• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motorniczowie i kierowcy będą wydawać resztę

Maciej Korolczuk
12 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Nowa umowa zobliguje motorniczych do posiadania drobnych pieniędzy do wydawania reszty dla podróżnych. Nowa umowa zobliguje motorniczych do posiadania drobnych pieniędzy do wydawania reszty dla podróżnych.

1 stycznia ma zacząć obowiązywać nowa 10-letnia umowa na przewóz osób komunikacją miejską w Gdańsku. W dokumencie znalazły się zapisy m.in. o planowanym wprowadzeniu jednakowej odzieży dla kierowców i motorniczych. Kierujący będą mieli też obowiązek posiadania drobnych pieniędzy do wydawania reszty przy zakupie biletów wewnątrz pojazdu.



W jaki sposób kupujesz bilet na przejazd tramwajem lub autobusem?

Z końcem roku wygasa umowa Zarządu Transportu Miejskiego z ZKM na przewóz pasażerów w komunikacji miejskiej. Nowa umowa ma obowiązywać od 1 stycznia 2017 aż do 2026 roku i właśnie kończy się ostatni etap negocjacji jej warunków między organizatorem a operatorem. Prace nad dokumentem trwają już pół roku, ale na umowie wciąż brakuje podpisów. W ubiegłym tygodniu w siedzibie ZKM odbyły się kolejne spotkania władz obu spółek, na których omawiano ostatnie szczegóły.

- Umowa nie jest jeszcze podpisana. Trwają negocjacje - informuje Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM w Gdańsku.
W obszernym, ponad 100-stronicowym dokumencie, ZTM reguluje warunki współpracy z ZKM, pojawia się tam także dużo kwestii technicznych i specjalistycznych, które dla pasażerów nie mają większego znaczenia. Jest też kilka zapisów, które z pewnością ich ucieszą. Wcześniej w dokumencie wiążącym ZTM z ZKM ich brakowało, albo też nie były egzekwowane.

Kierowca będzie musiał wydać resztę

Jedną ze zmian, którą pasażerowie będą mogli odczuć od nowego roku, jest konieczność posiadania przez kierowców drobnych pieniędzy do wydawania reszty oraz zapewnienie w pojazdach ciągłej sprzedaży biletów.

"W momencie rozpoczynania pracy na linii, kierowca zobowiązany jest dysponować kwotą co najmniej 20 zł w drobnych monetach, w celu wydawania reszty pasażerom, którzy zamierzają nabyć bilet. Kierowca zobowiązany jest dysponować taką liczbą biletów papierowych, która zapewni ciągłą sprzedaż do zakończenia pracy kierowcy w danym dniu, przy czym w każdym momencie pracy, za wyjątkiem ostatniego kursu pojazdu w danym dniu, kierowca musi posiadać co najmniej 5 biletów 24-godzinnych (ulgowych i pełnopłatnych) oraz co najmniej 10 biletowych z każdego ze wszystkich pozostałych rodzajów wymaganych do sprzedaży na danej linii (ulgowych i pełnopłatnych). Sprzedaż biletów może się odbywać tylko w czasie postoju pojazdu" - czytamy w projekcie nowej umowy.

Dotychczas motorniczowie i kierowcy autobusów mogli odmówić pasażerowi sprzedania biletu, gdy nie otrzymali w zamian odliczonej gotówki. Ponadto pasażer wchodzący do pojazdu bez ważnego biletu i zamierzający go kupić u kierowcy czy motorniczego, ma mieć teraz gwarancję, że dokona transakcji. Wcześniej różnie z tym bywało i zdarzało się, że pasażerowie, którzy nie zdążyli wysiąść na najbliższym przystanku otrzymywali mandat za jazdę bez ważnego biletu.

Jednakowy ubiór i kwestie techniczne

Nowa umowa obliguje kierowców ZKM do zmiany wizerunkowej. Do tej pory kierowcy musieli być ubrani schludnie, ale w ubiorze panowała dowolność. Odtąd będą oni musieli być ubrani w jednakowe ubrania (jednobarwne, granatowe spodnie, jasnoniebieską koszulę i krawat lub apaszkę - w przypadku kobiet). Odzież powinna też posiadać w widocznym miejscu logo i nazwę przewoźnika. Zmiany nie wejdą w życie od razu. Ustalono okres przejściowy wynoszący co najmniej 6 miesięcy.

Wśród nowych zapisów znalazły się też kwestie techniczne. Nowością - ale w bliżej nieokreślonym czasie - ma być inauguracja systemu zliczającego pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej. Takie urządzenia posiadają już tramwaje typu Pesa Jazz, ale na razie są one nieaktywne.

Operator w ramach umowy ma też zwrócić większą uwagę na prawidłowe działanie ramp i pochylni dla wózków inwalidzkich oraz sprawny tzw. "przyklęk" (system przechylania podłogi po stronie drzwi wejściowych, aby ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pojazdu).

W umowie zawarto też kilka punktów uzupełniających kwestię używania w pojazdach klimatyzacji. W jednym z nich czytamy, że włączenie nadmuchów zimnego lub ciepłego powietrza miałoby się odbywać... tylko po wysłaniu takiego polecenia mailem przez ZTM. Na szczęście przepis został jednak zmieniony i o tym, czy włączyć klimatyzację będzie decydować obecny w pojeździe kierowca, a nie dyżurny ruchu w centrali.

Dyskusja o nowych technologiach

W projekcie umowy znalazły się też propozycje zainstalowania w pojazdach ładowarek USB do urządzeń mobilnych, dodatkowych monitorów, na których wyświetlane by były informacje Urzędu Miasta czy dodatkowy wyświetlacz na przedniej szybie prezentujący numer linii. Na razie jednak nie wiadomo, które z powyższych zapisów pozostaną w dokumencie, który ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia.

Punktów spornych było więcej. W toku negocjacji dyskutowano też o czasie pracy kierowców (mają mieć teraz większą gwarancję wykorzystania przysługujących im przerw), wyeliminowaniu z rozkładów jazdy sytuacji, które generują opóźnienia (gdy autobus kończący trasę na jednym końcu miasta ma się włączyć w ciągu kilkunastu minut do innej linii na drugim końcu).

W piątek ma zostać rozstrzygnięty przetarg na usługi przewozowe na terenie Gdańska i gmin sąsiednich w latach 2017-2024. Wcześniej do postępowania wpłynęło wiele pytań i uwag. Potencjalni oferenci mieli zastrzeżenia do zapisów w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, które wg nich faworyzowały dotychczasowych przewoźników.

Opinie (638) ponad 20 zablokowanych

  • Umowa na obsługę linii tramwajowych została zawarta na 30 lat. (1)

    więc o co chodzi? No tak, przecież to trójmiasto.pl.

    • 0 2

    • [errata]

      autobusy na 8 lat (2009-2017), tramwaje 22 lata (2009-2031)

      • 1 0

  • System zliczania pasażerów to fajny pomysł

    wsiada tyle ile wskazano w dowodzie rejestracyjnym a reszcie dziękujemy :-)

    • 5 0

  • A może tak biletomaty w tramwajach zamiast ładowarek ? Zamiast większej ilości monitorów, monitory które bezawaryjnie wyświetlałyby rozkład jazdy ?
    I co za mędrzec chce zmusić motorniczych i kierowców do zajmowania się wydawaniem reszty ? Oni mają skupiać się na bezpiecznej jeździe ! Nie są robotami wielofunkcyjnymi ! Ktoś na głową upadł ?

    • 12 0

  • Do Redakcji, spróbujcie coś z tym zrobić!

    Na (aktualnie) 570 komentarzy czytelników było mniej więcej tylko 10, które wyrażały zadowolenie z tej "genialnej" zmiany.
    Może należy przygotować statystyki z naszych (pasażerów) opinii i przedstawić je ZTM/ZKM, skoro to w końcu ma być zmiana "dla naszego (pasażerów) dobra"?
    Dlaczego zamiast ankiety "Czy uważasz, że to dobry projekt" jest durna ankieta "Jak kupujesz bilet"?...

    • 12 0

  • Redakcja

    Do redakcji prosimy ponownie zająć się tym tematem ponieważ jest to bardzo zły pomysł tramwaj to stoisko handlowe powinno się ograniczyć do minimum tego typu dystrybcji biletow ,na prawie 600 komentarzy 10 opowiedziało się za.

    • 12 0

  • krawaty bez przesady

    • 5 0

  • (3)

    Sprzedaje bilety i wydaje resztę i nie mam z tym żadnego problemu. Nie zaskoczy mnie nawet pasażer ze 100 zł. Odkąd pracuję zawsze miałem wydać resztę. Na końcu uśmiecham się do pasażera.

    • 1 12

    • Az trafisz na falszywa stowe! I przez takich jak ty robi sie problem bo nie uwierze ,ze jezdzisz na czas wydajac ze 100...Ile masz pochwal ,podziekowan za to?:-)

      • 3 0

    • chyba ze 2 dni juz pracujesz

      • 5 0

    • Naprawdę nie zdarzyło Ci sie ze zabrakło Ci kasy na wydanie reszty. I tak nie uwierzę jesli odpowiedź brzmi ze sie nie zdarzyło. To jest nie realne żebyś zawsze miał wydać.

      • 0 0

  • Do wszystkich od stów (4)

    Jestem ciekawa, czy wy wszyscy, którzy tak bulwersujecie się tymi stowami za bilet, bo będziecie teraz dłużej jechać, nie chodzicie do sklepów i za gumy nie płacicie takimi banknotami. Bo tu wszyscy oburzeni tym faktem, ale ja po drugiej stronie lady żadnego zaklopotania nie widzę w takiej sytuacji, gdy dostaję coś takiego od klienta.

    • 0 12

    • Tylko jakby motorniczy chciał wydawać reszte to zatrudniłby sie w sklepie

      • 9 0

    • (1)

      ja za lada tez bym nie miał nic przeciwko a le w środku skrzyżowania w godzinach szczytu już tak pomyśl trochę

      • 6 0

      • myślę

        owszem myślę, dlatego chcę, by jednakowe oburzenie i myślenie działało w każdej sytuacji.

        • 0 0

    • Tak tylko ze Ty nie handlujesz tylko tanimi rzeczami i masz tez droższe i ze stowki mozesz wydać bo przed chwilą ktoś zapłacił ci 60 zł za inne zakupy. A my mamy tylko bilety i każdy płaci mało za nie. Mozna wydać ale bilonem. Chcesz dostać 98 zł w bilonie to zapraszam tez wydam resztę :)

      • 0 0

  • Biletomaty w każdym pojeździe płatne kartą jak we Wrocławiu (1)

    ci co nie wiedzą Wrocław ma w każdym autobusie czy tramwaju po 2 biletomaty które są opłacane za pomocą kart zbliżeniowych. W takim automacie klika się tylko jaki bilet chcemy zbliża kartę i wyskakuje bilet który należy skasować. Rozwiązanie idealne ułatwiające na potęgę korzystanie z komunikacji miejskiej.

    • 9 0

    • w Gdańsku może za 20 lat - Jak Gdańsk jest w tyle......

      • 1 0

  • rozwiazanie problemu

    miast przerzuca "obowiazek posiadania bilonu" z pasazera na kierowce.rozwiazanie jest bardzo proste jesli zyjemy w 21 wieku i w pojezdzie jest brak urzadzenia do sprzedazy to powinno byc tak jesli ja nie posiadam odliczonej kwoty za bilet a kierowca nie ma wydac reszty to jade za darmo

    • 0 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane