• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nominacje w kategorii Zielona Fala Trójmiasta. Wyróżnienia "na kredyt"

Maciej Naskręt
24 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Uskrzydliliście najlepsze pomysły Trójmiasta


Kołysze nas bezustannie i smutki nasze usypia. Co takiego? Nadzieja na odkorkowanie dróg i sprawniejszą komunikację w Trójmieście. Przedstawiamy pięć inwestycji, które mają szansę ułatwić poruszanie się po naszej aglomeracji. Powalczą one o wasze głosy w kategorii Zielona Fala Trójmiasta w plebiscycie Skrzydła Trójmiasta.



Ta kategoria miała się nazywać "Nadzieja Trójmiasta", bo po raz pierwszy w historii plebiscytu Skrzydła Trójmiasta nominujemy w niej projekty "na przyszłość", a nie te już zrealizowane. Ponieważ jednak wiadomo czyją matką jest nadzieja, zdecydowaliśmy się na inną nazwę. Ale wszystkich tych, którzy odpowiadają za inwestycje nominowane do kategorii Zielona Fala Trójmiasta przestrzegamy: będziemy uważnie śledzić projekty, które realizujecie i być może będziemy oceniać je krytycznie. Bo nie tylko nagroda, ale już sama nominacja zobowiązuje.

Dużych i kosztownych przedsięwzięć, które mogą usprawnić komunikację w Trójmieście jest sporo. Nie na wszystkie starczy pieniędzy, przynajmniej nie w tym samym czasie.

Jak ocenić i porównać tak różne przedsięwzięcia, na które wiele osób czeka spoglądając w przyszłość? Nie jest łatwo. Pewnie wielu z was widziałoby wśród nominowanych inwestycji tunel pod Sopotem, którym pojedzie tranzyt omijając uzdrowisko, albo trzypasmową na całej długości Obwodnicę Trójmiasta. Ktoś pewnie czeka na budowę tunelu pod Pachołkiem, kto inny na bezkolizyjne skrzyżowania na całej długości głównego ciągu komunikacyjnego Trójmiasta.

My też trzymamy kciuki za wiele podobnych pomysłów. Nominować zdecydowaliśmy się jednak te, których realizacja wydaje się najbliższa lub wręcz już trwa. Te pozostałe z przyjemnością nominujemy w kolejnych edycjach naszego plebiscytu. Na razie poznajcie i oceńcie nominacje w kategorii Zielona Fala Trójmiasta.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej
Warianty przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Warianty przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej.

Zobacz jak może wyglądać OPAT.

To 14-kilometrowa dwujezdniowa droga, która ma przebiegać przez Gdynię, Kosakowo, Redę i Rumię. Wszystkie te gminy (a także samorządy Wejherowa, Pucka, Władysławowa i Helu oraz Województwa Pomorskiego) współfinansują prace projektowe. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) zostało przygotowane w 2010 r. Opisuje ono wpływ inwestycji na środowisko, zawiera rozwiązania techniczne oraz ocenę kosztów. Przy okazji tego dokumentu przeprowadzono konsultacje społeczne.

Droga miałaby odciążyć ruch tranzytowy na drodze krajowej nr 6, między Gdynią a Redą, a także usprawnić ruch w kierunku Helu.

Samorządu nie stać na budowę OPAT. Stąd władze Gdyni i sąsiednich gmin nieustannie przekonują ministerialnych urzędników do dofinansowania drogowego przedsięwzięcia. Potrzeba ok. miliard złotych.

Tunel pod Martwą Wisłą
Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Przekrój podłużny tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

Zobacz maszynę TBM, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą.

Podróż między Zaspą a Rudnikami zajmuje teraz nawet 20 minut. Gdy powstanie 1,3-kilometrowy tunel pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami skrócimy czas przejazdu na tym odcinku o połowę. W dodatku będziemy podróżować dwiema jezdniami prawie 35 metrów pod lustrem wody. Wszystko dzięki zastosowanej, innowacyjnej w Polsce, technologii budowy tunelu - z użyciem maszyny TBM (Tunnel Boring Machine).

Przedsięwzięcie w gdańskim porcie ma zrewolucjonizować sposób poruszania się po Gdańsku. Drogowy tunel pod dnem Martwej Wisły, którego wykonanie finansuje miasto Gdańsk, połączy dwiema jezdniami port morski z lotniskiem. Tunel ponadto będzie milowym krokiem do stworzenia drogowej ramy, która ma chronić przed ruchem kołowym centrum Gdańska.

O tym, że inwestycja zostanie zrealizowana z użyciem maszyny TBM usłyszeliśmy już w 2008 r. Wtedy to przystąpiono do opracowania projektu budowlanego dla inwestycji. Przetarg ruszył jesienią 2010 r., poproszono 11 firm i konsorcjów o złożenie ofert. Zwycięzca zamówienia zobowiązał się wybudować tunel w ciągu 36 miesięcy i za kwotę 885 mln zł.

Budowa ruszyła pełną parą w październiku 2011 r. Aktualnie na plac budowy drogą lądową i wodną docierają do Gdańska kolejne elementy maszyny-kreta z Niemiec.

System Tristar
Gdańskie stanowisko dowodzenia systemem Tristar. Gdańskie stanowisko dowodzenia systemem Tristar.

Zobacz gdańskie centrum sterowania system Tristar.

Nawet o 20 proc. skrócą się podróże ulicami miasta. W osiągnięciu takiego wyniku ma pomóc zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar. Technologia pozwoli na sterowanie ruchem w trybie automatycznym na obszarze całego Trójmiasta.

Poprawa płynności i bezpieczeństwa ruchu ulicznego, usprawnienie nadzoru nad funkcjonowaniem poszczególnych elementów systemu transportu, optymalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury drogowej i transportowej, sprawniejsze zarządzanie ratownictwem drogowym. Przy drogach ponadto staną tablice zmiennej treści, które usprawnią przekazywanie informacji kierowcom i podróżnym o funkcjonowaniu systemu transportu. To korzyści, jakie ma przynieść uruchomienie systemu.

W 2006 r. podpisano porozumienie prezydentów Gdańska, Gdyni i Sopotu w sprawie przystąpienia do prac nad stworzeniem Tristara. Dwa lata później Gdynia, która w imieniu aglomeracji koordynuje pracami, ogłosiła przetarg na projekt instalacji technicznych koniecznych do jego uruchomienia. Natomiast w 2012 r. ogłoszono wreszcie przetarg na roboty budowlane. Jego koszt wyceniono na 133 mln zł. Uruchomienie systemu póki co w ciągu al. Grunwaldzkiej zaplanowano w listopadzie 2012 r. Główne ciągi Trójmiasta w systemie będą funkcjonować do połowy 2014 r.

Pomorska Kolei Metropolitalna
Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Zobacz projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Budowa 18-kilometrowej dwutorowej linii wraz z dziewięcioma przystankami kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

W pierwotnym kształcie linia miała wieść dawnymi torami przez Owczarnie, jednak w 2009 r. zmieniono plany i postawiono linie doprowadzić do portu lotniczego i stamtąd do magistrali relacji Kościerzyna - Gdynia Kaszub. Rozpoczęły się prace nad inwestycją: w 2010 r. przygotowano studium wykonalności, rok później opracowano raport środowiskowy, a w 2012 światło dzienne ujrzał projekt budowlany.

Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii. Samorządowa spółka do tej pory wyłoniła 19 potencjalnych wykonawców. Urząd Marszałkowski już planuje przetarg na zakup 10 nowych składów, które wjadą na 18-kilometrową linię. Oddanie do użytku całej nowej trasy PKM planowane jest w połowie 2015 r.

W efekcie z lotniska do centrum Gdańska mamy pojechać koleją w ciągu 25 minut, zamiast jak jest dotychczas, w prawie godzinę autobusem linii 210.

Obwodnica Metropolitalna
Odcinek planowanej Obwodnicy Metropolitalnej wokół Trójmiasta. Odcinek planowanej Obwodnicy Metropolitalnej wokół Trójmiasta.

Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej między Chwaszczynem a Straszynem. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej między Chwaszczynem a Straszynem.
Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej, zwanej też przez projektantów Obwodnicą Trójmiasta Bis, od maja 2012 jest dokładnie wytyczony. Wiadomo, że nowa trasa ma połączyć niezrealizowaną dotąd Trasę Kaszubską z Obwodnicą Trójmiasta na wysokości Borkowa. Ekspresówka ma wieść na wschód od Żukowa.

Obwodnica Metropolitalna będzie trasą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu na każdej jezdni oraz pasami awaryjnymi. Trasa będzie miała charakter drogi ekspresowej. Pojedziemy po niej nawet 120 km/h, dzięki temu z Chwaszczyna na południe gdańska dojedziemy w ciągu 10 minut. Teraz zajmuje to dobre 30 minut.

Aktualnie opracowano studium STEŚ. Projekt czeka na akceptację raportu środowiskowego przez centralę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa Obwodnicy Metropolitalnej ma rozpocząć się w drugiej połowie trwającej dekady.

Możecie głosować także na kandydatury w kategorii Metamorfoza Trójmiasta oraz Aktywność Trójmiasta.

Od godz. 12 w czwartek, 25 października, będziecie mogli głosować na nominacje w kategorii Aura Biznesu Trójmiasta.

Wydarzenia

Skrzydła Trójmiasta - III Gala Nagród Niezależnych (1 opinia)

(1 opinia)
gala, uroczystość oficjalna

Opinie (91) 1 zablokowana

  • Jeszcze nic nie zrobione a juz nagrody. (10)

    jak w PRL

    • 127 7

    • Najpierw trzeba zaplanować i zdobyć pieniądze (1)

      Potem można "robić"

      • 4 10

      • na nagrody pieniądze są - nie trzeba nic "robić"

        • 12 0

    • Zgadzam się

      Bez sensu te nominacje i głosowanie na coś, co ma być, a potem pewnie wyjdzie chała jak z Havla...

      • 17 1

    • No tunel już robią.

      Pod PKM działki kupują.

      Więc ale OPAT? Póki nie zmieni się podejście do tej inwestycji w UM Gdynia, to nie ma szans na realizację.

      • 4 2

    • TRISTAR (4)

      Zachód od dawna zamienia TRISTAR na nowsze rozwiązania ale my jak zwykle musimy instalować przestarzały system tylko dlatego że jest znany medialnie.

      • 10 3

      • przestarzały system? ciekawe, firma powstała raptem 10 lat temu, a już "od dawna" zachód zamienia go. (3)

        pitolisz demagogicznie. czy może "medialnie"

        • 5 9

        • 10 lat to szmat czasu w elektronice (2)

          Postęp idzie i są już systemy, które potrafią skrócić czas przejazdu o kolejne % lepiej niż TRISTAR. drogowiec ma rację, że TRISTAR nie jest już najlepszym rozwiązaniem i są lepsze. Tylko czy stać nas na lepsze rozwiązania.

          • 5 2

          • i chcecie mi powiedzieć, że Tristar nie idzie z tym postępem?

            elektronika to najmniejszy problem takich systemów, ważne są założenia IT i algorytmy.

            • 3 6

          • W elektronice tak.

            W kwestii organizacji infrastruktury już nie.

            • 0 1

    • Zgoda

      No właśnie.

      • 0 0

  • (10)

    moja ocena:
    1. OPAT - potrzebny, ale nie powstanie w ciągu 15 lat
    2. Tunel pod Wisłą - boję się, że coś się stanie podczas budowy, wolałbym, żeby powstał prostszą metodą zatapiania modułów
    3. TRISTAR - nasi specjaliści od zarządzania ruchem na pewno uwzględnią w nim inwestycje do zrealizowania za 20 lat, więc i tak nie będzie działał.
    4. PKM - potrzebna, ale czuję, że pasażerowie będą z niej korzystać inaczej, niż marzy się to jej twórcom.
    5. Obwodnica Metropolitalna - podobnie jako OPAT, choć może będzie gotowa za 10 lat.

    Mój głos oddaję na Pomorską Kolej Metropolitalną

    • 66 14

    • (3)

      Pomorska Kolej Metropolitalna może się okazać niewypałem z powodu braku pasażerów i nierentowności. Być może wystarczyłby tramwaj.

      • 8 18

      • Do Kartuz? (2)

        Trochę długa trasa.

        • 10 2

        • (1)

          Autobusy które w tej chwili obsługują tą trasę mają mniejszą pojemność niż tramwaj, a linia tramwajowa byłaby sporo tańsza.

          • 0 0

          • Nie, bo 70% całości trasy kolejowej jest już gotowe.

            Tramwaj trzeba by od zera budować.

            Chyba spora część ludzi zapomina, że PKM nie ma być kolejką łączącą lotnisko z Centrum, a Kaszuby i lotnisko z Centrum. A to duża różnica.

            • 1 0

    • PKM

      Budowa PKM miała spowodować, że ludzie przesiądą się z samochodów, ale budowa ul. Słowackiego sprawi, że nie będzie to miało sensu.

      • 3 14

    • i moja (2)

      1. OPAT - potrzebny, ale nie w planowanym wymiarze. S6 z ruchu tranzytowego w kierunku zachodnim odciąży Trasa Kaszubska, którą ma nam zbudować GDDKiA. Do wyprowadzenia ruchu (sezonowego) w kierunku Helu wystarczy droga jednojezdniowa. Nie upierałbym się też przy bezkolizyjności wszystkich zjazdów (przynajmniej od razu, w bliżej nieokreślonej przyszłości zawsze można coś rozbudować). Z miliarda można zrobić pół.
      2. Tunel - już się buduje.
      3. TRISTAR - już podobno jest, może kiedyś zadziała.
      4. PKM - jak najbardziej, czekamy na rozpoczęcie budowy.
      5. OM - zakładając, że obiecywana Trasa Kaszubska kiedyś powstanie, czas zaczynać działania w kierunku uzupełniającej ją Obwodnicy Metropolitalnej (zanim OT obecna całkiem się nam zatka). Mój głos.

      P.S. też nie do końca rozumiem umieszczenie w jednej kategorii pozycji realizowanych i planowanych. Albo wyrzucamy (2,3,4) , w ich miejsce wstawiając wspomniane tunel pod Sopotem, trzypasmową OT, drogę czerwoną czy koncepcję rozbudowy układu komunikacyjnego dla południa Gdańska i mamy kategorię "Marzenia mieszkańców", albo zamiast 1 i 5 ... no właśnie, nie za bardzo jest co dodać, chyba że całą Słowackiego - może kiedyś się ta budowa skończy... Może właśnie dlatego wciśnięte zostały, obok realizowanych, również planowane inwestycje.....

      • 7 2

      • P.S. 2

        Chyba jednak przesadziłem z tym "pół miliarda". Obwodnicę Koszalina i Sianowa szacuje się (nie ma jeszcze gotowego planu) na 444mln (za 20 km dwujezdniowej drogi ekspresowej klasy S), więc 14km OPAT-u można zapewne pobudować sporo taniej. Obiekty inżynierskie nabijają koszta, po co więc cisnąć na 14tu kilometrach tyle bezkolizyjnych skrzyżowań??? Nie wystarczą odpowiednio długie pasy lewoskrętów, żeby nie było korków - a w polu chyba jest wystarczająco dużo miejsca... Zwłaszcza, że jak już powiedziane zostało wcześniej, tranzyt tą drogą nie pojedzie. Planiści do dzieła - zrobić projekt za 1/3, 1/4 miliarda, a wtedy się kasa szybciej znajdzie!

        • 5 2

      • LEch roch spiewał

        Z tego nic nie będzie choc powstanie - jeden na Tak, drugi na nieeee

        • 0 0

    • obwodnica metropolitalna to niewspółmierne wydatki do ewentualnych korzyści (1)

      jedyna korzyć, to dojazd z Kaszub do Gdyni, bo tranzyt i tak tamtędy nie pojedzie, bo za bardzo naokoło, no może by tamtedy pojechał tranzyt, gdyby była dalej trasa kaszubska do Lęborka ale chyba wogóle o niej przestało się mówić

      • 1 2

      • Ta trasa będzie docelowo.

        I właśnie idzie o to by jadących na zachód wyrzucić z istniejącej obwodnicy, gdyż teraz przejeżdżają przez całe trójmiasto

        • 2 0

  • budyń się rozlał (2)

    ładne wizualizacje a tak poza tym to szara rzeczywistość

    • 27 23

    • za żadną z wizualizacji nie odpowiada Budyń

      Gdańsk realizuje JEDNĄ z opisanych tu inwestycji, czyli tunel pod Martwą Wisłą.

      • 10 1

    • mundziołowaty wszedzie widzi budyń

      a pewnie sam nawięcej ma go w mózgu

      • 8 5

  • tristar - no kierowcy beda placic duze mandaty :) (2)

    a jak myslicie tyle fotaoradorw i wszyskie bede zaladowane? dzis w gdyni jest kilka a dziala moze jeden, wiec jak bedzie z tymi 50 :) juz nie moge sie doczekac :D

    • 20 9

    • ja też mogę, mam nadzieję, że te fotoradary i rejestratory wyeliminują połowę kierowców, (1)

      którzy jeżdżą jak idioci. to jest niewiarygodne, ale na kilkunastu kilometrowym odcinku w mieście, 95% kierowców przekracza dozwoloną prędkość, a na każdych bez wyjątku światłach, widzę jak ktoś przejeżdża czerwone. także tym szybciej uruchomią Tristara razem z rejestratorami wykroczeń i fotoradarami wraz z odcinkowymi pomiarami prędkości i zacznie on eliminować takich kierowców, pożytek będzie dla wszystkich.

      • 9 23

      • Miejmy nadzieję, że wyeliminowani zostaną wszyscy idioci na drogach, łacznie z "jasnie panami obcisłogacimi" bijacymi rekordy na czerownym swietle lub podczas slalomu wśród pieszych.

        • 8 6

  • jakaś bzdura. wyróżnienia dla inwestycji, które mają być. A1 do czech miała być na euro.

    • 20 3

  • Miasta niby na nic niestać ale300 mln na fotoradary sie znalazło pod przykrywką usprawnienia płynności ruchu w mieście. (11)

    Budyniowi gratulujemy !

    • 35 15

    • głupi jesteś czy udajesz? te fotoradary zapracują na się i zwrócą z nawiązką błyskawicznie. (2)

      a jak chcesz gdzieś dojechać 5 minut szybciej, to wyjedź 5 minut wcześniej, korona ci ze łba nie spadnie z tego powodu.

      • 13 21

      • Ty jak jezdzisz tylko w niedziele do kosciola i z powrotem to sobie mozesz zaplanowac wyjazd 5 min wczesniej (1)

        Ale normalnym ludziom na codzien pracującym z klientami a nie jakims chorym rencistom zdarzają sie różne sytuacje, które trzeba rozwiązywac, tym samym sprawnie poruszac sie po miescie. Sam jesteś głupi.

        • 15 16

        • po mieście należy poruszać się zgodnie z przepisami, niezależnie od tego jak głupi ja jestem, ani jak mądry ty jesteś.

          jest chyba nawet taki program w tv, gdzie leszcze się tłumaczą jak przypały podczas zatrzymania po kontroli szybkości, także nie fikaj, kaczor.

          • 12 10

    • Mam wrażenie (7)

      że fotoradary bolą tylko tych, którzy notorycznie przekraczają prędkość. Każde zaostrzenie nadzoru budzi sprzeciw tych, którym to nie na rękę.
      Pamiętam jak pod artykułem o patrolach policji w SKM odezwało się paru oburzonych "inwigilacją i zaborem wolności". Cóż przeszkadzają policjanci pasażerom, którzy spokojnie jadą? Tu jest podobnie.

      • 13 8

      • "notorycznie"

        Poczekajmy aż znajdziesz się w sytuacji że będzie ci się spieszyło "nie notorycznie" np do szpitala a będziesz zmuszony do jazdy 50km/h.

        • 8 10

      • (1)

        nie do końca. Jeżdżę po mieście zawyczaj więcej niż przepisowo ale bez przesady czyli ok 10km więcej. Fotoradary nie rozwiążą korków i nie spowodują zmądrzenia idiotów. W Polsce to nie jest manewr edukacyjny ani poprawiający bezpieczeństwo tylko wyciągania kolejnej kasy z kieszeni mieszkańców. Jeździłam po wielu krajach tylu fotoradarów nigdzie a i policja grzeczna nie chowają się za każdym rogiem żeby złapać jak jedziesz trochę za szybko. Kultury jazdy trzeba się nauczyć a nie wstawiać idiotyczne zakazy.

        • 10 4

        • co Ty opowiadasz? jeśli tysiące tych samych samochodów pokonuje trasę - dla uproszczenia - z GDY do GDA i z powrotem

          codziennie, to jak sobie wyobrażasz, że ci sami kierowcy będą dwa razy dziennie dawali się złapać na kilka fotoradarów ustawionych na tej trasie? w ciągu jednego dnia mogą stracić prawo do kierowania pojazdem. oczywiście, mogą próbować nadrabiać między radarami, ale szybko się okaże, że będą to jałowe próby. jeszcze do tego rejestratory wykroczeń, więc nie będzie mowy o "późnym żółtym" i "wczesnym czerwonym". ja też jeździłem w wielu krajach "cywilizowanych" i zgadnij co odkryłem? mało fotoradarów ORAZ wysoką kulturę jazdy m.in. sprowadzającą się do przestrzegania przepisów. zresztą jak Ty byś chciał nauczyć nagle ludzi kultury jazdy? to przychodzi w miarę ogólnego rozwoju cywilizacyjnego, zamożności itp.

          • 6 5

      • (3)

        Notorycznie przekraczam prędkość, a płacę raz na 2 lata - ktoś, kto sporo czasu spędzą na drodze ma już wyrobiony zmysł wyczuwający miśków z radarem (z fotoradarami jest nieco trudniej). Za to Ci jeżdżący od święta i prawie zawsze zgodnie z przepisami jak tylko lekko przycisną od razu są łapani np. mój teść ;-)

        PS: Fotoradary to zło: fotoradar robi Ci fotkę, a ty nieświadomy tego faktu dalej zap@#$sz na złamanie karku i stanowisz zagrożenie. Jeżeli zamiast fotoradaru stałby policjant, to albo byś zwolnił (ostrzeżony przez innych) i na określonym odcinku drogi byłoby bezpiecznie, albo byś został spacyfikowany przez policjanta i też by było bezpiecznie. Fotoradary to maszynki do robienia pieniędzy, a nie metoda na poprawę bezpieczeństwa.

        • 3 1

        • ręce opadają... (2)

          duma cie rozpiera, co? że łamiesz przepisy i nie dajesz się złapać? dzięki takim postawom bliżej nam do ruskich niż norwegów.

          • 0 2

          • Nie duma tylko piszę, że na tych co dużo i sprawnie poruszają się samochodami kolejne fotoradary nie zrobią wrażenia - jest to odpowiedź na opinię "Mam wrażenie, że fotoradary bolą tylko tych, którzy notorycznie przekraczają prędkość". W drugiej części swojej wypowiedzi wyjaśniam, że gdyby chodziło o poprawę bezpieczeństwa a nie kasę to można to skuteczniej uzyskać innymi metodami (policjant patrolujący drogę, światła przełączające się na czerwone jeżeli kierowcy jadą za szybko - tak taka mała kara jak konieczność zatrzymania się i ponownego ruszenia jest tak samo skuteczna na mandat). Ale niestety jak zawsze chodzi o kasę.

            • 2 0

          • No bo bliżej nam do Słowian niż Germańców. Wstydzisz się swojego pochodzenia i swojej kultury oraz tradycji? A może przekonany jesteś o wyższości ludów germańskich nad słowiańskimi, a na ścianie masz portret kaprala z dziwnym wąsikiem? Ach te trójmiejskie sympatie...

            • 3 0

  • porównywać gdyńska bajeczka pod nazwą (2)

    obwodnica pn do realnej budowy tunelu to tylko może gdyński oddział trójmiasto.pl

    • 18 19

    • Spokojnie (1)

      Zadłużyć się i zbudować to nie problem. Trudniej potem spłacać długi i jeszcze utrzymywać to co się nabudowało.

      • 9 5

      • Pijesz do Trasy Kwiatkowskiego?

        • 0 0

  • To troche chore zeby dawac wyroznienia i nagrody za cos czego nie ma !!!!

    Nagrode czy wyroznienie sie zawsze otrzymuje po wykonanym zadaniu , inwestycji. Czy my juz calkiem mamy odmozdzenie mozgu ? bo tak to wyglada w calym kraju . U nas nawet juz premie podobno dali temu prezesowi od tzw. '' elektrowni atomowych '' a gdzie mamy ta elektrownie atomowa bo jakos nie widze . Do lekarza psychiatry sie to wszystko nadaje ! no ale chory psychicznie zawsze sie uwaza za zdrowego Napoleona :)

    • 22 4

  • Tylko Droga Czerwona i inne nowoczesne drogi XXI wieku usprawnią poruszanie się po ulicach Trójmiasta (7)

    Reklamowana Zielona Fala Trójmiasta - to rozwiązanie było dobre w czasach komuny. Dzisiaj zakorkowane ulice Trójmiasta i tak zostaną, bo nie tędy droga.

    • 20 22

    • Odcinek planowanej Obwodnicy Metropolitalnej wokół Trójmiasta, Droga Zielona z planowanym tunelem pod Martwą Wisłą - tego typu inwestycje to dobra droga w kierunku usprawnienia komunikacji trójmiejskiej metropolii.

      • 11 3

    • Podobny do Tristara system działa w NYC (4)

      I się sprawdza.

      Budowanie autostrad w środku miasta wypróbowano w LA, i nie działa. hmmmm

      • 9 6

      • (3)

        porównywać trójmiasto do NY czy LA to może tylko wydział propagandy budyniogrodu
        tego samego budyniogrodu w którym POlitycy ciągneli samoloty

        • 5 10

        • Wiem, że 10x mniejsza skala w porównaniu do LA, i 20x mniejsza do NYC (2)

          Ale idzie mi o zasadę, budowa przelotówek w środku miasta niemal nigdzie nie rozwiązała problemu.

          • 11 4

          • (1)

            Ten znowu swoją nowomowę. Nie budowa - to by rozwiązało wszystkie komunikacyjne problemy.

            • 1 2

            • Budować trzeba tylko z głową.

              Nie przelotówki a aleje, nie kupę pasów a porządną komunikację miejską (tramwaje, kolejki, np. rozbudowa SKM).

              Drogi są oczywiście potrzebne, ale nie można popadać w paranoję związaną z ich budową bo to i tak nie rozwiąże problemu korków.

              • 0 0

    • ...

      Czerwoni raz już u Nas byli..

      • 5 1

  • (4)

    Dziekuję Wam Pradawni Bogowie że nie ma nic o ścieżkach rowerowych.

    • 22 15

    • ale za to jest kolejne zdjęcie maszynki zwanej TMB

      oczywiście to samo zdjęcie 98 raz w co 3-cim artykule

      • 4 0

    • król jest nagi: (2)

      droga rowerowa w Al Zwycięstwa = 4 tys rowerów/dobę
      jezdnie w Al Zwycięstwa = 35 tys pojazdów/dobę

      koszty wykonania/powierzchnia terenu/negatywny wpływ na zdrowie/negatywny wpływ na środowisko:

      1:100 dla rowerów

      nominacje (poza PKM) to motoryzacyjna żenada roku. każda inwestycja poprawiająca przepustowość jezdni generuje popyt czyli ilość i jezdność samochodów. a to generuje korki

      Ignorantom z twojmiasto.pl - zwolennikom walki z otyłością poprzez popuszczanie pasa - gratulujemy

      • 6 3

      • (1)

        odezwał się jeden z tych śmiesznych człowieków któremu słonina się giba w obcisłych gaciach

        • 3 5

        • widzę Ogoniasty,

          że podzielacie fobie Szczurzastego oraz jego Morta, czyli Bezstronnego.

          • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane