Mały Kack: najpierw buspasy, później przebudowa skrzyżowania

8 października 2020 (artykuł sprzed 1 roku)
Patryk Szczerba
Skrzyżowanie ulic Spokojna i Wielkopolska. Zdaniem wielu mieszkańców to najniebezpieczniejsza krzyżówka w ciągu ul. Wielkopolskiej. Więcej zdjęć (4)

Skrzyżowanie ulic Spokojna i Wielkopolska. Zdaniem wielu mieszkańców to najniebezpieczniejsza krzyżówka w ciągu ul. Wielkopolskiej.

fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Skrzyżowanie ulic Spokojna i Wielkopolska. Zdaniem wielu mieszkańców to najniebezpieczniejsza krzyżówka w ciągu ul. Wielkopolskiej.

fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

By przebudować niebezpieczne skrzyżowanie ulic Wielkopolska-Spokojna i GrażynyMapka w Małym Kacku trzeba byłoby stworzyć zamienną dokumentację dla węzła Karwiny, włączając w nią tę inwestycję. - Najpierw skupiamy się na poprawie warunków do transportu publicznego, o skrzyżowaniu będziemy pamiętać w kolejnym etapie budowy węzła - tłumaczą władze Gdyni.



Dyskusja o poprawie bezpieczeństwa pieszych i kierowców na ul. Wielkopolskiej w Gdyni wróciła wraz ze śmiertelnym wypadkiem na tej ulicy sprzed miesiąca w okolicy skrzyżowania z ul. Sopocką.

Przypomnijmy: kierowca osobowego audi, podczas zmieniania pasa ruchu, stracił panowanie nad pojazdem, zjechał na lewe pobocze, a następnie uderzył w betonowy słup trakcji trolejbusowej.

Wskutek uderzenia samochód został praktycznie przecięty na pół, a 34-letni kierowca zginął.

Skutki wrześniowego wypadku na Wielkopolskiej w Gdyni. Więcej zdjęć (4)

Skutki wrześniowego wypadku na Wielkopolskiej w Gdyni.

fot. czytelnik Trojmiasto.pl

Skutki wrześniowego wypadku na Wielkopolskiej w Gdyni.

fot. czytelnik Trojmiasto.pl

Budżet obywatelski nie pomógł



Mieszkańcy zwrócili uwagę, że do zdarzenia doszło w okolicy innego skrzyżowania Wielkopolskiej-Spokojnej i Grażyny, gdzie od lat trwają starania o przebudowę tej niebezpiecznej krzyżówki i uspokojenie ruchu w tym miejscu.

Mało brakowało, a udałoby się dzięki budżetowi obywatelskiemu, ale w głosowaniu mieszkańcy wybrali inne propozycje. Wydawało się, że mimo wszystko jest szansa na przebudowę, bo władze miasta zapowiadały zmiany przy okazji planów budowy węzła Karwiny.

- Miasto obiecywało zbudować sygnalizację na tym skrzyżowaniu w ramach węzła Karwiny, ale niestety zostało to wycięte z harmonogramu, więc kolejne wypadki to kwestia czasu - podkreślał we wrześniu autor wniosku do budżetu obywatelskiego.
Kilkanaście godzin po zdarzeniu, wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk, odpowiadał że przebudowa skrzyżowania jest planowana, ale dopiero w drugim etapie budowy węzła Karwiny.

Sprawą zainteresował się Marek Dudziński, radny PiS. W interpelacji dopytuje, dlaczego nie uda się zrealizować inwestycji w pierwszym etapie i czy jest szansa, by wykonać przebudowę ze środków budżetu miasta.

Przebudowa zapewni też bezpieczeństwo pieszym. Więcej zdjęć (4)

Przebudowa zapewni też bezpieczeństwo pieszym.

fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Przebudowa zapewni też bezpieczeństwo pieszym.

fot. Maciej Czarniak/Trojmiasto.pl

Przebudowa będzie, ale później



- Sygnalizacja na skrzyżowaniu jest niezwykle potrzebna. Świadczy o tym pojawienie się propozycji jej budowy w tegorocznym budżecie obywatelskim - pisze w korespondencji do władz Gdyni.
Wiceprezydent Gdyni w odpowiedzi poinformował po raz kolejny, że skrzyżowanie zostało wyłączone z projektu budowy węzła Karwiny, przyznając, że zapowiadane prace przy budowie to dopiero pierwszy etap współfinansowanej przez UE inwestycji.

- Ze względu na trwające w sąsiedztwie węzła Karwiny roboty budowlane związane z inwestycją Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, tj. budową odcinka drogi ekspresowej S6 Słupsk-Gdańsk, podjęto decyzję o realizacji przedmiotowego zadania etapowo - odpowiada Marek Łucyk.
Planowane inwestycje w ramach węzła Karwiny. Więcej zdjęć (4)

Planowane inwestycje w ramach węzła Karwiny.

graf. Trojmisto.pl

Planowane inwestycje w ramach węzła Karwiny.

graf. Trojmisto.pl

Priorytetem buspasy i parking przy PKM



Jak dodaje, w pierwszej fazie priorytetem są buspasy i parking przy PKM Karwiny, czyli inwestycje w transport publiczny, chętnie finansowane ze środków UE .

- Zakresem etapu pierwszego robót budowlanych objęto roboty, których realizacja poprawi infrastrukturę transportową służącą pojazdom transportu publicznego (wydzielone pasy ruchu) oraz infrastrukturę węzłową ułatwiającą zmianę środka transportu. Mając na względzie dobro mieszkańców Gdyni, zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego, przy występujących już ogromnych utrudnieniach w ruchu drogowym, jest niezmiernie istotne - wskazuje Łucyk.
Dodaje, że przebudowa skrzyżowania byłaby możliwa, ale wymagałaby zmian w projekcie węzła Karwiny.

- Racjonalność takiego działania jest wątpliwa ze względu na kosztowność oraz znaczne skomplikowanie procedury administracyjnej - kończy.
Czy w okolicy twojego zamieszkania są niebezpieczne miejsca dla pieszych?
48%

tak, jest ich dużo

25%

tak, ale niewiele

27%

nie, jest bezpiecznie

zakończona

łącznie głosów: 433

Opinie (131) 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (17)

    No bez jaj. Jakiś seba w audi zabija się przy zmianie pasa ruchu i to od razu niebezpieczne miejsce?

    Ja może jakoś kiepsko jeżdżę, ale nie zdarzyło mi się stracić panowania nad pojazdem przy zmianie pasa.

    • 95 6

    • ale autor pomylił (2)

      Spokojną od cmentarza z Sopocką od Brodwina, foto przedstawiają rózne miejsca na Wielkopolskiej , gdzie PKM a gdzie Spokojna

      • 16 0

      • Autor pomylił również miesiące

        bo wypadek był w sierpniu

        • 5 0

      • przy spokojnej jest mnóstwo stłuczek każdego roku

        • 2 0

    • do tego zabił się 500m dalej... ktoś manipuluje

      • 12 0

    • tak. Manipuluje, żeby uprzykrzyć życie biednym kierowcom. (5)

      Jeden wypadek, to jeden wypadek za dużo. Dlatego miejsce niebezpieczne.

      • 2 10

      • (2)

        w mieście jes generalnie 50km/h(czasem znaki podnoszą do 70km/h) - to audi to kiepski pojazd musi być żeby przy 50 się tak przepołowić...
        Artykuł manipuluje opinią publiczną. Wytyczne z centrali... hahahaha.....

        • 9 0

        • I to jest dokładnie ten problem (1)

          Nikt na 70 nie jedzie 70.

          • 3 1

          • Nie chodzi o prędkość

            Tylko błędne roplanowanie skrzyzowania i swiateł

            • 0 0

      • tam jest dużo stłuczek

        • 1 0

      • Zabił się

        Nie dlatego, bo nawierzchnia jest w kiepskim stanie...
        Większym problem jest skrzyżowanie z parkową.

        • 0 0

    • Tak wogóle to on sie rozwalił lekko z 500 metrów dalej...

      I też byś stracił panowanie jakbyś leciał w tamtym łuku około 190...

      • 9 0

    • Ściemniactwo i naciągane argumenty - gdzie Spokojna a gdzie Sopocka?... (1)

      Jak ja "lubię" takie wypisy ... mowa o skrzyżowaniu ze Spokojną i wrzucone bardzo efektowne zdjęcie z wypadku przy Sopockiej...
      Na pewno gościu wypadł z zakrętu przy Sopockiej dla tego, że nie było świateł przy

      Jak ja "lubię" takie wypisy ... mowa o skrzyżowaniu ze Spokojną i wrzucone bardzo efektowne zdjęcie z wypadku przy Sopockiej...
      Na pewno gościu wypadł z zakrętu przy Sopockiej dla tego, że nie było świateł przy Spokojnej a nie dla tego, że jechał grubo powyżej dozwolonej, jak i rozsądnej prędkości. Bo ile to by musiało być żeby ten numer wyciąć, +100 +120?
      A tak, na skrzyżowaniu ze Spokojną będą światła i dalej będzie co? Ćwierć mili...
      Także zamiast napisać wprost, że ciężko się wyjeżdża z bocznej ulicy (skręcając w lewo), bo często trzeba długo czekać, to jakieś durne argumenty i przykłady tu się dzieją ...
      Zgoda, że samochodów i osiedli przybywa i ten rejon wymaga modyfikacji, ale nie róbmy z siebie i innych durni...

      • 6 0

      • Nie mieli zdjęć stłuczek przy spokojnej

        to wrzucili wypadek przy sopockiej, też na S

        • 3 0

    • Nie zdarzyło Ci się ponieważ ten Sebix jechał podobno koło 200km/h w tym miejscu, a to był dodatkowo łuk

      • 0 0

    • Mieszkam tam

      Bardziej niebezpieczne jest skrzyżowanie z parkową, światła w stronę orłowa, są ustawione za skrzyzowaniem zamiast przed, wystarczyło by je "przenieść" zamiast udawać że nie ma pieniędzy w budżecie..

      • 2 0

    • Wyścigi

      Podobno ścigał się z kolegą.

      • 0 0

    • To nie była żadna zmiana pasa jak to ładnie określa nasza władza, tylko wyścigi d**ili, którzy jechali około 200 km/h

      • 0 0

  • Fascynujące jak można skomplikować coś prostego.

    Pewnie chodzi o więcej pie......?

    • 41 3

  • (1)

    Nie trzeba być inżynierem od budowy dróg żeby wiedzieć, że przebudowa tego skrzyżowania czy całego węzła włącznie z wjazdem w Lidzką i wyjazdem ze stacji i myjni to kupa kasy, której Gdynia nie posiada :)
    Stąd później później...

    • 53 1

    • Akurat Lidzka po 25 latach czekania lada moment będzie remontowana...

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.