• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miłośnicy kolei proponują nowy przystanek PKM Karczemki

Maciej Naskręt
11 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Karczemki. To tutaj miałby powstać proponowany przez miłośników kolei przystanek. Karczemki. To tutaj miałby powstać proponowany przez miłośników kolei przystanek.

Miłośnicy kolei zaproponowali władzom województwa budowę nowego przystanku PKM Karczemki zobacz na mapie Gdańska. Miałby powstać w ramach rewitalizacji linii Kokoszki - Glincz. Przedstawiono dwa warianty - z dwoma lub czterema peronami.



Jak oceniasz pomysł miłośników kolei?

Stowarzyszenie Miłośników Kolei Kokoszkowskiej (SMKK) przedstawiło władzom województwa pomorskiego plan budowy dodatkowego przystanku PKM pn. "PKM Karczemki". Inwestycja - według pomysłodawców - miałaby zostać zrealizowana w ramach rewitalizacji linii 229 na odcinku od Karczemek do Glincza.

Ma to być trasa objazdowa na czas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna - Gdynia Główna, realizowanej w ramach projektu pn. "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz - Trójmiasto, Etap I". Po zakończonej modernizacji odcinek objazdowy ma zostać otwarty dla ruchu towarowego i pasażerskiego i być alternatywnym połączeniem Gdańska z Kartuzami i Kościerzyną.

- Idealnie byłoby, gdyby realizacją części kolejowej zajęło się województwo pomorskie wraz z kolejarzami ze spółki PKP PLK. Natomiast węzeł przesiadkowy zrealizowałoby miasto - uważa Krzysztof Nowotarski z SMKK.
Pismo trafiło do władz województwa pomorskiego 7 sierpnia.

Czytaj też: Światełko w tunelu dla kolei na północ Gdyni

  • Wariant I budowy przystanku PKM Karczemki.
  • Wariant II budowy przystanku PKM Karczemki.
  • Plany przebudowy linii na Kaszubach.

Dwa warianty dla przystanku PKM Karczemki



Stowarzyszenie proponuje dwa warianty budowy przystanku PKM Karczemki. Pierwszy zakłada wykonanie przystanku przy jednej krawędzi peronu linii 229. Przy przystanku powstałby parking i pętla dla autobusów miejskich. Dodatkowo należałoby też zbudować ul. Nową Inżynierską. Obowiązkowym elementem byłyby chodniki umożliwiające dojście piechotą lub dojazd rowerem ze wschodniej części Karczemek.

Drugim wariantem jest dołożenie do pierwszego wariantu dwóch krawędzi peronów na linii PKM i umożliwienie przechodzenia z peronu przy linii 229 na te właśnie przy PKM. Po co? Pasażer jadący pociągiem linią z Kartuz, który będzie kończył bieg na Karczemkach, przesiądzie się do składu jadącego w stronę Matarni lub centrum Gdańska. W efekcie nie będzie trzeba prowadzić całego pociągu do Wrzeszcza.

Dodatkowo między peronem na linii z Kartuz a peronem na linii PKM powstałby kolejny parking. W tym celu należałoby zrobić tunel pod linią z Kartuz dla samochodów i autobusów miejskich.

Warto tutaj podkreślić, że miasto Gdańsk szukało niedawno firmy, która opracowałaby koncepcję programowo-przestrzenną na wykonanie ciągu pieszo-rowerowego od kładki nad obwodnicą zobacz na mapie Gdańska do PKM Kiełpinek. zobacz na mapie Gdańska Zamówienie obejmowało opracowanie koncepcji budowy chodnika wraz z niezbędną przebudową infrastruktury. Niestety nie znalazł się wykonawca.

Miejsca

Opinie (143) 1 zablokowana

  • (8)

    Jakby udalo sie zrealizowac wariant 2 to byloby swietnie. Nie oszukujmy sie - ominac tak duze osiedle projektujac linie to nieporozumienie...
    Kibicuje i mam nadzieje ze sie uda...

    • 150 9

    • (1)

      Wariant drugi jest przyszłościowy - ale trzeba na niego pozostawić rezerwę.

      • 8 1

      • To słaby pomysł! Trasa wydluzy sie czasowo a sam przystanek nie wniesie w8cej pasażerów!

        • 2 25

    • Nie było żadnego nieporozumienia (4)

      Przystanki co 1km to dopiero nieporozumienie, biorąc jeszcze pod uwagę "wielkość" tego osiedla. Pociąg to nie tramwaj nie może się tak często zatrzymywać, bo traci się jego główna zaletę- szybkość. Było do wyboru albo Karczemki albo Kiełpinek. Wybrano Kiełpinek m.im że jest już "na obu" liniach. Tej do Rębiechowa i tej do Starej Piły - nie trzeba kombinować z peronami. Niech miasto lepiej się nie op... i zrobi w końcu to dojście od kładki na obwodnicą.

      • 19 15

      • Heh, to dopiero ciekawe. Wystarczy popatrzeć na odległości między przystankami skm. dojście nie jest zaś żadnym rozwiązaniem - to tylko poprawianie gigantycznego błędu zrobionego przy planowanie przystanków PKM.
        I na koniec - dla taboru elektrycznego gęstsze przystanki nie są tak wielkim problemem, jak dla spalinowego.

        • 29 1

      • Ale to osiedle Karczemki będzie się rozbudowywać (1)

        A jeszcze jesli bedzie tam węzeł przesiadkowy PKM Karczemki to i Kielpino Gorne sie załapie. Generalnie bardzo polepszyłoby to obslugę Kokoszek i Kielpina w transport publiczny i scaliłoby dzielnicę.
        Proponuje jeszcze przyszlosciowo od tego przystanku PKM w ulicy Nowej Inżynierskiej zrobić SKM/tramwaj do dzielnic południowych

        • 19 0

        • Caly pas pol przy inzynierskiej zamieni sie niedlugo w jedno wielkie blokowisko - deweloperzy juz zacieraja rece

          • 8 0

      • niech miasto weźmie się za tramwaje

        • 0 0

    • ta kolejka nie ma sensu

      • 0 0

  • Karcz co? (7)

    Gdzie to jest?w Polsce?

    • 39 105

    • W twojej du... (2)

      • 22 7

      • Twojej? Masz wielka.

        • 1 3

      • Plz, bez takich, to przystoi posłom a nie ludziom kulturalnym

        • 1 1

    • Za mało nowocześnie co? Po Twojemu lepiej Karczemki Office, Karczemki Gate, Karczemki Apartments. "Lepiej?

      • 22 3

    • To taka wiocha za chwaszczynem, gdzie psy d*pami szczekają !!! (1)

      • 5 26

      • to nie te karczemki haha nie wiesz o co chodzi

        • 19 0

    • też nie mam pojęcia, po wiosko-osiedlach nie jeżdzę

      • 4 13

  • Firoga - najważniejszy brakujący przystanek PKM. (5)

    • 24 57

    • najważniejsze brakujące przystanki PKM

      to cała północna Gdynia - Oksywie, Obłuże, te okolice.

      • 35 3

    • (3)

      PKM Politechnika, Zaspa, Wzgorze

      • 9 12

      • PKM Politechnika nie ma jak zrobić (2)

        Po prostu pociagi z linii PKM powinny na Zaspie wjeżdżać w tory SKM

        • 11 4

        • Powinna ale nie jest tak jak wiele rzeczy od poczatku tego projektu, budowa w ramach spec-ustawy w kilka lat po euro, elektryfikacja, brak zasadniczych przystankow na Zaspie i na Wzgorzu itd.

          • 3 0

        • wystarczy przesunąć perony - zreszta jest to zaplanowane

          • 3 0

  • Bardzo dobry pomysł (2)

    Dorzućmy jeszcze to, że dzięki temu na czas elektryfikacji można by było puścić wahadło Karczemki - Kartuzy za pomocą np dwóch motoraków SKPL, co by dało po pierwsze - nieco większe prędkości (waga CD810 a waga SA133), po drugie zwalniamy szynobusy, gdyż przy obecnych awariach taboru każdy SZT jest na wagę złota.
    p.s. linia Kokoszki - Stara Piła ma nr 234. LK229 to Pruszcz Gdański - Łeba przez Kartuzy :)

    • 46 10

    • (1)

      Na wagę złota. Bzdury.

      • 1 7

      • Ciekawe dlaczego? No tak, typowe "bo tak" wg typowego użytkownika na trójmiasto.pl :)

        • 1 0

  • Byłby 100 razy bardziej przydatny niż ten Gdańsk Fujary czy jak mu tam. (12)

    Tam koło lotniska kilka 100 letnich chatek i biura, w których na pewno każdy ma auto. Pracownicy lotniska nie zauważą różnicy.

    Przystanek co podwórko zniechęca do korzystania poprzez długi czas przejazdu. Jesteście pewni, że musi być aż tak blisko Kiełpinka? Jeśli stojąc na jednym przystanku można nawiązać kontakt wzrokowy z sąsiednim, to warto zburzyć. Tymczasem na Karczemkach pełno mieszkańców. Mają tylko dwie opcje: auto lub przeładowane autobusy linii 167 (chyba jedynej, która nie jest absurdalnie krótka).

    • 73 23

    • (10)

      nie robic Firogi tylko zrobic Karczemki i Osowa Pln, czyli tam gdzie jest najwiecej osiedli mieszkaniowych. Firoga to praktycznie Intel, kazdy dojezdza autem , albo autobusem - 110 210, nie ma problemow tam sie dostac

      • 27 4

      • Zgodnie z Twoim myśleniem (5)

        Nie powinno być PKM w ogóle, bo każdy, który tam mieszkał przed wybudowaniem i tak dojeżdża autem. A do Intela troszkę ludzi dojeżdża, jakby się częściowo przesiedli na pkm, słowackiego miała by się lepiej...

        • 13 7

        • Czytaj do końca.

          Głównym argumentem za powstaniem przystanku jest liczba potencjalnych pasażerów. Gdańsk Fujary nic nie da.

          • 8 7

        • Do Intela jeżdżą młodzi bogaci z brodą rowerami (3)

          • 6 7

          • (1)

            Mają podstawiony autobusik z Intela na przystanek PKM Lotnisko

            • 6 0

            • I wystarczy

              Po co im nowy przystanek

              • 0 3

          • Protestuje

            Nie mam brody

            • 1 0

      • (3)

        Osowa Północ to jest dopiero po środku niczego. Same domki jednorodzinne i po dwa auta. Firoga to chociaż kompleks biurowców.

        • 5 6

        • Osowa Północ to jest dopiero po środku niczego

          za to dokładnie na ciągu Kielno/Szemud - Chwaszczyno - Oliwa.

          • 7 2

        • (1)

          prawda ale ludzie z okolicznych wiosek by sie przesiedli i nie korkowali by tak miasta i obwodnicy

          • 7 1

          • Osowa Pn - węzel przesiadkowy

            Tam dojeżdżaliby z Chwaszczyna i wiosek

            • 5 0

    • Nie wiem po co tutaj ten hejt na Fujary. Przystanek Firoga będzie niewiele kosztował (już tam jest wybudowane przejście podziemne i miejsce na perony). Problemem była tylko elektryfikacja linii która pozwoli na zagęszczenie przystanków bez spadku średniej prędkości.

      • 2 0

  • Przystanek potrzebny ale czy PiSuary dadzą kaskę na tę inwestycje? (6)

    Nie od dzisiaj wiadomo że w Pomorskim nigdy PiSuar nie wygrał więc pompują kaskę tam gdzie proboszcz z ambony agituje za PiSuarem..... czyli tam gdzie ciemny lud kupi ich prostacką agitację - na wsiach!

    • 76 55

    • co ma pis do pkm? (2)

      Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. jest spółką prawa handlowego powołaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego wiec powaznie sie pytam.

      ps \
      maliniak jak sie dorwales do neta na sreberku? powaznie sie pytam.

      • 20 15

      • Zamknąć zdradzieckie mordy postbolszewickie kartofle z PiSu. (1)

        Maliniak dorwał się nie tylko do neta na Nowogrodzkiej.Prawa jazdy nie ma,żony też to pozostało mu tylko walić dalej niemca w chełm!

        • 10 15

        • Orange kotu palec wkładać w......

          • 2 3

    • Prawie prawda (2)

      Problem w tym że PiS d doprowadziło do deficytu. Teraz kasa jest już tylko na premie dla kukiełek i misiewiczow. Ew. Na lapowy 5 set minus.

      • 2 1

      • ty tak na serio czy leki się skończyły? :) (1)

        • 1 2

        • lęki się skończyły

          gdy mnie do spółki skarbu państwa zatrudniły

          • 0 0

  • (6)

    Tam są działki ogrodnicze i patola mieszka

    • 19 34

    • jak w całym gdansku... (2)

      • 9 8

      • szczególnie na jasieniu koło obwodnicy

        • 3 0

      • no, no wy tu ministrze Gdańska nie obrażajcie

        • 0 0

    • hah no odkrycie ze na dzialkach patola mieszka - ale nie zapominaj ze to tylko jedna ulica i nikt z karczemek tam nie chodzi

      • 4 1

    • Zlikwidować ogródki i po klopocie

      • 4 0

    • Można przedłużyć przez działki stara inżynierską jako dojazd do przystanku karczemki, taniej będzie i bliżej

      • 0 0

  • Ja proponuje żeby zatrzymywała się co 50 m (6)

    Tez jestem miłośnikiem kolei i biedronek

    • 52 36

    • najlepsze są chyba te 2 stacje koło lotniska (5)

      wysiądziesz przednimi drzwiami jesteś na przystanku rębiechowo, wysiądziesz tylnymi, jesteś na przystanku port lotniczy

      • 15 3

      • Przystanek Port Lotniczy (2)

        jest tam gdzie jest terminal lotniska - coś w tym dziwnego?
        Przystanek Gd. Rębiechowo jest w najdalszym możliwym miejscu przed rozwidleniem czyli w pierwszym miejscu, w którym mogą się zatrzymywać pociągi do Wrzeszcza z Osowej jak i Żukowa co daje większą częstotlwiość połączeń, ma miejsce na parking dla jadących drogą od Miszewa/Banina. Daje najbliższe możliwe miejsce na przesiadkę z pociagu Kartuzy-Wrzeszcz na pociąg do Gdyni. Obok jest dodatkowy tory, na których teoretycznie, mógłby czekać pociąg żeby natychmiast podjechać pod peron i zabrać takich pasażerów.

        • 9 2

        • to w tym dziwnego (1)

          że czas przejazdu między tymi stacjami wynosi 2 minuty, pociąg nie zdąży się rozpędzić a już hamuje

          • 4 6

          • Rozpędzić do ponadswietlnej????

            • 3 1

      • Bezkolizyjny przejazd w każdym kierunku! (1)

        Jedynym błędem stacji w Gdańsku Rębiechowie jest brak peronu pośrodku torów z Gdyni/Kartuz i do Gdyni, aby pasażerowie z Kartuz mogli przesiadać się w kierunku Gdyni. Dla pociągu w kierunku Kartuz powinni zbudować tam tunel, aby nie blokował pociągi z Gdyni. Między Rębiechowem a Gdańskiem Rębiechowem powinny być dwa tory i bezkolizyjny przejazd w każdym kierunku.

        • 1 0

        • Portal a nie tunel

          Czas się teleportować całymi składami

          • 0 0

  • Ten przystanek powinien powstać od razu przy budowie PKM (8)

    W Kiełpinku, wiadomo coraz więcej ludzi mieszka i będzie mieszkać na Wiszących Ogrodach plus Centrum Handlowe Auchan, ale PKM Karczemki to po prostu kpina, że nie powstał...w Kokoszkach mieszka około 10 tysięcy ludzi, jest tu mnóstwo zakładów, miejsc pracy, do dziś się niektórzy śmieją, że na przystanku Matarnia hula powietrze, a tu na Kokoszkach z marszu tej przystanek byłby obok Jasienia i Kiełpinka najbardziej obleganym przystankiem. Miasta już porzuciło budowę linii tramwajowej do Kokoszek, jednocześnie planuje się tu budowę dużych osiedli, no ale przecież już teraz tam są duże korki! A co dopiero jak nowe osiedla powstaną, więc nie tylko PKM Karczemki jest konieczny, ale i PKM Kokoszki w stronę Kartuz.

    • 80 12

    • 10 tys ludzi to raptem srednia wieś, wiec powinniscie jezdzic bryczkamii powozami (3)

      kolei sie zachcialo!

      • 4 23

      • dolicz do tego kielpino grn karczemki kokoszki i okolice pt. lezno smegorzyno juz masz znacznie wiecej mieszkacow

        • 11 1

      • Głupek

        • 5 2

      • skąd ta pogarda dla rodaków

        z PiSu, czy tak masz na codzień?

        • 1 0

    • 10 tys ludzi to mieszka w całej dzielnicy,

      a na tym osiedlu obok postulowanego peronu to mały ułamek tego.
      Sprawdź granice Kokoszek.

      • 1 2

    • Ten przystanek

      powinien był powstać...

      • 11 1

    • (1)

      Przez Kielpino Górne idzie tzw rezerwa terenowa gdzie wg planow z l.60-tych miała byc odnoga SKM do Kokoszek przez Smęgorzyno. Później (czyli jakies kilka lat temu) mówiono o linii tramwajowej w tym miejscu, a ostatnio wymyslono cos najgorszego co tylko mozna czyli drogę tranzytową na lotnisko (http://kielpinogornerazem.blogspot.com/2015/11/planowanie-miasta-na-nowo-co-to-oznacza.html?m=1). I znowu zamiast promować wyprowadzanie ruchu samochodowego z osiedli promuje sie taką beznadziejną, przecinającą osiedle na pół , koncepcję. Przykłady innych miast z całego świata niczego nie uczą naszych decydentów- budowanie kolejnych dróg nie zmniejszy ruchu samochodowego!!To i tak się zatka! Tylko sprawny transport publiczny zachęci ludzi do korzystania z niego. Walczmy zatem o kolej bo warto! Tym bardziej że w tej chwili nie ma bezpośredniego autobusu z Kielpina do centrum Gdańska! Ba, nie ma nawet jak dojechać do przystanku PKM Kiełpinek (oczywiście mówię o niezmotoryzowanych).

      • 3 0

      • To samo zrobiono z Południem

        Gdzie "za komuny" była zaplanowana SKMka wzdłuż Małomiejskiej i Swiętokrzyskiej. Później w latach 90 tych planowano tam tramwaj a obecnie - lata 20-te XXw - nic ....
        Ciekawa ewolucja poglądów a Południe się dusi od samochodów

        • 5 0

  • (3)

    Cała ekonomia przedsięwzięcia rozbija się o pociąg. Pociąg, który jest jednym z najmniej ekonomicznych środków transportu (w sensie energia/(pax*km)).
    Gdyby po szynach można było puścić coś klasy średniego busa/jednego wagonu tramwaju to nawet by się to kalkulowało. Ale setki ton szynobusu poza szczytem - to nie przejdzie.

    • 11 48

    • (1)

      Drezyna, tylko drezyna.

      • 9 0

      • najlepiej i najzdrowiej piechotą!

        • 6 0

    • Najekonomiczniej rowerem. Zwłaszcza zimą

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane