• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na remontach chodników korzystają głównie auta

Krzysztof Koprowski
3 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Parkowanie na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Górnym po zakończeniu remontu chodnika.
  • Parkowanie na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Górnym po zakończeniu remontu chodnika.
  • Parkowanie na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Górnym po zakończeniu remontu chodnika.
  • Parkowanie na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Górnym po zakończeniu remontu chodnika. Kierowca auta na gdyńskich tablicach zostawił pieszym 1,2 m chodnika (cztery płytki po 30 cm).
  • Parkowanie na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Górnym w trakcie remontu chodnika. Piesi na chwilę zyskali chodnik tylko dla siebie.
  • Parkowanie na ul. Waryńskiego we Wrzeszczu Górnym przed remontem chodnika.

Gdańsk chwali się programem remontów chodników, choć tak naprawdę cieszy on nie pieszych, ale... kierowców. Przy okazji zmiany nawierzchni, nie wyznacza się miejsc parkingowych, tolerując ponownie rozjeżdżanie płyt chodnikowych przez właścicieli aut i zastawianie przejścia piechurom.



Czy przy remontach chodników należy wyznaczać w jasny sposób miejsca do parkowania?

Program remontów chodników realizowany jest od 2014 r. Ponadto część chodników jest remontowana przy okazji innych inwestycji. W realizacji na ogół oznacza to niemal bezrefleksyjną wymianę płytek chodnikowych bez dostosowania przestrzeni do rosnącej liczby samochodów.

Problem z parkowaniem samochodów wokół jezdni to efekt przepisów wprowadzonych w latach 80. Zezwoliły one na stawianie aut na chodniku pod warunkiem pozostawienia co najmniej 1,5-metrowego przejścia dla pieszych. Przeznaczono tym samym dla aut przestrzeń, która od zawsze była zarezerwowana dla pieszych.

Ile to jest 1,5 metra w przeliczeniu na potrzeby użytkowników chodników? Niewiele. To szerokość, która pozwala swobodnie wyminąć się dwóm pieszym. Z trudem na takiej szerokości przejeżdżają dwaj niepełnosprawni na wózkach inwalidzkich (zaleca się rezerwować dla nich co najmniej 75-90 cm szerokości) czy dwa wózki dziecięce (rezerwa ok. 60-75 cm szerokości).

  • Minimalna przestrzeń dla pieszych w Polsce, czyli 1,5 metra. Na chodnikach, gdzie ruch pieszych jest niewielki, można uznać to za wystarczającą szerokość, ale z pewnością nie w centralnych częściach miasta.
  • Zapotrzebowanie na przestrzeń dla różnych użytkowników chodników.
  • Zapotrzebowanie na przestrzeń dla różnych użytkowników chodników.
  • Zapotrzebowanie na przestrzeń dla różnych użytkowników chodników.
Rzadko kiedy zdarza się, by kierowcy byli tak hojni przy parkowaniu. Problem 1,5 metra polega na tym, że praktycznie każdy kierowca interpretuje ten dystans na własne wyczucie. W efekcie często z 1,5-metrowego odstępu robi się 50-centymetrowy przesmyk i zmusza się pieszych do poruszania się... po jezdni, skąd oczywiście są przepędzani przez innych kierowców.

Niedawno we Wrocławiu ukazały się dwie publikacje, które z jednej strony dobitnie pokazują problemy wynikające z kuriozalnych przepisów, dopuszczających parkowanie na chodnikach, a z drugiej zawierają szereg rozwiązań - często niskonakładowych - poprzez które próbuje się nieco okiełznać chaos związany z parkowaniem.

Poradnik ochrony chodników przed parkowaniem. from Trojmiasto.pl


Wpływ przepisów i stanu infrastruktury na jakość ruchu pieszego. from Trojmiasto.pl


Publikacje przygotowano z myślą o urzędnikach ze stolicy Dolnego Śląska, ale problem jest ogólnopolski. Co ważne, próba jego rozwiązania nie ma polegać na likwidacji miejsc parkingowych, ale na ich dokładnym wskazaniu poprzez odpowiednią infrastrukturę techniczną: wyznaczenie zatok postojowych, wyprowadzanie parkowania na jezdnię (np. na ulicach jednokierunkowych), wprowadzenie naprzemiennego parkowania na jezdni - tzw. meandrowania, obniżającego przy okazji prędkość na ulicach czy wreszcie, jako ostateczność, montażu słupków (słupki wyginają się, stanowią utrudnienie dla osób słabowidzących i niewidomych, opóźniają i utrudniają akcje ratownicze).

Wyznaczone miejsce parkingowe dla kierowców w wyraźny sposób pokazuje, dokąd mogą oni zgodnie z prawem i szacunkiem dla pieszego, pozostawić auto. Dla pieszego to gwarancja, że dany chodnik będzie zawsze tak samo szeroki i wygodny do przejścia.

  • Świeżo wykonany chodnik na ul. Brzozowej.
  • Świeżo wykonany chodnik na ul. Brzozowej.
  • Świeżo wykonany chodnik na ul. Brzozowej.
Wprowadzenie jednoznacznego sposobu parkowania wraz z przygotowaną odpowiednią infrastrukturą to jednak przede wszystkim znaczna oszczędność dla miasta. Chodniki, gdzie dopuszczono parkowanie, są przez auta po prostu dewastowane.

Wprawdzie producenci zapewniają, że konstrukcje są zdolne wytrzymać wagę auta osobowego, ale zapomina się przy tym o pojawiających się po latach ubytkach w podbudowie, co prowadzi ostatecznie do tzw. klawiszowania płyt i wreszcie ich pękania.

  • Na ul. Traugutta przestrzeń do parkowania aut wyznaczono innym materiałem, choć w miejscu bliżej PG kosztem chodnika, który ma mniej niż 1,5 m (cztery płytki po 30 cm + kilkucentymetrowy pasek).
  • Na ul. Traugutta przestrzeń do parkowania aut wyznaczono innym materiałem.
Mimo to, urzędnicy wciąż marginalizują problem lub co najwyżej starają się stosować jedynie inny materiał na chodniku, gdzie dopuszczono parkowanie.

- Remontowane chodniki w miejscach, gdzie dopuszczone jest parkowanie, posiadają wzmocnioną konstrukcję i tym samym nie ma konieczności dodatkowego wyznaczania miejsc postojowych w formie zatok. Planując remont chodników tam, gdzie istnieje taka możliwość, miejsca do parkowania wyznacza się innym materiałem, np. z brukowca, z kostki kamiennej - tak aby wyraźnie to miejsce było "odznaczone" - przekonuje Emilia Kucińska z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki zajmującej się remontami chodników.
  • Ul. Partyzantów w trakcie remontu chodnika.
  • Ul. Partyzantów zaraz po zakończeniu remontu chodnika.
  • Ul. Partyzantów zaraz po zakończeniu remontu chodnika.
  • Sześć pasów ruchu na al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz zastawione przez auta chodniki. Dla pieszych został niewielki fragment przestrzeni, o ile nikt nie zaparkuje skośnie.
  • Ul. Zator-Przytockiego.
  • Ul. Zator-Przytockiego.
Słowa te jednak tylko częściowo przekładają się na praktykę w inwestycjach. Tylko w jednej dzielnicy - Wrzeszczu - znajdziemy świeżo wyremontowane chodniki, gdzie kierowcy parkują na nowych płytach chodnikowych. Są to m.in. ul. Brzozowa zobacz na mapie Gdańska, Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska, Partyzantów zobacz na mapie Gdańska, Podleśna zobacz na mapie Gdańska, Zator-Przytockiego zobacz na mapie Gdańska, al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska (remont przy okazji torowiska tramwajowego).

  • Ul. Kilińskiego. Tutaj z jednej strony wykonano zatoki dla aut, a z drugiej dopuszczono parkowanie bezpośrednio na chodniku.
  • Ul. Kilińskiego. Tutaj z jednej strony wykonano zatoki dla aut, a z drugiej dopuszczono parkowanie bezpośrednio na chodniku.
  • Ul. Kilińskiego. Tutaj z jednej strony wykonano zatoki dla aut, a z drugiej dopuszczono parkowanie bezpośrednio na chodniku.
  • Ul. Kilińskiego. Tutaj z jednej strony wykonano zatoki dla aut, a z drugiej dopuszczono parkowanie bezpośrednio na chodniku.
Jednak najbardziej kuriozalna sytuacja panuje na wyremontowanej niedawno ul. Kilińskiego zobacz na mapie Gdańska. Z jednej strony wyznaczono "osłupkowane" zatoki, by po drugiej stronie nie ingerować w najmniejszy sposób w parkowanie na chodniku.

  • Nowy chodnik z kostki kamiennej na ul. Grażyny. Tutaj można było już na etapie projektu przewidzieć np. donice albo zatokę do parkowania.
  • Niektórym kierowcom nawet wskazanie sposobu parkowania poprzez zatokę do parkowania równoległego nie wystarcza. Nz. ul. Konrada Wallenroda.
Nie lepiej jest na ulicach bocznych od wspomnianej Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska. Wykonano tutaj chodniki z kostki kamiennej, ale nie pomyślano o zatokach. Ale nawet tam, gdzie się one pojawiły, nie ustawiono znaków nakazujących stosowanie się do nich. Kierowcy więc parkują skośnie, często wjeżdżając głęboko w chodnik (permanentna sytuacja na ul. Konrada Wallenroda zobacz na mapie Gdańska).

  • Ul. Kossaka z uporządkowanym parkowaniem na jezdni.
  • Ul. Sobótki z uporządkowanym parkowaniem na jezdni.
  • Ul. De Gaulle'a z wyremontowanym chodnikiem przy okazji budowy instalacji systemu Tristar. Kierowcy parkują tutaj na jezdni...
  • ... ale miasto kopertę wymalowało częściowo na chodniku.
  • Ul. Miszewskiego z parkowaniem na jezdni dzięki zwężeniu jednokierunkowej jezdni.
  • Zatoki parkingowe na dolnowrzeszczańskim odcinku ul. Waryńskiego.
  • Ul. Strajku Dokerów w Nowym Porcie.
Ale istnieją rejony Wrzeszcza, gdzie kierowcy sami przestrzegają niepisanej zasady parkowania bezpośrednio na jezdni - dotyczy to m.in. ulic Wassowskiego zobacz na mapie Gdańska (w górnej części), Sobótki zobacz na mapie Gdańska (w górnej części) czy Kossaka zobacz na mapie Gdańska.

Ciekawe przedstawia się też sytuacja na ul. De Gaulle'a zobacz na mapie Gdańska, gdzie kierowcy szanują niedawno wykonany chodnik (przy okazji budowy instalacji dla Tristara), ale miasto wykonało "kopertę", dopuszczając częściowe parkowanie na chodniku.

Pozytywnie można ocenić także remonty wykonane w ostatnich latach na: dolnowrzeszczańskim odcinku ul. Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska, niektórych ulic w Nowym Porcie czy reorganizację parkowania na ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska.

  • Parkowanie na ul. Sienkiewicza przed remontem.
  • Parkowanie na ul. Sienkiewicza przed remontem.
  • Parkowanie na ul. Sienkiewicza w trakcie remontu. Na krótko chodnik został oddany pieszym.
  • Parkowanie na ul. Sienkiewicza po remoncie.
  • Parkowanie na ul. Sienkiewicza po remoncie.
  • Wprowadzenie obowiązku parkowania na jezdni niewiele zmieniło na ul. Sienkiewicza. Na odcinku bliżej ul. Sobótki sporo jest wolnego miejsca...
  • ... natomiast bliżej ul. Jaśkowa Dolina kierowcy nadal rozjeżdżają chodniki.
Ale trzeba pamiętać, że za rozwiązaniami infrastrukturalnymi musi iść też kultura kierowców i przestrzeganie przez nich prawa. Doskonale widać to na ul. Sienkiewicza zobacz na mapie Gdańska, gdzie z początkiem grudnia zmieniono sposób parkowania z dowolnego na jezdnię równolegle do krawężnika. Stało się to na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

- Uważamy, że w miejscach, gdzie istnieje szeroka jezdnia i panuje ruch jednokierunkowy, należy dopuszczać parkowanie wyłącznie na jezdni, a nie na chodniku. Z analiz, o które poprosiliśmy ZDiZ dla ul. Sienkiewicza, wynika, że zmiana sposobu parkowania ograniczyła liczbę miejsc do parkowania z 27 do 23. To niewiele, a dzięki temu piesi zyskają wygodny chodnik, umożliwiający dojście m.in. do przychodni zobacz na mapie Gdańska - przekonuje Witold Kuźmicki, przewodniczący komisji Samorządu i Ładu Publicznego Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Niestety mimo sporej rezerwy wolnego miejsca (patrz zdjęcia), nadal kierowcy wybierają parkowanie skośne, zabierając przestrzeń pieszym.

Średnia wysokość mandatu za złe parkowanie w 2015 r. wyniosła mniej niż opłata za brak ważnego biletu w tramwaju czy autobusie. Nz. nowy chodnik na ul. Podleśnej. Średnia wysokość mandatu za złe parkowanie w 2015 r. wyniosła mniej niż opłata za brak ważnego biletu w tramwaju czy autobusie. Nz. nowy chodnik na ul. Podleśnej.
Być może kierowcy czują się bezkarni? Aktywność Straży Miejskiej pod względem reakcji na nieprzepisowe parkowanie jest niewielka. W 2015 r. (stan na połowę grudnia) wystawiano zaledwie ok. 20 mandatów dziennie za złe parkowanie.

- Dyscyplinowanie kierowców za niezgodne z prawem parkowanie na chodnikach odbywa się w oparciu o dwa artykuły Kodeksu wykroczeń: art. 92. § 1 [Kto nie stosuje się do znaku lub sygnału drogowego albo do sygnału lub polecenia osoby uprawnionej do kierowania ruchem lub do kontroli ruchu drogowego, podlega karze grzywny albo karze nagany - dop. red.] i art. 97 [Kto wykracza przeciwko innym przepisom o bezpieczeństwie lub o porządku ruchu na drogach publicznych, podlega karze grzywny do 3 tys. zł albo karze nagany - dop. red.]. W zależności od okoliczności, funkcjonariusz dokonuje odpowiedniej kwalifikacji czynu. W oparciu o powyższe przepisy gdańscy strażnicy podjęli w 2015 roku 19695 interwencji, wystawiając 7068 mandatów. Duża część z tych interwencji została zlecona przez mieszkańców poprzez numer interwencyjny 986 - informuje Miłosz Jurgielewicz, rzecznik Straży Miejskiej w Gdańsku.
Łącznie kierowców w oparciu o dwa przywołane artykuły ukarano na kwotę 675 tys. 880 zł, czyli zaledwie ok. 96 zł w przeliczeniu na jeden mandat. Średnio jeden mandat kosztuje więc mniej niż opłata za brak biletu w tramwaju czy autobusie (126 zł w terminie 7 dni, 180 zł w terminie późniejszym)!

Fatalnie przedstawiają się też statystki odholowania pojazdów - tym bardziej, że w ocenie Straży Miejskiej brak pozostawionego przejścia dla pieszych nie jest jedynym kryterium, które do tego uprawnia.

- Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu. Niepozostawienie 1,5 m chodnika dla pieszych nie jest jedynym i obligatoryjnym warunkiem, kwalifikującym pojazd do usunięcia. W oparciu o art. 130a funkcjonariusze Straży Miejskiej w Gdańsku usunęli w 2015 roku 400 pojazdów - dodaje Jurgielewicz.
Strażnicy pozostawioną przestrzeń dla pieszych mierzą atestowanymi miarkami. Większość pomiarów można dokonać jednak licząc po prostu płyty chodnikowe.

  • Chodnik z płyt o szerokości 50 cm. Kierowcy aut na zdjęciu nie pozostawili minimalnej przestrzeni dla pieszych.
  • Chodnik z płytek 30 cm ułożonych w "cegiełkę".
  • Chodnik z płytek 20 cm ułożonych w "karo".
  • Chodnik z kostki Bauma o wymiarach pojedynczego elementu 10x20 cm.
Duża płyta chodnikowa, ostatnio rzadko stosowana w Gdańsku, liczy 50 centymetrów szerokości (czyli parkując, pozostawiamy trzy płyty chodnikowe). Bardzo popularna w nowych chodnikach płytka z tzw. kamienną posypką, układana w "cegiełkę", liczy najczęściej 30 centymetrów szerokości (pozostawiamy minimum pięć płyt dla pieszych). Stosowana w obszarach zabudowy historycznych najmniejsza płytka, często układana "w karo" to 20 cm szerokości (pozostawiamy 7,5 płytki przy wzorze "cegiełki" oraz nieco ponad pięć przy wzorze "karo"). Kostka Bauma w kształcie prostokąta ma wymiary 10x20 cm (musimy wyliczyć 15 lub 7,5 sztuk dla pieszego).

W 2016 r. Gdańsk planuje wyremontować kolejnych 35 chodników. Tylko na czterech ulicach wydzielone zostaną miejsca postojowe: Chałubińskiego zobacz na mapie Gdańska (zatoki asfaltowe), Jesionowej zobacz na mapie Gdańska (materiał kamienny), Łużyckiej zobacz na mapie Gdańska (bruk), Abrahama zobacz na mapie Gdańska (kostka kamienna).

W pięciu lokalizacjach chodniki zostaną wzmocnione bez wydzielania miejsc do parkowania: Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska (odc. Gdańca-Tatrzańska), Telimeny zobacz na mapie Gdańska, Rejenta zobacz na mapie Gdańska, Małachowskiego zobacz na mapie Gdańska, Dmowskiego (rejon nr 17) zobacz na mapie Gdańska.

Łódź eksperymentuje z przestrzenią współdzieloną

Łódź, wzorem krajów Europy Zachodniej, testuje nowy sposób projektowania ulic, gdzie nie wyznacza się chodników i miejsc parkingowych. Ulica na całej szerokości ułożona jest na jednym poziomie.

Rozwiązanie to, stosowane na ulicach o marginalnym ruchu samochodowym, wydaje się z pozoru niebezpieczne. W rzeczywistości zmusza kierowców do bardzo ostrożnej jazdy, a ponadto eliminuje się problem z zastawionymi chodnikami, pozwalając pieszym chodzić w dowolny sposób po "jezdni".

Pomysł ten warto przetestować w Gdańsku m.in. na wąskich uliczkach Strzyży, Dolnego Wrzeszcza czy w obszarze Głównego Miasta.

Miejsca

Opinie (327) 3 zablokowane

  • mmm, czerwony passacik

    brałbym :)

    • 0 0

  • Patrzę na te zdjęcia ....

    i widzę nieprzebrane tłumy pieszych przedzierających się przez te okropne samochody.

    • 0 3

  • Straż miejska /wiejska/

    Co od nich wymagać, jak sami stawiają samochody na chodniku zostawiając 70cm.wolnego, można to zobaczyć na Gospody gdzie mają swoją filię.

    • 2 0

  • Robienie na siłę chodników i słupków to tez kiepski pomysł

    wystarczy pójść na Waryńskiego (od Grunwaldzkiej) - totalna porażka, jakieś słupki i wyspa na środku, w miejscu gdzie chwasty mogłyby być zatoczki postojowe

    • 0 0

  • Masakra

    Ludzie zastanówcie się! Czepiacie się nie wiadomo czego? Trochę kultury, chodniki ulice ścieżki są po to by ułatwiać poruszanie! Mimo tego wszystkie inne stworzenia też maja pretensje że zakłócamy ekosystem:D
    Róbmy wszystko z głową, jeżeli chodnik jest węższy to co 2 ludzi się nie wyminie, czy dwa wózki? Dlaczego psia kupa komuś przeszkadza w parku? Nauczmy się przyzwoitości i sami oceńmy czy warto psa wyprowadzać idąc chodniczkiem pod budynkiem mieszkalnym, jeżeli się coś przytrafi to uprzątnijmy. Jeżeli nie ma miejsca do zaparkowania a są 4 wolne dla inwalidów lub chcemy tylko na 5 minut się zatrzymać to nieróbmy z tego HAllo! Więcej uprzejmości i dobroci życzę!

    • 1 3

  • ja pikuje co za komentarze (1)

    Ludzie ktorzy pisza o slupkach kolach na kraweznikach to jakies fajtlapy ktore nigdy auta nie mialy i miec nie beda. Jak mozna takie glupoty pisac? Czesto chodze po miescie z buta i jakos nie widze tej patologii o ktorej piszecie. Oczywiscie niektorzy parkuja jak idioci i tych nalezy karac ale auta w miescie tez musza funkcjonowac.

    • 2 3

    • Slupkach i kolcach mialo byc

      • 0 1

  • Rozwiązanie jest proste:

    SŁUPKI!!! I sprawa rozwiązana. Innego nie ma. Mieszkam od kilkunastu lat na osiedlu, na którym chodniki (również na wysokości przejść dla pieszych) są permanentnie zastawiane przez auta. Trawniki są już tylko wspomnieniem...

    • 1 0

  • Ot, przepis

    Rowerem po chodniku przejechać nie można, ale blokować go przez cały dzień samochodem można!!!

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane