• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe Budowle Trójmiasta. Przeładunek zboża i produkcja słodu

Ewa Budnik
16 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Ogromne silosy i przygotowane na przyjęcie ogromnych statków nabrzeże to jeden z ważniejszych terminali gdańskiego portu.

W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta opowiadamy o ogromnych, położonych nad Martwą WisłąMapka silosach zbożowych, które służą do przeładunku zboża oraz produkcji słodu jęczmiennego. W poprzednim odcinku cyklu sprawdziliśmy działanie węzła wodnego w Przegalinie, w kolejnym odwiedzimy schron przy ulicy Polskiej 5 w GdyniMapka.



Czy wypływałe(a)ś kiedyś z Martwej Wisły lub Motławy na Zatokę Gdańską?

Kompleks ogromnych silosów widać z nabrzeży Młodego Miasta oraz z Polskiego Haka. Obowiązkowo, po swojej prawej stronie, mijają go także wszystkie jednostki, które z gdańskiej mariny wypływają na Zatokę Gdańską. Często przy nabrzeżu cumują wtedy ogromne statki przeznaczone do transportu zboża. Właśnie z myślą o tym produkcie powstały widoczne na tzw. Nabrzeżu Bytomskim silosy i instalacje. Na pierwszy rzut oka widziany kompleks składa się z dwóch części - żółtej i szarej.

Malteurop. Produkcja słodu



Żółta część powstała jako pierwsza i należy do międzynarodowej grupy Malteurop, która w Gdańsku działa od 2007 roku. Wtedy to spółka kupiła działającą na Nabrzeżu Bytomskim od 1997 roku i  zainicjowaną przez niemiecką firmę Friedrich Weissheimer Malzfabrik spółkę Baltic Malt.

Malteurop to firma współpracująca z około 11 tysiącami rolników uprawiających na całym świecie jęczmień. Produkuje się z niego słód, który następnie wykorzystywany jest przede wszystkim do wytwarzania piwa. Malteurop jest jednym z największych na świecie producentów słodu.

Gdański obiekt składa się w sumie z ponad 20 silosów na jęczmień lub na jęczmień i słód. Jest tu także wieża słodownicza wraz z linią czyszczącą. Na terenie słodowni zboże jest czyszczone, myte, kiełkowane, suszone, oczyszczane z kiełek, a potem oczekuje w silosach na odbiór. Nad Martwą Wisłą działa zatem "kombinat", który przygotowuje słód zarówno dla dużych browarów, jak i małych rzemieślniczych produkcji.

Gdański Terminal Masowy. Przeładunek zboża



Przy nabrzeżu terminala cumować mogą statki o długości do 190 metrów długości i 33 metrów szerokości. Przy nabrzeżu terminala cumować mogą statki o długości do 190 metrów długości i 33 metrów szerokości.
Budowę Gdańskiego Terminala Masowego (w skrócie GBT od Gdansk Bulk Terminal), czyli szarej części całego kompleksu, zakończono pod koniec 2012 roku. Powstał on na mocy umowy podpisanej między Malteurop Polska a Copenhagen Merchants, który jest z kolei jednym z największych na świecie brokerów zbóż. Pierwszy załadunek miał miejsce w terminalu na początku 2013 roku, a jego oficjalne otwarcie w czerwcu 2013 roku.

Gdański Terminal Masowy to magazyny płaskie i silosy o łącznej pojemności 55 tys. ton (19 tys. ton w magazynie płaskim o 36 tys. ton w 10 silosach) i system przeładunkowy, w których możliwe jest przechowywanie i przeładunek zbóż, śrut oleistych oraz innych suchych towarów masowych.

Zobacz także: tak działa węzeł wodny w Przegalinie



Terminal obsługuje transport morski - statki, drogowy - ciężarówki i kolejowy - wagony.

Statki ładowane są tu z prędkością do 450 ton na godzinę i rozładowywane z prędkością do 200 ton na godzinę. W tym samym czasie obsługiwane mogą być równocześnie trzy samochody ciężarowe oraz wagony kolejowe gdzie możliwy jest załadunek lub rozładunek zboża z prędkością do 100 ton na godzinę. Rozładowywanych jest tu nawet do 200 ciężarówek dziennie, obsługiwanych do 50 wagonów dziennie do przewozu suchych produktów masowych.

Przy nabrzeżu terminala cumować mogą statki o długości do 190 metrów (dla porównania wielkości budynek Olivia Star ma 156 metrów wysokości), szerokości do 33 metrów i maksymalnym zanurzeniu 10,2 metrów. Rzeczywiście w swojej blisko ośmioletniej historii terminal takie kolosy przyjmował. Możliwy jest tu także załadunek na statki kontenerów w towarami masowymi.

W terminalu możliwe jest suszenie ziarna i jego wstępne czyszczenie. Z kolei w znajdującym się na terenie terminala laboratorium możliwe jest przeprowadzenie analiz towarów.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia

Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl


Quiz Nietypowe budowle Trójmiasta. Czy rozpoznasz wszystkie? Średni wynik 57%

Nietypowe budowle Trójmiasta. Czy rozpoznasz wszystkie?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (52)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane