Napraw stare, może być lepsze niż nowe. Usługi w Trójmieście

14 maja 2020, 7:00
Arnold Szymczewski, Rafał Borowski

Naprawiają sprzęt rtv i agd, serwisują telefony komórkowe i komputery, a kiedy trzeba - potrafią też doradzić. Zalet naprawy zepsutego lub starego sprzętu jest wiele, jak choćby ekologia czy wsparcie lokalnego biznesu. W katalogu firm Trojmiasto.pl serwisów i specjalistów nie brakuje - rozmawiamy z kilkoma z nich.



"Napraw, zamiast kupić nowe" to dewiza, która przyświeca działaniom każdego, komu choć trochę zależy na ekologii. Jednak taką zasadę wyznają także osoby przywiązane do swojego ulubionego sprzętu lub takie, które z powodu posiadania lepszej jakości produktu nie chcą go wymieniać na nowy - często gorszy.

- Do niedawna było to rzeczywiście zauważalne, głównie z powodu taniejącego sprzętu i jego mniejszej trwałości. Ostatnio jednak obserwujemy zmiany. Z jednej strony producenci w wolniejszym tempie wprowadzają znaczące nowości, które uzasadniałyby wymianę, a te, które są już jakiś czas na rynku (np. ekrany LED), dojrzały, co łączy się z eliminacją wielu początkowych wad. Z drugiej strony konsumenci chyba też mniej gonią za nowościami, idąc w stronę dbania o to, co mają, i odpowiedzialności za środowisko. Jestem jednak świadomy, że zawsze będzie grupa osób, które po prostu chcą mieć nowy sprzęt - mówi Krzysztof Pieksza z firmy Serwis RTV 3Solid.

Serwisy RTV Trójmiasto



O tym, że kiedyś sprzęt RTV i AGD był lepszej jakości, wie prawie każdy. Dodatkowo przekonuje o tym pan Czesław Prądziński, który od ponad 40 lat prowadzi serwis sprzętu chłodniczego - Aba Eko Mors.

- Obecny sprzęt zawiera dużo elektroniki i elektromechaniki chłodniczej, więc każda naprawa- diagnoza to nowe doświadczenie, ponieważ często awarie są różnego rodzaju i wynikają z zależności pracy tego sprzętu i jego systemu działania. Nie ma się co oszukiwać, że sprzęt starszej generacji był dużo bardziej wytrzymały i wykonany z trwalszych komponentów - komentuje Czesław Prądziński.

Serwisy AGD Trójmiasto



- Uważam, że warto naprawiać starsze technologie szwedzkie i niemieckie, te sprzed minimum dziesięciu lat. Niestety, ale kilkuletnie AGD raczej jest nienaprawialne - wszystko to jednorazówki - dodaje Tomasz Duma, AS komis.
Dziś ludzie często wymieniają sprzęt na nowy, bo naprawa okazuję się zbyt kosztowna. Jednak jeśli dysponujemy dobrym jakościowo produktem, to warto go naprawić.

- Opłacalność naprawy sprzętu zależy od kosztów. Jeżeli koszt naprawy przekracza połowę wartości sprzętu, z reguły ląduje on na śmietniku. AGD produkowane jeszcze kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu były mniej skomplikowane, trwalsze i wykonane z lepszych materiałów, dlatego zdarzają się sprzęty mające kilkadziesiąt lat, które klienci chcą naprawiać, nawet jeśli naprawa nie jest tania - mówi Marek Grabowski, który od 20 lat prowadzi pogotowie AGD.
W dobie koronawirusa większość firm notuje mniejsze przychody, w branży serwisowej jest podobnie. Ludzie naprawiają dziś jedynie to, co muszą, odkładając inne naprawy na później.

- Zauważyłem spadek telefonów z prośbami o serwis, ale gdy tylko jest to możliwe, staram się najpierw zdiagnozować usterkę i ewentualnie pomóc przez telefon. Jeśli sprzęt jest starszy, to nie ma w związku z jego naprawą dużych problemów. Gorzej jest oczywiście np. kiedy lodówka posiada tablety czy kamery (śmiech), wtedy zwykły serwis AGD może nie wystarczyć. Jednak naprawiam te sprzęty od ponad 30 lat i mam grono swoich zaufanych klientów, którym zawsze pomagam - mówi Andrzej Urbaniak, z serwisu lodówek i zamrażarek.

Współczesny sprzęt ma krótszą żywotność



W podobnym tonie wypowiadają się przedstawiciele serwisów, które zajmują się naprawą sprzętu elektronicznego. Z przeprowadzonych z nimi rozmów wynika, że wiele osób zbyt pochopnie decyduje się na pozbycie starego laptopa czy komórki i zakup nowego. Często nie bierze pod uwagę faktu, który nie jest przecież żadną tajemnicą. Obecnie produkowana elektronika jest z reguły tak zaprojektowana, aby po zakończeniu okresu gwarancji jej naprawa była kompletnie nieopłacalna.

Serwisy telefonów komórkowych Trójmiasto



- Pamiętajmy, że od niedawna producenci z góry zakładają okres, przez jaki sprzęt powinien działać bezawaryjnie. Panuje taka niepisana zasada, że wynosi on do dwóch lat. Jeśli coś się zepsuje w tym czasie bez winy użytkownika, to producent naprawi to w ramach gwarancji. Po jej upływie rzeczywiście zaczyna szwankować coraz więcej elementów. Jak już wspomniałem, żywotność produkowanych obecnie sprzętów jest o wiele krótsza niż kiedyś. Przede wszystkim są one wykonywane ze znacznie mniej trwałych elementów. A starszy laptop czy komórka są z reguły trudniejsze do zepsucia i jeśli będziemy prawidłowo te sprzęty użytkować, mogą nam jeszcze służyć przez długi czas - wyjaśnia Grzegorz Bogucki z firmy Contact Service z Gdańska, która zajmuje się przede wszystkim naprawą usterek elektronicznych w telefonach komórkowych, tabletach, hulajnogach elektrycznych czy wykrywaczach metali.

Naprawa często jest bardzo opłacalna



Warto również podkreślić, że zdecydowaną większość uszkodzeń bez problemu udaje się naprawić. Stłuczone wyświetlacze czy uszkodzone gniazda zasilania - które należą do najczęściej zgłaszanych usterek - nie należą do skomplikowanych zleceń, a ich koszt nie przekracza zazwyczaj 200 zł. Nierzadko zdarza się, że uszkodzone laptopy trafiają do utylizacji, a ich właściciele nawet nie sprawdzili, ile właściwie wyniósłby koszt naprawy.

Serwisy komputerów Trójmiasto



- Trudno racjonalnie wyjaśnić, dlaczego niektórzy nawet nie biorą naprawy pod uwagę. Jeśli np. nowy tablet kosztuje tysiąc złotych, a naprawa starego kosztuje 200 zł, to według mnie warto skorzystać z usług serwisu. Zdecydowaną większość zleceń udaje się nam zrealizować. Niespełna 10 proc. stanowią sprzęty, których naprawa jest niemożliwa lub nieopłacalna ekonomicznie. Naprawa wielu usterek nie jest czymś skomplikowanym. Co ciekawe, bardzo często trafiają do nas laptopy z uszkodzonymi obudowami. To istna plaga, że obudowy pękają same z siebie. I nic dziwnego - wiele obecnych sprzętów musi się psuć po zakończeniu gwarancji. Usunięcie takiej usterki nie jest drogie, zamyka się w kwocie 100-200 zł - mówi Andrzej Staśkiewicz z firmy PCall Części i serwis z Gdańska, która specjalizuje się głównie w kompleksowej naprawie laptopów.

Czasem wystarczy "wyczyścić" komputer



Nie tylko uszkodzenia mechaniczne powodują, że korzystanie z laptopa czy komórki staje się praktycznie niemożliwe. Mowa o zjawisku tzw. zamulenia sprzętu, czyli znacznie wolniejszego funkcjonowania, przeplatanego zawieszaniem się systemu. W takich sytuacjach wystarczy zazwyczaj oddać sprzęt do "wyczyszczenia" lub wymienić jeden z elementów, np. dysk twardy.

- Wiele problemów ma charakter systemowy. Generalnie ludzie nie "czyszczą" komputerów, czyli nie usuwają zalegających na dysku zbędnych plików, które znacznie obciążają system, np. plików cookie. Jeśli sprzęt ma trzy-cztery lata i zaczyna powolnie działać, warto go porządnie posprzątać i w ten sposób nadać mu drugą młodość. W niektórych przypadkach trzeba wymienić dysk albo dołożyć pamięć RAM, ale to wciąż opłacalne kroki - tłumaczy Anna Birna z firmy ITMore z Pruszcza Gdańskiego, która zajmuje się głównie informatyczną obsługą firm oraz tworzeniem aplikacji.

Odbiór i dowóz sprzętu do klienta



Na koniec warto wspomnieć, że coraz więcej firm serwisowych oferuje klientom usługę dojazdu bezpośrednio do klienta. Wystarczy wykonać jeden telefon i umówić się na konkretną godzinę, aby zaoszczędzić sobie stania w korkach.

- Aby skorzystać z naszych usług, klient nie musi wychodzić z domu. Potem przyjeżdża nasz serwisant, odbiera sprzęt do naprawy, a następnie przywozi z powrotem naprawiony. Chciałbym dodać, że tzw. komputery marketowe za ok. tysiąc zł są dużo gorszymi jakościowo komputerami niż komputery sprzed dwóch-trzech lat czy jakikolwiek komputer poleasingowy. Pozbycie się starego sprzętu i zakupu nowego to często pozorna oszczędność - zachęca Kordian Bulczak z firmy Netservice Usługi informatyczne z Gdyni, która serwisuje praktycznie każdy sprzęt elektroniczny.

Dane zawarte na nośnikach traktowane są jako poufne



W niektórych firmach na pobierany sprzęt wypisywane jest zlecenie wykonania usługi, a w nim wyszczególnione są informacje o pobieranych przedmiotach. W firmie Mobilini-Serwisanci, każde zlecenie wykonania usługi jest opatrzone pieczątką i podpisane przez pracownika.

Dane zawarte na nośnikach traktujemy zawsze jako poufne - mówi Piotr Sokołowski, mobilni-serwisanci.pl i dodaje - jeżeli Państwa problem dotyczy oprogramowania, lub uszkodzonych matryc czy klawiatur w laptopach, to naprawę najczęściej wykonujemy na miejscu u klienta po umówieniu terminu wizyty naszego serwisanta (z reguły tego samego lub następnego dnia). Jeżeli wykonanie naprawy u klienta okaże się niemożliwe (poważniejsze uszkodzenia mechaniczne), z miłą chęcią odbierzemy sprzęt od Państwa i dostarczymy z powrotem naprawiony. Posiadamy zaplecze serwisowe o dużej wydajności. Dbamy o rozwój technologiczny, dokładność i profesjonalizm co pozwala nam na sprawną obsługę zleceń w krótkim czasie. Dążymy do 100 proc. bezawaryjności, dlatego każde urządzenie przed oddaniem klientowi jest poddawane testom.
Czy oddajesz do naprawy sprzęt, któremu skończyła się gwarancja?
49%

tak, zawsze staram się reanimować stary sprzęt

33%

tak, ale tylko ten, którego zakup sporo mnie kosztował

18%

nie, zawsze wolę dołożyć i kupić nowy sprzęt

zakończona

łącznie głosów: 953