stat

Najważniejsze inwestycje transportowe minionego roku

3 stycznia 2019 (artykuł sprzed 1 roku)
Maciej Naskręt

Początek roku to okazja do podsumowań. Postanowiliśmy przypomnieć o kluczowych inwestycjach transportowych dla mieszkańców, które zakończyły się w 2018 r.



1. Skrzyżowanie ulic przy dworcu w Gdyni zobacz na mapie Gdyni



Przypomnijmy, że kosztująca nieco ponad 20 mln zł przebudowa skrzyżowania ulic Podjazd, Dworcowa, 10 Lutego w Gdyni zaczęła się w lipcu 2017 roku. Cała inwestycja miała potrwać 45 tygodni i zakończyć się w czerwcu tego roku, ale z powodu awarii wodociągowej termin przesunął się do listopada.

Po zakończeniu prac na skrzyżowaniu zmieniła się jego geometria. Skręty są bardziej czytelne, pojawiły się też dodatkowe pasy przeznaczone do zjazdów oraz sygnalizacja świetlna.

2. Przebudowa przystanku SKM Gdynia Chylonia zobacz na mapie Gdyni



Remont na stacji SKM Chylonia rozpoczął się na początku 2017 roku. Przetarg na roboty wygrała firma Rajbud, która za prace zainkasowała 11 mln zł. Prace miały potrwać do końca 2017 r., ale przedłużyły się do listopada tego roku.

Na peronie działa już w pełni informacja pasażerska, monitoring oraz windy. Zakres prac objął przede wszystkim budowę nowej, ale krótszej o 46 metrów bryły peronu, podwyższonej do 960 mm, która ma ułatwić wsiadanie do pociągów. Pojawiły się także wiaty podobne do tych na stacji Żabianka.

3. Przebudowa m.in. ul. Haffnera w Sopocie zobacz na mapie Gdyni



W ramach przebudowy układu drogowego i miejskiego systemu odprowadzania wód opadowych na terenie Sopotu zmieniło się oblicze ulic Haffnera, Wosia Budzysza i Powstańców Warszawy. Drogi zyskały nowe nawierzchnie, wyremontowano chodniki.

Inwestycja pochłonęła 11 mln zł. Pracę zrealizowała firma MTM. Na szczęście obyło się tutaj bez większych opóźnień.

4. Most na Wyspę Sobieszewską zobacz na mapie Gdańska



Nowy most zwodzony nad Martwą Wisłą zapewnia bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Przeprawa ma 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Czas jego otwierana wynosi zaledwie 150 sekund, a więc dwie i pół minuty.

Sterowanie mostem odbywać się będzie z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym, który powstał tuż przy przeprawie. W razie przerwy w dostawie prądu energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni awaryjny agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.

Koszt inwestycji wyniósł 59 mln złotych. Ponad 30 mln zł wyłożył Gdańsk, a ponad 27 mln zł Ministerstwo Infrastruktury. Inwestycja w dniu oddania miała kilkumiesięczne opóźnienie.


5. Otwarcie ekspresowej siódemki na Żuławach zobacz na mapie Gdańska



Trwająca od 2015 roku budowa drogi ekspresowej z Gdańska do Elbląga została podzielona na dwa odcinki, z których każdy liczy po ok. 20 km.

Pierwszy odcinek - z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego - zbudowała czeska firma Metrostav, która dostała za to 1,335 mld zł (netto), czyli ok. 66 mln zł za kilometr. Kolejny odcinek - zbudowany przez Budimex - zaczyna się w Nowym Dworze Gdańskim i kończy w Kazimierzowie pod Elblągiem. Tutaj kontrakt opiewał na 1,281 mld zł (netto), co daje 64 mln zł za kilometr.

Inwestorem był gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Rządowe przedsięwzięcie zrealizowano w terminie.

Czy inwestycja przy dworcu ułatwia podróże?
67%

tak

33%

nie

zakończona

łącznie głosów: 1267

Czy inwestycja na przystanku ułatwia podróże?
55%

tak

45%

nie

zakończona

łącznie głosów: 858

Czy inwestycja w Sopocie usprawnia podróże?
54%

tak

46%

nie

zakończona

łącznie głosów: 924

Czy inwestycja w Sobieszewie poprawia podróże?
89%

tak

11%

nie

zakończona

łącznie głosów: 1369

Czy inwestycja na Żuławach ułatwia podróże?
96%

tak

4%

nie

zakończona

łącznie głosów: 1766