• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej awaria goni awarię

Krzysztof Koprowski
6 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Rekordowy pod względem liczby odwołanych kursów był 28 czerwca. Tego dnia nie wykonano aż ośmiu zaplanowanych przejazdów. Rekordowy pod względem liczby odwołanych kursów był 28 czerwca. Tego dnia nie wykonano aż ośmiu zaplanowanych przejazdów.

Awarie pociągów na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej stały się w ostatnich dwóch tygodniach utrapieniem dla pasażerów. Tylko jednego dnia odwołano nawet osiem kursów. Przyczynami są awarie nowych pociągów i brak rezerwowych pojazdów.



Czy doświadczyłeś(aś) awarii pociągów na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

Od połowy czerwca Szybka Kolej Miejska, która jest przewoźnikiem na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, odwołała łącznie 19 kursów pociągów. Rekordowe pod tym względami były 28 i 29 czerwca, kiedy to nie zrealizowano odpowiednio ośmiu i sześciu kursów.

Problemem jest jednak nie tylko brak realizacji danego połączenia, ale pozostawienie pasażera bez zapewniania komunikacji zastępczej.

Przykładowo, 20 czerwca odwołano pociąg o 11:35 z Gdyni Głównej zobacz na mapie Gdyni do Wrzeszcza przez Osową zobacz na mapie GdańskaPort Lotniczy zobacz na mapie Gdańska. Następny kurs był wykonywany dopiero o 12:44. Pasażerom nie zaproponowano żadnego połączenia autobusowego ani zwrotu opłaty za taksówkę.

To oznacza, że na lotnisko mogli nie dotrzeć na czas pasażerowie lotów do Monachium, Londynu czy Oslo.

Nie mieli oni także szansy wcześniej zaplanować innego dojazdu na lotnisko, ponieważ informacje o odwołaniu pociągu SKM zamieściła w Internecie dopiero o... 11:54.

Informacja o odwołanym pociągu z Gdyni na lotnisko ukazała się w Internecie prawie 20 minut po planowanym odjeździe. Informacja o odwołanym pociągu z Gdyni na lotnisko ukazała się w Internecie prawie 20 minut po planowanym odjeździe.
- PKP SKM w Trójmieście uruchomiło od września ub. r. do maja 42 300 kursów w trakcji spalinowej. W tym samym czasie odwołano tylko 120 kursów. Te liczby pokazują, jak niewielką liczbę w masie uruchamianych pociągów stanowiły te odwołane. Oczywiście, dla każdego pasażera odwołany pociąg stanowi dużą komplikację, ale jestem przekonany, że skala tego niewielkiego problemu i tak ulegnie zmniejszeniu - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Dwie zepsute Pesy, wymiana kół w Newagu

SKM do realizacji przewozów na linii PKM potrzebuje co najmniej 13 pociągów: maksymalnie 12 pociągów na trasie oraz jednego w rezerwie. Tyle właśnie pojazdów dzierżawi od Urzędu Marszałkowskiego. Są to: 10 spalinowych zespołów trakcyjnych produkcji bydgoskiej Pesy z 2015 r. oraz 3 SZT-y produkcji nowosądeckiego Newagu z 2010 r.

Problem w tym, że w ostatnich dniach liczba pociągów zdolnych do jazdy skurczyła się do 10 pojazdów. Awarii uległy dwie Pesy, zaś Newag przechodził wymianę kół.

- Pociąg Newagu został skierowany na wymianę kół, ponieważ zaszła taka konieczność wynikająca ze zwykłej eksploatacji. Była to czynność zaplanowana od dłuższego czasu w tym pociągu - zapewnia Głuszek.
SKM: niech producent się tłumaczy

Jeżeli chodzi o przyczyny awarii Pes, SKM nie chce na ten temat rozmawiać i odsyła nas do producenta taboru.

- W jednym z pojazdów prawdopodobnie przyczyna awarii leży po stronie użytkownika [SKM - dop. red.], który odpowiada za utrzymanie przeglądów. Pociąg został włączony do ruchu następnego dnia po dostarczeniu uszkodzonej części. Jeśli chodzi o drugi pojazd, potrzebujemy trochę więcej czasu, ponieważ przyczyną awarii były uszkodzenia powierzchni kół tocznych - wyjaśnia Michał Żurowski, rzecznik prasowy Pesy.
Producent jednocześnie zapewnia, że nie można mówić o jakichkolwiek wadach fabrycznych nowego taboru.

W ostatnich dniach z 10 pociągów Pesy dwa były niesprawne, co przełożyło się na odwołanie kursów. W ostatnich dniach z 10 pociągów Pesy dwa były niesprawne, co przełożyło się na odwołanie kursów.
Nadmierne zużycie kół w nowych pociągach?

Z przeprowadzonych przez nas rozmów z pracownikami SKM wynika natomiast, że w ostatnim czasie przyczyną odwoływania pociągów jest nadmierne zużycie kół.

- Koła w Pesach zużywają się w bardzo szybkim tempie. Pojawiają się na nich różnego rodzaju wżery lub płaszczyzny. Koła można oczywiście przetoczyć, ale SKM stara się tego unikać, ponieważ wymusza to wykonanie podobnej procedury na pozostałych kołach - nawet tych, które tego nie wymagają [koła w pojeździe powinny być zeszlifowane na tym samym poziomie - dop. red.]. Poza tym przetaczania kół nie można wykonywać w nieskończoność, a sama procedura jest dość czasochłonna, co w sytuacji braku rezerw wymusza odwoływanie pociągów - mówi nam pracownik SKM, pełniący służbę na trasie Kolei Metropolitalnej.
- Ponoć wciąż nieznana jest przyczyna nadmiernego zużycia kół. Z jednej strony możliwa jest wada produkcyjna, ale niewykluczone, że gdzieś na trasie są źle ułożone tory [pociągi poruszają się po torach PKM oraz PLK - dop. red.] - dodaje inny pracownik SKM.
Częściowo słowa te potwierdza Pesa, która informuje, że w zakresie "uszkodzenia powierzchni kół tocznych" trwa wyjaśnianie, "czy wpływ na to miała eksploatacja pojazdów, czy problem leży po stronie producenta".

- Jako zarządca infrastruktury kolejowej mamy obowiązek regularnie sprawdzać stan torowiska na linii PKM. Dokładnie miesiąc temu całą naszą linię sprawdziła specjalistyczna drezyna pomiarowa, która nie wykazała żadnych usterek i zagrożeń, a wszystkie mierzone przez drezynę parametry utrzymane były w normie - zapewnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Materiał achiwalny z czerwca 2015 r.

Pierwszy SZT dla obslugi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



- W kontrakcie z producentem pojazdów są zapisy zabezpieczające właściciela taboru i użytkownika przed ujawnieniem wad taboru. W takim przypadku [gdy pojawią się wady - dop. red.] można żądać nawet wymiany pojazdu na nowy, oczywiście w konkretnych opisanych w umowie przypadkach - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego. - Zgodnie z postanowieniami umowy, czas trwania gwarancji automatycznie się wydłuża o okres wyłączenia pojazdów z eksploatacji związanych z awariami z przyczyn zależnych od producenta.
Pociągi psują się, ale w normie

Ponadto, zgodnie z umową, każdy pociąg musi wykazywać "wskaźnik poziomu niezawodności" w ujęciu kwartalnym na poziomie co najmniej 95 proc. oraz "wskaźnik gotowości technicznej" w ujęciu rocznym (część pociągów jest eksploatowanych krócej niż rok) na poziomie minimum 96 proc. Na razie wskaźniki te zostają spełnione.

- Z analizy przyczyn awarii pojazdów nie można wyróżnić takich, które ciągle by się powtarzały - dodaje Pisarewicz.
Samorząd Województwa za dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych Pesy zapłacił 114 mln zł (ok. 70 mln zł stanowiło unijne dofinansowanie). Pociągi miały być gotowe w maju 2015 r., ale ostatecznie ich dostawy zakończono dopiero w grudniu. W przetargu wystartował również nowosądecki Newag, ale oferta tego producenta była mniej korzystna od Pesy.

Miejsca

Opinie (274) 4 zablokowane

  • Ktoś tu kłamie

    "PKP SKM w Trójmieście uruchomiło od września ub. r. do maja 42 300 kursów w trakcji spalinowej." - to średnio 156 kursów dziennie. Niby gdzie SKM tyle jeździła? Na trasie PKM i do Kartuz/Kościerzyny tyle nie ma w ciągu doby.

    • 4 0

  • Dlaczego PKM nie jeździ w pętli?

    Tak żeby można było na lotnisko jechać np. z Oliwy bez przesiadki we Wrzeszczu? Wystarczy to zmienić i nastąpi poprawa frekwencji. Na dzisiaj unikam PKM, bo najpierw muszę dojechać do Oliwy a później do Wrzeszcza i tu znowu przesiadka. Wybieram Taxi, bo nie chce mi się latać z bagażami między peronami i kombinować z połączeniami. PKM ma ułatwiać życie a nie do końca tak jest w tej chwili.

    • 3 0

  • mieszkam na osowie, kolejkę mam na osowie a mimo to musze grać szybkim tempem 30 minut (2)

    jakby kolejka szła blisko osiedli to by nie nadążali z kursami a tak to chyba tylko dziki odganiają tą kolejką.
    rozumiem, że rewitalizacja itd, ale w tym miejscu co teraz jest stacja to zrewitalizować można co najwyżej ten piękny dworzec dla bezdomnych.

    • 6 0

    • (1)

      Nawet nie wiesz, gdzie mieszkasz. Mieszkasz w Osowej.

      • 0 4

      • głupku, naprawdę myślisz, że obcy mają prawo ex cathedra decydować o fleksji nazw miejscowych? powiedz to publicznie w Rumi np, (a potem uciekaj, bo cię zlinczują)

        • 0 0

  • Zużyte koła ....

    Niech lepiej sprawdzą tory na zakrecie w osowej.... Tam szynobus strasznie halasuje i trze o tor.... Kiedys tego nie bylo...

    • 1 1

  • (2)

    Ja widzę w tym PKM analogię do gdańskich "tramwajów wodnych". To jeździ puste a tamto pływa. Tak to "program ożywienia" zderza się z rzeczywistością i zdycha.

    • 2 0

    • po niektórych ulicach chodzi bardzo mało ludzi , poco je zbudowano ? (1)

      • 0 1

      • Taką ulicę najwyżej można zamiatać, jeśli jest co, bo nikt nie chodzi. Natomiast za każdy kurs trzeba zapłacić i to taka drobniutka różnica.

        • 2 0

  • Analitycznie, a nie emocjonalnie rzecz ujmując

    "PKP SKM w Trójmieście uruchomiło od września ub. r. do maja 42 300 kursów w trakcji spalinowej. W tym samym czasie odwołano tylko 120 kursów." - to oznacza, że zrealizowano 99,72% kursów - jak dla mnie bardzo dobry wynik, trzeba uczciwie przyznać.

    • 2 0

  • Ale kosić w sezonie to umieją (o zagranicznych nie wspomnę)

    Kiedyś było tak, że za nieskasowanie biletu, często konduktor pozwalał wysiąść na peron i skasować. Ostatnio jechała za mną kobieta, która od 5 lat mieszka w Norwegii. Oczywiście nie wiedziała, że trzeba skasować bilet, więc "mandat" 2,80. Nie kłóciła się o to zbytnio, ale narzekała na brak doinformowania. Następnie miała okazać legitymację, że posiada zniżkę. ISIC nie doszedł na czas, więc dała norweską, na której opisy były również po angielsku. I uwaga: konduktor powiedział, że informacje muszą być po polsku. Informacje o skasowaniu biletu również widnieją tylko po polsku.

    • 1 1

  • lalalalala

    Spóźnione są codziennie po kilka minut nie ma dnia by się nie spóźniła jeżdżę od poniedziałku do piątku dzyn w dzyn ......a tak po za tym to wpozo klima jest luz jest korków brak komfort jest obsługa na 5+

    • 3 1

  • Podobno odwołano już budowę węzła PKM Karwiny

    Za to ma być kapitalny remont stacji Wielki Kack

    • 0 0

  • potop zmył pkmke z mapy trójmiasta

    To jest największa awaria

    Game over

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane