• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0. Nextbike przywrócony do dialogu konkurencyjnego

MKo
3 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Mevo wciąż źle lokalizuje parkowanie
Rowery Mevo na ulicach Trójmiasta mają się pojawić jesienią 2021 r. Rowery Mevo na ulicach Trójmiasta mają się pojawić jesienią 2021 r.

Krajowa Izba Odwoławcza przywróciła firmę Nextbike Polska do dialogu konkurencyjnego dotyczącego roweru metropolitalnego Mevo. Spółka została wykluczona z rozmów w czerwcu tego roku w związku z nienależytym wykonaniem pierwszego projektu Mevo. Decyzja o włączeniu Nextbike Polska SA do dialogu oznacza wydłużenie procedury przetargowej o kilka tygodni. System ma być uruchomiony jesienią przyszłego roku.



Czy rower Mevo ma jeszcze szansę, by okazać się sukcesem?

Operatorem roweru metropolitalnego Mevo od marca do października 2019 r. była spółka NB Tricity, spółka celowa założona przez Nextbike Polska. W całości należała ona do Nextbike Polska i powołana została wyłącznie do realizacji projektu Mevo.

Warto dodać, że Nextbike Polska na piśmie deklarował, że to spółka-matka w 90 proc. wykona umowę z OMGGS - formalnie jako podwykonawca swojej spółki-córki. Później - już w trakcie realizacji projektu Mevo - Nextbike Polska dwukrotnie zmieniał prezesów zarządu. Pogorszyła się też jego sytuacja finansowa. Podczas gdy w maju 2018 r., kiedy rozstrzygany był przetarg na Mevo, akcje Nextbike'a warte były 130 zł, to w październiku ub. roku jedna akcja była warta 14 zł. Po wypowiedzeniu umowy przez OMGGS firma została sprzedana niemieckiemu funduszowi inwestycyjnemu.

Rowery Mevo na ulicach Gdańska do obsługi Jarmarku



Bezpośrednim powodem wypowiedzenia umowy był formalny wniosek NB Tricity o poparcie planu restrukturyzacji spółki oraz brak należytego wykonania umowy.

- Mimo próśb o wspólne ustalenie zasad restrukturyzacji prezes Nextbike Polska przesłał nam wówczas formalną propozycję, wobec której musieliśmy zagłosować "za" lub "przeciw". Przed podjęciem decyzji otrzymaliśmy wgląd w sytuację finansową spółki i wnioskowaliśmy o dialog z Alior Bankiem, który finansował większość kredytów spółki. Po rzetelnej analizie sytuacji, w trosce o publiczne środki, wraz z prezydentami i burmistrzami podjęliśmy decyzję o wypowiedzeniu umowy. Dzięki temu zachowaliśmy 30 milionów zł przeznaczonych na drugi etap Mevo, odzyskaliśmy 4,02 mln zł gwarancji bankowej. Otrzymaliśmy też pisemną deklarację prezesa Nextbike Polska, iż abonenci otrzymają zwrot środków. Niestety deklaracja ta do dziś nie została zrealizowana - mówi Michał Glaser, prezes zarządu OMGGS.
Z rowerów Mevo mieszkańcy mogli cieszyć się tylko kilka miesięcy. Z rowerów Mevo mieszkańcy mogli cieszyć się tylko kilka miesięcy.

Obszar wyklucza Nextbike'a



W maju został ogłoszony dialog konkurencyjny dot. nowego Mevo. Wśród uczestników, którzy zgłosili się do udziału, była także spółka Nextbike Polska. W czerwcu tego roku komisja przetargowa złożona z przedstawicieli OMGGS, oficerów rowerowych z Gdyni, Gdańska, Sopotu i Tczewa, specjalistów ds. zamówień publicznych i prawników zdecydowała o wykluczeniu Nextbike Polska z postępowania przetargowego dot. Mevo 2.0. Powodem było nienależyte wykonanie projektu Mevo 1.0, którego spółka była 90-proc. podwykonawcą.

Spółka Nextbike Polska nie zgodziła się z tą decyzją i odwołała do Krajowej Izby Odwoławczej, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia. Oznacza to, że Nextbike Polska zostaje włączony do rozmów w dialogu konkurencyjnym na takich samych zasadach jak pozostali uczestnicy.

- Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu i rozstrzygnięcie przetargu. Decyzja KIO spowodowała wydłużenie procedury o kilka tygodni. W tej chwili najbardziej realnym scenariuszem uruchomienia nowego Mevo jest jesień przyszłego roku. Obecnie pracujemy nad uruchomieniem systemu nie tylko w 14 gminach. Kolejne, jak: Wejherowo, Kosakowo, Kolbudy i gmina wiejska Pruszcz Gdański zgłaszają chęć dołączenia do projektu - dodaje Michał Glaser.
Jacek Karnowski, prezydent Sopotu i wiceprezes Rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS), ocenia, że w polskim prawie zamówień publicznych jest luka, która nie pozwala wykluczyć wykonawcy, którego spółka córka nie poradziła sobie z projektem.

- Decyzja KIO jest dla nas rozczarowująca. Oznacza, że wykonawca, który de facto nie podołał wykonaniu Mevo, ma teraz dołączyć do dialogu - mówi Karnowski.
W ramach przygotowania systemu Mevo 2.0 odbyły się m.in. warsztaty z mieszkańcami. W ramach przygotowania systemu Mevo 2.0 odbyły się m.in. warsztaty z mieszkańcami.

Rowery jesienią 2021 r.



W dotychczasowym postępowaniu brały udział dwie firmy: konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Decyzja KIO o konieczności zaproszenia trzeciej firmy oznacza, że przeprowadzona zostanie nowa runda rozmów z Nextbike Polska.

Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie ostatecznych warunków zamówienia publicznego, co nastąpi prawdopodobnie późną jesienią. Wcześniej odbędzie się też kolejna tura rozmów z mieszkańcami dot. Mevo 2.0. Po ogłoszeniu ostatecznego opisu zamówienia zaproszone firmy będą miały przynajmniej 10 dni na złożenie ofert.

Przetarg na Mevo 2.0 ma zostać ogłoszony jesienią lub na przełomie roku. To oznacza, że rowery - już obsługiwane przez nowego operatora - na ulicach Trójmiasta i pozostałych pomorskich gmin pojawią się najwcześniej po wakacjach 2021 r.
MKo

Opinie (215) ponad 20 zablokowanych

  • I znowu to samo. (15)

    Już z pierwszego przetargu Nextbike był wykluczony, ale KIO zmusiła miasto do dopuszczenia ich...

    • 275 5

    • (7)

      Idealnie pasuje do naszego rządu, nie ważne jak się przejechali na kimś, stołek trzeba utrzymać.
      Chociaż minister zdrowia jednak odszedł po jakiś 500 milionach złotych z przekrętów.

      • 35 27

      • Ja myślę, że powinno się im dać drugą szansę (6)

        Wtedy znowu będzie klapa to za rok coś innego wymyślimy

        • 3 19

        • tak samo jak wyborcy PiS odrzucili PZPRowego Piotrowicza (4)

          to mu Nasza Partia zaraz dała inne odpowiedzialne stanowisko!

          • 19 7

          • Świadomy wyborca (3)

            Lepszy jeden komuch niż całe stado w PO.

            • 6 12

            • (1)

              Chyba niepoczytalny.

              • 2 3

              • specjaliści od prywatyzacji za darmo, darmozjady od 2,5mln na PR spalarni, 8mln zdefraudowano przy ECS

                parki rozrywki na paletach, kloaka w Motławie, teraz Wisła, zadłużenie Gdańska, wszechobecne korki... będzie co sprzątać po lewakach :/

                • 2 1

            • Piłeś? Nie pis(z)

              • 3 6

        • to nie będzie druga tylko trzecia klapa Nexta w Trójmieście

          1sopocki Trójmiejski Rower Publiczny
          2mevo

          ty chcesz trzeci raz, a ja pytam - po co?

          • 7 1

    • słowo klucz (4)

      "...w polskim prawie zamówień publicznych jest luka, która nie pozwala wykluczyć wykonawcy, którego spółka córka nie poradziła sobie z projektem." Prawo w tym kraju zostało tak stworzone aby robić wały a zwykłego Kowalskiego ciągnąć za kieszeń.Czekamy na następne rozdanie ,oczywiście wśród "swoich"

      • 43 1

      • Kazdy przetarg mozna ustawic (3)

        Pytanie czy organizator jest uczciwy czy nie

        • 14 2

        • Jak widzisz, nie każdy (1)

          I znowu wygra Nextbike, a pomyje będą się lały na organizatora przetargu, jak ostatnio.

          • 13 4

          • Może wygrać tylko firma państwowa lub związana bo musi się dać coś skręcić bo inaczej to nie miało by sensu, żeby co, żeby jakiś prywaciarz się dorobił? Powariowaliście czy co.

            • 0 2

        • on dostaje wytyczne jakie zapisy mają się pojawić w przetargu żeby spełniał je tylko ten jeden

          • 0 2

    • Tak

      • 0 0

    • Jak wygra Next to nie przeleje ani grosza na mevo 2.0

      Oni nadal nie oddali ludziom wpłaconych pieniędzy!

      • 1 1

  • Po dwóch latach (9)

    To te rowery będą się nadawać na złom.

    • 281 9

    • (3)

      one się od razu na złom nadawały

      • 42 12

      • Bo je niszczyliście (2)

        Jeżdżąc po 3 osoby

        • 22 5

        • To swoją droga, ale te rowery były naprawdę słabej jakości.

          • 13 2

        • Czyli potwierdzasz że były słabe. Dziękuje.

          • 1 0

    • dokładnie, chyba tylko w pl taki cyrk, masakracja

      • 5 0

    • Już nie przesadzajmy (3)

      Jeśli były składowane pod dachem, to najwyżej łańcuchy(mogły zacząć korodować od wilgoci w powietrzu) i baterie będą wymagać uwagi. Guma spokojnie wytrzyma dużo dłużej, a pozostałe istotne elementy są dostatecznie zakonserwowane smarem. Rower to nie statek kosmiczny, możesz ruskiego składaka po 30 latach w szopie wyciągnąć, i jeśli dętki trzymają powietrze, będzie jeździć. Jeśli nie trzymają, dętki/opony to nieduży koszt.

      • 6 9

      • trolle (1)

        w życiu roweru nie miały, to dislajki będą :P

        • 4 2

        • no na to wygląda

          • 0 0

      • koszt części może i nieduży

        ale najdroższa roboczogodzina

        • 1 0

  • Mam nadzieję, że będą powody żeby ich znowu usunąć (5)

    co za bezczelność

    • 278 3

    • Miasto nie jest bez winy (2)

      a właściwie zasady przetargu gdzie 100% to cena. Nextbike źle skalkulował cenę, a Miasto to wykorzystało licząc że za pół ceny da radę zrealizować usługę.
      Niestety w życiu nic za pół ceny się nie dostaje - chyba że w twarz... czym się skończyło

      • 13 14

      • Miasto całkiem dobrze ogarnęło przetarg, tylko co z tego?

        https://rowery.trojmiasto.pl/Odwolanie-firmy-Nexbike-w-przetargu-na-Rower-Metropolitalny-n122694.html

        • 1 1

      • Punkty były za ilość elektrycznych

        • 6 0

    • Oni tam mogą być

      Ale raczej nikt nie będzie chciał z nimi rozmawiać.

      • 5 1

    • Po wydaniu przez miasto kolejnych 20 milionow

      Zostaną usunięci

      • 2 1

  • żenada trwa nadal...

    Pierwszy :)

    • 149 9

  • (11)

    Czy jest miasto w Polsce gdzie działa rower miejski bez cyrków ?

    • 84 9

    • Nie, dlatego miasto powinno postawic na hulajnogi elektryczne.

      • 5 23

    • (3)

      W wielu miastach normalnie sobie działa.
      W Gdańsku też działał normalnie tylko setki artykułów na Trójmiasto że nie działa zrobiły swoje i wypowiedzano im unowe, choć prawda taka że finansowo źle obliczyli, ale działało dobrze póki działałało.

      • 9 46

      • "jesteśmy dobrze przygotowani, nawet inni biorą z nas przykład........" (1)

        Czy Ty się słyszysz ?od kiedy wypowiedzi na Trójmiasto są brane pod uwagę ? , raczej" duch" ul. Mysiej ( taka ulica w Warszawie z pewną instytucją) dopełnia wszystkiego.

        • 10 1

        • Od wtedy od kiedy rzecznik praw dziecka publicznie powiedzial to co powiedzial, a pozniej przyznal sie, ze przeczytal to w Tygodniku Solidarnosc.

          • 6 6

      • Tak działał normalnie, że rower udało mi się wypożyczyć tylko raz, o 3 w nocy.

        • 10 3

    • (1)

      we wrocławiu działa doskonale. ale rowery są nie-elektryczne tak jak to powinno być. dodatkowo kilka-kilkanaście minut korzystania jest za darmo.

      mnóstwo tego jeździ

      • 20 0

      • Wrocław jest płaski jak stół.

        To i wspomaganie niepotrzebne.

        • 19 9

    • Białystok (2)

      działa już kilka lat. Mam fotkę z zeszłego tygodnia. Miasto ładne czyste i zadbane. I nic nie śmierdzi.

      • 10 1

      • Czyli się chociaż raz umyłes. Brawo.

        • 3 6

      • Nie śmierdzi bo chłopi okien nie otwierają

        • 5 4

    • tak jest to Toruń

      • 0 0

  • Taki hejt na Nextbike ale to wlasnie oni maja najwieksze doswiadczenie w tym projekcie. (14)

    To sa publiczne pieniadze wiec nie oczekujcie ze beda wydawane dobrze. Moj szwagier pracuje w Nextbike jako Dyrektor i oni maja spore zarobki i premie.

    Janusz

    • 24 157

    • (5)

      Powiedzmy sobie prawdę że nextbike 1.0 działał wspaniale i był bardzo popularny.

      Nie wiem dlaczego tę firmę zaszczuli

      • 3 25

      • to ni emiało prawa działać na zasadach zaakceptowanych przez obydwie strony (3)

        Jedna strona udawała, że ich zamówienie jest realne a drug że je wykona.
        Tyle rowerów na tylu stacjach z dowożeniem akumulatorów ????
        Rozsądni ludzie pukali się w głowę ale nie obszar i nie nextbike, pieniądze były publiczne wieć można było się bawić i udawać.

        • 24 2

        • Chwilę zanim wszystko padło, system działał. (2)

          Więc tak, da się.

          • 1 8

          • jasne, działało (1)

            Koncentracja rowerów w kilku newralgicznych punktach, mała dostępność - ale ok, pewnie częśc klientów mogła korzystać. Tylko że w tle były ogromne koszty tego działania które były trzymane w tajemnicy.
            Gdy rzeba było zacząć płacić zaległe zobowiązania wobec podwykonawców, pracowników i kontrahentów - coś co siłą bezwładności ksiegowej i obietnicami zostało odwleczone w czasie na 2-3 miesiące. Jak już czas się skończył i kasa była pusta to trzeba było zgasić światło bo wiadomo było że biznes sie nie spina ekonomicznie a to jest podstawa działania. Abonament za 10 PLN plus jakieś nezne dopłaty przy tym sposobie działania i skali - to nie miało prawa sie utrzymać na wodzie

            • 4 3

            • Za każdym razem, jak zwycięzca samorządowego przetargu coś skopie, jest płacz, że za małe kary.

              No to widać, co się dzieje, kiedy kary są konkretne :)

              A w ostatnim miesiącu działania systemu wcale nie było tak źle, nigdy nie miałem problemu ze znalezieniem wolnego i naładowanego roweru.

              • 1 1

      • wspaniale? źle przeliczyli i zbankrutowali..

        • 2 1

    • ooo pan chyba z Nextbike :)

      • 8 1

    • Jasne ze nextbike jest ok (5)

      Wystarczyło brać udział w pierwszym rozdaniu a nie wystawiać spółkę córkę i robić przekręt. Odpowiedzialni decydenci ale i sama firma nextbike. Oczywiście winnego brak jak w Czajce. Specjaliści Z PO

      • 8 7

      • Co ty masz do PO ? Mevo dzialalo swietnie. (2)

        Ogromna popularnosc. Bylo kilka problemow ale teraz zostana wyeliminowane.

        Janusz

        • 1 15

        • To może niech najpierw zwrócą ludziom kasę ... (1)

          • 11 1

          • Niestety nie możemy wam oddać pieniędzy bo one się nam po prostu należały

            • 4 1

      • (1)

        Odmowna decyzja o budowie drugiej oczyszczalni po drugiej stronie Wisly w Warszawie w 2005. Teraz sprawdzmy kto wtedy rzadzil Warszawa... Lech Kaczynski!

        • 12 3

        • Tak tylko przypomnę jakie Kaczyński miał podejście do infrastruktury...

          Cenną radę dla rowerzystów miała też zastępczyni prezydenta Kaczyńskiego Dorota Safjan. Gdy ci protestowali, że nowa ścieżka rowerowa przy rondzie Zesłańców Syberyjskich prowadzi po schodach, zaleciła: "Jesteście młodzi, możecie 10 metrów znieść rower". Rowerzyści wręczyli wiceprezydent Safjan dyplom uznania "za innowacyjne podejście do problemu dróg rowerowych".

          • 15 1

    • Zarobki

      A ile ma Twój szwagier

      • 0 0

  • najwcześniej po wakacjach 2021 r.? (2)

    proponuję grudzień

    • 160 4

    • Akurat start na jesieni to dobry pomysł (1)

      Bo można wygładzić niedoróbki zanim większość ludzi się rzuci na rowery.
      Co się dzieje jak uruchomisz usługę w szczycie popytu już widzieliśmy.

      • 3 4

      • Z tym, że do wiosny mogą już upaść.

        Znowu będą wozić rowery samochodami na wymianę baterii?

        • 6 0

  • Za późno (4)

    Sukcesu z początku 2019 na pewno nie powtórzą

    • 31 3

    • a jaki to był sukces - rowery za darmo, zwykłe "rozdawnictwo" (3)

      10 zł za cały miesiąc - to śmieszne, w komercyjnej wypożyczalni rower (zwykły) kosztuje 3-40 zl na dzień. Jeżeli Mevo ma działać i być dostępne w wielu miejscach to nie może być darmowym środkiem dojazdu do roboty (np. w Oliwie) czy na uczelnie.
      Abonament na miesiąc powinien być w wysokości połowy abonamentu na komunikację miejską (np. 50 zł - dla seniorów np. 30 zł) i w ramach tego wypożyczenie dzienne do 1 godziny (2x) lub 1,5 godz ale jeden raz (jak ktoś jedzie na dłuższą trasę). Rezerwacja 15 minut ale tylko 1 x dziennie, kolejna 5 minut.

      • 6 3

      • jakoś w innych miastach działa pierwsze 20 minut za darmo.. zmieniasz rower i dalej masz 20 minut za darmo. A u nas za 10 zł /miesiąc za tanio.

        • 3 1

      • 10 zł/mc płacili użytkowniki a reszta - miasto

        • 2 3

      • Sukces był ogromny. Nie pamiętasz już?

        Przecież wypożyczenie czasami graniczyło z cudem, bo tak wielkie zainteresowanie było. Ludzie śmigali na mevo jak szaleni. Ten rower zrewolucjonizował przemieszczanie po Trójmieście

        • 7 2

  • Ten rower od samego początku był skazany na porażkę. (5)

    Każdy kto ma kalkulator łatwo mógł sobie policzyć że to nie wypali. Elektryczne rowery w abonamencie 10 zł /mc.

    • 107 11

    • Tak samo nie miał szans wypalić, jak komunikacja miejska albo poczta.

      Wiadomo było, że trzeba będzie do tego dopłacać, ale i tak miasto wychodzi na plus, bo do miejsc parkingowych dopłaca więcej.

      I gdyby rowery były na czas, a Nextbike nie musiał płacić kar, rower by nie upadł.

      • 15 8

    • Plus dotacja której tu nie uwzględniasz, więcej wyliczenie nic nie warte.
      Ale nawet z dotacją przy takiej popularności było ciężko.

      • 4 0

    • dziwne, w Warszawie jakoś działa, a tam 25min jest za darmo, wystarczy co 25min oddawać rower i brać nowy i można jeździć za darmo, panie ekonomisto XD

      • 2 6

    • Kazdy taki głupek jak ty musi sie chwalic głupotą rowej miejski powinien byc nawet bezpłatnie (1)

      Bo nie poto powstaje by przynosić zyski tylko by zmienić komunikacje w mieście. Oplata miała być niewielka ,tylko dlatego by ludzie bardziej dbali o rowery ich nie blokowali.

      • 0 1

      • I ile chcesz do tego dopłacać? Do 4000 (docelowo) rowerów?

        30 mln złotych? W sytuacji gdy do wspólnego biletu brakowało 60?
        Tak trudno jest zrozumieć że bez stacji ładowania to nie ma szans na powodzenie? Ludzie którzy chwalą ten projekt nigdy niczego sami nie zorganizowali i brak im wyobraźni.

        • 1 0

  • (6)

    Elektryczne hulajnogi sprawdzaja sie lepiej.

    • 24 59

    • Pogadamy, jak pokażesz mi legalną elektryczną hulajnogę. (2)

      Bo w tej chwili każda z nich jest motorowerem bez homologacji i papierów.

      • 8 11

      • (1)

        na tej zasadzie lektryczny rower to tez motorower. ...

        • 5 4

        • To PORD wyraźnie opisuje:

          rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni
          osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany
          naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu
          nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W,
          którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po
          przekroczeniu prędkości 25 km/h;

          I tak, spora część rowerów elektrycznych, szczególnie "samoróbki", jest nielegalnymi motorowerami, a czasem i motocyklami.

          • 6 2

    • bo są 100% prywatne (1)

      tam gdzie są publiczne środki i politycy, tam też będą wałki

      • 2 0

      • I dlatego przejazd z Miszewskiego do Metropolii, 15 min postoju i powrót z jedzeniem od Chińczyka kosztował mnie 17pln...

        To już Uber wychodzi taniej :D

        • 9 0

    • Czekam z niecierpliwością aż Gdańsk wzorem Sopotu weźmie się wreszcie za porządek z hulajnogami.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane