- 1 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (64 opinie)
- 2 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (85 opinii)
- 3 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (130 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (119 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (162 opinie)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (285 opinii)
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Terminal Cukrowy obok tunelu
Silos będący częścią Terminala Cukrowego mieści 50 tys. ton cukru.
Ogromny silos obok tunelu pod Martwą Wisłą, który prezentujemy w tym odcinku cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta, służy do przeładunku cukru. W poprzednim odcinku opisaliśmy historię gmachu przy ul. Morskiej 77, w kolejnym opowiemy historię wieży ciśnień w Letnicy, o którą pyta wielu naszych czytelników.
Wielki "walec" to jak dotąd najmłodsza budowla opisywana w cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta. Jest to część Terminalu Cukrowego, który do użytku oddany został zaledwie w październiku ubiegłego roku. Element, który zwraca największą uwagę, to nic innego jak silos do przeładunku cukru. Ma on wysokość 56 metrów, a więc tyle, ile 17. piętrowy blok i pojemność 50 tys. ton.
Oprócz niego w skład terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wchodzą:
- pakownia cukru
- magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności około 8 tys. ton i wysokości użytkowej 12 m
- pomieszczenia biurowe
- infrastruktura Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową (wagony z cukrem produkowanym w siedmiu cukrowniach na terenie Polski podjeżdżają bezpośrednio pod silos).
Ponad 100 mln zł w budowę zajmującego ponad 3 hektary Terminalu Cukrowego w gdańskim porcie zainwestowała Krajowa Spółka Cukrowa, która jest największym w Polsce i jednym z największych co do wielkości producentem cukru w Europie. Nowa infrastruktura powstała, by znacząco zwiększyć możliwości eksportu cukru - nie tylko do krajów Europy, ale także, by zdobyć nowe rynki zbytu w Azji i Afryce. Powstanie terminalu umożliwiło transportowanie produktów Polskiego Cukru nie tylko w kontenerach, ale także w olbrzymich masowcach. Właśnie dlatego terminal został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.
Zobacz także: elewatory zbożowe w Nowym Porcie
Planowany przeładunek cukru w terminalu ma wynosić ponad 300 tys. ton. W ciągu jednego dnia terminal jet w stanie przyjąć do 3 tys. ton cukru.
Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.
inwestycje@trojmiasto.pl
Opinie (83) 8 zablokowanych
-
2020-08-01 19:13
Hodowla prochnicy i otylosci
- 6 6
-
2020-08-01 19:39
Badają tam zawartość cukru w cukrze.
Czy Marysia to rozumie?
- 16 1
-
2020-08-01 20:40
Szkoda tylko, że już nie mamy ani jednej polskiej cukrowni. Wszystkie należą do naszych zachodnich sąsiadów. (3)
Kiedyś Polska budowała cukrownie na całym świecie i byliśmy w tym dobrzy. Może jeszcze ktoś pamięta hasło Melchiora Wańkowicza: "Cukier krzepi" wymyślone na potrzeby kampanii cukrowniczej.
- 20 5
-
2020-08-01 21:41
Kiedyś mieliśmy polskie plantacje bananów i cytryn (1)
Teraz mamy plantacje cebuli i buraka
- 2 7
-
2020-08-02 09:09
teraz mamy plantacje kukieł operacyjnych na Tik toku
- 4 0
-
2020-08-03 11:19
:)
Mamy polskie cukrownie, doucz się, później siej herezje.
- 0 1
-
2020-08-02 08:01
zamiast budować terminale trzeba było nie likwidować cukrowni (1)
- 13 3
-
2020-08-03 11:21
:)
Panie, Terminal a cukrownia to dwie rozne rzeczy.
Porównujesz produkcje z bezpośrednim pkt przeładunkowym. Gratuluje !!- 0 3
-
2020-08-02 11:01
Hahah ludzie wiem co to jest, przenoszą sejm do gdańska!
- 4 3
-
2020-08-02 12:42
A Jaworski z pisu to dalej w tym cukrze rzadzi?
- 4 3
-
2020-08-02 15:54
Wańkowicz: Cukier krzepi.Polacy: Wódka lepij.
Tak to było przed wojną
- 4 0
-
2020-08-02 18:23
Na filmie... (1)
Napisane ze mozliwy przeladunek 300 tyś ton rocznie? Czyli mozna go napelnic 6 razy? Raz na 2 miesiace?
- 2 0
-
2020-08-03 06:39
:)
Tak
- 0 1
-
2020-08-02 23:14
Nikt nam tego nie zabierze (3)
Rozrasta się Port i Gdansk, nikt nam tego nie zabierze, będzie praca, pieniądze ze sprzedaży nadwyżek cukru, w Polsce oprócz KSC jest jeszcze kilka innych spólek cukrowych np. diamont, łyżeczka itp co by tu nie pisać większość postów to bełkot, typu tunel się zawali i zęby popsują, opanujcie się tak nie wygląda opozycja ...
- 6 2
-
2020-08-03 06:43
:) (1)
Brawo za głowę, gdyby tusk nie sprzedal cukrowni, to potęgą dawno byśmy byli. W europie już jesteśmy. KSC ma się dobrze a ludzie mają pracę.
Z silosu robimy podkop pod tunel, zeby miec krótszą trasę z drugiej strony, a zawartość cukru w cukrze jest odpowiednia.
Aktualnie testowane są kontenery cukrowe. Kolej robi tory, to nie gra komputerowa, że wszystko się kliknie i jest - inżynierowie Panowie.
Polska mentalność, pieprzą o czymś o czym nie mają pojęcia.
Dobrze. PKB kraju rośnie, KSC zarabia, ujemne saldo gamonie jest przez inwestucje a nie przez kijowe działanie firmy, masakra.- 1 1
-
2020-08-03 08:20
A przestan agitować
Kampania już dawno za nami, a twoi wygrali. Sam nie wierzysz w to co piszesz. Kolej buduje tory... Gdzie konkretnie? Kto zaczyna inwestycje przed infrastruktura kolejową i drogową? Wyjaśnij Panie prezesiku.
- 0 0
-
2020-08-03 08:44
Nie chciałbym tam w takich warunkach pracować.
Port, stocznia, magazynier... coraz mniej młodych silnych mężczyzn jest chętna pracować w tego typu obiektach. Czym tu się można pochwalić?
- 0 1
-
2020-08-03 03:41
Na serio?
Bezkolizyjna infrastruktura drogowo-kolejowa? Ludzie z marketingu pisali ten artykuł? Rozładunek cukru jedynie z naczep, w dodatku w sposób który blokuje Wiślane całkowicie. Jedna droga , jedne tory, a to wszystko współdzielone między kilkoma spółkami operujacymi na tym terenie. Logistyczna porażka. Prywatny przedsiębiorca NIGDY nie odwazylby się budować takiego silosu wiedząc doskonale, że będzie nierentowny i niewydajny. Patrzcie o to Miś na miarę naszych możliwości...
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.