stat

Nielegalne reklamy wciąż kwitną mimo przyjęcia uchwały krajobrazowej

28 października 2018 (artykuł sprzed 1 roku)
Krzysztof Koprowski
Najnowszy artukuł na ten temat

Duży napis na sklepie w centrum Gdańska będzie musiał zniknąć

Choć w ostatnich miesiącach głośno było o przyjęciu przez Gdańsk tzw. uchwały krajobrazowej, wciąż kwitnie nielegalna reklama. Zapisów uchwały nie przestrzegają nawet deweloperzy oraz urzędnicy. Invest Komfort przekonuje, że nie złamał prawa w Brzeźnie zobacz na mapie Gdańska, zaś Gdański Urząd Pracy deklaruje wolę poprawy wizerunku swojej placówki w centrum Wrzeszcza zobacz na mapie Gdańska.



Gdańska uchwała krajobrazowa zaczęła obowiązywać w kwietniu br.. Wojewoda wprawdzie doprowadził do (tymczasowego) uchylenia kilku jej zapisów, jednak utrzymał w mocy pozostałą jej treść. Niewykluczone też, że wkrótce uchwała powróci w pierwotnym brzmieniu.

To oznacza, że od kwietnia każda nowa reklama musi być zgodna z uchwałą. Dotyczy to wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie całego Gdańska. Reklamy, niezgodne z zapisami uchwały, ustawione przed jej wejściem w życie, będą musiały być dostosowane lub zlikwidowane w 2020 r.

Wciąż jednak wielu właścicieli nieruchomości próbuje ominąć zapisy uchwały lub celowo je lekceważy.

50-metrowy płot z reklamą osiedla



Kilka dni temu otrzymaliśmy od naszego czytelnika wiadomość dotyczącą nowego nośnika reklamowego w Brzeźnie zobacz na mapie Gdańska, gdzie wzdłuż działki dewelopera Invest Komfort przy al. Hallera powstało ogrodzenie z wizualizacjami nowego osiedla.

Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Deweloper kupił dawny cmentarz w Brzeźnie

- Ogromna reklama rozwieszona jest na drewnianej konstrukcji na długości ok. 50 metrów. Jest ona niezgodna z uchwałą krajobrazową Rady Miasta Gdańska w tak wielu punktach, że trudno sobie w ogóle wyobrazić, by jej twórca i zleceniodawca brali pod uwagę jej zapisy - pisze nasz czytelnik.

Urzędnicy chcą likwidacji reklamy sprzecznej z uchwałą



Sprawę doskonale znają już urzędnicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, którzy chcą doprowadzić do demontażu reklamy.

- Wysłaliśmy już 19 października wezwanie do usunięcia reklamy przez Invest Komfort - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni - Wszczęliśmy postępowanie wyjaśniające, po którym zostanie podjęta decyzja w zakresie ewentualnej kary.
Zgodnie z treścią uchwały krajobrazowej, w tym rejonie Brzeźna dopuszcza się m.in. reklamowe murale, gabloty reklamowe, słupy do wieszania plakatów oraz tablice na elewacjach budynków.

Zezwala się wprawdzie na reklamę na płocie ogradzającym plac budowy, ale ta może być wykonana wyłącznie w formie siatki budowlanej.

Deweloper: reklama nie jest nowa, a więc zgodna z uchwałą



Sprawę zupełnie inaczej widzi deweloper Invest Komfort, którzy przekonuję, że działa zgodnie z prawem.

- W naszym przekonaniu baner reklamowy wyeksponowany jest zgodnie z prawem i zgodnie z treścią uchwały, według której termin, w jakim należy się do niej dostosować upływa dopiero w kwietniu 2020 r. Do tej daty ewentualne zmiany w treści reklamowej są w świetle uchwały dopuszczalne. Nasze stanowisko w tej sprawie zostało potwierdzone opinią zewnętrznej kancelarii prawnej. Pragniemy dodać, że grafika została wykonana na najwyższym poziomie estetycznym oraz z dbałością o jakość - przekonuje Marta Szymczak z Biura Prasowego Invest Komfort.
Deweloper jednocześnie przekonuje, że nośnik ten nie jest nowy, lecz stanowi od kilku lat element zabezpieczający plac budowy dla kilku osiedli.

- Na wspomnianym ogrodzeniu, na którym pojawiła się informacja o następnym etapie założenia inwestycyjnego pod nazwą Nadmorski Park, treści reklamowe były obecne na wiele lat przed wprowadzeniem w życie uchwały krajobrazowej - dodaje Szymczak.

Reklama ustawiona kilka dni temu przed starym ogrodzeniem



Z naszych zdjęć oraz na podstawie sygnału od czytelnika wynika jednak, że płot powstał dopiero w ubiegłym tygodniu.

Metalowe ogrodzenie z siatką reklamową, które faktycznie od kilku lat chroniło plac budowy przed osobami postronnymi, nadal znajduje się na działce dewelopera, lecz w drugiej linii - "schowane" jest za nowym płotem z wizualizacjami.

Witryna Gdańskiego Urzędu Pracy cała w reklamie



Z przestrzeganiem uchwały krajobrazowej problemy mają również urzędnicy. Dwa tygodnie temu w pobliżu skrzyżowania al. Grunwaldzkiej z ul. Do Studzienki we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska otwarto nową placówkę Gdańskiego Urzędu Pracy - Centrum Pracy Dla Seniorek i Seniorów.

Inicjatywa Urzędu Pracy z pewnością zasługuję na pochwałę, ale niekoniecznie wygląd zewnętrzny punktu, którego okna zostały w całości zaklejone siatką reklamową, a informacja o Centrum pojawia się na niewielkiej powierzchni elewacji aż pięciokrotnie.

Zgodnie z treścią gdańskiej uchwały krajobrazowej, zaklejenie okien w tej części Gdańska możliwe jest jedynie na 30 proc. powierzchni przeszklenia. Ponadto mogą to być wyłącznie "płaskie znaki bez tła", zaś szyldy informujące o działalności mogą zająć maks. 20 proc. powierzchni przeszklenia.

- Wezwanie do usunięcia reklamy przez Gdański Urząd Pracy zostało przygotowane 22 października - informuje rzecznik GZDiZ.

Gd. Urząd Pracy: deklarujemy chęć zmiany wyglądu placówki



Gdański Urząd Pracy tłumaczy, że dotychczas w tym miejscu funkcjonowało Centrum Pracy Krótkoterminowej, a nowy wystrój witryny potraktowano jedynie jako element "odświeżenia wystroju".

- Kwestia zgodności z uchwałą krajobrazową zostanie szczegółowo przeanalizowana w uzgodnieniu z GZDiZ. Jeżeli nie potwierdzi się nasza wcześniejsza interpretacja przepisów, wynikająca z ograniczonego zakresu prac, GUP zastosuje się do nowych ustaleń i rekomendacji - deklaruje Kazimierz Wiśniewski, kierownik Działu Organizacji i Informatyki w Gdańskim Urzędzie Pracy.
Czytaj też: Politycy wykorzystali lukę prawną w ustawie krajobrazowej

Nielegalna reklama wciąż obecna w krajobrazie Gdańska



Przypomnijmy, że w lipcu br. do zapisów uchwały nie dostosowała się wspólnota mieszkaniowa na Biskupiej Górce, która zezwoliła na wywieszenie baneru reklamującego sklep komputerowy. Po publikacji naszego tekstu reklama została zdemontowana.

Rok wcześniej, w lipcu 2017 r., pisaliśmy o nielegalnej miejskiej reklamie na kamienicy we Wrzeszczu. Wówczas wprawdzie nie było jeszcze przyjętej uchwały krajobrazowej, ale obowiązywały zapisy planów zagospodarowania przestrzennego oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Reklama zniknęła z budynku dopiero po zakończeniu festiwalu, który był w ten sposób promowany.

Czytaj również: Firma reklamowa chce unieważnienia uchwał krajobrazowych
Czy zauważyłeś(aś) w ostatnim czasie większą dbałość o estetykę nowych reklam w Gdańsku i Sopocie?
7%

tak, uchwała krajobrazowa przynosi pierwsze pozytywne efekty

9%

tak, ale wyłącznie w centralnych punktach miast

65%

nie, ten dokument niczego nie zmienił

19%

nie, panuje jeszcze większy chaos niż przed przyjęciem uchwał

zakończona

łącznie głosów: 799