• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie budujmy kolei na Obłuże. Ona już tam jest

Paweł Rydzyński
16 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kierowcy na estakadzie pojadą "na zamek"
Eksperci przekonują, że receptą na korki na północy Gdyni powinna być kolej i wcale nie wymaga to zainwestowania dużych środków finansowych. Eksperci przekonują, że receptą na korki na północy Gdyni powinna być kolej i wcale nie wymaga to zainwestowania dużych środków finansowych.

Gehenna, jaką przeżywają obecnie mieszkańcy Gdyni w związku z remontem Estakady Kwiatkowskiego potwierdza konieczność utworzenia połączenia kolejowego do północnej części miasta. Czy zamiast lansowanego przez władze Gdyni pomysłu budowy nowej linii kolejowej, nie lepiej uruchomić połączenie z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury?



Co jest głównym powodem ogromnych korków na północy Gdyni?

W poniedziałkowym artykule opisującym problemy komunikacyjne północnej części Gdyni w związku z remontem estakady, Michał Guć, wiceprezydent Gdyni, przypomniał o pomyśle władz miasta na budowę linii kolejowej do Obłuża. Jest to postulat zapisany od wielu lat w dokumentach planistycznych Gdyni. Zakłada budowę nowej linii kolejowej do Obłuża, wzdłuż ul. Janka Wiśniewskiego. zobacz na mapie Gdyni Należy jednak podkreślić, że dużo tańszym rozwiązaniem mogłoby być ponowne - po ponad 20-letniej przerwie - uruchomienie połączeń pasażerskich pomiędzy Chylonią, Obłużem i (ewentualnie) Oksywiem.

W 1994 r. zawieszono przewozy pasażerskie pomiędzy stacjami Gdynia Chylonia zobacz na mapie GdyniGdynia Port Oksywie zobacz na mapie Gdyni. Pociągi do Oksywia nigdy nie pełniły istotnej roli w obsłudze przewozów wewnątrz miasta (do tej stacji w latach 90. XX w. docierał jeden poranny pociąg z Kościerzyny, który wracał po południu, przewożąc głównie osoby pracujące w Stoczni Marynarki Wojennej). Jednak dziś na tę trasę, zwłaszcza w kontekście tego, co dzieje się na Estakadzie Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni, można by spojrzeć z zupełnie innej perspektywy.

Trasa pociągu z północy Gdyni do Śródmieścia. Trasa pociągu z północy Gdyni do Śródmieścia.
200 metrów do kolei, torowisko w dobrym stanie

Linia kolejowa łącząca Chylonię z Oksywiem wciąż istnieje (użytkowana przez pociągi towarowe), a jej stan techniczny jest bardzo dobry. Prędkości maksymalne wynoszą 60-70 km/godz., czyli praktycznie tyle samo, co na linii SKM (prędkość maksymalna na całej linii kolejowej nr 250 Gdańsk Śródmieście - Rumia wynosi 70 km/godz.). Linia ta znajduje się w bardzo bliskim sąsiedztwie skrzyżowania ul. Kwiatkowskiego i Unruga zobacz na mapie Gdyni, czyli przystanków ZKM Obłuże Centrum. Ok. 200 m od skrzyżowania znajduje się dawny przystanek kolejowy Gdynia Obłuże Leśne. Peron wymagałby naturalnie odbudowy i oświetlenia, podobnie należałoby wyremontować i oświetlić dojście do niego.

Ale poza tym, według mojej wiedzy, nie ma przeciwwskazań dla uruchomienia pociągów, które mogłyby kursować np. wahadłowo pomiędzy stacją Gdynia Główna i przystankiem Obłuże Leśne zobacz na mapie Gdyni. Formalności organizacyjne i techniczne, jakie byłyby konieczne w takiej sytuacji ze strony kolei (np. ułożenie tymczasowego regulaminu jazdy pociągów czy też rozwiązanie kwestii obsługi posterunku, na którym odgałęziają się tory do terminalu kontenerowego) nie stanowią istotnej przeszkody do uruchomienia połączenia szynowego.

Czas przejazdu pociągiem z Obłuża przez Chylonię do centrum wynosiłby ok. 15 minut (zakładając brak postojów - zatrzymanie na stacji w Chyloni wydłuży czas jazdy o ok. 2 minuty - i jazdę pomiędzy Gdynią Gł. i Chylonią po torach dalekobieżnych). Przy dobrze ułożonym rozkładzie jazdy, pociągi mogłyby kursować w cyklu np. co 30 minut.

Oczywiście szansy na realizację tego przedsięwzięcia przed zakończeniem remontu estakady już nie ma. Natomiast gdyby w przyszłości poważnie rozpatrywać uruchomienie pociągów do Obłuża - w pierwszej kolejności trzeba myśleć o wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. W przeciwieństwie do budowy nowej linii - można to zrobić i bardzo tanio, i bardzo szybko.

SKM z Obłuża do Gdańska?

Przystanek kolejowy Gdynia Oksywie Port. Przystanek kolejowy Gdynia Oksywie Port.
Łączne koszty takiej minimalistycznej inwestycji wyniosłyby raptem kilka milionów złotych, co w skali przedsięwzięć kolejowych jest wydatkiem groszowym, a przede wszystkim - wielokrotnie mniejszym (i przez to bardziej realnym do realizacji) niż budowa nowej linii. W tych kilku milionach zawarłaby się zresztą nie tylko wspomniana już odbudowa peronu kolejowego, lecz również elektryfikacja odcinka od Obłuża do stacji Gdynia Port. Odcinek ten nie jest zelektryfikowany, dlatego gdyby w tej chwili uruchamiać pociągi do Obłuża, trzeba by korzystać z szynobusów. Ale w przyszłości, po elektryfikacji, całkiem realne stałoby się np. uruchomienie bezpośrednich SKM-ek z Obłuża do Gdańska.

