• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Most Stągiewny będzie zwodzony. Rusza także budowa mariny południowej

Arnold Szymczewski
12 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
Rozbiórka istniejącego mostu przewidziana jest na jesień br. Nowy obiekt będzie zwodzony, co umożliwi wodne przeprawy jednostkom pływającym. Rozbiórka istniejącego mostu przewidziana jest na jesień br. Nowy obiekt będzie zwodzony, co umożliwi wodne przeprawy jednostkom pływającym.

W piątek, 12.02.2021 r., rozpoczęły się prace związane z przebudową Mostu Stągiewnego, który w efekcie stanie się obiektem zwodzonym. Równocześnie trwają także prace przy budowie nowej mariny południowej. Przystań pomieści do 60 jednostek pływających. W związku z prowadzonymi pracami do połowy 2022 r. obowiązywać będzie zmieniona organizacja ruchu na ul. MotławskiejMapka.


Czy wiedziałe(a)ś, że most Stągiewny był kiedyś zwodzony?

Przebudowa Mostu Stągiewnego to jeden z warunków, jakie miasto Gdańsk zawarło w umowie na partnerstwo publiczno-prywatne ze spółką Granaria Development. Co ciekawe, w swojej 400-letniej historii Most Stągiewny nie był zwodzony tylko przez 75 lat. Tak naprawdę most, który znamy dziś, został oddany do użytku w 1973 r. Ostatni raz zwodzony był po wojnie, ale nigdy już nie uruchomiono jego mechanizmu - przechodził tyko niezbędne remonty, a zwodzoną klapę unieruchomiono, zabezpieczając ją od dołu drewnianą konstrukcją.

Most Stągiewny znów będzie zwodzony



W celu uzyskania zwodzenia nowego mostu zastosowane będzie przęsło jednoramienne klapowe. Takie rozwiązanie jest nawiązaniem do konstrukcji mostu sprzed II wojny światowej. Projektowany obiekt będzie umożliwiał bezkolizyjne przeprowadzenie ruchu kołowego w ciągu ul. StągiewnejMapka nad Nową Motławą. Jako że Most Stągiewny będzie miał konstrukcje jednoramienną, sposób jego otwierania się będzie taki sam, jak w przypadku kładki na Ołowiankę.

Dane techniczne nowego Mostu Stągiewnego

  • Długość całkowita obiektu: 23,90 m
  • Rozpiętość teoretyczna przęseł: 21,5 m
  • Szerokość całkowita: 17,70 m
  • Wysokość konstrukcyjna: 1,45 m
  • Kąt skrzyżowania z przeszkodą: 90º
  • Prześwit pionowy pod obiektem: 2,3 m
  • Pozioma skrajnia żeglowna: 13,0 m
  • Kąt otwierania przęsła: 72º

- W ramach projektu przewiduje się renowację nabrzeża ceglanego Nowej Motławy w sąsiedztwie mostu zwodzonego zgodnie z programem prac konserwatorskich, a także przebudowę instalacji technicznych znajdujących się na moście Stęgiewnym (instalacja gazowa, elektryczna, ciepłownicza itp.) przewidzianych do przełożenia pod dno Motławy - mówi Rafał Kraśnicki, dyrektor kontraktu z firmy Doraco.
Harmonogram prac związanych z przebudową Mostu Stągiewnego:

  • wykonanie instalacji podwodnych - przełom lutego i marca,
  • prefabrykacja nowego mostu - aktualnie trwa, wykonane zostało już około 90 proc. przęsła,
  • rozbiórka istniejącego mostu - planowana jest na jesień 2021,
  • montaż nowego mostu - jesień 2021 - wiosna 2022,
  • prace wykończeniowe: lato - jesień 2022.

  • Most wielokrotnie przebudowywano (np. w 1911 i 1933 roku). Ostatecznie rozebrano go na przełomie 1936 i 1937 roku, budując równolegle nowy. Oddany do użytku w październiku 1937 r. obiekt tym razem był zwodzony jednoklapowo, z mechanizmami ukrytymi w przyczółku od strony Długich Ogrodów, lepiej przystosowany do ruchu tramwajowego.
  • Most Stągiewny w 1904 r.

Nowa marina południowa



O nowej marinie południowej mówi się od połowy 2019 r. Wówczas decyzją prezydent Gdańska zatwierdzono projekt budowlany oraz udzielono pozwolenia na budowę mariny dla żeglarzy na południe od Mostu Stągiewnego.

- Budowa nowej mariny to część inwestycji miasta Gdańska oraz firmy Granaria w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, polegającej na zagospodarowaniu północnego cypla Wyspy Spichrzów. Oprócz powstania nowej mariny, w ramach umowy przebudowany ma zostać również Most Stągiewny, który stanie się obiektem zwodzonym - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Południowa marina powstanie przy ul. Motławskiej, mierzyć będzie około 200 m. Przystań będzie mogła pomieścić do 60 jednostek pływających. Przebudowa Mariny pozwoli na zwiększenie liczby miejsc do cumowania jachtów, a dzięki temu, że Most Stągiewny będzie zwodzony jednostki pływające będą mogły swobodnie poruszać się po Motławie i w okolicach wyspy.

Harmonogram prac związanych z budową mariny południowej:

  • wycinka drzew wzdłuż ul. Motławskiej potrwa do końca lutego 2021,
  • budowa mariny - jesień 2021 do wiosny 2022.


Marina Południowa powstanie wzdłuż ul. Motławskiej. Marina Południowa powstanie wzdłuż ul. Motławskiej.

Wyspa Spichrzów. Inwestycje mają być zakończone do 2023 roku



Zmiany w organizacji ruchu w rejonie budowy mariny południowej



Nowa marina powstanie wzdłuż ul. Motławskiej, która na czas budowy będzie dwukierunkowa. Nowa marina powstanie wzdłuż ul. Motławskiej, która na czas budowy będzie dwukierunkowa.
- W związku z rozpoczęciem prac budowlanych zmieni się organizacja ruchu na ul. MotławskiejMapka na odcinku od ul. Pszennej do ul. StągiewnejMapka. Część tego terenu zostanie wygrodzona i przeznaczona na plac budowy. Z tego względu zlikwidowane zostaną miejsca postojowe, zlokalizowane po wschodniej stronie ul. Motławskiej, na odcinku od ul. Stągiewnej do ul. Spichrzowej. Ponadto, na tym samym odcinku ul. Motławskiej wprowadzony zostanie ruch dwukierunkowy. Obowiązywać tam będzie również zakaz zatrzymywania się i postoju - kończy Magdalena Kiljan.

Taka organizacja ruchu na ul. Motławskiej obowiązywać będzie do końca czerwca 2022 roku.

Miejsca

Opinie (119) 5 zablokowanych

  • (7)

    Piękne nawiązanie do dawnych lat.Szkoda że żegluga to pięta achillesowa.Holandia,Niemcy o to dbają.U nas wszystko zamulone i zaniedbane.

    • 73 18

    • Nie marudź, jest coraz lepiej (2)

      • 14 11

      • Slusznie, tak czesto w koncu juz kupa nie leci z Wawy. Raz na jakis czas...

        • 5 10

      • Trzeba było komuchom nie podpisywać bez pomyślunku Natury 2000 która zabrania ingerencji w wody, rzeki , brzegi i inne strugi, jeziora, stawy i inne bajora.

        • 0 2

    • (1)

      Słusznie , chodzi o to żeby żaglowce ze zbożem i drewnem mogły tamtędy przepływać bo dziś nie przejdą . Gdzie i po co to już nie ważne. Nie ma to miasto innych ważnych potrzeb?

      • 5 9

      • czytanie ze zrozumieniem...

        @sum
        Ale doczytałeś, że za tego mostu nie buduje miasto?

        • 0 2

    • (1)

      Znowu będą wycinać drzewa - gdzie są "ekolodzy"?

      • 3 5

      • czekają na kasę i rozkaz z Berlina

        • 1 3

  • Super! (4)

    Każda inwestycja w historycznym centrum Gdańska cieszy. Krok po kroczku robi się jeszcze piękniej :) Niezmiennie trzymam jednak kciuki za szybką i przede wszystkim udaną modernizację Długiej, Długiego Targu i Długiego Pobrzeża bo już wstyd trochę.

    • 97 9

    • i Szeroką

      • 8 0

    • (1)

      A na czas remontu którędy przejdziemy na drugą stronę!!!

      • 4 1

      • ? Po palach...

        • 1 0

    • super. budowac. tylko pytanie za ile postój bo jak tyle co na szafarni to tylko dla niemieckich i australijskich emerytow a nie dla polskich zeglarzy

      • 4 2

  • Czyli będzie można koło mostu zrobić stanicę dla wycieczkowców i zaczniemy pływać do Elbląga - tylko po co ? (6)

    • 19 58

    • (1)

      No jak to?? W Elblągu port wielki, narodowy, oceaniczny, koło zamachowe naszej gospodarki morskiej. Każdy polski patriota powinien go choć raz w życiu zobaczyć! :D

      • 16 10

      • Paluszek!

        • 0 2

    • deweloper apartamenty bedzie stawial i marine ma makiecie

      deweloper zadowolony hahahaah

      • 12 4

    • Żeby stamtąd dumnie przepłynąć Przekopem Mierzei. No, by tam jakichś ruch wygenerować! (1)

      • 8 10

      • Widzę, że trollu napędziłeś kolejnych sobie podobnych matołków z dość prostackimi tekstami politycznymi.

        • 11 12

    • żebyś się pytał

      • 3 0

  • A po co most wzwodzony (8)

    Wystarczy zwykły most, tylko że wysoki, tak, żeby łódki mogły pod nim pszepływać

    • 20 99

    • A ja bym umieścił niski most pod wodą

      tak żeby łódki mogły śmigać nad nim;)

      • 25 2

    • Schody 20 metrów w górę, mostek 30 metrów, schody w dół :D

      • 19 1

    • wzwodzony chyba po viagrze

      • 4 0

    • tak tylko

      ale niektóre łódki mądralo mają maszty i . żagle

      • 6 1

    • Maciek, wracaj do klasy polskiego sie uczyc. (2)

      Przeplywac ma byc.

      • 6 0

      • uczem sie zdalnie (1)

        • 2 0

        • Przekop pod Motławą dla jachtóf

          tak wymyśliłem

          • 2 1

    • Maciek już po dzwonku, biegnij na lekcje ortografii!

      • 0 0

  • Teraz czekam na przebudowę mostu Zielonego. Też powinien być otwierany. p. prof. Januszajtis już dawno o tym mówił. (6)

    • 94 3

    • (2)

      To prawda most zielony to dramat!

      • 17 1

      • (1)

        Na czym ten dramat polega

        • 2 6

        • Zobacz jak wyglądał przed wojną

          I zobaczysz na czym to polega

          • 5 1

    • (2)

      Po co ? Żeby czekać na przejście kiedy będzie podniesiony . Kontenerowce tam wpływać nie będą a flota która tam pływa doskonale mieści się przy dotychczasowych nabrzeżach.

      • 5 8

      • Byłoby to przywrócenie historycznego krajobrazu

        Gdańsk byl miastem zwodzonych mostów. Każdy na Motławie był podnoszony. Byleby to miało wygląd historyczny,a nie tak jal kładka

        • 13 0

      • kituś bajduś...

        obecny most ma tylko 2m prześwitu...
        A marina na Nowej Motławie w sezonie regularnie odmawia postoju - z powodu braku miejsc.

        • 1 1

  • Mam nadzieję, że most zielony (9)

    też przebudują na stylowy zwodzony. Bo ten aktualny betonowy kloc to jakiś dramat. Ochydztwo, które szpeci piękną okolicę, aż wstyd, że takie coś tam zbudowano.

    • 85 7

    • ale to "betonowe ohydztwo" (6)

      jest konstrukcją przedwojenną :)

      • 6 9

      • No więc nie pasuje ni w kij, ni w drewka

        do o wiele starszej architektury starego miasta. Tak jak ta nowa szpetna kładka, w sumie jedna i druga.

        • 7 4

      • Przed wojną to był most zwodzony (2)

        • 14 0

        • (1)

          Ale jest już po wojnie ....info jakbyś sie jeszcze nie zorientował

          • 0 5

          • Cały czas jest wojna

            Katobolszewickiego pisu z Polakami.

            • 4 4

      • to ze przedwojenny nie wyklucza sie z tym ze brzydki

        • 6 1

      • Most Zielony był zawsze mostem zwodzonym...

        .... i został w 1948 roku odbudowany jako zwodzony.
        Nie bywał jednak niemal nigdy podnoszony (podniesiono go zaledwie kilka razy, nie własnym mechanizmem, tylko dźwigiem) - a po wycofaniu tramwajów z Długiej/Długiego Targu został trwale unieruchomiony.
        Most obecny, betonowy, został zbudowany na początku lat 60tych ub.w. i poddany przebudowie w roku 1993.

        • 1 0

    • (1)

      Ochydztwo to jest dopiero ohyda!

      • 4 1

      • Faktycznie, szybko pisałem i nie zwróciłem uwagi

        Przepraszam.

        • 0 0

  • (1)

    Spoko, fajnie, że dwie części miasta będą odcinane dla ruchu pieszego na czas otwarcia mostu. Mieszkańcy się ucieszą a i turyści będą mieli powód żeby poruszać się samochodem a nie na piechotę.

    • 25 49

    • jasssne....

      10-minutowa przerwa w ruchu pieszych, kilka razy na dobę - to zaiste straszny problem...
      :)

      • 1 0

  • Obecnie przejechać/objechać centrum rowerem to jakaś masakra (5)

    bo można to zrbic tylko brukowanymi deptakami slalomem pomiedzy pieszymi, kramami i ogrodkami restauracyjnymi...
    a będzie jeszcze gorzej bo most zwodzony..... echh stolica rowerowa. gdansk powinien się wstydzić. Zna ktoś bardziej anty rowerowe centrum dużego miasta w Polsce?

    • 12 80

    • Tak (1)

      Tak, Amsterdam, Sztokholm, Brugia... Wszystkie stare miasta europejskie...

      • 9 7

      • To chyba tam nigdy nie byłeś skoro tak piszesz

        poza tym to polskie miasta? ;)

        Centrum Amsterdamu, Burgi jak i Sztokholmu można asfaltowaną jezdią bez problemu rowerem przejechać i wzdłuż i wszerz. Tak dla twojej wiedzy

        • 5 9

    • (1)

      trzeba podziekowac konserwatorowi zabytkow z PiS ktory nie pozwala nawet na szlifowany bruk - maja byc oryginalne kocie łby. Dlatego m.in. miasto nie przebudowuje Ogarnej, bo musiałoby dac kocie łby jak na wsi (a moznaby ładny szlifowany bruk po ktorym rowerem jezdzi sie dobrze)

      • 9 9

      • No i co mi po samej ogarnej....

        jak dalej nie ma jak przejechać jest wąziutka pozastawiana wszystkim czy popadnie stągiewna jedynie.

        • 3 9

    • Miał być tunel pod Motławą, dopuszczony również dla rowerów.

      Wjazd gdzieś na końcu Wałowej, wyjazd na początku Siennickiej, coś takiego.
      Miał być, ale nie ma i dłuuuuuugo nie będzie.
      Jak napisałeś, rowerem w lato to masakra, ani tak ani siak....

      • 2 10

  • A kiedy laskawie wlasciciel zagospodaruje nie opodal dziore wstydu na rogu chmielna pszenna??? (1)

    • 21 9

    • Dziure a nie dziore, glupia Kasiu.

      • 2 1

  • Stagwie to przepiękny budynek.

    • 21 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane