7,5 mln zł na remonty i naprawę torowisk w 1,5 roku

27 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 2 lat)
Szymon Zięba
Najnowszy artukuł na ten temat Niemal 31 mln zł za naprawę 10 tramwajów Pesa

Ponad 5 mln zł w ubiegłym roku i niemal 2,5 mln zł do tej pory - takie kwoty Gdańsk wydał w ostatnich latach na remonty oraz naprawy torowisk tramwajowych. W tym czasie z powodów związanych z torami tramwaje wykolejały się w sumie szesnaście razy.



W ubiegłym roku - w lutym i w lipcu, doszło do wykolejenia tramwajów, w których zostali poszkodowani pasażerowie. Motorniczowie przekonywali wówczas, że przyczyną wypadków był stan torowisk. W tym roku w Raporcie z Trójmiasta pasażerowie informowali na początku sierpnia o podobnym zdarzeniu na Chełmie i kilka dni temu w Oliwie.

Ze statystyk Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wynika, że w ubiegłym roku tramwaje wykolejały się w sumie 35 razy. W 12 przypadkach do incydentu doszło z winy torowiska, w 23 - z innych przyczyn. Urzędnicy tłumaczą, że był to na przykład efekt zalegającego błota pośniegowego w zwrotnicy, manewrów na zwrotnicy czy po prostu kolizji drogowych.

Tramwaj wykoleił się na Przymorzu



W tym roku składy wykolejały się już 26 razy, w tym czterokrotnie z winy torowiska.

Awaria tramwaju linii 6 na wysokości pętli Chełm Witosa

18:05 10 sie 2019
Przywrócono ruch tramwajowy na odcinku Śródmiescie SKM - Łostowice Świętokrzyska Linie tramwajowe: 2, 3, 6, 9 i 63 powróciły na swoje stałe trasy.


Spytaliśmy w GZDiZ, jakie kwoty wydano na remont torowisk tramwajowych oraz ich naprawy. Urzędnicy poinformowali, że:
  • w 2018 r. była to kwota rzędu 5 111 666,83 zł,
  • w 2019 r. do tej pory - 2436023,00 zł (plan na cały rok - 5 038 560 zł).


- Usterki w torach dotyczą zużyć eksploatacyjnych infrastruktury torowej, pęknięć szyn i złączy, zużyć bocznych i pionowych szyn, pękania podkładów, zużyć nawierzchni drogowej w torowisku, zużycia rozjazdów i zwrotnic torowych czy deformacji układu torowego - wylicza Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ.
Urzędnicy podkreślają, że znaczna część prac związanych z naprawami bieżącymi oraz konserwacją infrastruktury torów tramwajowych wykonywana jest podczas nocnej przerwy w ruchu tramwajowym.

Zdarza się jednak, że prowadzone prace wymuszają ograniczenia w komunikacji - z powodu prac, które były prowadzone w ostatnią niedzielę na torowisku na ulicach Nowe Ogrody i Kartuskiej w Gdańsku nie kursowały tramwaje na Siedlce i na Morenę.

W połowie sierpnia z kolei przez roboty w Oliwie pasażerów czekały zmiany w komunikacji.

- Podczas weekendowych zamknięć wykonywane są prace, które z uwagi na znaczny ich zakres nie mogłyby być wykonane podczas nocnej przerwy w ruchu tramwajowym. Ich zakres uniemożliwia wykonanie prac podczas nocnej przerwy w ruchu tramwajowym, która trwa od 3,5 do 4 godzin - podsumowuje Magdalena Kiljan.
Ogólne sumy przeznaczone na utrzymanie torowisk w 2018 i 2019 roku:
2018 - 7 532 796,25 zł;
2019 - 7 540 164,00 zł.
Długość gdańskiej sieci tramwajowej to ponad 55 km, z kolei łączna długość toru pojedynczego to nieco ponad 109 km.

Tramwaj wykoleił się na Przymorzu. Nagranie czytelnika z ubiegłego roku
Czy zdarzyło ci się zakończyć podróż tramwajem z powodu awarii składu?
26%

tak, choć był to incydent

52%

tak - i to więcej niż jeden raz

22%

nie, nigdy nie byłe(a)m w takiej sytuacji

zakończona

łącznie głosów: 728

Opinie (116) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (9)

    Może czas zastąpić powolne tramwaje rozbudową SKM?

    • 36 42

    • (5)

      Prawie zawsze tramwaje mają przystanki bliżej naszych domów

      • 11 3

      • (4)

        Od czegoś masz nogi albo rower. No i możesz jechać 40 min tramwajem skoro chcesz, ja bym wolał SKM 15 minut :)

        • 10 9

        • (3)

          tylko że na pieszo lub rowerem do tego doszło by jeszcze z 15-20 więc by ci sie to wyrównało :)

          • 5 1

          • Gdyby (2)

            mądrze zaplanowali nową linię SKM, to większość osób by dzięki temu oszczędzała nawet do 20 minut w jedną stronę, jadąc z południowych dzielnic Gdańska.

            • 10 4

            • Dokładnie tak.

              • 1 0

            • Mądre planowanie nie pasuje do UM za dużo wymagasz

              • 3 1

    • tak, metrem, proponuję 12 linii w tym dwie po kole jak w Moskwie (1)

      i stacje od Pruszcza do Osowy

      • 12 0

      • Do Odessy..

        • 0 1

    • Porównaj wagę pociągu i tramwaju

      Pociąg to więcej energii na rozpędzanie i hamowanie, drogie torowiska. Najlepsze rozwiązanie to tramwaj a na torowisku buspas jak na Morenie ale w ciągu, nie odcinkami.

      • 5 4

  • no proszę tyle wydano a efekty marne! (5)

    • 59 11

    • ty zrobiłbyś lepiej (3)

      • 7 5

      • (2)

        No raczej.

        • 7 0

        • rozwiń się (1)

          co byś zrobił lepiej ?

          • 1 1

          • Nie wywalał bym tyle pieniedzy na trasy nowe kiedy na stare juz ledwo sie zgadza kasa

            Tu glupia popaganda budynia i spolki zadziałala. NA wszystko co nowe wywala sie ale juz na utrzymanie w porzadku istniejacej infrastruktury brakuje. To jest calkowity brak gospodarnosci wladzy, tej 21 letniej wladzy.

            Tak sie zarzadza miastem? O, nie, to jest polityka przerosnietych ambicji ludzi z kompleksami sredniego miasta w UM.

            • 4 2

    • Jak to tyle? przez 2 lata mniej niż połowę rocznego budżetu ECS

      Komunikacja jest potrzebna przynajmniej kilkudziesieciu tysiącom ludzi w Gdańsku.
      ECS jest potrzebny władzy i garste wspierajacych ich KODziarzy.

      • 2 0

  • Ja (6)

    Powinni rydwany puścić..

    • 79 18

    • krótko - kretyn od Kacpra (4)

      • 9 20

      • Ten dziwolag (2)

        nie wie o czym pisze,ale pisze...to taki "miś o bardzo malym rozumku"

        • 6 3

        • Prawda boli? (1)

          Te 120 tys. zł. można było lepiej wydać, a tymczasem mamy wykolejające się tramwaje

          • 12 6

          • I nie przeszkadza Ci, że wydano 7.5mln?

            • 1 5

      • A Ty od Rudego !!!!

        • 2 0

    • Emilia, znowu wkleiłaś ten sam tekst...

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.