i małe awionetki na pewno

48%

nie, trzeba się pogodzić z tym, że lotnisko cywilne to niewypał

zakończona

łącznie głosów: 1838

neo