- 1 Akcja ratunkowa nurka przy Westerplatte (135 opinii)
- 2 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (384 opinie)
- 3 Martwe dziki z Karwin miały ASF (212 opinii)
- 4 15 mln zł wygrane w Eurojackpot w Gdańsku (100 opinii)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (166 opinii)
- 6 Dwóch 29-latków z narkotykami (28 opinii)
Mevo 2.0 wciąż bez umowy. Termin wydłużono o 60 dni
10 listopada minęło już 107 dni od otwarcia ofert na ponowne uruchomienie roweru metropolitalnego Mevo, a Obszar OMGGS wciąż nie wybrał najkorzystniejszej oferty i nie podpisał umowy z operatorem. Pierwotnie gminy miały na to 90 dni od dnia otwarcia kopert z ofertami. - Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - informuje Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego.
Przypomnijmy:
- W styczniu 2021 r. Obszar Metropolitalny po wielomiesięcznych konsultacjach z mieszkańcami, ekspertami i operatorami (w tzw. dialogu konkurencyjnym) wystosował zaproszenie do składania ofert.
- W lutym dotychczasowy operator, spółka Nextbike Polska, złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, co wydłużyło termin składania ofert.
- W efekcie w marcu Obszar unieważnił zaproszenie do składania ofert.
- Kolejne postępowanie ogłoszono w maju i podobnie jak trzy miesiące wcześniej - Nextbike znów odwołał się do KIO.
- Do lipcowego otwarcia kopert z ofertami Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia zmieniła się jeszcze kilkukrotnie.
Ostatecznie w lipcu otwarto koperty z dwiema ofertami. Pierwsza - niższa - opiewająca na 159 mln zł wpłynęła od spółki City Bike Global. Drugą - już znacząco przekraczającą zakładany budżet - złożyło konsorcjum BikeU i Freebike, oczekując od Obszaru 365 mln zł. Gminy na realizację inwestycji przewidziały 107 mln zł.
Na wybór najkorzystniejszej oferty i podpisanie umowy z nowym operator Obszar miał 90 dni. Termin ten minął pod koniec października.
- Projekt jest nowatorski i bardzo skomplikowany, a przepisy prawa zamówień publicznych bardzo precyzyjne, dlatego sprawdzamy oferty bardzo skrupulatnie i zgodnie z procedurami określonymi przez ustawę. Czas związania ofertami został zgodnie z prawem i za zgodą oferentów przedłużony o kolejne 60 dni - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik prasowy Obszaru Metropolitalnego. - Obecnie oferty są sprawdzane pod względem formalnym i merytorycznym, w tym co do zaoferowanej ceny, zgodnie z wytycznymi wynikającymi z prawa zamówień publicznych. Wszystkie wymienione procedury są czasochłonne, ale przewidujemy, że postępowanie zostanie rozstrzygnięte do końca tego roku.
Różnicę pokryją wpływy z abonamentów i reklam
Poza samym podpisaniem umowy inną - nie mniej istotną - kwestią pozostaje znaczna różnica między zakładanym budżetem a najniższą ofertą. Wynosi ona aż 52 mln zł.
W jaki sposób gminy mają zamiar pokryć tę kwotę?
- W ramach czynności związanych z otwarciem ofert wskazaliśmy, że na sfinansowanie zamówienia w części podstawowej zamawiający zabezpieczył kwotę 107 487 162,00 zł brutto, przy czym podana kwota nie zawierała przychodów z abonamentów czy sprzedaży powierzchni reklamowej, które - inaczej niż w poprzedniej umowie - będą teraz trafiać na konto OMGGS. Do tego należy doliczyć kwotę, jaką OMGGS otrzyma z tytułu zwrotu podatku VAT - tłumaczy Mongird.
Ponad 4 tys. rowerów, miesięczny abonament 29 zł
Nowa umowa ma zostać podpisana na 7,5 roku. Nowe Mevo będzie składało się z minimum 4099 rowerów, w tym 3099 będą to rowery ze wspomaganiem elektrycznym i 1000 rowerów tradycyjnych.
Ponadto Mevo 2.0 to także 717 stacji rowerowych i abonament miesięczny w wysokości 29,99 zł.
