Moment zderzenia Czarnej Perły z pogłębiarką. Jest nagranie z monitoringu

16 lipca 2021, 13:00
Ewelina Oleksy
aktualizacja:13:55 (16 lipca 2021)

To Czarna Perła uderzyła w pogłębiarkę na Motławie. Widać to na nagraniu z monitoringu, do którego dotarliśmy, a na którym zarejestrowany został moment wypadku. W jego wyniku ucierpiało siedem osób. Kapitan statku pasażerskiego usłyszał dziś w prokuraturze zarzut sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni

Pobierz aplikację: Android | iPhone


Aktualizacja, godz. 13:55

Kapitan Czarnej Perły został dziś doprowadzony do prokuratury.

- Prokurator sformułował wobec niego zarzut popełnienia przestępstwa z art. 173 par. 1 Kodeksu karnego, czyli sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym zagrażającej życiu i zdrowiu wielu osób oraz mieniu w wielkich rozmiarach - informuje nas prok. Grażyna Wawryniuk, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Gdańsku. - Z zebranego materiału dowodowego wynika, że przyczyną zdarzenia było niezachowanie przez sterującego statkiem Czarna Perła właściwego toru ruchu, umożliwiającego bezpieczne przepłynięcie obok wykonującej manewr pogłębiarki. Na statku znajdowało się 112 pasażerów plus członkowie załogi.
Za spowodowanie katastrofy w ruchu wodnym grozi od roku do 10 lat więzienia. Zatrzymany z kapitanem mechanik został przesłuchany i zwolniony do domu.


Dotarliśmy do nagrania z monitoringu, który zarejestrował moment wypadku, do jakiego doszło w środę przy ujściu Motławy do Martwej Wisły.Mapka

Stylizowana na statek piracki Czarna Perła zderzyła się z pogłębiarką. Lewa burta statku pasażerskiego została uszkodzona, poszkodowanych zostało siedmiu pasażerów, z czego pięć osób trafiło do szpitala z lekkimi obrażeniami. W tej sprawie zatrzymani zostali kapitan i mechanik Czarnej Perły. Pierwszy "wydmuchał" 0,46 promila alkoholu, a drugi 0,38 promila.

Czarna Perła uderza w pogłębiarkę



Na nagraniu widać, że potwierdziły się nasze wcześniejsze ustalenia o tym, że to Czarna Perła wpłynęła na pogłębiarkę, gdy ta zawracała na tzw. obrotnicy, czyli w najszerszym miejscu kanału. Po zderzeniu obu statków widać unoszący się nad nimi czarny dym.

Z nagrania wynika, że do zderzenia doszło o godz. 15:11. A to oznacza, że kapitan Czarnej Perły miał wystarczająco dużo czasu, bo aż 19 minut, na to, żeby dopłynąć przed zamknięciem kładki na Ołowiankę. Nie musiał się więc spieszyć.

Czytaj też:

Dwaj oskarżeni ws. manewru "Danuty" pod kładką na Ołowiankę



Nieoficjalnie ustaliliśmy, że załoga pogłębiarki przez radio ostrzegała Perłę o zawracaniu. Mimo to jej załoga postanowiła, że spróbuje się zmieścić. Nie udało się, czego efektem było zderzenie obu statków.

Zdarzenie zostało zgłoszone też Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich.

W środę odtworzyliśmy przebieg wypadku w ten sposób. Więcej zdjęć (1)

W środę odtworzyliśmy przebieg wypadku w ten sposób.

grafika trojmiasto.pl

W środę odtworzyliśmy przebieg wypadku w ten sposób.

grafika trojmiasto.pl

"Zawiódł czynnik ludzki"



Właściciele Czarnej Perły w czwartek wydali oświadczenie, w którym przeprosili za zajście.

- Firma Darkris Travel s.c. stanowczo potępia wszelkie naruszenia i oświadcza, że na pokładzie statku załogę obowiązuje całkowity zakaz spożywania wszelkich środków odurzających, w tym alkoholu. W zaistniałej sytuacji zawiódł czynnik ludzki, a wyrywkowe badania trzeźwości załogi nie zadziałały. Bezpieczeństwo naszych gości zawsze było, jest i będzie naszym najwyższym priorytetem. Dopełnimy wszelkim starań, by w przyszłości uniknąć jakichkolwiek potknięć w tej kwestii i zapewniamy, że już dziś rozpoczęliśmy wdrażanie dodatkowych procedur mających na celu poprawę bezpieczeństwa. Osoby, które bezpośrednio lub pośrednio dotknęła ta przykra sytuacja, z całego serca przepraszamy - napisali.
Czarna Perła trafiła do naprawy. Rejsy nią są zawieszone do odwołania.

Byłe(a)ś kiedyś świadkiem niebezpiecznej sytuacji na wodzie?
42%

tak

58%

nie

zakończona

łącznie głosów: 1574

Opinie wybrane


wszystkie opinie (275)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.