Nietypowe Budowle Trójmiasta. Dawna baza paliw w Kiełpinku

17 października 2020, 15:00
Ewa Budnik

Ze względu na swój stan i lokalizację zbiorniki zapewne nigdy nie będą wykorzystywane do przechowywania paliwa.

W cyklu Nietypowe Budowle Trójmiasta wyjaśniamy historię i przeznaczenie dziwnych budowli znajdujących się w naszym otoczeniu. W poprzednim odcinku wyjaśniliśmy, że magazyn u wejścia do gdańskiego portu jest wielką chłodnią żywności. Dzisiaj wspominamy o dawnej bazie paliw ukrytej w lesie nieopodal przystanku PKM KiełpinekMapka. W następnym odcinku opowiemy o, nazywanej także wieżą suszenia węży, budowli w Nowym PorcieMapka.



Zbiorniki zatopione w leśnej zieleni budzą ciekawość wielu mieszkańców Gdańska, którzy znają ich lokalizację. Dotyczy to zwłaszcza mieszkańców Kiełpinka, którzy w okolicach przystanku kolejowego PKM Kiełpinek mają okazję biegać czy spacerować. Kiedyś stalowe instalacje służyły do magazynowania i przeładunku paliwa.

Swoimi wspomnieniami podzielił się nasz czytelnik, pan Tomasz.

- Mój ojciec pracował w CPN-ie Gdańsk jako kierowca zawodowy. Od końcówki lat 70, do początku lat 90. wielokrotnie zabierał z tej bazy paliwo cysterną. Kupowały je stamtąd także prywatne firmy i zabierały cysternami. Ojciec słyszał, że baza powstała już po II Wojnie Światowej - przywołuje wspomnienia z dzieciństwa nasz czytelnik. - Była tam bocznica kolejowa dla pociągów, które przywoziły paliwa oraz magazyn z rampą, gdzie kierowcy mogli kupować oleje samochodowe albo produkty smarne. A dla kierowców cystern było pomieszczenie socjalne, gdzie mogli oni zjeść kanapkę czy wypić kawę. Wszystkiego pilnowała straż przemysłowa.

Kolejowe zabytki trafiły do muzeum



Działanie bazy w ramach CPN Gdańsk potwierdzają przedstawiciele obecnego właściciela terenu - PKN Orlen.

- Według naszej wiedzy obiekt ma swoją długą historię jako obiekt wojskowy, a potem funkcjonował jako część CPN Oddział Gdańsk Kiełpinek pod nazwą Zakład Produktów Naftowych N 34 Gdańsk - informuje biuro prasowe PKN Orlen. - Nie był przez koncern wykorzystywany do własnej działalności biznesowej czy logistycznej niemal od momentu połączenia CPNu i Petrochemii Płock [miało to miejsce w maju 1998 roku - red.].

Zobacz inne Nietypowe Budowle Trójmiasta



Właściciel dzierżawił obiekt przez kilka lat firmom zewnętrznym, które na tym terenie prowadziły działalność handlową i usługową.

- Najciekawsze elementy historyczne, które się tam zachowały to wagony oraz tabor kolejowy, które służyły do transportu paliwa. W 2013 roku zostały one przekazane za pośrednictwem Fundacji Orlen do muzeum kolejnictwa - informuje biuro prasowe koncernu.
Lokomotywa spalinowa z bazy w Kiełpinku znajduje się na liście taboru Klubu Sympatyków Kolejnictwa z Wrocławia.

Przyszłość



Obecnie na terenie dawnej bazy nie jest prowadzona żadna działalność, a przyszłość terenu jest przedmiotem analiz. Na początku 2018 roku PKN Orlen teren o powierzchni 72,6 ha próbował sprzedać. Cena wywoławcza wynosiła wówczas 10,4 mln. zł.

Teren wydaje się być atrakcyjny pod zabudowę mieszkaniową, ale warto przy tym nadmienić, że Miasto Gdańsk nie uchwaliło miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu, gdzie znajduje się dawna baza. Z obszarem tym sąsiadują tereny kolejowe (linia Pomorskiej Kolei Metropolitarnej) oraz lasy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.
Jak dobrze znasz różne dzielnice Trójmiasta?
33%

znam Trójmiasto dość dobrze

36%

znam większość, najmniej dzielnice na obrzeżach

13%

znam tylko okolice mojego miejsca zamieszkania

11%

nie miałem okazji poznać zbyt wielu dzielnic

7%

nie znam wielu miejsc i mnie to nie obchodzi

zakończona

łącznie głosów: 834