Zasięg ma objąć 16 gmin: dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo. W każdej z gmin będą punkty ładowania baterii oraz możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-11-10 11:55
Zwykłe rowery!!! (17)
Dlaczego nie można u nas zrobić sieci zwykłych rowerów jak w innych większych miastach w Polsce np Wrocław albo Białystok? Po co to szukanie udziwnień na siłę? Znowu ma być to samo?! Rozumiem, że pewnie chodzi o jakieś dotacje itd ale dziwne to wszystko... Zróbcie coś użytecznego w końcu!
- 120 22
-
2021-11-11 21:03
Żeby rowery zwykłe w Mevo miały sens w Trójmieście,
To powinny mieć tak minimum 3x7 przełożeń. W sumie nie podniosło by to za wysoko kosztów, choć może częściej rowery trafiałyby do serwisu.
- 0 0
-
2021-11-10 21:19
Bo Karnowski pojechał do Kopenhagi i postanowił zrobić Kopenhagę w Sopocie.
- 1 1
-
2021-11-10 21:11
taaa, zwykłe rowery...
to miało pokazać światu: patrzcie! I skończyło się jak zawsze, gdy ktoś kieruje się taką motywacją...
- 1 1
-
2021-11-10 19:58
Normalni ludzie jeżdżą na normalnych rowerach
Roboty jeżdżą na elektrykach
- 1 2
-
2021-11-10 18:38
Bo trzeba kasę publiczna przytulić najpierw, a potem to można upadać...
- 4 1
-
2021-11-10 17:27
Pomyśl logicznie ? Zwykle rowery to linki oraz kable to sie psuje non stop.
- 4 3
-
2021-11-10 17:11
Może dlatego, że elektryki zostały na w spadku po poprzednim projekcie.
- 5 0
-
2021-11-10 15:13
Mamy juz hulajnogi (1)
Jak chcesz rower to go sobie kup
- 4 8
-
2021-11-10 15:20
I mam z tym rowerem pakować się do SKM?
Mam swój rower, a jednak z Mevo korzystałem nie raz.
- 10 2
-
2021-11-10 14:13
Komu to
- 2 3
-
2021-11-10 14:03
(4)
Jak ktoś już zwrócił uwagę - Trójmiasto ma duże różnice wysokości. Jeśli będziemy mieć same zwykłe rowery to regularnie trzeba je będzie wozić z dolnego tarasu na górny, bo dużo ludzi będzie zjeźdzać, a niekoniecznie już wjeźdzać.
- 26 7
-
2021-11-10 15:19
(3)
Nie tylko Gdańsk ma różnicę wysokości. To raz. Po drugie firma i tak będzie musiała realokowac cześć rowerów po całym Gdańsku. Po trzecie jak masz swój rower to zjeżdżasz nim z góry, a z powrotem co? Tramwajem z rowerem, taxi czy zostawiasz rower i kupujesz nowy?
- 12 10
-
2021-11-11 07:40
Hm
I tak taniej wyjdzie je wozić niż serwisować te baterie, które zresztą i tak były w większości do niczego dzięki czemu miałeś ciężki rower bez wspomagania
- 4 1
-
2021-11-10 17:11
Hej
Tylko, ze miejskie rowery z zalozenia musza byc masywne, dzieki czemu sa mniej podatne na uszkodzenia. Podjezdzanie 20kg klocem z mala iloscia przelozen np. na Moręne to juz nie lada wyzwanie.
- 17 3
-
2021-11-10 16:46
Dlatego nie używam swojego roweru w celach komunikacyjnych w mieście, a tylko do rekreacji.
- 9 3
-
2021-11-10 14:03
1000 rowerów ma być zwykłych - czytaj ze zrozumieniem
- 6 13
-
2021-11-10 13:56
Wrocław jest płaski jak stół...
Zresztą - rowery już mamy, więc po problemie.
- 15 6
-
2021-11-16 11:03
Dziwne, że Nextbike brał udział w przetargu ponownie skoro nawet nie rozliczył się z mieszkańcami za wykupione abonamenty. Nam przepadło ok. 200 zł i pomimo pism z prośbą o zwrot abonamentu nie było żadnego odzewu z ich strony. Dziwne, że w takiej sytuacji oni mieli prawo brać udział w przetargu skoro oszukali tyle osób.
- 2 0
-
2021-11-10 12:26
Proponuję rowerowy "hyper loop". Uniezależnimy się od pogody, a kasę znacznie większą można przewalić.
Obecnie przez sporą część roku rower jest tylko dla rowerowych dżihadystów, a taka sieć tuneli rozwiązałaby problem deszczu, śniegu, lodu itp.
- 32 17
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.