Naturalnie, biorąc pod uwagę spodziewaną w najbliższych latach elektryfikację linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz tras m.in. do Kartuz i Kościerzyny, a także całkiem możliwą elektryfikację linii kolejowej na Hel, już teraz należałoby myśleć o tym, żeby kolej na Obłuże stała się elementem zupełnie nowego modelu organizacji transportu w Trójmieście i na Pomorzu. To kompleksowe myślenie powinno prowadzić również m.in. do zmniejszenia liczby bezpośrednich autobusów ZKM Gdynia łączących centrum i północną część miasta (skrócenie części relacji i zsynchronizowanie ich z rozkładami jazdy pociągów) oraz wprowadzenie wspólnej taryfy.

Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni, a pod nią przystanek kolejowy Gdynia Obłuże. Estakada Kwiatkowskiego w Gdyni, a pod nią przystanek kolejowy Gdynia Obłuże.
Ewentualnym drugim etapem, po reaktywacji połączeń do Obłuża, mogłoby być również wznowienie kursów do Oksywia. Z kolei budowa w samym Obłużu w przyszłości nowego, dwukrawędziowego peronu, pozwoliłaby myśleć o zwiększeniu częstotliwości kursowania nawet do 10 minut. Również w przyszłości można by na trasie z Chyloni do Obłuża zrealizować budowę węzłów przesiadkowych: w rejonie samego Obłuża (pod estakadą) i przy ul. Puckiej.

Nie należy oczywiście przekreślać idei budowy nowej linii: jeśli kiedyś znajdą się na to pieniądze - to należy budować, nawet w wersji z dwoma torami i elektryfikacją. Ale nie ma sensu na to czekać, gdyż jeżdżenie pociągiem do Obłuża przez Chylonię wcale nie musi być "namiastką" połączenia kolejowego.

Zimą 2015 r. miłośnicy kolei udowodnili, że można dojechać szynobusem do Oksywia

Kraków jako "dobra praktyka"

Dobrym przykładem jest tu połączenie do lotniska Kraków-Balice. W 2006 r. zaadaptowano dla ruchu pasażerskiego bocznicę kolejową do Balic. Kilkaset metrów od lotniska wybudowano prowizoryczny przystanek kolejowo-autobusowy, a pasażerów pociągu dowoził pod terminal bezpłatny autobus. Dojazd szynobusem do centrum Krakowa był znacznie krótszy niż przejazd przez zakorkowane miasto, w związku z tym połączenie cieszyło się sporym zainteresowaniem. W 2015 r. otwarto zmodernizowaną linię kolejową do lotniska: dwutorową, zelektryfikowaną, kończącą się przy samym terminalu, dodatkowo wybudowano na niej trzy nowe przystanki kolejowe.

Oczywiście jakość podróżowania do Balic jest teraz lepsza, a podróżnych jest znacznie więcej. Ale czy to oznacza, że źle zrobiono, nie czekając przez 10 lat na połączenie kolejowe?

Łączna liczba mieszkańców obszaru położonego w bezpośrednim zasięgu oddziaływania Trasy Kwiatkowskiego to ok. 70 tysięcy. W tej liczbie zawierają się mieszkańcy m.in. Obłuża, Pogórza, Oksywia, Babich Dołów i szybko rozrastającej się gminy Kosakowo. Wzrastająca z roku na rok liczba samochodów sprawia, że sceny, jakie obecnie widzimy na estakadzie z powodu remontu - za kilka lat mogą zagościć tam na stałe. Kolej jest jedyną alternatywą. A wykorzystanie istniejącej trasy przez Chylonię jest bez wątpienia lepsze niż marzenia o nowej linii przez port.

Paweł Rydzyński jest dyrektorem ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR, współpracownikiem m.in. portalu www.rynek-kolejowy.pl

O autorze

autor

Paweł Rydzyński

prezes Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu, współautor wielu ekspertyz transportowych, pomysłodawca nazwy „Pomorska Kolej Metropolitalna”

Opinie (319) 3 zablokowane

  • (30)

    Korki są przez wygodnickich niestety. Ten kto ma dalej do roboty to zrozumiałe,że śmiga autem,ale Ci co mają blisko?! Ja mam do pracy 20km i niestety kiepskie połączenie komunikacji autobusowej,ale znam takich co mają 6 przystanków tramwajem(12min) do pracy a jadą autem 40 min rano w korku i powrót ok 17 jeszcze dłużej.

    • 207 45

    • całkowicie zgadzam się z Pawłem Rydzyńskim (7)

      nie ma innej alternatywy

      • 19 1

      • (1)

        Podobno Szczurek ma inne priorytety;)

        • 24 1

        • kolejeczkę sznureczkową na kamienny wzgórek

          • 21 2

      • Antyszczur (4)

        Kiepski pomysł. Powód: czas przejazdu w relacji Obłuże - Śródmieście na około przez Chylonię zbyt długi, wyjdzie ze 18-20 minut, a akceptowalne byłoby 6-8 minut. Inaczej nikt się nie przesiądzie.

        • 5 46

        • Wolę jechać nawet i 18 minut niż 2h

          18 minut to nie problem

          • 42 0

        • (1)

          Zrób se tramwaj wodny.... helikopterem, to będzie 5 minut!

          • 0 6

          • tramwaj wodny z Oksywia do centrum pokonal by port w poprzek w pięć minut

            chyba, że o napędzie wiosłowym, wtedy dziesięć

            • 12 0

        • fruwać się naucz cepie

          • 1 0

    • Kto bogatemu zabroni!!! Płace podatki i będę jeździła jak mi się podoba. (3)

      Miasta zamiast finansować chore ambicje prezydenta niech zainwestuje w infrastrukturę.

      • 27 33

      • Widzisz jedynie czubek własnego nochala, egoistko!

        • 10 6

      • raczej będziesz stała w korkach.

        • 5 0

      • Skoro Cię stać jeździć autem, to niech też będzie stać na stanie w korkach.

        • 1 1

    • No proszę są nawet już tory, a Szczurek i tak ma problem. Może się boi, że mu kasy na PR zabraknie jak trzeba będzie wydać na rozwiązywanie problemów komunikacyjnych w Gdyni

      • 20 3

    • mam 4 przystanki do pracy (5)

      autem + szukanie miejsca do parkowania to 20 min
      komunikacją wiejską = 40 do 60 min...

      o różnicy w komforcie i cenie nawet nie wspomnę...

      • 18 25

      • A można na piechotę... (2)

        Żaden powód do chwalenia się, że 4 przystanki i jazda autem.

        • 31 5

        • (1)

          cztery przystanki autobusem to z Oliwy do Osowej...
          chodził byś pieszo?

          • 12 8

          • To idż belzebubie 4 przystanki pendolino pieszo, lub jeden samolotu.

            • 8 5

      • (1)

        Ja mam 20 - 30 minut moją Yariską z Pogórza do Osowy, komunikacją 1,5-2 h. O kosztach i komforcie nie wspomnę.

        • 11 11

        • Jedź Yariską po rozum do głowy. Gdzie Pogórze, gdzie Osowa. Wiadomo, że samochodem będzie szybciej. Tutaj mowa o komunikacji w centrum, gdzie jednak szybciej jest komunikacją.

          • 4 1

    • maksymalnie 15 minut z centrum do Pogórza jedzie autobus przy normalnym ruchu (3)

      a odjeżdża co kilka minut.
      Wygodniccy wolą korkować i smrodzić, a później jeszcze narzekać na swój los.

      • 23 7

      • Bzdury piszesz (2)

        Mieszkam w Mechelinkach. Tu autobus odjedza 1 x na godzine. Potem musze dostac sie na ul Polska. Z buta to za daleko. I niby jak mam to zrobic bez auta jak w robocie musze byc juz o 7:20???? Do domu wracam o 18 bo wole w pracy byc i zarabiac niz siedziec 2 h w korku kazdego dnia. Wiec nie pisz farmazonow o wygodnictwie i komunikacji miejskiej. Ja nie nam wyboru a moja rodzina prawie mnie nie widuje.

        • 13 1

        • czy przed wyjściem do roboty zdĄŻasz pan wydoić krowy i podrzucić świniom?

          • 0 8

        • ale chwilę...

          ktoś Pana przesiedlił na te Mechelinki? Ma Pan ciszę, przystań, molo, obok rezerwat przyrody. To są plusy. Ja mieszkam w mieście, za oknem mam inny dom, większy hałas, mniejszy metraż.

          Ale ja mam z pracy do domu 25 minut. 5 linii trolejbusowych, 2 autobusowe. Pan ma 2 godziny i 146 co 60 minut.

          Mechelinki powstały jako wioska rybacka. Skoro tam Pan mieszka, ale nie łowi ryb, tylko pracuje Pan w mieście, to to są właśnie koszty, jakie musi Pan ponosić z tytułu nieprzystosowania trybu życia do miejsca zamieszkania. Może warto przemyśleć, bo z tego, co Pan pisze, to cierpi na tym rodzina...

          • 11 4

    • (1)

      Nie wiem, czy to odkrycie istniejącącej koleji po dwudziestu latach to geniusz pisarza czy polityka ale już ręce i nogi opadają.

      • 3 7

      • Te trzy minusy pojawiły się wkrótce po moim poście - wszystkie na raz.

        • 0 1

    • (2)

      Płacę za samochód i paliwo. Czemu mam płacić jeszcze za bilet miesięczny?

      • 4 17

      • W Wejherowie są miesięczne?? Kuki możesz całą mieścine pieszo oblecieć ;)

        • 7 6

      • Typowo januszowe myślenie "kupiłem 'ałto', to skisnę, ale stać bezczynnie nie będzie!"

        • 10 2

    • tak się sklada, że dojeżdzamz Babich Dołów do Centrum Gdańska

      dwa lata temu przesiadłem się z samochodu na SKM (bo korki w Gdańsku,na Obwodnicy, na Estakadzie) ale do SKM dojeżdżam samochodem z żoną (bo do przystanku ZKM mam jakieś 7 minut spacerem przejazd autobusem w okolice SKM to kolejne 15 - 20 minut +4~5 minut dojście na peron, a samochodem rano w 15 minut dojeżdżam do SKM Chylonia od strony Hutniczej) tam parkujemy i dalej SKMką - moim zdaniem brak legalnych cywilizowanych parkingów Park & Ride dla mieszkańców Północnych Dzielnic. Takich do których nie trzeba było by dojeżdżać estakadą, a to co się dzieje przy SKM Chylonia jest tego najlepszym przykładem

      • 18 1

    • Są korki bo jest dużo aut

      ale jaki ma sens przerzucanie się odpowiedzialnością za korki? Mam auto, stać mnie na paliwo to korzystam z auta. Moje niezbywalne prawo. Niedługo będziemy się przerzucali odpowiedzialnością za tłok na autobusach- bo "wygodniccy" jeżdżą autobusami zamiast przekradać się do pracy po lasach w środku nocy przed świtem. Jak w ogóle śmieją śmieć!

      • 6 0

  • Robić! (26)

    Skoro tak niewiele brakuje żeby uruchomić te spalinowe pociągi z Gdyni Głównej do Obłuża przez Chylonię, to trzeba to zrobić. Teraz, a nie 10 minut przed wyborami samorządowymi.

    • 267 7

    • taak, na pewno Szczurek wam to zrobi. (4)

      • 21 5

      • Wam zrobił Budyś (3)

        Ja wol w Brukseli i 10 tyś uchodzców w przyszłości nie za bardzo odległej. Flaga tęczowa juz wisi ? A nie to w przyszłym roku

        • 12 17

        • nie bój się, ci imigranci do was też dotrą (2)

          co do flagi, to możesz ją sobie wywiesić, jak ci się podoba.

          • 5 3

          • aha, czyli jak ktos nawali nie tylko do swojego gniazda, ale tez do sąsiednich to już ok? (1)

            • 3 0

            • no niestety, Adamowicz tak nawali, że smród będzie wszędzie

              • 0 2

    • o tym możliwym połączeniu wiedzą wszyscy, wiele razy czytałem w komentach na 3miescie, i co? (7)

      i nic. na tacy temat można podać a i tak nic się nie zadzieje.

      • 12 3

      • Miasto co roku więcej wydaje na PRopagandę sukcesu niż by ta linia kosztowała (6)

        To może jeden rok wydać mniej na PR a zamiast tego zrobić to połączenie? Efekt PRowy będzie pewnie nawet większy niż jakby to na kolejnego sylwestra czy redbula wydać

        • 19 4

        • z red bula szczur korzysta (5)

          z tej lini kolejowej na oksywie raczej nie będzie

          • 7 3

          • (4)

            a i tak go wybierają i wybierają

            śledzie to są popaprane :-)

            • 5 5

            • Ależ wam los Gdyni na sercu leży... kto by pomyślał (3)

              • 4 0

              • leży leży, bardziej niż tobie i wielu Gdyniakom (2)

                Widzisz, Żuczku, ja mieszkam w Oliwie, która i tak jest "od prawie stulecia pod okupacją gdańską" i bardzo źle na tym nie wychodzi. A pracuję w Orłowie. W Basenie Zaruskiego trzymam moją łódkę. I mam w Gdyni dużo kumpli. Zakupy robię w Sopocie, tam też miewam dodatkowe zajęcia. Ale wszystkie inne sprawy załatwiam w Gdańsku. Jestem z Trójmiasta.

                Owszem zależy mi na tym, by nie spaprano do reszty Gdyni. Bo obecni wszawi politycy przeminą, miasta prędzej czy później zostaną w końcu połączone, bo to wygodniej i taniej, normalniej oraz NIESTETY uczciwiej (Sopociaki nie będą mieli wejścia na molo lepszego niż Oliwiaki, ani nie będą płacić za OC jak by to było mała rustykalna mieścina uzdrowiskowa, tylko jak zła centralna dzielnica metropolii, którą jest) ale w końcu będzie unitarna taryfa biletowa na komunikację publiczną i w końcu będzie jednolite prawo o śmieciach i załatwi się wiele takich drobnych spraw, do których niestety przywykliśmy jak do gwoździa w bucie, co nie znaczy że je lubimy.

                Zależy mi żeby do tego czasu Gdynia nie popadła w zupełną ruinę i nie wymagała nie tyle remontu, co budowania od nowa... to źle?

                • 4 5

              • Nowy Jork i New Jersey tez leżą od lat ściana w ścianę (1)

                I nikt nie myśli o ich połączeniu pod jedna nazwa.

                • 3 0

              • New Jerk

                • 1 0

    • Połączyć z PKM (5)

      Skoro odcinek trasy kolejowej z Chyloni do Obłuża nie jest zelektryfikowany może warto, się zastanowić, czy nie wykorzystać szynobusów spalinowych jeżdżących obecnie po trasie PKM.
      Pociągi jeżdżące z Wrzeszcza przez Port Lotniczy do Gdyni Głównej i tak korzystają z torów dalekobieżnych. Zamiast kończyć tam bieg, mogłyby jechać dalej do Chyloni i na Obłuże, czy nawet do Oksywia.
      Jadąc z powrotem tą samą trasą umożliwiłyby dogodną przesiadkę w Gdynii Głównej.

      • 29 1

      • (4)

        a po co przez Chylonię ?

        • 2 9

        • (1)

          Zobacz na mape

          • 10 0

          • tory idą do oksywia i pogórza

            niech jeden jeździ do pogórza, a kolejna kolejka do oksywia.

            • 1 0

        • Z tego co zrozumiałem... (1)

          ... z artykułu nie ma chyba technicznej możliwości przejazdu z Gdyni Gł. do Obłuża. Jeżeli jest to faktycznie lepiej pominąć Chylonię.

          • 1 6

          • nie mogą pod estakadą tej kolejki puścić?

            byłoby szybciej, a z oksywia do lotniska jest rzut beretem to od razu niech pociągną do lotniska wzdłuż oksywia przy okazji będzie piękna wycieczka krajoznawcza z widokiem na morze.

            • 0 1

    • (2)

      Kiedyś widziałam inną mapę - lepszą moim zdaniem. Nie przez Chylonię, a z Głównej bezpośrednio Obłuże - Pogórze - Oksywie

      • 5 5

      • A czytałeś artykuł (1)

        Są plany bezpośredniego połączenia Obłuża z Gdynią Główną, ale to wymagałoby nowej linii kolejowej, a chodzi o to, by uruchomić połączenia szybko i tanio, wykorzystując obecnie istniejącą infrastrukturę.

        • 7 0

        • aleź

          jest linia towarowa przez port

          • 0 0

    • O nie nie to po wyborach, pod warunkiem....

      • 1 0

    • Zgubny entuzjazm

      Podróż z Obłuża do centrum Gdynii nie może trwać 30 minut ponieważ nikt z tego połączenia nie będzie korzystał.

      Jest wiele pomysłów na rozwiązanie tej sytuacji, ale żaden nie jest realizowany.
      a) OPAT,
      b) tunel Oksywie - Port Morski
      c) dwa tunele na Puckiej
      d) przejezdność na odcinku ul. Logistycznej i Puckiej
      e) ucywilizowanie wewnętrznej drogi Elektrociepłowni Gdynia
      f) dwa pasy na Dąbka
      g) rondo na Dąbka - Kwiatkowskiego

      • 7 5

    • Do przystanków w Oksywiu i Obłużu trzeba dobudować przystanek na Pogórzu Dolnym obok Elektrociepłowni.

      Żeby pociąg zbierał też ludzi z Pogórza Dolnego do Centrum.

      • 10 0

    • Głupota

      W tej chwili jakby puścili to połączenie dopiero by się zakorkowało . Już to widzę . Zamknięte na stałe przejazdy na Puckiej, Północnej, Piaskowej i Hutniczej bo tamtędy przechodzą tory. Korek aż do centrum.

      • 0 0

  • Gdynia robi wszystko to co Gdańsk (21)

    Tylko że 10 lat za późno i 3 razy za mało.
    Daliście się Gdynianie wrobić w prezydenta pijarowca, który lubi brylować w mediach miast dobrze zarzadzać miastem.

    • 197 70

    • Gdynia robi odwrotnie co do Gdanska, ale twoj kompleks zaslania ci oczy (8)

      Czekałem na pierwszą gloryfikacje naszego "lidera" regionu ( uwielbiam to pisac haha) łącze sie ze złością ludzi stojących w korkach. Bo jest to przegiecie. Ale powiedz mi miernoto internetowa, kiedy ostatni raz widziales Prezydenta Szczurka w mediach mainstreamu ? Bo nas Mieszkanców własnie martwi brak jego wypowiedzi i sprostowań do obecnej sytuacji . P.S wypowiedzi twoje i twej śmiesznej ekipki przypominają retoryke pisu przed wyborami do Parlamentu "Polska w ruinie" nie zapomnij 3miasto to nie Warszawa. Tylko nasz "lider regionu" dał sie wrobić w partyjnego prezydenta ;)

      • 19 39

      • Poujadałeś poujadałeś a konkretów zero (6)

        Macie miernego prezydenta i taka jest prawda. Nie wiem o jakiej ekipce piszesz???Urojenia jakies???Chłopie!!!Nie mam nic wspólnego z ŻADNĄ partią!!!Gardzę partyjniakami, chociaż wiem że muszą istnieć.
        Życzę Wam Gdynianom rozsądnego prezydenta i tyle.

        • 22 13

        • to raczej ty poujadałeś, poujadałeś a konkretów zero (4)

          zero konkretów, zero argumentów
          tylko osobiste wycieczki w stosunku do Szczurka,

          widać sobie czymś zasłużyłeś
          a po chamskich, obelżywych wypowiedziach
          jestem pewien, że słusznie

          • 8 13

          • Konkrety śa proste (3)

            Gdynia staje się prowincjonalnym miasteczkiem.
            Zero inwestycji, zero pomysłu, tylko wszędzie pijar jaka to Gdynia jest wspaniała.
            Teraz napisz mi mistrzu gdzie przeczytałeś moje chamskie i obelżywe wypowiedzi???
            I o co chodzi z tym "zasłużyłeś?" Na co zasłużyłem???
            Weź wyluzuj gościu bo ciśnienia nie trzymasz.
            Głosuj dalej na Szczurka jak lubisz. Bez odbioru

            • 14 12

            • (1)

              Bzdury klepiesz w każdym temacie. Albo narzekasz na brak inwestycji, albo wyśmiewasz inwestycje, albo utyskujesz, iż w Gdyni nic się nie dzieje by chwilę później napisać, że Gdynia miast inwestować wydaje miliony na Red Bulla oraz Openera.
              Wybory za dwa lata, wówczas możesz próbować swoich szans ze swoim "Gdynia w ruinie".

              I racją jest to, iż za grosz nie masz kultury, łżesz i ubliżasz każdemu, kto sprzeciwi się Twej miernej opinii, a jeśli chodzi o gardzenie, to i owszem, gardzisz każdym prócz siebie.

              I śmiało, wyżywaj się na klawiaturze w tym i kolejnym temacie, w końcu i tak być może zgarniesz marne kilka procent, tak jak było to ostatnim razem :)

              • 11 9

              • I kolejny Gamoń zaorany ;) brawo

                Ale to nastepnego artykulu o Gdyni, Smrod z Szadułek, Wieczny Kompleks " lidera" ( hahaha) naszej aglomeracji, nie pozwoli mu za długo usiedziec

                • 3 3

            • czyli jak przypuszczałem zero argumentów tylko hejt

              nie mam więcej pytań

              • 0 0

        • to Gdynia promowała PKM, Gdańsk się opierał

          • 1 1

      • jaki kompleks ?

        Właśnie od tego PR-u Szczurzego wydaje się Gdynianom, że inni powinni im zazdrościć. Za PRL-u i potem za Cegielskiej to Gdynia była owszem, owszem a teraz 5 lat do tyłu na prawie każdym polu. I wcale nie jestem złośliwy ani tym bardziej zakompleksiony.

        • 0 0

    • PKM (3)

      O ile się orientuję, to Gdańsk "swoją" PKM zawdzięcza Gdyni, która ją bardzo lobbowała licząc na pociągnięcie do Babich Dołów. Potem sytuacja się zmieniła a Gdańsk z tego skorzystał. Zresztą w wielu sprawach Gdynia byla pierwsza. Teraz jest gorzej, stąd obecnie widać większą aktywność Adamowicza i jego ludzi

      • 19 22

      • (2)

        W tym akurat prawda, gdyńscy urzędnicy lobbowali za PKM (kto minusuje, ten małą ma wiedzę na temat tej inwestycji), a Adamowicz wręcz był przeciwny, chciał żeby z tych samych pieniędzy dotować na tej linii tramwaje.
        Niestety po przyklepaniu wszystkiego, okazało się, że PKM to trochę bubel, brak włączenia do istniejącej SKM, różne bilety, no i przede wszystkim brak włączenia w to przystanków z Gdyni, które są realizowane dopiero teraz, w drugim etapie jako modernizacja linii Gdynia- Kościerzyna.

        Pomysły szły jeszcze dalej, aby przedłużyć PKM do lotniska kosakowo, tym samym skomunikować wszystkie północne dzielnice. Ale czy to się uda?

        • 0 0

        • fajny przypadek...

          O PKM to będa na uczelniach opowiadać.
          Jak coś zrobic wbrew założeniom, obrócić klęskę w sukces i na koniec spaprać cacko koncertowo. Przedsięwzięcie uzasadniane połaczeniem lotniska (lotnisk?) z miastem, przeforsowane rozwiązanie kolejowe - kierunek Gdynia, nastepnie przekierowane na Kartuzy i Kościerzynę. Które wcześniej odcięto od Trójmiasta decyzjami "nierentowne".
          W efekcie osiągnięto niespodziewany sukces na kierunku "kaszubskim", klapę na kierunku "lotnisko" i konsternację na kierunku Gdynia. Oraz totalną kompromitację organizacyjną gdańsko-wojewódzkiego aparatu.
          Żeby nie było, jestem zwolennikiem PKM i uważam, że sprawy idą w dobrym kierunku.
          Jako żywo ilustracja ruchów Browna jakie wykonuje biurokratyczny umysł aby załapać dotację... Kosztowna to edukacja, kosztowna...

          • 1 0

        • Przecież bilety są te same

          Ja kupuję miesięczny trójmiejski i jeżdżę z Brętowa do Gdyni do pracy, natomiast wracam SKM-ką przez Sopot do Wrzeszcza. Jeden bilet. Mój wybór którędy jadę.
          PKM sobie chwalę za komfort jazdy przede wszystkim. Na linii SKM to jedynie "Impuls" dorównuje składom z Pesy.
          Natomiast nawiązując do tematu, to przedłużając PKM-kę z Gdyni do Oksywia masa ludzi by się do niej zapakowała. Widzę to jeżdżąc od Gdyni na Oksywie ile stoczniowców i żołnierzy rano pakuje się do autobusów przy hali.

          • 0 0

    • buahaha, niezła pomroczność jasna

      dyżurny pacjent z ajfonem znów się zerwał z łańcucha

      • 4 5

    • Ten sam troll, który pisze ciągle "Gdynianie". To jego znak rozpoznawczy. (2)

      • 5 4

      • Niektórzy widze maja ostry ból "D"

        • 1 2

      • nie trol, a kret

        • 1 0

    • zwieracze, kolego, zwieracze... (2)

      Mylisz opinie z faktami.
      Tych drugich raczej nie dostrzegam w Twoich wypowiedziach.
      Oraz przyczyny ze skutkami. Jak równiez na siłę tworzysz tło do porównań. Porównaj się do Wrocka czy Poznania...
      Gdańsk robi dokładnie to co Gdynia 15 lat temu. Pewnie tego nie pamiętasz? Za to na większą skalę, bo w innych uwarunkowaniach. To chyba oczywiste. Tworząc finansowy "lej depresyjny" na 100km wokoło. Żadne, powtarzam, żadne miasto Pomorza nie ma dochodów pozwalających na całkowicie samodzielną rozbudowę majątku. Sektor prywatny równiez do tego się nie kwapi. Więc pozostaje jedynie "państwowy cyc", do którego Gdańsk w ostatnich 8 latach skutecznie się przyssał. I dobrze. Cała tajemnica. Teraz będzie trudniej, o czym świadczy nowy budżet.

      • 6 2

      • Tak tak wiem...Gdynia ma najlepszego prezydenta w Polsce (1)

        Poparcie niczym Baćka...
        Otwórzcie oczy

        • 2 3

        • a Ty swoje... albo na służbie albo skrzywdzony w dzieciństwie

          Czy odnoszę się osób? Nie. Odnoszę się do uwarunkowań miasta, które w ostatnich 20 latach straciło główne żródła dochodów. Ten sam proces dotyczy Gdańska ale tam zostało kilka podmiotów, które płacą podatki. Jedna ręka wystarczy aby je policzyć. Żadna w tym jednak zasługa władz miasta. Jak pokazuje projekt budżetu, główne dochody to PIT (!!!).
          Akurat wymieniana przez Ciebie osoba nie jest moim idolem. Jest całkiem przeciętny przedstawiciel swojego gatunku, podobnie jak jego gdański odpowiednik. Cała ich siła, to odpowiednio się przykleić

          • 2 1

    • To nie tak bylo

      Budyniowi pali się grunt pod nogami
      -to robi szum wokół siebie!!
      I nic więcej!!!!
      Zbliżaja się wybory czy wygra czy przegra i tak będzie przegranym!!!!

      • 2 1

  • Panie (1)

    Cos pan taki niewyrazny na tym ostatnim zdjeciu...

    • 19 3

    • Zapomniał wziąć Rutinoscorbin :D

      • 9 2

  • ja myślę że największym problemem będzie częstotliwość kursów (2)

    takiej kolei w przypadku, jesli będzie ona jeździć na lotnisko i na oksywie.I tu i tam raz na godzine? Ale mimo wszystko życze powodzenia inicjatorom tego pomysłu!

    • 58 1

    • A jak będzie jeździć częściej to cała Hutnicza stoi w mega korkach. Przecież wiadomo jak szybko szlabany podnoszą.

      • 7 6

    • Gdynia dla Gdynian!
      Połączenie Gdyni tylko z Gdyńskim lotniskiem!
      Przecież tam poszło 100 baniek!

      • 0 0

  • Raczej Pogórze (6)

    Obłuże da 50% efektu

    • 51 7

    • Pociągiem do Obłuża jedzie się przez Pogórze! (2)

      Pogórze da 50% i Obłuże da 50% efektu, czyli razem 100%.
      :-).

      • 12 0

      • lepiej aż do Kosakowa to będzie jeszcze lepszy efekt

        • 21 0

      • Chodzi o górne żeby zbierać jak największą liczbę mieszkańców po drodze.

        • 3 0

    • A co z Nadgórzem ?

      • 1 7

    • ale Oksywie tez potrzebuje kolei (peron i tory juz sa)!

      • 8 2

    • Postuluję budowę przystanku na Pogórzu Dolnym naprzecwiko Elektrociepłowni.

      Trasa by więc była od końca następująca: Oksywie, Obłuże, Pogórze Dolne Elektrociepłownia i dalej już na Chylonię i Gdynię Główną.
      Przystanek koło Elektrociepłowni po pierwsze pozwoliłby ludziom z Pogórza Dolnego nie jeździć do Obłuża, żeby wsiąść w SKM/PKM do Centrum. Po 2. wysiadali by tam ludzie pracujący w Elektrociepłowni. Po 3. przydałaby się budowa chodnika z spod torów elektrociepłowni do ulicy Unruga na wysokości ulicy Żelaznej.

      • 13 0

  • (16)

    To po co kupujecie mieszkania na takich za*upiach gdzie nie ma nawet drogi dojazdowej do centrum

    • 50 114

    • A gdzie mają mieszkać jak ich nie stać na centrum???

      • 20 17

    • Centrum wszystkich nie pomieści (1)

      • 36 3

      • jak się popieści to się pomieści

        • 10 4

    • AA gdzie mają kupować? (1)

      • 5 6

      • w Redzie ;-p

        większość i młodych Gdynian na dorobku i tak tam migruje do sypialni z tekturowych semeko itp

        • 3 3

    • Z bogactwa, a niby dlaczego.

      Takimi milionami obracam, że biorę kredyt na 30 lat i mieszkanie 50m na obrzeżach miast bo mi się po `89 tak przelewa. Co innego gdybym dostał moje 100 milionów.

      • 36 2

    • Nie ma? Żal...

      • 2 6

    • Byłeś tu w ogóle?

      Ciekawe gdzie jest lepiej? Karwiny - dojazd po południu masakra, Chylonia - Morska w korkach, Redłowo - leży przy Zwycięstwa, więc żadna łaska

      • 19 4

    • Mieszkania (3)

      Problemem nie są kupujący tych mieszkań, tylko łapówkarskie władze wydające deweloperom pozwolenia na budowę kolejnych osiedli.

      • 12 5

      • (2)

        twoja recepta to zero nowego budownictwa w Gdyni ?? wow co za ...

        • 4 9

        • (1)

          Zgadzam się z Nieszczęśliwym Gdynianinem. Nie chodzi o to, żeby nie budować, tylko żeby rozbudowa była zrównoważona. Nie można zagęszczać zabudowy na hurra, wlepiając osiedla gdzie tylko można, bez zapewnienia infrastruktury, przede wszystkim dojazdowej. Północna Gdynia bardzo boleśnie odczuwa takie ręka w rękę działania urzędasów i deweloperów - vide np. wycięcie lasu na Oksywiu pod osiedle, co skończyło się w prokuraturze, albo zabudowanie terenów rekreacyjnych i placów zabaw, tzw. alejek, również na Oksywiu, w okolicy SP33.
          Niedawno dowiedzieliśmy się, że Gdynia chce uczestniczyć w pisowskim programie Mieszkanie+, a tereny na kilkaset mieszkań zostaną wyznaczone właśnie w północnej Gdyni.

          • 7 1

          • dokładnie, gdynia przeznacza lasy pod mieszkania

            nabrzeża w centrum wyprzedaje pod apartamentowce, a międzytorze genialne na mieszkaniówkę - stoi odłogiem. Pazerność do kwadratu...

            • 3 1

    • te dzielnice w większości były zasiedlane tuż po wojnie

      misiuniu

      • 1 1

    • Gdyby w centrum budowało się mieszkania, a nie biurowce i kolejne centra handlowe, mogłoby być inaczej. Popatrzcie na Gdańsk. Mieszkania na śmierdzących Szadółkach, a w centrum wielkie centra handlowe i biznesowe...

      • 2 0

    • OBLUZE /Oksywie - historia sprzed kilku wieków;)

      Przeczytaj Człowieku historię tych historycznych dzielnic, kiedy wszystko się tu zaczęło... i jak piękne widoki tu są...

      • 3 0

    • Jak mi zabiorą tory to gdzie będę chodził na spacery? Kto chodzi torami ten wie jak miło jest pod elektrociepłownią pod wieczór gdy lampy się na niej świecą

      • 0 0

  • bardzo dobry pomysł (6)

    a teraz okaże się, czy włodarzom Gdyni zależy na wydaniu jak największej kasy, czy pomocy mieszkańcom, którzy grzęzną w korkach niczym w Sao Paulo.
    To typowo polskie - mieć infrę, ale mimo wszystko budować od nowa. Oczywiście 10 razy drożej. Tak, jakbyśmy byli nie wiem jak bogaci. A potem brakuje na szpital, na sygnalizację świetlną, na prosty chodnik.
    Mając położony tor grzechem byłoby nie skorzystać z możliwości odkorkowania choćby centrum Gdyni, dodać do tego preferencyjne ceny biletów i działać!

    aha i niech autor oraz redakcja nie zapomną drążyć tematu w UM Gdyni

    • 132 9

    • tak samo było z PKM - tory i nasypy już były, ale trzeba było je od nowa budować (1)

      to nie kwestia Gdyni, takie myślenie występuje niezależnie od regionu

      • 15 2

      • nasypy byly(częściowo) na 1 tor, wiaduktów nie było

        za obwodnicą nie było

        • 8 2

    • To proste

      To proste- im większa inwestycja tym łatwiej "przytulić" sobie jakiś procent ;)

      • 8 0

    • Oddaj pod dyskusje planistom z PKP, to wyjaśnią Ci, że sam rys rozkładu jazdy na tej linii to kwestia kilku miesięcy planowania.

      Uwielbiam te górnolotne myśli "popatrzcie jakie to proste, wystarczy właściwe zarządzanie...".

      Artykuł, na naprawdę, najwyższym poziomie przy braku rozmowy z kimkolwiek z PKP. Gratuluję.

      • 1 4

    • strzał w 10

      Po co uruchamiać coś, co już jest? Przecież żadnej kasy z tego nie będzie. Planujemy - liczymy pieniążki - budujemy (albo nie) - remontujemy. Nad tym się pracuje w urzędzie miasta, a nie nad wykorzystaniem jakiejś zapyziałej infrastruktury. Korki są pożyteczne bo jak wszystko stoi, to nie ma stłuczek.

      • 0 0

    • Mały komentarz:
      "...To typowo polskie - mieć infrę, ale mimo wszystko budować od nowa..."

      Ktoś powiedział:
      Im droższy będzie ten Miś ....

      Pozdrawiam,
      Marek

      • 0 0

  • szkoda, że nie Autor nie wspomniał o przejeździe przez Hutniczą (20)

    który naturalnie istnieje jednak na szczęście nie jest często zamykany

    • 67 6

    • o właśnie! (1)

      i na Puckiej to samo

      • 17 2

      • Pucką można spisać na straty

        niedługo (za 6 lat?) otworzą drogę "trzech powiatów" i Pucka stanie na amen.

        • 0 0

    • Dokładnie o tym samym pomyślałem. (10)

      Sam pomysł jest bardzo dobry, gdyby nie ten jeden szczegół. Zamknięcie przejazdu na Hutniczej to znaczne korki już po paru minutach. Więc przy kursowaniu nawet 2 razy na godzinę (po jednym pociągu w każdą stronę, bo jest 1 tor) to jednak znaczne utrudnienie przejazdu i korki w tym miejscu. Jestem za mimo, że mieszkam zupełnie gdzie indziej i omijam zarówno Północne tarasy Gdyni jak i Hutniczą, ale problem tego przejazdu trzeba rozwiązać, a wtedy robić linię na Obłuże/Pogórze.

      • 25 8

      • i Oksywie!

        • 7 0

      • I tak hutnicza stoi... (3)

        Po czekasz 45 sekund przed szlabanem a potem podjedziezz szybko te 100 m o które posunął się korek. Prawdopodobnie będzie to jedyne 100 m na których wrzucisz 2 bieg...

        • 8 1

        • (2)

          Tam akurat korków nie ma odkad dobudowano pas do skrętu w pomorska omijający rondo a każdy pociąg towarowy powoduje zamknięcie szlabanu na minimum 15 minut w tym czasie hutnicza od Vistalu do samej Rumi jest pusta

          • 5 0

          • Ale Hutnicza nie jest jednokierunkowa (1)

            i od Rumi też można nieźle postać w korku.

            • 1 0

            • można jak zamkną ten przejazd albo zamknięty jest przejazd na Puckiej przed Rzeźnią wtedy kolejka oczekujących aut na wjazd na Pucką korkuje też Hutniczą do Piaskowej lub dalej

              • 0 0

      • Nie będzie problemu. W Redzie na linii helskiej na przejeździe nie ma korków, chociaż ruch samochodowy jest tam spory... (2)

        zamknięcie szlabanów trwa tam raptem ok. 30 sekund, więc jest to raczej kwestia organizacji zamykania przejazdu przez pkp.

        • 2 4

        • Pracuję w pobliżu przejazdu na ul Hutniczej, niestety nie jest tak pięknie jak mówisz. ten przejazd jest bardzo uciążliwy. Jak go zamykają od razu robi się korek na 0,5 km lub nawet więcej. a jak zamykają na 10 minut to Hutnicza stoi od Rumi do przejazdu i od Puckiej do przejazdu.

          • 2 0

        • W redzie zapora zamyka się na chwilę przed pociągiem i otwiera zaraz jak on przejedzie a na Hutniczej zamyka się na 15 minut przed a pociąg towarowy mający 40 wagonów jadący 30 km/h też dłuuugo się przetacza

          • 0 0

      • nadal nie rozumiesz (1)

        Chodzi o to żeby nie jeździć samochodem i przesiąść się do skm!!!!

        jeszcze raz?

        zamiast samochodu wsiadasz do skm. Nie stoisz w korku!

        • 7 2

        • Ale nie każdemu to pasuje

          Ja do SKM mam 5 km, a do pracy 30km. No niestety za nic mi to sytuacji nie uprości, ale ludziom z Obłuża/ Oksywia owszem.

          • 0 0

    • (1)

      Tam i tak są korki. Pociągi tu nic nie zmienią.

      • 10 5

      • zmienią

        jak przejeżdża tam towarowy i zamykająten przejazd to korki są nawet w sobotę

        • 5 1

    • (3)

      jak już go zamkną to kwadrans stoisz nim w ogóle zobaczysz w oddali że jedzie pociąg.Jak zamkną rano to korek masz dalej niż rondo w Janowie

      • 13 3

      • Na Hutniczej jest rezerwa na tunel. (2)

        Służy jako parking dla TIR-ów. Chyba widać tam krawężniki z lat 80., jakby już wtedy planowali.

        • 18 2

        • planowali ale nie zrobili a styropian tzw 3 rp miała inne priorytety

          • 14 1

        • Owszem jest, ale rezerwa a nie tunel.

          A z tempem budowania tuneli w Gdyni to....

          • 4 1

    • Dokonczyc budowe

      Ulica hutnicza powinna być po prostu dokonczona. Tam jest miejsce na wiadukt kolejowy.

      • 2 1

  • Osiedla rosną jak grzyby po deszczu... (6)

    A ostatnia duża inwestycja drogowa była 20 lat temu. Chyba czas zmienić władzę, która totalnie olała północną Gdynię

    • 173 17

    • Inwestycje nie są w Gdyni, dlatego czego chcesz? aby Kosakowo przejęło władzę w Gdyni?! (3)

      • 7 8

      • bez specjalnego wysiłku wymienię Ci 5 inwestycji oddanych w ostatnich 5 latach (2)

        w Gdyni Pn (obłuże+oksywie+pogórze). Kosakowo i cała reszta też się rozbudowują, ale czy to znaczy że mamy teraz Gdynian karać za to? Można szlaban postawić na estakadzie i pobierać opłaty od GPU.

        • 2 3

        • To wymień, jestem ciekaw

          • 1 0

        • Chodnik położony między Jantarową i Płk.Dąbka ze starych płyt

          chodnikowych dostarczonych przez ZDiZ własnymi rękami mieszkańców.

          • 3 0

    • Jak mnie wybierzcie na kolejną kadencję, to obiecuję wybudować kolej do pn. dzielni.

      • 0 6

    • nudny juz jestes

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane