Nietypowe Budowle Trójmiasta. Wielka chłodnia przy falochronie w Gdańsku

3 października 2020, 15:00
Ewa Budnik

Ogromna hala przy wejściu do portu w rzeczywiści jest chłodnią w której możliwe jest utrzymywanie temperatury nawet -25 st. Celsjusza.

Nietypowe Budowle Trójmiasta to cykl, w którym wyjaśniamy historię czy funkcję obiektów o dziwnej konstrukcji znajdujących się na terenie Trójmiasta. Ostatnio pokazywaliśmy schron przy Urzędzie Morskim w Gdyni. Dzisiaj opowiadamy o ogromnej chłodni, która stoi przy wejściu do gdańskiego portuMapka, w kolejnym odcinku odsłonimy tajemnicę starych zbiorników ukrytych w lesie nieopodal przystanku PKM KiełpinekMapka.



Mieszkańcy Gdańska, którzy spacerują po udostępnionym w 2015 roku falochronie w Nowym Procie, mijają dużą halę, która znajduje się w eksponowanym miejscu przy wejściu do gdańskiego portu. Od strony deptaka na falochronie widać przez ogrodzenie stanowiska do załadunku tirów.

Obiektem zainteresował nas pan Mirosław, mieszkaniec Brzeźna.

- Mieszkam w Brzeźnie i zawsze chodziłem na falochron. Kiedyś potocznie mówiło się: "idę na kamienie". Od czasu jak powstał ten deptak tym bardziej korzystam z tego miejsca. I za każdym razem, kiedy tamtędy przechodzę, zastanawiam się, co jest w tej hali - napisał do redakcji nasz czytelnik.

Przechowywanie i przeładunek mrożonych ryb



Hala pojawiła się w tym miejscu w 2014 roku. Otwarty został wtedy Dalekomorski Port Rybacki Gdańsk, czyli chłodnia magazynowo-przeładunkowa służąca obrotowi i przechowywaniu głęboko mrożonych produktów żywnościowych, pochodzących głównie z rybołówstwa. Inwestorem była Północnoatlantycka Organizacja Producentów.

Celem budowy było stworzenie nowoczesnego centrum dystrybucji ryb i owoców morza na Europę Środkową. Całkowity koszt inwestycji wyniósł ok. 71 mln zł, a budowa była finansowana z unijnego Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nabrzeżnych obszarów rybackich na lata 2007-2013".

Nietypowe Budowle Trójmiasta: zobacz inne ciekawe obiekty na terenie Trójmiasta



Lokalizacja chłodni nie została wybrana przypadkowo. W tym miejscu możliwe było, ważne dla bezpiecznego przeładunku głęboko mrożonej żywności, skrzyżowanie dróg wodnej, kolejowej i drogowej.

Przy specjalnie przygotowanym nabrzeżu, tuż obok hali, cumować mogą wyspecjalizowane statki transportowe, tzw. chłodniowce i trawlery rybackie (rozładunek widać na naszym filmie), z drugiej strony obiektu znajdują się stanowiska do załadunku samochodów-chłodni.

Pod halę poprowadzone są także tory kolejowe - możliwy jest szybki załadunek wagonów. Oprócz tego w niewielkiej odległości od chłodni znajdują się dwa terminale kontenerowe, które umożliwiają przeładunek kontenerów chłodniczych z towarami, które przypływają bądź są wysyłane do Azji, Afryki i Europy Zachodniej.

Procesy ułatwia lokalizacja chłodni na terenie Wolnego Obszaru Celnego oraz działanie w obiekcie, zatwierdzonego przez administrację Unii Europejskiej, Granicznego Punktu Kontroli Weterynaryjnej. To umożliwia szybką odprawę ryb i produktów rybołówstwa, które dostarczane są za pośrednictwem statków transportowych i rybackich.

Obecnie produkty mrożone, które trafiają do chłodni, pochodzą głównie z basenu Atlantyku Północnego i jak przyznają przedstawiciele Chłodni Gdańsk, są wysyłane dosłownie na cały świat.

Przeładunek i składowanie



Chłodnia pełni role typowe dla obiektów portowych: jest magazynem, a jego specyfika polega na tym, że możliwe jest tutaj przechowywanie dóbr w temperaturze nawet -25 st. Celsjusza.

W chłodni znajdują się cztery niezależne komory, w sumie jest to 9 tys. m kw. powierzchni składowej, gdzie towar przechowywany może być na pięciu poziomach ruchomych regałów wysokiego składowania. Zmieści się tu 30 tys. palet z mrożoną żywnością. Całość uzupełnia tysiąc m kw. powierzchni administracyjno-biurowej.

Nowoczesność całego procesu magazynowania i przeładunku polega na tym, że nad procesem przyjęcia, przygotowania i wydawania towarów czuwa specjalistyczne oprogramowanie logistyczne. Każdy z klientów może samodzielnie zarządzać swoim towarem przechowywanym w chłodni przez przeglądarkę internetową lub aplikację mobilną.

W chłodni zastosowano rozwiązania ekologiczne, straty energii minimalizowane są poprzez system odzyskiwania ciepła, a do oświetlenia stosowane są LEDy.

Nietypowa budowla? Zgłoś nam do wyjaśnienia

Zastanawiasz się, czym jest i jaką funkcję pełni dziwna budowla, którą mijasz w drodze do pracy lub która znajduje się w pobliżu twojego miejsca zamieszkania? Napisz do nas! Poinformuj o lokalizacji, napisz, jakie masz pytania. Postaramy się ją sfilmować i wyjaśnić, co to takiego.

inwestycje@trojmiasto.pl
Jak często bywasz na terenach portowych?
15%

prawie codziennie

30%

dość często, lubię te miejsca

38%

byłe(a)m kilka razy w życiu

17%

nigdy nie byłem w tych częściach Trójmiasta

zakończona

łącznie głosów: 606