- 1 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (283 opinie)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (220 opinii)
- 3 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (31 opinii)
- 4 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (82 opinie)
- 5 Ugaszono pożar na budowie osiedla (185 opinii)
- 6 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (116 opinii)
Można budować nowy przystanek SKM w Orłowie. Realizacja możliwa po 2026 roku
Zamówione studium wykazało, że budowa nowego przystanku SKM na wysokości wiaduktu kolejowego przy ul. Wielkopolskiej jest zasadna. SKM zamierza wspólnie z Gdynią zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej, a później ubiegać się o dofinansowanie unijne dla inwestycji. Budowa przystanku rozpocznie się najwcześniej po 2026 r.
Zdania co do tego, czy jest potrzebny, są wśród mieszkańców podzielone. Wielu uważa, że to zbyt mała odległość, by dodatkowo zatrzymywać tam pociągi.
Przystanek może być wykonany centralnie na wiadukcie
Odpowiedź na to, czy budowa jest zasadna, miało dać studium wykonalności inwestycji, które zamówiła Szybka Kolej Miejska. Dokument został wykonany przez firmę DS Consulting, kosztował blisko 480 tys. zł. Analizy wykazały, że nowy przystanek przy ul. Wielkopolskiej jest potrzebny.
Wybrany wariant zakłada rozbudowę infrastruktury linii kolejowej nr 250 poprzez zlokalizowanie na niej dodatkowego, nowego przystanku osobowego na wysokości wiaduktu kolejowego. Pociągi miałyby się zatrzymywać centralnie na wiadukcie.
Rozkład SKM Trójmiasto
Konieczne dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji przystanku
- Wariant przewiduje także dostosowanie infrastruktury miejskiej do lokalizacji nowego przystanku SKM poprzez: przybliżenie przystanków trolejbusowo-autobusowych, zmiany w układzie chodników z jednoczesną realizacją układu ścieżek rowerowych, których obecnie brak w tym rejonie, oraz budowę przejścia dla pieszych pod torami wraz z nowymi chodnikami, poprawiającymi ruch pieszych i pozwalającymi na łatwy dostęp do planowanego przystanku SKM - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik Szybkiej Kolei Miejskiej.
Podkreśla, że do zbudowania przystanku będzie konieczna współpraca z Gdynią.
- Planujemy wspólnie zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej i wspólnie ubiegać się o dofinansowanie unijne dla tego projektu. Decyzja o dalszej realizacji uzależniona będzie od pozyskania finansowania - podkreśla Złotoś.
Miejsce, gdzie naprawiają pociągi w Gdyni-Cisowej
Współpraca z Gdynią przy realizacji inwestycji
Władze Gdyni potwierdzają chęć współpracy przy budowie przystanku SKM przy ul. Wielkopolskiej.
- Żeby zabezpieczyć możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie i uzyskania dofinansowania w perspektywie 2021-2027, w ramach Funduszy Europejskich dla Pomorza, zgłosiliśmy projekty do dofinansowania - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Miejsca, gdzie złożono projekty:
- Regionalny Plan Transportowy dla Województwa Pomorskiego 2030,
- Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, jako instytucji odpowiedzialnej za Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w ramach perspektywy 2021-2027.
Przystanek SKM przy Wielkopolskiej. Kiedy początek budowy?
- Zgodnie z założeniami studium wykonalności inwestycja ma być realizowana w latach 2026-2029, jednak jej wykonanie w tym terminie zależy od pozyskania finansowania unijnego oraz zagwarantowania środków przez partnerów projektu - kończy Marek Łucyk.
Kolejowe Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2022-03-25 10:53
(10)
Przystanki SKM mogą być dość gęsto rozmieszczone, ale wówczas potrzebny jest tabor odpowiedni do obsługi połączeń aglomeracyjnych / miejskich (odpowiednio zaaranżowane wnętrze, dużo drzwi z dobrą przepustowością, podłoga w wagonach na poziomie peronów i niewielka odległość między wagonem a peronem - co pozwoli na szybszą wymianę pasażerów, ponadto
Przystanki SKM mogą być dość gęsto rozmieszczone, ale wówczas potrzebny jest tabor odpowiedni do obsługi połączeń aglomeracyjnych / miejskich (odpowiednio zaaranżowane wnętrze, dużo drzwi z dobrą przepustowością, podłoga w wagonach na poziomie peronów i niewielka odległość między wagonem a peronem - co pozwoli na szybszą wymianę pasażerów, ponadto większe przyspieszenia i krótsza droga hamowania pociągów). Tych warunków nie spełnia obecny tabor (EN 57, EN 71, nawet nowe Impulsy) - wszystkie są pociągami konstruowanymi z myślą o połączeniach regionalnych / podmiejskich.
- 138 3
-
2022-03-26 19:01
(1)
Wiesz tylko, że to nie jest metro? To po pierwsze. Po drugie SKM ma umożliwić dojazd spod Trójmiast do niego np. z Wejherowa. Jak SKM będzie miało tak zagęszczone przystanki to przejazd z Wejherowa do np. Gdańsk z godziny wydłuży się do dwóch. Wtedy to ludziom faktycznie będzie bardziej opłacało się stać w korkach niż jeździć pociągami. To, że
Wiesz tylko, że to nie jest metro? To po pierwsze. Po drugie SKM ma umożliwić dojazd spod Trójmiast do niego np. z Wejherowa. Jak SKM będzie miało tak zagęszczone przystanki to przejazd z Wejherowa do np. Gdańsk z godziny wydłuży się do dwóch. Wtedy to ludziom faktycznie będzie bardziej opłacało się stać w korkach niż jeździć pociągami. To, że Gdynia nie chce zainwestować w zagęszczanie komunikacji zbiorowej np. wprowadzając tramwaje i wygodne punkty przesiadkowe doprowadzi do tego, że SKM stanie się nieefektywna i jeszcze więcej ludzi zrezygnuje z niej na rzecz samochodów. Co do szybkich pociągów to ponieważ nie jest to teren zabezpieczony tak jak metro to będzie moim zdaniem więcej wypadków a więc większe opóźnienia i tyle. Tak to jest jak ktoś myśli tylko o jednym całkowicie olewając to, że są rzeczy powiązane.
- 0 3
-
2022-03-28 08:13
SKM ma charakter metra naziemnego. Coś jak S-bahn w Berlinie.
Przyjrzyj się jak wyglądają tamtejsze pociągi.
- 1 1
-
2022-03-25 15:47
800V z Berlina spełniała te warunki. (1)
- 3 1
-
2022-03-28 08:30
Bzdura.
Stare berlińskie modraki nie spełniały żadnych z tych warunków, wystarczy spojrzeć do dokumentacji. Przyśpieszenie gorsze, niż EN57 (nie mówiąc już o EN71) i dłuższa droga hamowania.
Dla przykładu: "najsilniejszy" modrak - 0,4 m/s^2, a EN-57 w pierwotnej, starej wersji 0,5 m/s^2, a w zmodernizowanej (tych jest większość) - 1 m/s^2.- 1 0
-
2022-03-25 13:43
Prędkość maksymalna (2)
Przy takim zagęszczeniu przystanków, oprócz nowego taboru o wysokim przyspieszeniu na linii SKM powinna zostać podwyższona prędkość maksymalna pociągów, którą wiele lat temu ktoś ustalił na 70 km/h.
Powinna zostać podniesiona do 100 km/h, wówczas czas jazdy z Gdyni do Gdańska nawet mimo nowych przystanków w Orłowie i Centrum Gdyni mógłby zostać skrócony w stosunku do obecnych 35 minut. EZT typu Impuls bez problemu rozpędzi się do takiej V max między wszystkimi przystankami.- 5 1
-
2022-07-09 22:43
na większości trasy w samym Trójmieście maksymalna wynosi 55 km/h
- 0 0
-
2022-03-28 08:12
A reszta co? 50km/h
- 0 0
-
2022-03-25 11:44
Stare Berlińskie ,,Modraki,,takie były szybki start i dobre hamowaniw
- 14 1
-
2022-03-25 11:40
Dokładnie tak (1)
My potrzebujemy podobne pociągi co jeżdżą w metrze warszawskim. Mają one duże przyspieszenie i sporą ilość drzwi.
- 23 2
-
2022-07-09 22:42
Dokładnie nie
Nie potrzebujemy podziemnego metra, a SKM kursuje do Lęborka, Kościerzyny i Kartuz i jest jak najbardziej koleją podmiejską. Niestety szybką tylko z nazwy.
- 0 0
-
2022-03-25 07:09
(5)
Sprawna, gęsta sieć połączeń kolejowych w mieście to podstawa, tym bardziej wobec narastających korków, szczególnie przybierających na skali w sezonie.
- 95 16
-
2022-03-25 08:57
Niby tak, ale po co nowy dodatkowy przystanek (1)
Zamiast wyremontować lub zlikwidować stare? Chodziłam do szkoły w orlowie, spacerkiem z skm do Redłowa w kwadrans wolnym krokiem. Do tego jest tam dobrze rozbudowana komunikacja miejska, wiec nie ma problemu dla np osób starszych. Albo niech w zamian zlikwidują Orłowo, albo środki przeznaczone na tę nową stację przeznaczą np na zwiększenie liczby składów, bo z rana szpilki nie wciśniesz.
- 9 11
-
2022-03-25 10:17
Kwadrans spacerkiem jak miałeś 10 lat. Powiedz to spasionym kierofczykom, którzy 50 metrów nie przejdą.
- 4 12
-
2022-03-25 08:48
tak, tyle że budowa kolejnych przystanków bez likwidacji innych (2)
sprawia że to jest coraz mniej sprawna sieć połączeń kolejowych, po tej inwestycji będzie 37 zamiast 35 minut jazdy z Gdyni Głównej do Gdańska Głównego, może w zamian wreszcie jakaś likwidacja przystanku gdzie nikt nie wsiada, w pierwszej kolejności Gdańsk Stocznia bo tam serio może jeden - dwóch pasażerów na pociąg średnio wsiada i wysiada, no i
sprawia że to jest coraz mniej sprawna sieć połączeń kolejowych, po tej inwestycji będzie 37 zamiast 35 minut jazdy z Gdyni Głównej do Gdańska Głównego, może w zamian wreszcie jakaś likwidacja przystanku gdzie nikt nie wsiada, w pierwszej kolejności Gdańsk Stocznia bo tam serio może jeden - dwóch pasażerów na pociąg średnio wsiada i wysiada, no i do tego więcej normalnych połączeń Regio bo obecnie przy tak żenującym czasie jazdy SKM i tak kto może to jedzie z Gdańska do Gdyni Regio, a za Gdynią gdzie tych Regio jest znacznie mniej to i tak większość wybiera samochód, 70 minut Wejherowo - Gdańsk to nawet w korku samochód jest szybszy od SKM
- 11 8
-
2022-03-25 14:36
Tak, na pewno likwidacja stoczni jest mądra, zwłaszcza, że obok powstają biurowce i imprezowe centrum Gdańska. Człowieku...
- 5 1
-
2022-03-25 09:01
Likwidacja Gdańsk Stocznia jest bez sensu
bo tam już powstają biurowce.
- 14 1
-
2022-03-25 07:18
(16)
Nie no zróbcie przystanki jak tramwaj to będzie prędkość efektywna jak tramwaj - 30 km/h.
Jak przystanek powstanie to każdy pasażer z Gdyni i dalej będzie jechać 2, 3 minuty dłużej do Sopotu, Gdańska. Tysiące ludzi dziennie w dwie strony.
Żeby sto osób dziennie miało 5 min bliżej na przystanek?- 157 72
-
2022-03-25 14:06
No tak i właśnie dlatego zlecono studium czy taka inwestycja jest zasadna. Siedli i sprawdzili to specjaliści za pomocą symulacji i analiz, ale bot z trójmiasto.pl wie lepiej. Głupi ci samorządowcy, mogli tutaj spytać i zaoszczędziliby pół miliona. ;(
- 2 3
-
2022-03-25 11:43
To kwestia taboru, a nie gęstości siatki (1)
Zerknij na metro w Warszawie, które mimo większej gęstości siatki jeździ tak naprawdę szybciej i stoi mniej na przystankach, bo ludzie wysiadają szybciej i nie ma przepychanie się do drzwi. Skoro są one często i jest mało siedzeń, bo szybka kolej jest taka, że nie spędzasz w niej dużo czasu stąd nie musisz w niej siedzieć.
- 7 0
-
2022-03-25 17:18
Tak powinno być, SKM jak metro
A na północ za Gdynię tylko szybkie Regio a nie SKM jadące 70 minut z Gdańska.
- 5 0
-
2022-03-25 10:58
Kto to wymyślił? (1)
Przecież to Redłowo jest bardziej przesiadkowym przystankiem niż Wielkopolska wiadukt. Z Karwin do Sopotu jedzie autobus i jest przez las dużo bliżej niż do Orłowa, a w Sopocie masz wybór SKA lub Regio. A w Orłowie na wiadukcie co??? Kto jest miejscowy to wie jak dojechać do Gdyni czy Gdańska optymalna trasą.
- 10 6
-
2022-03-25 13:04
tylko to jest jeden autobus jadący Sopocką, a z Kacka, Karwin, Dąbrowy, Wiczlina itd. Wielkopolską w dół jedzie cała masa autobusów i przypuszczam że ten potok pasażerów mógłby skorzystać z peronu na wiadukcie.
Może lepiej byłoby "przesunąć" Orłowo SKM na Wielkopolską żeby nie dodawać przystanków i nie spowalniać podróży SKM?- 2 5
-
2022-03-25 08:37
prędkość efektywna tramwaju to ok 17-20 km/h (1)
- 7 1
-
2022-03-25 08:56
tak w Gdańsku jest tak źle, ale na porządnych liniach tramwajowych jest znacznie szybciej
średnio na PST w Poznaniu prędkość jest taka sama jak na naszej SKM a tramwaj nie ma wielu wad skm i może np. jeździć co minutę w godzinach szczytu
- 4 1
-
2022-03-25 07:27
Odległość taka sama jak między Sopotem a Wyścigami (8)
A w tym miejscu masz główną ulicę z setkami kursów komunikacji miejskiej dziennie. 100 osób to skorzysta z tego w jedną godzinę. Redłowo już pęka w szwach a dojdą do tego kolejne biurowce i osiedla. Kierunek Karwiny powinien mieć osobną SKM.
- 40 11
-
2022-03-25 17:48
A z Orłowa trajtek jedzie na Karwiny więc jaki problem tam się przesiąść?
- 1 4
-
2022-03-25 08:15
To, że mamy jakieś przystanki blisko (5)
rozmieszczone nie oznacza, że powinniśmy budować kolejne w ten sposób.
Na tak małej odległości pociąg zanim się rozpędzi to musi hamować.
Przepraszam, za użycie słowa "rozpędzi" to jest SKM, która nie potrafi kupić pociągów z odpowiednim przyspieszeniem mimo zapewnionej dotacji, ale do spowalniania jest pierwsza.
Ze względu na takrozmieszczone nie oznacza, że powinniśmy budować kolejne w ten sposób.
Na tak małej odległości pociąg zanim się rozpędzi to musi hamować.
Przepraszam, za użycie słowa "rozpędzi" to jest SKM, która nie potrafi kupić pociągów z odpowiednim przyspieszeniem mimo zapewnionej dotacji, ale do spowalniania jest pierwsza.
Ze względu na tak mała odległość to nie będzie +2 minuty a bliżej +4 min.
Jesli trzeba przesunąć Redłowo czy Orlowo to popieram, ale dołożenie trzeciego? Jestem na nie. Można było przesunąć Redłowo na północ, by były bl;iżej biurowców ale wtedy SKM mówiła nie.
Jeszcze w Śródmieściu Gdyni planują dodatkowy między Główną a Wzgórzem i tu też będzie 750m pomiędzy przystankami.
Czasy i tak są słabe, a oni jeszcze rozwalają to co jest.- 27 7
-
2022-03-25 14:06
(1)
Kurczę, jak się chcesz rozpędzać, to wsiadaj w regio i Ty zasuwaj pieszo. Ja jestem na tak. Komunikacja powinna być tak zrobiona, by było blisko.
- 2 7
-
2022-03-25 16:52
"by było blisko"
komu?
- 4 0
-
2022-03-25 11:08
Głupie pomysły (1)
Pomieszczeń biurowych w Gdyni jest za dużo, one same z siebie niczego nie produkują i stoją puste czekając na wynajem. Przesuwanie SKM Redłowo w stronę centrum jest bez sensu i starym mieszkańcom albo pracownikom UM i szpitali w Redłowie tylko utrudni życie. A przesuwanie Orłowa to niby dokąd ma prowadzić?
- 7 4
-
2022-03-25 15:36
"przesuwanie Orłowa to niby dokąd"
Do Kolibek...
- 2 0
-
2022-03-25 08:53
Kolej dla kolejarzy!
a ludzie niech sobie samochodem pojadą bo tak jest szybciej. No i to nie jest żadna manipulacja że w nocy sobie policzyłem. Z Wejherowa do Gdańska samochodem żeby jechać 70 minut to chyba obwodnica musiała by być całkowicie zamknięta, zwykłe korki nigdy tak dramatycznego czasu jazdy nie powodują a tymczasem SKM tak sobie normalnie jedzie a
a ludzie niech sobie samochodem pojadą bo tak jest szybciej. No i to nie jest żadna manipulacja że w nocy sobie policzyłem. Z Wejherowa do Gdańska samochodem żeby jechać 70 minut to chyba obwodnica musiała by być całkowicie zamknięta, zwykłe korki nigdy tak dramatycznego czasu jazdy nie powodują a tymczasem SKM tak sobie normalnie jedzie a marszałek ani myśli dać więcej Regio na północ od trójmiasta żeby się normalnie w 45 minut dojechało tylko hoduje tych pasożytów z SKM a to powinno jeździć tylko Gdańsk - Gdynia.
- 12 0
-
2022-03-25 07:32
Ale Karwiny mają już swoje SKM - PKM, problemem jest niska częstotliwość kursów na liniach PKM.
- 47 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.